Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Tez Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 26
  • Öğe
    İş yaşam kalitesinin çalışanların iş doyumu üzerinde etkisi: Ankara’da özel bir elektrik şirketinde uygulama
    (Batman Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, 2021-03-22) Çetinbaş, Ayhan; Elitok, Uyum
    Çalışma, Ankara'da bulunan özel bir elektrik şirketinde görev yapan bireylerin iş yaşam kalitesinin iş doyumu üzerinde oluşturduğu etkiyi genel ve alt boyutlarla tespit ederek bu etki düzeyinin anlamlı olup olmadığını ortaya koymaktadır. Bu amaçla geliştirilen ölçekler (iş yaşam kalitesi ölçeği ile iş doyumu ölçeği) yardımıyla bahsi geçen özel elektrik şirketinin 250 çalışanı üzerinde anket uygulanmış olup nihayetinde 124 kişiye ulaşılarak araştırmaya katılımları sağlanmıştır. Dolayısıyla 124 kişiden edinilen veriler SPSS 22.0 analiz programına veri girişi sağlanarak frekans, geçerlilik, güvenirlik, normallik, korelasyon, regresyon ve T testi ile Anova testleri yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, iş yaşam kalitesi ve alt boyutlarının (iş yaşam dengesi, işin özellikleri, yönetimsel davranışlar ve ödül ve yarar) çalışanların iş doyumu ve alt boyutları (içsel doyumlar ve dışsal doyumlar) üzerinde pozitif yönlü ve anlamlı bir şekilde etki ettiği (bu etki düzeyi en çok iş yaşam kalitesi ile iş doyumu ve iş yaşam dengesi ile içsel doyum arasında gerçekleşmiştir) ve aralarında da orta ve kuvvetli düzeyde ilişkiler tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Sukuk’un pazarlanmasında karşılaşılan sorunlar
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020-07-20) Yılmaz, Mustafa; Kılınç, Kazım
    İslami finans alanında yaşanan gelişmeler her geçen gün artmakta ve özellikle yatırım ve finansman konusunda çeşitli alternatifler sunmaktadır. Yatırımcılar tarafından tercih edilmeye başlanan İslami finans piyasası gerek müslüman gerekse müslüman olmayan yatırımcıların ilgisini çekmektedir. İslami finans piyasasında yer alan araçların tercih edilmesinin en önemli nedeni, yatırımcısı için daha az risk taşıması ve güven duyulan bir piyasa olmasından kaynaklanmaktadır. İslami finans piyasasının işleyişinde katılım bankaları aktif olarak yer almaktadırlar. Yapılan açıklamalar doğrultusunda, katılım bankaları tarafından ihraç edilen ve bir İslami finans araç olan sukukun (kira sertifikası) pazarlanmasında karşılaşılan sorunların belirlenmesi çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Çalışmada dört farklı katılım bankası ile mülakat (yüzyüze görüşme) yöntemi kullanılarak veriler elde edilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda sukuk pazarlama faaliyetlerinde bulunan katılım bankaları banka, müşteri, sözleşme ve personelden kaynaklı sorunlara incelenmiştir. Çalışmanın neticesinde yaşanan bu sorunlara gerekli çözüm önerilerinde bulunulmuştur.
  • Öğe
    İşletme fakültelerinde verilen muhasebe derslerinin muhasebecilik mesleğine etkisinin ölçümü
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020-10-19) Arı, Abdullah; Elitok, Yavuz
    Muhasebe, her türlü kuruluşun tüm mali işlemlerini takip etmesi açısından önem arz etmektedir. Muhasebenin yeterince kaliteli bir şekilde yapılması hem şirketler hem de devletler açısından hayati bir ihtiyaçtır. Bundan dolayı muhasebe eğitimi en az muhasebenin kendisi kadar bir gerekliliğe sahiptir. Çalışmada muhasebe eğitimine yönelik bir araştırma yapılmıştır. Bu bağlamda işletme fakültelerinde verilen muhasebe derslerinin muhasebecilik mesleğine etkisini ölçmek için çeşitli araştırma yöntemleri uygulanmıştır. Analiz sonucu Türkiye'de 5 farklı üniversitede (Siirt Üniversitesi, Uludağ Üniversitesi, Atatürk Üniversitesi, Akdeniz Üniversitesi ve Marmara Üniversitesi) bulunan İşletme fakültelerinden seçilen derslerin Smm, Sm ve Stajyerlerin beklentilerine yeterince cevap veremediği şeklinde olmuştur. Ayrıca yeni mezun olmuş muhasebe elemanlarının yetenek ve becerileri de yeterli düzeyde olmadığı anket yöntemiyle ulaşılmış bir başka sonuçtur. Çalışmada seçilen derslerin pratik ve teorik açıdan yeterliliği ve yeni mezun meslek elemanlarının beceri düzeyi ölçülmüştür. Derslerin pratik açıdan yeterliliğini anlamak için oluşturulan hipotezlerde muhasebe meslek elemanlarının meslek unvanı, eğitim durumu ve meslekte geçirilen yıl değişkenlerinde anlamlılık sağlanmıştır. Teorik açıdan hipotezler sınandığında eğitim durumu değişkeninde anlamlılığa varılmıştır. Son olarak yeni mezun meslek mensuplarının beceri düzeyini ilgilendiren hipotezlerden meslek unvanı değişkeni anlamlı bulunmuştur. Ayrıca üniversitelerin Smmm, Sm ve Stajyerlerin isteklerine cevap verilebilmesi için önerilerde bulunulmuştur
  • Öğe
    Motivasyon ve örgütsel aidiyet ilişkisi: Batman Üniversitesinde bir araştırma
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-10-04) Altunkaya, Göktuğ; Elitok, Yavuz
    Kamu tüzel kişiliğine ve bilimsel özerkliğe sahip, üst seviyede eğitim ve öğretim yapan, bilimsel araştırma ve yayın ortaya koyan fakülte, enstitü, yüksekokul gibi kuruluş ve birimlerden oluşan üniversiteler hizmet sektörü kategorisinde yer aldıkları için “insan” faktörü önemli rol oynamaktadır. Üniversitenin çeşitli birimlerinde yer alan ve adeta kurumun belkemiğini oluşturan idarî personellerin işlerini severek yapmaları ve kurumlarına olan aidiyetleri, büyük oranda işletmenin performansını belirleyecektir. Bundan ötürü gerek ulusal gerek uluslararası düzeyde rekabet üstünlüğü elde etmek isteyen üniversiteler akademik personeli açısından olduğu gibi idarî personelinin de iş motivasyonlarına ve kuruma olan bağlılıklarına önem vermek durumundadırlar. İş motivasyonu ve örgütsel aidiyet kavramları alanyazında zaman zaman araştırmaya tabi tutulan ve üzerinde durulan konulardan ikisidir. Bu bağlamda ele alınan araştırmalara göre hem iş motivasyonunun hem de örgütsel aidiyetin birbiriyle bütünleşik iki kavram olduğu ortaya konulmakta, her ikisinin de birbirine etki ettiği görülmektedir. Bu itibarla, idarecilerin iş motivasyonu ve örgütsel aidiyet konularına eğilmeleri, alanyazında yer alan çalışmaların ileri sürdüğü hipotezleri günümüz koşullarına uygun olacak şekilde, personelin beklentisini tespit ederek motivasyon ve yönetim konusunda rasyonalist ve çağın gereklerine uygun perspektif geliştirmeleri, işletmenin başarı elde etmesi adına önem taşımaktadır. Çalışmada, Batman Üniversitesinde görev yapan idarî personellerin iş motivasyonları ile örgütsel aidiyetleri arasındaki ilişkinin tespit edilmesi ve işgörenlerin sosyo-demografik özelliklerine göre iş motivasyonu ile örgütsel aidiyet arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar olup olmadığının saptanması amaçlanmıştır. Çalışmanın verileri; iş motivasyonu için “Motivasyon Ölçeği”, örgütsel aidiyet için “Örgütsel Aidiyet Ölçeği” kullanılarak nicel araştırma yöntemlerinden biri olan anket yoluyla toplanmıştır. Batman Üniversitesi idarî personellerinden elde edilen 162 anket formundaki veriler SPSS 24.0 programı kullanılarak analize tabi tutulmuştur. İş motivasyonu ile örgütsel aidiyet ilişkisi “Pearson Korelasyon Tekniği” ile tahlil edilmiştir. İş motivasyonu alt boyutları ile örgütsel aidiyet alt boyutları arasındaki ilişkilerin belirlenmesi için ise regresyon modelleri oluşturulmuştur. Araştırmanın bulgularına göre, iş motivasyonu ile örgütsel aidiyet arasında anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür.
