Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 7 / 7
  • Öğe
    İstanbul’a gelen turistlerin sorumlu turizm algılamaları
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-04-13) Toprak, İcla; Dilek, Sebahattin Emre
    Sürdürülebilir turizm kavramı tüm dünyada yıllar içinde önem kazanarak yeni kavramların ortaya çıkmasına basamak hazırlamaktadır. Sürdürülebilir turizmin bir kolu olarak sorumlu turizm kavramı, turizmi yönetme şekillerinden biri olduğu düşünülmektedir. Turizmin olumsuz ekonomik, çevresel ve sosyal etkilerini azaltmayı ve yerel halka fayda sağlamayı amaçlayan sorumlu turizm yaklaşımı destinasyonda yer alan bütün paydaşların sorumluluklarının bilincinde olmasını ve bu sorumluluklar çerçevesinde gerçekleştirdikleri uygulamalarını kapsamaktadır. Bu çalışmanın amacı, İstanbul’u ziyaret eden turistlere yüz yüze anket uygulanarak sorumlu turizm algılarını ölçmektir. Sorumlu turizmde, turizmin rolü ve İstanbul’a gelen turistlerin sorumlu turizm algıları üzerinden değerlendirilmiştir. Dünyadaki sorunlara yönelik hem teorik hem de pratik anlamda sorumlu yaklaşım ve uygulamalar gelişmekte olsa da halen istenilen seviyede değildir. Bu konunun ele alınmasının ana sebeplerinden birisi budur. Böylece sorumlu turizmin gerçekleştirilebilmesi için alınacak önlemler ve geleceğe yönelik önerilerde bulunulması amaçlanmıştır. Tez için 2022-2023 yılının farklı dönemlerinde İstanbul’u ziyaret eden yerli ve yabancı turistlerin sorumlu turizm algılarını ölçmeye yönelik anket çalışması yapılmıştır. Toplam 401 kişiye ulaşılarak, görüşleri alınmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin değerlendirmesinde SPSS 24 (Statistical Package for Social Sciences) paket programından yararlanılmıştır. Elde edilen veriler sonucu, öğrenim durumu ve uyruk değişkenleri açısından anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Sürdürülebilir otelcilik uygulamaları: Yerli turistlerin satın alma davranışlarının incelenmesi
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-08-23) Kibrit, Sevinç; Dilek, Sebahattin Emre
    Bu çalışmada sürdürülebilir pazarlama perspektifinde, çevreye karşı dostça tutumlar ve bu tutumların şekillenme süreci ele alınmıştır. Araştırmanın amacı, sürdürülebilir pazarlama uygulayan otel tesislerinin neden tüketiciler tarafından tercih nedenleri ve bu anlayış doğrultusunda hareket eden otel tesislerinin tüketicilerin satın alma davranışı konusunda ne gibi etkilerinin olduğunu belirlemek hedef alınmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Antalya‘da bulunan Sürdürülebilir Otel Uygulamasına sahip işletmelerde konaklayan tüketicilerle görüşülerek toplamda 108 adet kullanılabilir ankete ulaşılmıştır. Araştırma verileri 2017 Temmuz ile 2018 Ekim ayları arasında toplanmıştır. Araştırma sonuçlara göre; çevreye duyarlı olan ürünleri satın almaya yönelik davranışlar hususunda çevre bilinci, kişilerin eğitim seviyeleri, gelirleri, meslekleri ve yaş gruplarının arasında farklılık olduğu tespit edilmiştir. Sürdürülebilir pazarlamanın yaygınlaştırılması, özellikle doğal çevre ve kaynakların korunması açısından oldukça önemlidir. Öyle ki, sürdürülebilir pazarlama sosyo-kültürel boyutta olduğu kadar çevresel boyutta da koruma- kullanma dengesini gözetmektedir.
