Fen - Edebiyat Fakültesi, Sanat Tarihi Bölümü, Kitap ve Kitap Bölümleri Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Yazar "Uzun Aydın, Derya" Fen - Edebiyat Fakültesi, Sanat Tarihi Bölümü, Kitap ve Kitap Bölümleri Koleksiyonu seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Basında çıkan haberlerle sakıncalı heykeller(Türkiye Alim Kitapları, 2015) Uzun Aydın, DeryaBir eğitim kurumundan yola çıkarak kamusal alanları süsleyen bir sanat dalı haline gelen heykel, özellikle açık alanlarda sıkıntılar yaşamış mıdır? Günümüzde, heykel sanatının "özellikle de bir heykeltıraşın" sıkıntılar yaşamadığı söylenilebilir mi? Kırılan, parçalanan ya da yerinden sökülüp kaldırılan eserlerin sorumlusu kimdir? Bu sürece nasıl gelinmiştir? Dini inanışlar mı yoksa müstehcenlik mi buna etki etmiştir? Yaşanan bu süreçte izlenen siyasetin, toplum ve dolayısı ile sanat üzerindeki etkisi belirleyici olmuş mudur? Yoksa sanatı artık başkaları mı yönetmektedir? İşte bu sorulara cevap bulmak amacıyla yola çıkan bu yazıda, soruların yanıtını alabilmek amacıyla basında çıkan haberlerden yararlanılmış, bu bilgiler ışığında, "sanatı bugün kim yönetiyor" sorusuna bir cevap bulmaya çalışılmıştır.Öğe Bir sanatçının ardından: “günümüzün tanınmayı hak eden bir sanatçısı (idi)”: söyleşiler ve röportajlarıyla Cengiz Çekil(IVPE, 2020-06) Uzun Aydın, DeryaBu çalışma, tanınmayı hak etmiş ancak çoğunluğun ismini dahi duymadığı ve günümüze yakın zamanlarda ölen bir sanatçıya “Cengiz Çekil’e atfedilmiştirÖğe Tiyatroda sahne tasarımı veya dekor oluşturulmasında, resmin dışında modernliğin getirisi sanatsal çıkarımlar(İksad Yayınevi, 2020) Uzun Aydın, DeryaSanat, ister doğadaki nesnel olanı anlatsın, ister sanatçının kendi dünyasındaki bilinmeyenin keşfiyle nesnel olmayanı anlatsın, toplumsal bir dolaşıma hatta evrensel bir güce sahiptir.Öğe Türk heykel sanatı ve ilk heykeltıraşlar(Gece Kitaplığı, 2014) Uzun Aydın, DeryaSanayii Nefise Mektebi`nin Türk Heykel Sanatındaki Yeri ve İlk Heykeltraşlar ismini taşımakta olan bu çalışmada amaç, Türk Heykelinin mektep sayesinde kazandığı önemi vurgulamak ve Osmanlı`nın son döneminden Cumhuriyet`in ilk yıllarına (1930`lu yıllar) kadarki süreçte ismi geçen heykeltıraşları değerlendirmektir. Bununla birlikte Sanayii Nefise Mektebi de, tüm bölümleriyle beraber değerlendirilmeye çalışılmıştır. İzlenilen çalışma yöntemini; kaynak taramaları dışında yapılan arşiv çalışmaları oluşturmuştur. Yazım aşamalarında, önemli olan detaylar &`;italik” olarak vurgulanmaya çalışılmıştır. İncelenen çalışmalardan biri olan Seçkin Naipoğlu`nun &`;Sanayii Nefise Mektebi`nde Sanat Tarihi Yaklaşımı ve Vahit Bey, Ankara 2008” isimli tezi, mektep hakkında ders programları ve ders içerikleri hakkında bilgiler içermektedir. Ancak bu çalışma, mektebin sanat tarihi dersi ve Vahit Bey üzerine ağırlık kazanması ile yaptığımız çalışmadan ayrılmaktadır. Neticede bu çalışma mektebin ders programlarından öte; mektebin heykel bölümü ve heykel sanatçıları üzerine yoğunlaşmaktadır. Aynı şekilde, Fatma Ürekli tarafından yazılmış olan &`;Sanayii Nefise Mektebi`nin Kuruluşu ve Türk Eğitim Tarihindeki Yeri, İstanbul 1997” isimli çalışma, özellikle arşiv çalışmalarımız için yardımcı bir kaynak olmuştur. Bu doğrultuda, Başbakanlık Osmanlı Arşivi taranmış ve Osmanlıca belgelere ulaşılmaya çalışılmıştır. Ayrıca Sevay Okay`ın &`;Anıt Heykeller Dışında Türk Heykeli, Ankara 1990” isimli tezi incelenmiş, bu çalışmada ayrıca anıt heykellerden de bahsedilmiştir. Yine Okay`ın çalışmasından farklı olarak; tezimiz Osmanlıca belgeler ve gazetelerle desteklenirken, görsel güncellemeler yapılmıştır.Öğe Türk sanatında heykel ve edebiyat birlikteliği(Akademisyen Kitabevi, 2020) Uzun Aydın, DeryaÖğe Türklerin eski inancı şamanizmden Avrupalı şamanist sanatçı Clayton Thiel’a; biçimlendirilen formlarla yükselen ‘şaman ruhu(Hiperlink Yayınları, 2021) Uzun Aydın, DeryaSanat tarihinin temel amaçlarından biri "belgeleme"dir; ancak en önemlisi "okuma/çözümleme"dir, bunu bir bakıma "eleştiri" olarak da adlandırabiliriz. Okumanın yöntemi ilk başta eserin türüne göre belirlenir. Okumalarda sanat tarihi, başta tarih olmak üzere, edebiyat, coğrafya, topografya, paleografi, folklor gibi pek çok farklı daldan ve bu dalların yönteminden yararlanır; sanat tarihi bu dallarla, hem inceledikleri hem de ortaya koydukları bakımından, sıkı bir bağ içerisindedir. Sanat tarihi insanlığın tarihidir bir başka deyişle ve sanat tarihi insanoğlunun sanatsal, kültürel, folklorik, epistemolojik ve diğer alanlardaki geçmişine ışık tutar. Yöntemsel olarak sanat tarihi, tarih dalına paralel olarak, sanatı belli dönemlere ve sanat eserlerini türlerine göre ayırır, eserleri yorumlar ve belli akımlara, coğrafyalara, kültürlere, inançlara, mitlere göre kategorize eder, onları birbirleriyle karşılaştırır, benzerlik ve ayrılıklarını bulur ve en nihayetinde belirli sonuçlara ulaşır. Hiper Yayınları'nın okurla buluşturduğu bu kitapta Orta Çağ'dan postmodernizme, farklı kültür ve medeniyetlere ait resim, el sanatı ürünleri, heykel, mimari ve sinema alanındaki hepsi birbirinden özgün yapıtlar üzerinden sanat tarihi bağlamında okumalar yapılmaktadır. Bu okumaların biçimi, bir eser incelenirken yöntemin nasıl belirleneceğine dair referans olmaktadır.