  • Öğe
    Milliyetçilik olgusunun tüketim alışkanlıklarına etkileri: İstanbul örneği
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-10-24) Kızılbulut, Eser; Cihangir, Murat
    Küreselleşen dünyada tüketim artık bir ihtiyaç olmanın ötesinde bir yaşam biçimi, kültürün bir parçası olmuştur. Bu bağlamda tüketicilerden meydana gelen toplumlar da birer tüketim toplumuna dönüşmüşlerdir. Herhangi bir tüketici, Dünyanın herhangi bir yerinde üretilen bir üründen aynı günde internet veya görsel iletişim kanallarıyla haberdar olmaktadır. Hatta yeni üretilen bir ürünün tanıtımı aynı günde farklı coğrafyalarda tanıtılmakta lansmanı yapılmaktadır. Küresel şirketlerin küresel pazarlama faaliyetlerine maruz kalan tüketiciler bu tarz pazarlama faaliyetlerinin sonucu olarak birçok farklı alternatif hakkında bilgi sahibi olmakta ve tercihlerini bu paralelde gerçekleştirmektedir. Günümüzde tüketici karar verici durumunda olduğundan bu karar vericiyi doğru anlamak hayati önem taşımaktadır. Dışarıda bu şirketlerin içeride ise yerli sermayeli şirketlerin başarısı tüketicilerin isteklerini en doğru şekilde karşılayabilme kabiliyetlerine bağlıdır. Küresel firmalar aynı ürünleri pazarlanan ülkelerin değerlerini göz önüne alarak pazarlamaktadırlar. Örnek olarak; Coca-Cola firmasının ramazan ayında kolayı iftar sofraların bir parçası gibi sunması verilebilir. Tüketiciler bütün bu pazarlama faaliyetlerinin yanı sıra, içinde bulundukları faktörler oldukça önemlidir. Bu çalışmada, yılladır farklı şekillerde tanımlanan ve tartışılan bir kavram olan milliyetçilik olgusunun tüketim alışkanlıklarına etkileri, İstanbul ilinde, 250 katılımcı ile yapılan bir anket çalışmasıyla belirlenmeye çalışılmıştır.
  • Öğe
    Tüketicilerin risk algısı ve tüketici şüpheciliği arasındaki ilişki: Batman ilinde yapılan bir araştırma
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-10-25) Uğran, Fatih; Kılınç, Kazım
    Consumers may experience unrest after a purchase behavior. These perceived feelings of unrest can be cognitive. Cognitive dissonance in terms of consumer behavior is a feeling of unrest after purchasing. The restlessness is due to the feeling of psychological tension that the consumer cannot get rid of by purchasing. Consumers with these experiences may experience risk perception even more in the future purchasing decision process. Thus, they begin to develop strategies and methods to reduce perceived risk. On the other hand, consumer skepticism is the tendency of companies to disbelieve the consumer towards market practices. This type of skepticism is also described as susceptibility skepticism and reveals a continuous and orderly disbelief on marketers' objectives or a general tendency to doubt. It is considered that this type of skepticism cannot be completely eliminated because it includes some personality characteristics. In this sense, it is important for businesses and companies to understand consumers' skepticism and improve themselves accordingly. In line with the explanations, it was aimed to determine whether there is a relationship between perceived risk and consumer skepticism in the purchasing decision process of consumers. The questionnaires prepared for this purpose were applied in Batman province. 399 survey data were recorded in statistical analysis data files. Statistical analyzes such as reliability, validity, frequency, t test, anova and regression were performed. As a result of the analyzes, it was concluded that there is a significant relationship between consumer skepticism and consumer risk perception, as well as between consumer risk perception and consumer skepticism. Based on the results obtained, various suggestions were made for production and commercial enterprises.
