Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 6 / 6
  • Öğe
    Ortaöğretim öğrencilerinin boş zaman faaliyetlerine yönelik tutumlarının belirlenmesi
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018-11-26) Bakay, Mehmet; Taşkın, Cengiz
    Araştırmada, Batman ili merkezinde bulunan liselerin 9. Sınıfında kayıtlı bulunan öğrencilerin boş zamanlarını nasıl değerlendirdikleri ve boş zamanlarını değerlendirmeye ilişkin tutumlarını ortaya koymak amacıyla nicel verilerin toplanması yoluyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya Batman il merkezindeki liselerin 9.Sınıflarında okuyan 216’ si erkek ve 193 kız olmak üzere toplam 409 gönüllü öğrenci katılmıştır. Araştıranın sonuçlarına bakıldığında; öğrencilerin boş zaman faaliyetlerine ilişkin bilişsel, duyuşsal ve davranışsal alt boyutlardaki tutumlarının cinsiyetleri, annelerinin eğitim düzeyi, öğrencilerinin ailelerinin yaşadığı yer, bir işte çalışıp çalışmamaları açısından farklılık bulunmamaktadır. Spor lisesinde okuyan öğrenciler ile genel akademik ve imam hatip liselerinde okuyan öğrenciler arasında duyuşsal alt boyutta fark bulunmaktadır. Mesleki teknik liselerde okuyan öğrenciler ile diğer hiçbir grup arasında ise istatistiksel olarak fark bulunmamaktadır. Aktif bir spor ile uğraşan öğrenciler ile uğraşmayanların tutumlarının bilişsel alt boyutta farklılık göstermemekte öte yandan duyuşsal ve davranışsal alt boyutlarda anlamlı farklılık olduğu görülmektedir. Babaların eğitim durumunun öğrencilerin boş zaman faaliyetlerine ilişkin tutumları üzerinde duyuşsal ve bilişsel alt boyutlarda önemli değil iken, davranışsal alt boyutta önemli olduğu görülmektedir. İlkokul mezunu babaların çocuklarının en yüksek aritmetik ortalamaya sahiptirler. Öğrencilerin günlük boş zaman sürelerinin onların boş zaman faaliyetlerine ilişkin tutumları duyuşsal ve bilişsel alt boyutlarda farklılık göstermektedir. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde Tek Yönlü Varyans Analizi, İki Ortalama Arasındaki Farkın Önemlilik Testi, Tukey HSD Testi yönteminden yararlanılmıştır. Çalışma sonuçları incelendiğinde 9. Sınıf bireylerinin boş zaman faaliyetlerine yönelik tutumlarının, alt boyut değişkenlerine göre farklılıklar gösterdiğini söylene bilinir.
  • Öğe
    Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencileri rekreatif faaliyetlere katılmaya motive eden faktörlerin araştırılması
    (Batman Üniversitesi, 2019-02-01) Ceylan, Emre Hüsnü; Taşkın, Cengiz
    Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin boş zaman engelleri ve motivasyon düzeylerinin tespit edilmesi, demografik değişkenler açısından karşılaştırılması ve aralarındaki ilişkilerin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. İlişkisel tarama modelindeki araştırmada, Alexandris ve Carroll (1997) tarafından geliştirilen ve Gürbüz vd. (2012) tarafından Türkçeye uyarlanan Boş Zaman Engelleri Ölçeği ve Pelletier vd. (1991) tarafından geliştirilen Mutlu (2008) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Boş Zaman Motivasyon Ölçeği, 317 gönüllü katılımcıya uygulanmıştır. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde istatistiki yöntem olarak frekans dağılımları ikili gruplar için T-testi çoklu gruplar için anova analizleri ve ilişkiyi belirlemek için pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar incelendiğinde katılımcıların boş zaman engellerine yönelik algıları ortalamanın üzerinde olduğu tesis eksikliği ile yeterli zaman bulma boyutlarından kaynaklandığı belirlenmiştir. Boş zaman motivasyon düzeylerinde yüksek özdeşim-içe atım ve bilmek başarmak boyutlarının daha belirgin olduğu tespit edilmiştir. Boş zaman engelleri ile boş zaman motivasyon düzeyleri arasında ilişki saptanamamıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular demografik değişkenler açısından değerlendirildiğinde her iki ölçek arasında cinsiyet ve yaş değişkenleri arasında anlamlı derecede farklılıklar belirlenmiştir.
