Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 4 / 4
  • Öğe
    Namlu içi balistik davranışın sonlu elemanlar yöntemiyle
    (Dicle Üniversitesi, 2017-07-01) Adin, Hamit; Özbay, Mahmut; Özgüder, Onur
    Günümüz savunma sanayi ürünlerinde dayanıklılığın yanı sıra hafiflik de son derece önem taşımaktadır. Bu daha hafif bir malzeme seçimiyle ilgili olduğu kadar optimum boyutlarla da ilgilidir. Optimum boyutları elde edebilmek için silah tasarımı ve sonrasında sistemin analizi vazgeçilmez aşamadır. Bu çalışmada uzunluğu ve iç çap değeri bilinen M101 top namlusu 1.25 emniyet katsayısı ile 270 kilogramdan 115.95 kilograma hafifletilmiştir. Hafifleştirme sırasında analitik yöntemlerle çözümlenmesi oldukça zor olan namlu cidar kalınlığının patlama sonucu oluşan basınç değerleriyle eksen boyunca hesaplanması ve optimizasyonu hedeflenmiştir. Namlu ait olduğu sistemden ayrılamayacağı için silah sistemi alt sistemleriyle anlatılmıştır. Ayrıca iç balistik temel denklemlerine değinilmiş, optimizasyon kavramı açıklanmış, analiz adımlarında izlenen metot ve kabuller verilmiştir. Seçilen mühimmata ait basınç değerleri Prodas programıyla elde edilmiştir. Namlu tasarımı 3 boyutlu tasarım programı olan Catia’da yapılmış ve sonlu elemanlar paket programı AnsysWorkbench’e aktarılmıştır. Model burada çözümlenerek gerilme dağılımında kritik noktalar belirlenmiştir. Bu yüksek gerilme değerlerine göre namlu cidar kalınlığı, emniyet faktörü ve otofretaj etkisi hesaba katılarak optimize edilmiştir. Çözüm yapılırken elde edilen basınçlar değerlendirilmiş, modele bu basınç değerlerinin doğru verilebilmesi için gerçek patlama olayını temsil edebilecek bir sistem oluşturulmuştur. Balistik değerler Vallier-Heydenreich yöntemiyle, gerilme değerleri ise Lame denklemiyle tekrar analiz edilmiş, sonuçlar karşılaştırılmış ve oluşan farkların sebepleri tartışılmıştır. Bu çalışmayla, namlu malzemesi, kalibresi, uzunluğu ile mühimmata ait parametreleri belli olan sistemlerin namlu cidarı optimizasyonuna yönelik akademik çalışmalara yol gösterici bir yaklaşım geliştirilmiştir
  • Öğe
    Numerical investigation of fatigue behaviors of non-patched and patched aluminum pipes
    (Hibetullah KILIÇ, 2021-06-01) Adin, Hamit; Yıldız, Bilal; Adin, Mehmet Şükrü
    In this study, the fatigue behaviors of non-patched and patched aluminum pipes were investigated numerically. The Finite Element Method was used for fatigue analysis in the study. Finite Element Method was implemented with Ansys Workbench (15.0) program. Al 6063 type aluminum pipe, DP-460 type adhesive and [0/90]2 reinforced angled glass-epoxy composite patch material were used in the analyzes. As a result of the numerical study, it was observed that patch size is an effective parameter in fatigue strength and that quarter-circle and semi-circular composite patches increase the fatigue life. It was also observed in the analyzes that the quarter-circle patched aluminum pipes achieved higher fatigue strength.
  • Öğe
    Konsantrik tip bir ısı değiştiricisinde türbülatörlerin etkisinin sayısal incelenmesi
    (Teknolojik Araştırmalar Derneği, 2015) Budak, Nese; Yücel, H. Lütfi; Işık, Mehmet Zerakki; Oktay, Hasan
    Bu çalışmada konsantrik tip bir ısı değiştiricide iç borunun girişine yerleştirilen dört farklı tipteki türbülatörlerin ısı transferine etkisi sayısal olarak araştırılmıştır. Deliksiz ve delik konumları farklı olarak imal edilen türbülatörlerin ısı transferine etkisini araştırmak üzere aynı ve zıt yönlü paralel akış şartlarında yapılan sayısal çalışmada, sonlu hacimler metoduna dayalı bir bilgisayar programı olan ANSYS Fluent kod programı kullanılarak temel korunum denklemleri sürekli rejimde, üç boyutlu ve türbülanslı akış şartlarında çözülmüştür. Havanın farklı debi değerlerinde yapılan sayısal analiz sonuçları elde edilmiştir. Yapılan sayısal analizler sonucunda sıcaklık ve hız dağılımları verilmiştir.
  • Öğe
    Dairesel delikli kompozit levhalarda gerilme yığılmalarının incelenmesi
    (Dicle Üniversitesi, 2016-04-10) Adin, Hamit; Özbay, Mahmut; Karakılçık, Serdar
    Bu çalışmada, tek eksenli gerilmeye maruz düzlemsel olarak yüklenmiş ve ortasında dairesel delik bulunan kompozit levhalarda delik kenarlarında meydana gelen gerilme yığılmaları hesaplanmıştır. Hesaplamalarda dört tabakalı Grafit/Epoksi kompozit levha kullanılmıştır. Gerilme yığılması hesaplamaları Sonlu Elemanlar Analizi kullanılarak yapılmıştır. Sonlu Elemanlar Analizi ANSYS(v.12.01) yazılımı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Gerilme yığılmalarını doğru olarak hesaplayabilmek için ağ yapısının etkinliği yakınsama testi yapılarak belirlenmiştir. Delik çevresindeki etkin eleman sayısı belirlenerek ağ yapısı her bir model için oluşturulmuştur. Maksimum gerilme bulunmuş ve ortalama gerilmeye bölünerek gerilme yığılma faktörü hesaplanmıştır. Bulunan sonuçlar literatürde yer alan sonuçlar ile karşılaştırılmıştır. Ayrıca, fiber takviye açısının ve levha genişliğinin gerilme yığılmalarına olan etkisi incelenmiştir. Fiber açısının 450 civarında tutulması, gerilme yığılması açısından büyük avantaj sağlamıştır. Sonuçta, takviye açısı ve levha genişliği/delik çapı oranı arttıkça gerilme yığılmasının azaldığı görülmüştür. Gerilme yığılması azalırken, çekme eksenindeki Elastisite Modülü de düştüğünden dolayı malzemenin mukavemeti azalmıştır.