  • Öğe
    Ağızdan ağıza iletişimin tüketicilerin beyaz eşya satın alma kararları üzerindeki etkisi (Batman ili örneği)
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-12-03) Çiftçi, Faruk; Kılınç, Kazım
    Günümüz rekabet ortamında işletme ve organizasyonlar hedef pazarda lider konuma gelebilmek veya hedefleri doğrultusunda tatmin edici bir pazar payına sahip olmak istemektedirler. Bunun için tüketicilerin istek, ihtiyaç ve beklentilerini karşılayabilecek ürün ve hizmetler üreterek hedef pazara sürmek zorunda kalmaktadırlar. Bu açıdan işletme veya organizasyonların hedeflerine ulaşabilmek adına tüketicileri iyi anlamaları istek ve beklentilerini iyi analiz etmeleri gerekmektedir. Son zamanlarda giderek önem kazanan ağızdan ağıza iletişim, işletme veya organizasyonlar için düşük maliyetli önemli büyük bir tanıtım ve tutundurma faaliyeti olarak kabul edilmektedir. Bu noktada ağızdan ağıza iletişim, işletme ve organizasyonlar tarafından hem tüketicilerin istek, ihtiyaç ve beklentilerine cevap verebilmek adına hem de bunları yaparken de maliyetlerini minimize etmelerini sağlayacak bir tutundurma faaliyeti olarak görmektedirler. Ayrıca işletme ve organizasyonların mevcut müşteri portföyünü elde tutmak ve yeni müşteriler kazanabilmek için ağızdan ağıza iletişime gereken önemi vermeleri tüketicilerin istek ve beklentilerini anlamaları açısından da büyük önem arz etmektedir. Yapılan çalışmanın temel amacı, tüketicilerin satın alma kararlarında ağızdan ağıza iletişimin beyaz eşya sektöründeki etkisini incelemektir. Bu doğrultuda tüketicilerin satın alma kararı vermeden önce başvurmuş oldukları bilgi kaynakları arasında yer alan ağızdan ağıza iletişim ile tüketicilerin beyaz eşya satın alma kararları arasındaki ilişki irdelenmiştir. Bu amaçla hazırlanmış olan anketler Batman ilinde uygulanmıştır. Uygulama sürecinde anketler aracılığıyla elde edilen veriler istatistiki analiz veri kütüklerine işlenmiştir. Güvenirlik, geçerlik, frekans, t testi ve tek yönlü varyans analizi (Anova) gibi istatistiki analizler yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, tüketicilerin beyaz eşya satın alma kararları ile tanıtım ve tutundurma tekniği olarak kabul edilen ağızdan ağıza iletişim arasında anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki olduğu ortaya konulmuştur.
  • Öğe
    KOBİ’lerin finasman sıkıntıları: Batman ili örneği
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-06-24) Atalay, Esra; Çayın, Mücahit
    Üretim, yatırım, istihdam, katma değer gibi konular açısından ulusal ve yerel ekonomiler için önemli görülen KOBİ’lerin en önemli sorunlarından bir tanesi de dönem dönem karşılaştıkları finansman sıkıntılardır. KOBİ’lerin sürdürülebilirliği için bu finansman sıkıntıların tespiti önem arz etmektedir. Buradan hareketle bu çalışmada da temel amaç, Batman`daki KOBİ`lerin finansman sıkıntıları ve bu sıkıntıların çözüm yollarını ortaya koymaktır. Bu kapsamda çalışmada da 404 KOBİ’ye anket uygulanmış ve anketten elde edilen veriler ile istatistiki analizler gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen analizler sonucunda, KOBİ`lerin büyük bir çoğunluğun finansman sıkıntısıyla karşı karşıya kaldığı, finansman sıkıntılarının giderilmesi için kamu ve özel kuruluşlardan büyük bir oranda destek beklediği gözlemlenmiştir. Ayrıca finansman sıkıntılarının zamanında giderilmesi durumunda yerel ekonomik kalkınmaya pozitif katkı sunacağı sonucuna varılmıştır.
