2 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Öğe Küfrün süje ve objesi olan şair: Nef’î(Ulak Bilge Uluslararası Sosyal Bilgiler Dergisi, 2020-06-19) Bozkurt, Kenan; Yalçın, İdris17. asrın ve klasik Türk edebiyatının övme, övünme ve sövgü şairi olarak tanınan kaside üstadı Nef’î, Türkçe Divan’ında Türk edebiyatının en güzel kaside örneklerini vermiştir. Şair, Farsça Divan’ında övme ve övünmedeki aşırılığı çoğu zaman bir taraf bırakarak şiirlerini tasavvuf temelinde kaleme almıştır. Sihâm-ı Kazâ adlı hiciv mecmuasında ise öfkesini kontrol etme noktasında sıkıntılar yaşadığı belli olan Nef’î, kendisine yöneltilen eleştirilere ve küfürlere diline hakim olmayı başaramayıp misliyle karşılık vermiştir. Bu yüzden de küfrün hem nesnesi hem de öznesi olmuştur. Bu tavrı dolayısıyla sağlıklı ilişkiler geliştirme noktasında sıkıntılar yaşayan şairin öfke şeklinde dışa yansıyan güçlü görünme isteği ve başkalarına tahakküm etme hırsının psikolojik nedenleri hakkında çıkarımlarda bulunmayı amaçlayan bu çalışmada örnek beyitlerden hareketle şairin ruh dünyasının derinliklerine inilerek Nef’î’nin küfürlerinin ve saldırgan tavrının bilinç dışında yatan nedenleri ortaya konmaya çalışılacaktır. Bu çalışmada Nef’î’nin Sihâm-ı Kazâ adlı hiciv mecmuasından hareketle şairin küfür içerikli manzumeleri ve bu manzumelerin psikolojik sebepleri psikanaliz kurama göre irdelenmiştir. Bu yönüyle çalışmanın benzer çalışmalara kaynaklık etmesi ve araştırmacıların küfür manzumelerine farklı bir gözle bakabilmesi amaçlanmıştır.Öğe Spor lisesi öğrencilerinin çok yönlü liderlik yönetimi ve saldırganlık düzeylerinin incelenmesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-09-24) Öztürk Çelik, Ganime; Köroğlu, MihraçBu çalışmanın amacı, spor lisesi öğrencileri ile diğer lise öğrencilerinin duygusal istismar ve benlik algılarını karşılaştırmaktadır. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Batman ilinde okuyan spor lisesi öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini araştırmaya gönüllü olarak katılan toplam 179 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin demografik özelliklerine ilişkin veri toplamak amacıyla “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Öğrencilerin Liderlik ve Saldırganlığa olan verilerinin toplanması amacıyla “Çok Yönlü Liderlik Yönelimi Ölçeği” ve “Buss Perry Saldırganlık Ölçeği” kullanılmıştır. Anketler uygulandıktan sonra istatistiksel analizleri kolaylaştırmak amacıyla SPSS 22.0 yazılım paketinden faydalanılmıştır. Verileri analiz etmek için frekans analizi, yüzde analizi, aritmetik ortalama, bağımsız değişken testi, varyans analizi (ANOVA) ve post hoc testi gibi çeşitli istatistiksel teknikler kullanılmıştır. Bu araştırmada spor lisesi öğrencilerinin çok yönlü liderlik yönetimi ölçeği ve Buss-Perry saldırganlık ölçeği alt boyutlarının çeşitli demografik ve sportif değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda, cinsiyet, yaş, sınıf, spor branşı, spor yaşı, spor uzmanından yardım alma durumu ve takımda oynayıp oynamama gibi değişkenler açısından hem çok yönlü liderlik ölçeği hem de Buss-Perry saldırganlık ölçeği alt boyutlarında anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Özellikle Pearson korelasyon analizi sonuçlarına göre, çok yönlü liderlik ölçeği alt boyutları ile saldırganlık ölçeği alt boyutları arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Politik liderlik ve insan kaynaklı liderlik alt boyutları ile fiziksel saldırı, öfke, düşmanlık ve sözel saldırı alt boyutları arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler saptanmıştır. Ayrıca, karizmatik liderlik alt boyutu ile fiziksel saldırı ve sözel saldırı arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler bulunurken, öfke ve düşmanlık alt boyutlarında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Yapışan liderlik alt boyutu ile fiziksel saldırı arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunurken, öfke, düşmanlık ve sözel saldırı alt boyutlarında anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir.