Yazar "Bayazit, Murat" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Arkeometride seramik petrografi(Batman Üniversitesi, 2017) Bayazit, MuratArkeolojik kazılarda ele geçen seramiklerin karakterize edilmesinde genellikle spektroskopik yöntemlerden olan X-ışını floresansı (XRF), X-ışını kırınımı (XRD), Fourier dönüşümlü kızılötesi spektroskopisi (FTIR) ve Raman gibi teknikler kullanılmaktadır. Ayrıca mikro özelliklerin belirlendiği taramalı elektron mikroskobu (SEM)/enerji veya dalga boyu saçınımlı X-ışını spektroskopisi (EDS/WDS) ve termal analiz yöntemlerinden ), termogravimetrik analiz (TGA) ve diferansiyel ısıl analiz (DTA) de sıklıkla tercih edilmektedir. Bunların dışında, seramiklerin ince kesitleri üzerinden hem görüntü alabilen hem de mineralojik olarak karakterize edebilen petrografik çalışmalar ön plana çıkmaktadır. Petrografik incelemeler sayesinde seramiklerin hem ince kesit görüntüleri alınarak bünye yapısı hakkında bilgi sahibi olunabilmekte hem de mineral/kayaç içeriği ve oranı (genellikle hacimce % olarak) ve porozite içeriği (hacimce %) gibi karakteristik özellikler belirlenebilmektedir. Özellikle tanelerin ve porların boyut, şekil ve dağılımları gözlenebilmekte, bünyedeki renk farklılıkları ile pişirim atmosferi hakkında yorum yapılabilmektedir. Bu tip bilgiler seramiklerin üretim özelliklerine ışık tutarak arkeometrik çalışmaların nihai değerlendirmelerinde etkin rol oynamaktadır. Bu çalışmada, arkeolojik kazılarda ele geçen seramikler üzerinde kullanılan petrografik analizlerin uygulama biçimleri ve bu analizlerden elde edilen sonuçların arkeometrik olarak hangi parametrelere ışık tutacağı ele alınmıştır.Öğe Geçmişten günümüze çini sanatı ve Kütahya çiniciliği(Batman Üniversitesi, 2012-04) Bayazit, Murat; Işık, İskenderGeçmişte yaşayan uygarlıklara ait birçok kültürel değer 21. yüzyılda neredeyse tükenmiş ve korunmaya muhtaç duruma gelmiştir. Kültürel miraslar arasında önemli bir yere sahip olan tarihi yapılar kimi zaman doğal kimi zaman da insanların neden olduğu felaketlerden etkilenerek zarar görmüş ve bir kısmı da maalesef yok olmaya yüz tutmuştur. Özellikle Osmanlı yapılarında görülen çiniler de bu anlamda çok büyük yaralar almıştır. Bunun en büyük kanıtlarından biri de eşine rastlanamayan İznik çinilerinin 16-17. yüzyıllarda tamamen ortadan kaybolması gösterilebilir. Sahip olduğu estetik ve parlak görünümüyle çiniler, yüzyıllar boyunca süsleme amacıyla birçok yapıda kullanılan ve günümüzde de yaşatılmaya çalışılan bir sanat ürünü olarak karşımıza çıkmaktadır. Kütahya’da birçok atölyede çini geleneğinin sürdürülmesine çaba gösterilmekte ve sosyoekonomik olarak yöre insanları tarafından üretilerek hem sanat hem de bir zanaat olarak devam ettirilmektedir. Bu çalışmada çini sanatının geçmişten bugüne kadar gösterdiği değişime değinilmiş ve ağırlıklı olarak üretildiği Kütahya’da sahip olduğu önem hem bölgesel hem de global anlamda değerlendirilmiştir.