  • Öğe
    Kobilerde kurumsallaşma düzeyi: Batman örneği
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-08-22) Direk, İdris; Karhan, Gökhan
    Küçük ve orta büyüklükteki işletmeler (KOBİ) hem dünya ekonomisinde hemde ülke ekomisinde çok önemli bir yere sahiptir. KOBİ’lerin çevreyle uyumlu olması, yenilikleri takip etmesi, faaliyetlerinin belli standartlara ve düzene oturarak kalıcı olması için yani KOBİ’lerin daha sistemli hale gelmesi için kurumsallaşma kavramı oldukça önem arz etmektedir. Yaptığımız bu çalışmada Batman ilinde faaliyet gösteren KOBİ’lerin kurumsallaşma düzeyleri üzerinde durulmuştur. Bu kapsamda 232 KOBİ’ye anket uygulanmış ve ankette elde edilen verilere göre istatistik analizleri gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilere göre ve uygulanan analizler sonucunda KOBİ’lerin kurumsallaşma konusunda ciddi sorunlarının olduğu ve KOBİ’lerin çoğunlunun kurumsal bir yapıdan çok uzak olduğu anlaşılmıştır.
  • Öğe
    Örgütsel adaletin iş tatmini üzerindeki ılımlılaştırıcı etkisi: Discount marketler üzerinde bir uygulama
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-08-22) Kaya, Emre; Yılmaz, Osman
    Örgütsel adaletin iş tatmini üzerindeki ılımlılaştırıcı etkisini tespit etmek amacıyla yapılan çalışma, Batman ilinde 2019 yılının Haziran ayında yapılmıştır. Araştırmanın örneklemi Batman ilinde bulunan kurumsal ve yerel marketlerde çalışmakta olan 231 kişidir. Araştırma verilerinin elde edilmesi için anket formu kullanılmıştır. Üç bölümden oluşan anket formunun ilk bölümünde 11 sorudan oluşan kişisel bilgiler formu, ikinci bölümünde “Örgütsel Adalet ve Yansızlık Ölçeği”, üçüncü bölümünde ise “Minnesota İş Tatmini Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, .alışılan market türü ile eğitim durumları karşılaştırıldığında eğitim seviyesi yükseldikçe katılımcıların daha çok ulusal marketlerde çalıştıkları, çalışanların eğitim durumuna göre yaptıkları görevlerinin değişmediği, örgütsel güven ve iş tatmini arasında pozitif yönlü yüksek bir ilişki bulunduğu, çalışanların örgütsel adaletin bulunduğuna ve işlerinden tatmin olduklarına ait kararsızlık yaşadıkları, iş tatmini arttıkça örgütsel adalet inancının yükseldiği belirlenmiştir. Araştırmada ayrıca iş tatmini üzerinde maaş ve örgütsel adalet inancının ortak etkisi olmadığı, cinsiyet, yaş, eğitim, market türü, medeni durum örgütsel adalet inancı üzerinde etkili olmadığı belirlenmiştir.
  • Öğe
    Motivasyonun, sosyal sermaye ve iş tatmini arasındaki aracılık etkisinin araştırılması: Batman Üniversitesinde bir uygulama
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-08-22) Şahin, Muhammed Mahsun; Yılmaz, Osman
    İnsan sosyal bir varlıktır. Gündelik hayatında yaşadığı etkileşimler kişi üzerinde nasıl etkin ve etkileyici olabiliyorsa, iş hayatında da bu etkileşimler ve sahip olduğu sosyal motivasyonun tatmin karlığı ile birlikte daha üretken olabilmektedir. Toplumların birbiriyle etkileşim ve iletişim içinde olmaları, örgütlü hareket etme, birbirine karşılıklı duyduğu güven, insanların daha bilinçli adımlar atmasını ve yaptıkları işlerde tatmin olmalarını sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı Batman Üniversitesi çalışanları üzerinde yapılacak araştırma ile motivasyon, sosyal sermaye ve iş tatmini arasındaki aracılık etkisinin araştırılmasıdır. Ayrıca sosyal sermayenin sosyolojik temelleri, tarihsel süreci, olumlu olumsuz etkileri, iş tatminin tanımı ve motivasyon süreçleri konuları üzerinde durulacaktır. Bu nedenle 286 akademik ve idari personele anket uygulanmıştır. Çalışma anketinin ilk bölümünde kişisel bilgiler, ikinci bölümü 29 sorudan oluşan Motivasyon ölçeği, üçüncü bölüm 20 sorudan oluşan Minnesota İş Tatmin ölçeği, anketin son bölümü 8 sorudan oluşan Sosyal Sermaye ölçeği oluşturmaktadır. Veriler analiz programı aracılığıyla istatiksel metotlarla analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda, sosyal sermayenin motivasyon ve iş tatmini arasında, iş tatmininin motivasyon ve sosyal sermaye arasında ara değişken etkisine sahip olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca motivasyon, iş tatmini ve sosyal sermayenin demografik faktörlerden yaş, medeni durum, öğrenim durumu, hizmet süresi ve hizmet sınıfına göre farklılaşmakta olduğu bulgularına ulaşılmıştır.