  • Öğe
    Yavaş turizm ve yavaş turist: Cittaslow Seferihisar'da karşılaştırmalı bir araştırma
    (Batman Üniversitesi, 2017) Tekin, Caner; Yurtseven, Hüseyin Rıdvan
    Yavaş turizm son yıllarda en popüler turizm türlerinden biridir. Yavaşlık felsefesi taşıyan kentlere Cittaslow denilmektedir. Bir kentin Cittaslow olabilmesi için Uluslararası Cittaslow Birliği tarafından belirlenmiş çeşitli kriterleri yerine getirmesi gerekmektedir. Tezin amacı bu kentlere gelen yavaş turistlerin, yavaş turizm bağlamında profillerini incelemektir. Yavaş turistlerin profillerinin belirlenmesi, ilgi, algı, beklentilerinin bilinmesi önemlidir. Yavaş turist profillerinin belirlenebilmesi için Türkiye'nin ilk Cittaslow'u, Cittaslow Seferihisar'da dört dile çevrilen bir anket formu uygulanmıştır. Anket formu 76 sorudan oluşmuş 12 günlük bir sürede yüz yüze uygulanmıştır. Sonuç olarak yavaş turist ve diğer turist olmak üzere iki turist tipi belirlenmiş ve yavaş turist özelinde işletme ve kamu kurumlarına bazı öneriler getirilmiştir. İşletmelerin özellikle misafirperver karşılama, çevre-dostu ürünler ve hizmetler sunma, yerel/organik ürünleri sunma noktasındaki stratejileri benimsemeleri gerekmektedir. Ulaşımda çevre dostu ulaşım araçlarının kullanımın arttırılması için ortaklaşa girişimlerin başlatılması önerilmektedir. İşletmelerin bulundukları yörelerdeki geleneksel ürün ve hizmetleri sunması ve bunlara uygun bir işletme yönetim politikası benimsenmesi tavsiye edilmektedir. Yerel yönetimlerin, Cittaslow kriterlerine dayalı bir yol haritası benimsemeleri önem taşımaktadır. Özellikle sürdürülebilir mimari ve engelli dostu yapılar, hava temizliği ve su temizliğinin yasal belgelerle kanıtlanmış olması, kentsel atıkların ayrıştırılmasının sağlanması, kanalizasyon için atık su arıtma tesislerinin kurulması gerekmektedir.
  • Öğe
    Kültürel miras varlıklarının turizme açılmasına ilişkin yerel halkın bakışı: Savur-Dereiçi örneği
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-08-11) Sevim Koyun, Selma; Dilek, Sebahattin Emre
    Kültürel miras unsurları geçmiş ile gelecek arasında birer köprü görevini üstlenmektedir. Bu görevin sürdürülebilir olabilmesi adına birçok alan koruma altına alınmıştır. Kültür turizmine olan ilgideki artış ile birlikte korunan alanların turizme açılması ve sürdürülebilir turizm anlayışı gelişim göstermektedir. Turizme açılan kültürel miras unsurları ekonomik, sosyo-kültürel ve çevresel boyutlarda yarar veya zarar sağlayabilmektedir. Bu yarar ve zararın derecesinin yerel halkın tutum ve davranışları ölçüsünde değişim gösterdiği bilinmektedir. Dolayısıyla yerel halkın görüşleri dikkate alınmadan bir bölgede yer alan kültürel miras unsurlarının turizme kazandırılması ve sürdürülebilirliğinin sağlanması pek mümkün değildir. Bu amaç doğrultusunda korunan bir alan olan Mardin ili Savur ilçesine bağlı Dereiçi Köyü’nün turizme yönelik gelişiminde yerel halkın turizme bakış açısı ekonomik, sosyo-kültürel ve çevresel faktörlere göre değerlendirilmiştir. Nicel araştırma deseninin uygulandığı bu çalışmada anket tekniğinden yararlanılmıştır. Yerel halktan rastgele seçilmiş olan 18 yaş ve üstü 400 kişiye uygulanan anket SPSS veri analiz uygulamasında Bağımsız Örneklem T-Test ve One-way analysis of variance (ANOVA) analizine tabi tutulmuştur. Çalışmanın herhangi bir bölüm ve herhangi bir boyutunda anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir.