Öğe Geleneksel el sanatlarının bölge turizmine etkisi: Güneydoğu Anadolu Bölgesi(Batman Üniversitesi, 2012-04) Bayazit, Murat; Ceylan, Uğur; Saylan, UğurEl sanatları, insanoğlu var olduğundan beri doğanın koşullarına bağlı olarak insanların ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla ortaya çıkmıştır. Daha sonra gelişerek çevre şartlarına göre değişimler gösteren el sanatları, ortaya çıktığı toplumun duygularını, sanatsal beğenilerini ve kültürel özelliklerini yansıtır şekilde geleneksel hale gelmiştir. Üretildikleri çağa tanıklık eden belgeler olarak geleceğimize ışık tutan ve geçmişimizle bağlantı kurmamızı sağlayan turizm değerleri olmaları bakımından önemlidir. Özellikle kültür turizmi kapsamında korunarak pazarlanabilecek kültürel miras konumundaki geleneksel el sanatları bir bölgenin kalkınabilmesi için değerli bir araçtır. Güneydoğu Anadolu Bölgesi de tarih boyunca birçok medeniyete ev sahipliği yapmasından dolayı kültür turizmi açısından önemli potansiyele sahiptir, ancak bölgesel kalkınma bakımından turizmden yeterli fayda henüz sağlanamamaktadır. Bu çalışmada kültür turizmi, geleneksel el sanatları ve turizm arasındaki ilişkiler, geleneksel el sanatlarının turizmde pazarlanmasına değinilmiş, Güneydoğu Anadolu Bölgesi’ndeki geleneksel el sanatları ve bu el sanatlarının bölge turizmine etkisi incelenmiş, bu kapsamda alternatif yollar araştırılmıştır.Öğe Hasankeyf: A cultural heritage reflecting the history (Archaeometric approach)(Batman Üniversitesi, 2015) Bayazit, MuratHasankeyf has hosted substantial number of civilizations some of which are known as the first human settlings in Mesopotamia gathering the Byzantine, Ottoman, Artukid, Eyyubid, Assyrian, Urartian and Arabic cultures. As soon as the Ilısu dam project is completed most of the region along with its numerous ancient relics will be left under the water. Therefore some precautions should be taken such as transferring movable historical assets and investigating unmovable ones using archaeometry which generally prefers chemical, thermal, mineralogical, spectroscopic, optical and microscopic investigation that would provide significant information about the findings uncovered from archaeological excavations. The comprehensive and detailed knowledge obtained by archaeometry, which gathers engineering, natural and social sciences, creates a convenient date base for studying historical artifacts. In this study, it is aimed to evaluate the importance of Hasankeyf in elucidating the history of Upper Mesopotamia in the context of archaeometry and the cultural heritage.Öğe A preliminary study: Increasing the efficiency of filter press process in art tile production(Batman Üniversitesi, 2015) Bayazit, MuratTorna veya kalıpta işlenecek plastik çini çamuru yapımında kullanılan temel hammaddeler kil, kaolen ve karbonatlı malzemelerdir. Öğütme, dinlendirme, filter pres ve vakum pres işlemleri üretimde takip edilen adımlardır. Çamur nem içeriği oldukça önemlidir ve bunu etkileyen en önemli unsur da filter prestir. Nem içeriğinin düşürülmesiyle üretim verimliliğinin arttırılmasını amaçlayan bu ön araştırmada filter pres çamur keklerinin nem içeriğinin incelenmesi ve iyileştirilmesi için Kütahya’da çini çamuru üretimi yapan başlıca işletmelerin çamur içeriği dikkate alınarak temsili bir çini çamuru reçetesi ve bu reçeteden daha az kil ve daha fazla özsüz hammadde içeren yeni bir reçete hazırlanmıştır. Ayrıca bu reçetelerle hazırlanan çamurun kuruma küçülmesi (1500C), pişme küçülmesi (1050-10800C), pişme rengi, sır uyumu (910-920oC) ve işlenebilirliği de gözlemlenerek endüstriyel olarak sürekli üretime uygun olup olmadığı belirlenmiştir.