  • Öğe
    Üniversite personelinin rekreasyon etkinliklerine katılmasının mutluluk ve yaşam kalitesine etkisinin incelenmesi Batman Üniversitesi örneği
    (Batman Üniversitesi, 2019-04-05) Ortaç, Burhan; Dinçer, Nevzat
    Bu çalışmanın amacı; Üniversite personelinin rekreasyon etkinliklerine katılmasının mutluluk ve yaşam kalitesine olan etkisi incelenmiştir. Çalışmaya yaşları 20 ile 40 yaş ve üstü arasında değişen, Batman üniversitesinde akademik personel olarak, çalışan personellerin toplamda 253 erkek ve kadın katılmıştır. Batman üniversitesinde akademik personellerinden katılan bireyler random yöntemi ile seçilmiştir. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde ve hesaplanmasında SPSS 22 IBM istatistik paket program kullanılmıştır. Veriler ortalama ve standart sapma olarak özetlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda akademik personelin rekreasyon etkinliklerine katılım ilişkisi, mutluluk ve yaşam kalitesi düzeyinin anlamlı derecede yüksek olduğu (p<0.05) saptanmıştır. Araştırmaya katılan akademisyenlerin rekreasyon etkinliklerine katılım ilişkisi; medeni durumları, idari görev, yaş, yıllık gelirleri, akademik ünvan ve eğitim düzeylerinde anlamlı bir değişme görülmemektedir. (p>0,05) Katılımcı akademisyenlerin cinsiyet değişkeni incelendiğinde ise rekreasyonel etkinliklere katılımları arasında anlamlı bir farklılaşmanın olduğu görülmektedir. (p<0.05)
  • Öğe
    Açık alan rekreasyonuna katılan bireylerin serbest zaman tatmin düzeylerinin incelenmesi: Şavşat-Karagöl örneği
    (Batman Üniversitesi, 2018) Demiral, Saide; Işıkgöz, Mustafa Enes
    Bu araştırmanın amacı, Artvin İli Şavşat ilçesi Sahara Milli Parkı sınırları içinde yer alan Karagöl'e giden bireylerin serbest zaman tatmin düzeylerinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 50 erkek ve 50 kadın olmak üzere toplam 100 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmaya katılan bireylerin serbest zaman tatmin düzeylerini belirlemek amacıyla Beard ve Ragheb (1980)'in geliştirdikleri, Karlı ve ark. (2008)'nın geçerlilik-güvenirlilik çalışmalarını yaparak Türkçeye çevirdikleri "Serbest Zaman Tatmin Ölçeği" (SZTÖ) ile ölçülmüştür. Bu ölçek 39 sorudan ve psikolojik (8 madde), sosyolojik (8 madde), rahatlama (4 madde), fizyolojik (6 madde), estetik (4 madde) ve eğitim (9 madde) olmak üzere 6 alt boyuttan oluşmaktadır. Araştırmanın örneklem grubuna 01.08.2017-07.08.2017 tarihleri arasında anket uygulanmıştır. Bu anketten elde edilen veriler değerlendirilirken, katılımcıların cinsiyet ve medeni durumlarının serbest zaman tatmin düzeyine etkisini saptamak için t-testi; yaş, eğitim ve gelir düzeyi içinse Tek Yönlü Varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Bulguların yorumlanmasında p<0.05 değeri temel alınmıştır. Araştırma sonucunda; katılımcıların serbest zaman tatmin ölçeğinde en yüksek ortalamayı rahatlama, en düşük ortalamayı fizyolojik alt boyutlarında aldıkları görülmüştür. Diğer alt boyutlarda ise katılımcıların serbest zaman tatminleri sırasıyla psikolojik, eğitim, estetik ve sosyolojik alt boyutlarının belirlediği görülmüştür. Alt boyutların ortalamaları dikkate alındığında katılımcıların serbest zaman tatminlerinde, psikolojik, sosyolojik, rahatlama, fizyolojik, estetik ve eğitim faktörlerinin sıklıkla geçerli oldukları tespit edilmiştir. Araştırmanın bir diğer bulgusu ise katılımcıların serbest zaman tatmin düzeylerinin tüm alt boyutlarda, cinsiyet, yaş, eğitim durumu, aylık gelir durumuna göre anlamlı olarak değişmediği, medeni durum değişkeninde sadece fizyolojik alt boyutunda serbest zaman tatminlerinin anlamlı olarak değiştiği görülmüştür