  • Öğe
    Gastronomik kimliğin sürdürülebilir turizm üzerindeki etkilerinin paydaş algıları kapsamında araştırılması
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-07-11) Arıca, Elif; Can, Ülker
    Bölgesel bir kimlikle sunulan gastronomi deneyiminin kalitesi, bölgelerin benzersiz ürünleri ve özelliklerinden oluşmaktadır. Gastronomik kimlik, kültürel, coğrafi, ekolojik yönler ile ekonomik koşullar ve tarihsel desenler bakımından farklılıklar gösteren ve taklit edilmesi mümkün olmayan bölgeye özgü özellikleri ifade etmektedir. Sözü edilen özellikler değerlendirildiğinde, gastronominin bölgenin kültürel kimliğini, geleneklerini ve yaşam tarzını ortaya koyarak gidilen bölgenin çekiciliğini arttıran, bölgeye rekabet avantajı sağlayarak yerel ekonomiyi güçlendiren, doğal kaynakları koruyan bir turizm çeşidi olduğu görülmektedir. Bu bağlamda, destinasyonların çevresel, sosyal ve ekonomik alanda gelişmesine önemli katkılarda bulunan ve önemli bir seyahat güdüsü olan gastronominin korunması, geliştirilmesi ve devamlılığının sağlanması adına bölgesel gastronomik unsurlarının ya da gastronomik kimliğin sürdürülebilirlik anlayışı içerisinde ele alınması önemli olmaktadır. Bu çalışmanın amacı paydaş algıları kapsamında gastronomik kimliğin sürdürülebilir turizme olan etkisini araştırmaktır. Bu bağlamda bu çalışmada araştırmanın evrenini oluşturan Batman ilinde yer alan turizm paydaşlarının gastronomik kimlik algısının sürdürülebilir turizm ve alt boyutları (ekonomik, sosyo-kültürel ve çevresel) üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmanın modelini ve hipotezlerini test etmeden önce, araştırmada kullanılan ölçeklerin geçerliliğini ortaya koymak amacıyla, açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Geçerlilik sağlandıktan sonra, hipotezlerin testi için yapısal eşitlik modeli kullanılmıştır. Elde edilen bulgular incelendiğinde gastronomik kimlik bileşenlerinden gastronomik kültürün sürdürülebilir turizmin ekonomik ve sosyo-kültürel boyutları üzerine anlamlı bir etkisi belirlenememişken, çevresel boyutu üzerine (H1c: ß= 0,156, p=0,000), anlamlı ve pozitif yönlü etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Yiyecek kalitesinin sürdürülebilir turizmin ekonomik boyutu üzerine (H1d: ß= 0,218, p=0,000) ve çevresel boyutu üzerine (H1f: ß= 0,218, p=0,000) anlamlı ve pozitif yönlü etkisinin olduğu tespit edilirken, sosyo-kültürel boyut üzerine anlamlı bir etkisi saptanamamıştır. Restoranlar /Yemek Yerlerinin sürdürülebilir turizmin sosyo-kültürel boyutu üzerine (H1h: ß= 0,218, p=0,000) anlamlı ve pozitif yönlü etkisinin olduğu tespit edilirken, ekonomik ve çevresel boyutları üzerine anlamlı bir etkiye rastlanmamıştır. Gastronomi etkinliklerinin sürdürülebilir turizmin ekonomik (H1i: ß= 0,661, p=0,000) ve çevresel (H1k: ß= 0,482, p=0,000) boyutları üzerine anlamlı ve pozitif yönlü etkisinin olduğu tespit edilirken, sosyo-kültürel boyutu üzerine anlamlı bir etkisi ortaya çıkmamıştır. Bununla birlikte araştırma kapsamında paydaş türüne göre herhangi bir farklılık ortaya çıkmamışken, ilgili paydaşlardan yerel yönetimlerin gastronomik kimlik ve sürdürülebilir turizme katılım düzeyleri daha yüksek, sivil toplum kuruluşlarının ise daha düşük çıkmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen bulguların Batman’da gastronomi turizminde sürdürülebilir gelişimin sağlanması açısından hem yönetişim olgusuna hem de bölgesel turizm plan ve politikalarına dikkat çekmesi bakımından önemlidir.