  • Öğe
    Yabancı siviltoplum kuruşlarında yetkinlik bazlı işe alım yönteminin pratik yansımaları: Gaziantep örneği
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-07-17) Kaplan, Cemal; Cihangir, Murat
    Günümüzde organizasyonların hedeflerini gerçekleştirmek için insan kaynağına ihtiyaç duymaktadırlar. İşe alınan işgörenlerin istenilen hedefleri gerçekleştirecek yetkinliklere sahip olması gerekmektedir. Yetkinlik bazlı işe alım, organizasyonların talep ettikleri niteliklerde işgören seçimini yapmak için uyguladıkları işe alım yöntemidir. 2011 yılındaki Suriye krizi ile Türkiye’de sayıları artan yabancı sivil toplum kuruluşlarının yetkinlik bazlı işe alım sürecinin nasıl yaptıkları işletmeler için ciddi bir merak konusu olmaktadır. Bundan ötürü bu çalışmada yapancı STK’ların yetkinlik bazlı işe alım süreci üzerinde araştırma yapılmıştır. Bu çalışmada yabancı STK’ların insan kaynaklarının en önemli fonksiyonlarından olan işe alım safhasında yetkinlik bazlı işe alım sürecinin yapılıp yapılmadığı, yapılıyorsa nasıl yapıldığı ve hangi yetkinliklerin ön planda tutulduğu araştırımıştır. Araştırmanın bulguları doğrultusunda yabancı STK’ların yetkinlik bazlı işe alım modeli oluşturulmuştur.
  • Öğe
    Batman’da kadın girişimciliğinin sorunlarının incelenmesi
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-06-19) Emer, Berat; Oğuz, Onur
    XXI. yüzyılın yükselen trendi olan girişimcilik kavramı, bir ürünü piyasaya sunan ve riski üstlenen kişinin yaptığı faaliyet olarak tanımlanmaktadır. İçinde bulunduğumuz süreçte, sanayi toplumunun yerini bilgi toplumuna bırakmaya başlamasıyla birlikte girişimcilik faaliyetlerinin önemi artmıştır. Bu süreçte gelişmiş ülkelerin yanı sıra, gelişmekte olan ülkeler açısından da girişimciliğin ekonomik kalkımada önemli bir oynadığı bilinmektedir. Toplumsal hayatta ve ekonomik aktivitelerde kadınların giderek artan etkisinin olması, girişimcilik faaliyetlerinde de kadınların kendilerine yer bulmaları sonucunu doğurmuştur. Türkiye’nin güneydoğu kesiminde bulunan Batman ilinde de, kadınların ekonomik hayatta giderek daha aktif hale gelmeleri, bu ildeki kadın girişimciliğine yönelik çalışmaların yapılmasında etkili olmaktadır. Çalışmada, kadın girişimcilerin başarısını etkileyen faktörlerin belirlenmesi, karşılaştıkları sorunların saptanıp bu sorunlara çözüm önerilerinin üretilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda Batman ilinde girişimcilik faaliyetinde bulunan kadınlar araştırmanın kapsamını oluşturmaktadır. Nicel araştırma tekniklerinden anket yöntemi kullanılmıştır. Dokuz ana bölümden oluşan ve 126 kişiye uygulanan anket sonuçları SPSS v.21 yazılımı ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular il genelindeki girişmici kadınların yarısının hizmet sektöründe faaliyette olduğunu; başlıca sorunun ekonomik destek bulma olduğunu göstermiştir. Araştırma bulgularının bölgenin ve kadın girişimcilerin problemlerinin aşılması için politika üretiminde katkı sağlayacağı umulmaktadır.
