2 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Öğe Yeraltı elektrik dağıtım sistemi güvenilirlik analizi Batman ili Cumhuriyet-Şirinevler mahallesi elektrik dağıtım sistemi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2022-08-31) Parça, Taha; Tür, Mehmet RıdaKaliteli ve güvenilir bir elektrik güç iletim ve dağıtım sistemi, teknolojik ve ekonomik yönden gelişmek isteyen bir ülke için kaçınılmaz bir ön koşuldur. Bu nedenle, kamu hizmetleri, müşterinin güvenilirlik gereksinimlerinin karşılanmasını ve düzenleyici gereksinimlerinin mümkün olan en düşük maliyetle karşılanmasını sağlamak için çaba göstermelidir. Tüketiciye sunulan elektrik kesintilerinin %90'ının dağıtım sistemindeki arızalardan kaynaklandığı tüm dünyada bilinen bir gerçektir. Elektrik kesintileri sonucunda oluşan tüketicilerin ve kamunun maruz kaldığı kayıpların maliyeti güvenilirliğin önemi ortaya çıkaran bir değerdir. Dolayısı ile güvenilirlik elektrik planlama ve yatırım uygulamalarında dikkate alınmalıdır. Güvenilirlik, bir sistemin belirli bir zaman aralığında tanımlanmış bir görevi yerine getirme olasılığıdır. Güvenilirlik analizi yapılabilmesi için, sistemin bugüne kadarki çalışma süresinde yaşanan; sistemin çalışır ve arızalı durumları arasındaki geçişi temsil eden arıza sıklığının, arızalı durumdan çalışır duruma geçişi temsil eden onarım hızının ve onarımlar ve arızalar arasındaki ortalama sürenin ve arızalar arasındaki ortalama süre gibi verilerin bilinmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Bu tezde elektrik güç sistemlerinin güç üretimi, iletimi ve dağıtımı işlevlerine sahip olduğu göz önüne alındığında, dağıtımdaki güvenilirliğe odaklanarak bir bölgedeki dağıtım sistemini üzerinde güvenilirlik analizi yapmaktadır. Batman İli Cumhuriyet ve Şirinevler Mahallesinde bulunan 33/0,4 kV gerilimindeki trafolarda oluşan elektrik kesintileri üzerinden şehir şebekesinin havai olduğu yıl ile yeraltı olduğu yıldaki kesinti sayıları ve süreleri üzerinden güvenilirlik hesapları yapılarak karşılaştırılması yapılmıştır. Bu karşılaştırmalar yapılırken SAIDI, SAIFI ve CAIDI gibi güvenilirlik indisleri hesaplanıp oluşan değişimler değerlendirilmiştir. Gerçek veriler üzerinden yapılan hesaplamalar ile yeraltı elektrik sistemin, havai elektrik sistemine göre güvenilirlik açışından üstünlüğüne değinilmiştir.Öğe Elektrikli araç şarj istasyonlarının akıllı şebekelerde bulanık mantık yöntemiyle optimizasyonu ve dağıtım şebekesine entegrasyonu(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-08-22) Apaydın, Ebru; Tür, Mehmet RıdaUlaştırma sektörü tüm dünyada hızla büyümektedir. Bu büyüme bazı sorunları da beraberinde getirmektedir. Dünyada karbon emisyonunun ve enerji tüketiminin sürekli artması bu sorunlardan biridir. Günümüzde elektrikli araçlar, hava kirliliğini ve yakıt tüketimini azaltmak için en uygun çözüm olarak kabul edilmektedir. Dünyadaki kirliliği ve küresel ısınmayı azaltmak için enerji ihtiyacının karşılanmasında yenilenebilir enerjinin payının artırılması ve ulaşımda elektrikli araç sayısının artırılması büyük önem taşımaktadır. Elektrikli araç sayısının önümüzdeki yıllarda önemli ölçüde artacağı tahmin edilmektedir. Elektrikli araçların gün geçtikçe yaygınlaşmasıyla birlikte bu araçların şarj sistemleri de dikkat çeken konulardan biri haline gelmektedir. Daha önce fosil yakıtlarla sağlanan enerjinin elektrik enerjisi ile karşılanmasının şebekeye olağanüstü bir yük getireceği açıktır. Elektrikli araç sayısının artmasıyla birlikte bu yükün doğrudan artacağı ve şebekenin zayıf olduğu alanlarda sorun yaratacağı söylenebilir. Bu tez çalışmasında, elektrikli araç şarj istasyonu için bulanık mantık tabanlı enerji yönetimi algoritması önerilmiştir. Çalışmanın temel amacı bulanık mantık tabanlı elektrikli araç şarj istasyonunun güç talebi, şarj süresi ve şarj dönemi gibi çeşitli faktörlere bağlı olarak minimum şarj maliyetinin nasıl elde edileceğini ortaya koymaktır. Bulanık optimizasyon tekniği ile farklı koşullar için farklı şarj oranları ve buna paralel farklı maliyetler elde edilerek enerji tasarrufu sağlanmıştır. Ayrıca bu optimizasyon tekniği ile kullanıcıların elektrik tüketiminin yoğun olmadığı zaman dilimlerinde araçlarını şarj etmeleri sağlanarak şebekedeki yük durumunun dengelenmesi sağlanmıştır.