  • Öğe
    Yeni Hasankeyf’te yerel halkın yeni turizm gelişimine karşı algıları ve memnuniyeti
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-01-26) Öztürk, Mehmet Emin; Duman, Feridun
    Bu çalışma, yerel halkın turizmin gelişimine yönelik algısıyla turizmden sağladığı fayda, turizm faaliyetlerine desteği ve hayat kalitesi arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın verileri anket yoluyla, Türkiye’nin tarihi ve kültürel turizm ilçelerinden biri olan Hasankeyf’te ikamet eden yerel halktan toplanmıştır. Veriler AMOS programıyla yapısal eşitlik modellemesi aracılığıyla değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre yerel halkın turizm gelişimine yönelik algıları beş faktör altında kümelenmektedir. Bu faktörler; (i) pozitif ekonomik çevre algıları, (ii) negatif ekonomik çevre algıları, (iii) pozitif sosyo-kültürel çevre algıları, (iv) negatif sosyo-kültürel çevre algıları ve (v) pozitif doğal çevre algılarıdır. Araştırma sonuçlarına göre yerel halkın turizm gelişimine yönelik algılarıyla turizmden sağladığı fayda ve hayat kalitesi arasında ilişki vardır. Benzer şekilde yerel halkın turizm gelişimine yönelik algılarıyla turizm faaliyetlerine desteği arasında da ilişki bulunmuştur. Genel olarak, bu araştırma yerel halk perspektifinden turizm gelişimine yönelik algı, turizmden sağlanan fayda, turizme sağlanan destek ve hayat kalitesi konuları değerlendirilerek sürdürülebilir gelişim literatürüne katkıda bulunmaktadır.
  • Öğe
    Turist taşıma kapasitesi algısının hizmet çıktılarına etkisi: Hasankeyf örneği
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-11-22) Kalkan, Ercan; Arıca, Reşat
    Araştırmada, Hasankeyf’e yönelik taşıma kapasitesi algısının hizmet çıktılarına etkilerinin incelemesi amaçlanmaktadır. Bu odakta, araştırmada karma yöntem benimsenmiş, hem yerel yöneticiler ve işletme yöneticileri hem de turistlerden veri elde edilmiştir. İlk olarak, yerel yöneticileri ve işletme yöneticilerinden yarı-yapılandırılmış görüşme yöntemi ile veri toplanmıştır. Görüşme kapsamında toplanan veriler betimsel analiz ve içerik analizi tekniği ile incelenmiştir. Buna göre yerel yöneticiler ve işletme yöneticileri Hasankeyf’te turizmin yeterli düzeyde gelişmediğini ve bundan ötürü taşıma kapasitesi sorununun olmadığını, turizm gelişimi için alt yapı ve üst yapı yatırımlarının arttırılmasının gerekliliğini vurguladığı sonucuna ulaşılmıştır. Bununla beraber Hasankeyf’i ziyaret eden turistlerden anket yolu ile veriler elde edilmiştir. Turistlerden toplamda 390 geçerli anket verisi derlenmiş, veriler açıklayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi ile değerlendirilerek ölçüm modellerinin faktör yapıları tespit edilmiş, akabinde değişkenler arası ilişkileri belirlemek üzere yapısal eşitlik modellemesinden faydalanılmıştır. Sonuçlar, turistlerin taşıma kapasitesi algısının, aidiyet davranışı ve memnuniyet ve tekrar ziyaret etme niyeti üzerinde etkili olduğunu göstermektedir. Elde edilen bulgular, sürdürülebilir turizm teorisini destekler nitelikte olup taşıma kapasitesi algısının, algılanan hizmet çıktıları ile pozitif bir ilişki içinde olduğunu ortaya koymaktadır. Araştırma hem akademik alan yazına hem de turizm planlamacılarına ve karar alıcılara, sürdürülebilir turizm uygulamaları için değerli bilgiler sunmaktadır. Mevcut araştırma, Hasankeyf gibi yeni yapılanan destinasyonlarda taşıma kapasitesi göz önüne alınarak turistik altyapı ve üst yapı girişimleri ile faaliyetlerin kurgulanması ve turizm kaynaklı sürdürülebilirlik kaygılarının azaltılması doğrultusunda izlek oluşturulması açısından yerel yönetimler için önemlidir. Buna ek olarak, araştırmanın sürdürülebilir gelişim, taşıma kapasitesi ve hizmet çıktısı incelenerek literatüre katkı sunması beklenmektedir.