  • Öğe
    Akademisyen bakış açısıyla iş tatmini ve performans arasındaki ilişki: Batman Üniversitesi örneği
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-06-13) Gerekan, Rabia; Kılınç, Kazım
    Üniversiteler, verdikleri bilimsel ve teknik eğitimin yanı sıra genç nesillere farklı bakış açıları kazandıran, sanatsal ve kültürel yönden gelişme imkânı sağlayan, yenilikçi yapılardır. Burada çalışan akademik personelin gerek işinden gerek ise bulunduğu kurumdan memnuniyet duymasının, verdiği hizmetin kalitesine etki ettiği düşünülmektedir. Çeşitli nedenler ile iş tatmininde görülen azalma iş performansında da düşüşlere neden olabilmektedir. Bu çalışmanın amacı iş tatmini ve iş performansı arasındaki ilişkiyi, Batman Üniversitesi’nde görev yapan akademik personelin algı ve kanaatleri doğrultusunda ortaya çıkarmak; iş tatminini ve iş performansını etkileyen demografik faktörleri belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda 195 akademisyene anket uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda Batman Üniversitesi bünyesinde hizmet veren akademik personelin iş tatminleri ile iş performanları arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca iş tatmini düzeyinin unvan değişkenine göre, iş performansı düzeyinin ise tecrübe değişkenine göre farklılaştığı saptanmıştır.
  • Öğe
    Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin kişilik özellikleri bakımından incelenmesi: Batman Üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-06-13) Aydemir, Yusuf; Yılmaz, Osman
    Girişimcilik, bir işletme kurmak amacıyla sorumluluk alan, risk üstlenen, yenilik peşinde koşan, ürün ve hizmet üretmek amacıyla fırsatları kovalayan ve değer yaratan bir olgudur. Kişilik, iç ve dış çevreyle şekillenmektedir. Kişilik, insana özgü özellikleri kendinde barındıran ve diğer kişilerden ayıran bir özelliktir. Bu çalışmanın amacı, Batman Üniversitesi'nde öğrenim gören öğrencilerin girişimci kişilik özelliklerinin (Risk almak, yenilik, başarı ihtiyacı, kontrol odağı ve belirsizliğe karşı tolerans) girişimcilik eğilimi üzerinde etki edip etmediğini belirlemeye çalışmaktır. Araştırmanın evreni Batman Üniversitesi'nde öğrenim gören öğrenciler olup; (birinci ve ikinci öğretim) kolayda anket uygulaması kullanılmıştır. Bu anket girişimcilik niyetine etki eden kişilik özelliklerinin tespiti için uygulanmış olup anket çalışmasına 425'i erkek, 490'ı kız olmak üzere toplam 915 öğrenci katılmıştır. Ankette elde edilen veriler SPSS programı aracılığıyla analiz edilerek değerlendirilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda girişimcilerin kişilik özelliklerinin risk almak, yenilik, başarı ihtiyacı, kontrol odağı ve belirsizliğe karşı toleransının girişimcilik eğilimi üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır
  • Öğe
    Kadın girişimcilerin liderlik özellikleri üzerine bir araştırma: Batman ili örneği
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-05-02) Altuner, Fatih; Elitok, Yavuz
    Girişimcilik ve liderlik alan yazını uzun yıllar boyunca araştırmacıların inceleme konusu olmuştur. Girişimciliğin uzun bir süre erkeklerin egemenliği altında olması nedeniyle kadın girişimciliği yeteri kadar ele alınmamıştır. Ancak teknolojinin gelişmesi, bilgiye ulaşmanın kolay hale gelmesi ve devlet tarafından girişimciliğin teşviki amacıyla yapılan desteklerin artmasıyla kadınlar girişimcilik sahnesinde yoğun bir şekilde yer almaya başlamışlardır. Çalışmada girişimcilik, liderlik, kadın girişimciliği ve Batman’da ki kadın girişimcilerin liderlik özellikleri ele alınmıştır. Kadın girişimciliğinin önemi, kadın girişimciliğinin Batman ekonomisine katkıları ve istihdam sağlama noktasındaki yeri, kadın girişimciliğinin teşviki ve bu konudaki eksiklerin belirlenmesi, Batman’da ki kadın girişimcilerin liderlik özellikleri belirlenirken demografik özelliklerin etkinliği araştırma konusu olmuştur. Araştırmamızda, 211 kadın girişimci ile yüz yüze görüşme yapılarak anket yapılmıştır. Araştırma sonucunda, Batman’da kadın girişimcilerin hem Batman ekonomisine hem de istihdama ciddi katkıları olduğu tespit edilmiştir. Kadın girişimcilerin % 80’inin 40 yaş ve altında olması, son zamanlarda devlet desteklerinin özellikle kadınlar lehine teşviklerin artması, eğitim oranının yükselmesi ile beraber kadınların girişimcilik eğitimi alarak daha kararlı ve cesur adımlar attıkları sonucuna ulaşılmıştır.