  • Öğe
    Rekreasyon faaliyetlerinin engellilerde yeri ve önemi (Down sendromu üzerine nitel çalışma)
    (Batman Üniversitesi, 2019-01-18) Uzun, Fatih; Kılınç, Zühal
    Down sendromu dünyada en sık görülen kromozom anomalisi türüdür. Zeka geriliği ve genç yaşta ölüme neden olduğu için toplumdaki en büyük sorunlardan biridir. Bu çalışmada, özel eğitim uygulama ve rehabilitasyon merkezlerinde sürdürülen sportif rekreasyon etkinliklerinin Down sendromlu çocuklardaki etkilerini belirlemek amaçlanmıştır. Bitlis ili Tatvan ilçesinde yer alan bu tür merkezlerde görev yapan farklı dallardaki öğretmenler çalışmanın evrenini, çalışmada yer almayı gönüllü olarak kabul eden 8 erkek 3 kadın öğretmen çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmacı, nitel yöntemle yapılan çalışmada, görüşme tekniğini kullanmıştır. Araştırmacı, çeşitli bilimsel kaynaklar (süreli yayın ve kitap vb.), yasa ve yönetmeliklere dayanarak 18 maddeden oluşan bir taslak “görüşme formu” hazırlamıştır. Bu tezin danışmanı ve konunun diğer iki uzmanı da 18 maddeyi incelemiş, amaca doğrudan yönelik olmayan 5 madde göz ardı edilmiştir. Form, üzerinde mutabık kalınan 13 maddeden oluşmuştur. Tüm maddeler, “yarı yapılandırılmış açık uçlu” soru formundadır. Ayrıca, öğretmenler hakkında kişisel bilgi toplamak için, araştırmacı tarafından hazırlanmış “Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin çözümlemesinde “betimsel analiz” yöntemi kullanılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre; rekreasyon etkinlikleri Down sendromlu çocukların sağlıklarına, algılama ve kendi başlarına özgür bir biçimde davranış sergileme düzeylerine olumlu etki yapmıştır. Sonraki çalışmaların farklı engel türüne sahip çocuklar için de tasarlanması önerilir.
  • Öğe
    Batman’da görev yapan beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin rekreatif etkinliklere katılımlarının önündeki engellerin belirlenmesi
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-10-25) Şen, Ferhat; Dinçer, Nevzat
    Bu çalışmanın amacı; Batman’da görev yapan Beden Eğimi ve Spor Öğretmenlerinin rekreatif etkinliklere katılmasının önündeki engellerin incelenmesidir. Bu çalışmaya Batman’ da görev yapan 231 Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeninden oluşan çalışmaya gönüllü olarak katılan 173 kişi oluşturmaktadır. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin serbest zamanlarında rekreasyon etkinliklere katılımındaki engeller yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi, medeni hali, görev yeri, görev süresine göre belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada ölçeğin alt boyutları olan tesis, zaman, bilgi eksikliği, ilgi eksikliği, birey psikolojisi, arkadaş eksikliği ile ilgili analiz yapılmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde ve hesaplanmasında SPSS 25 IBM istatistik paket programı kullanılmıştır. Veriler ortalama ve standart sapma olarak özetlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin ölçeğe yönelik alt boyutlarında anlamlı bir fark görülmemiştir. Yapılan literatür taramalarında ölçeğin alt boyutu olan tesis yetersizliği ve zaman boyutunda anlamlı farklar görülmektedir.