  • Öğe
    Kurumsal sosyal sorumluluğun çalışanlar tarafından algılanışı ve örgütsel bağlılığa etkisi – Batman ili T.P.A.O. örneği
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-06-19) Karanfil, Serhat; Ekinci Demirelli, Arzu
    Corporate Social Responsibility (CSR) has been one of the most debated concepts in the literature from the past to the present. In order to compete in the markets in which the expectations change continuously, the institutions are committed to social responsibility and ethical behavior as well as quality and low cost. The success of corporations in their activities and their growth in the markets depends on both creating value for consumers and their employees. These values represent the new responsibilities of the employees for the employees and the external environment. The institutions that provide development in terms of social responsibility collect the appreciation of the society and the employees and increase their corporate reputation. Another important concept of our study is the organizational commitment, the value of the employee and the purpose of overlapping with the institution that works; however, it expresses the sense of adherence and loyalty. This work; This study was conducted to determine the relationships between employees' perceptions of corporate social responsibility and their levels of organizational commitment. The survey generated in this direction, which operates in the province of Batman Turkey Petroleum Corporation (T.P.A.O) 143 armchair / was applied to white-collar employees. NCSS (NumberCruncher Statistical System) 2007 program was used for statistical analysis of data obtained from the questionnaire. The reliability of the organizational social responsibility and organizational commitment scales were measured by Cronbach's Alpha analysis and the appropriateness of the factor structure was measured by confirmatory factor analysis. The perception of organizational social responsibility and the differences of the organizational commitment levels according to the demographic characteristics of the employees in the normal distribution of the data by Shapiro - Wilk test and graphical analysis, the two groups of the normal distribution of variables in the Student's t test, the comparison of three groups and more Oneway Anova Test and binary Bonferroni test was used. Kruskal Wallis test and double comparison were used Bonferroni - Dunn Test in comparison of three and more groups not showing normal distribution. Pearson correlation analysis was used to determine the relationships between the organizational social responsibility perceptions and organizational commitment levels of the employees. According to the results obtained; It has been concluded that corporate social responsibility perceptions have a statistically significant positive relationship with their organizational commitment levels and that as employees' perceptions of corporate responsibility increase, their loyalty to their organization increases.
  • Öğe
    Psikolojik kontrat ihlalinin işten ayrılma niyeti üzerine etkisi
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-05-02) Köksal, Ahmet; Elitok, Yavuz
    İşveren ve çalışan arasında karşılıklı taahhütleri içeren iş sözleşmelerinin yanı sıra, sözle ifade edilmediği halde her iki tarafın da birbirlerinden beklentilerini içeren psikolojik kontrat kavramı, ayrı bir önem arz etmektedir. İşçi ve işveren, iş sözleşmelerine uyma konusunda hukuki olarak kendilerini zorunlu hissederken, psikolojik kontrat hükümlerini sıkça ihlal ettikleri söylenebilir. Bu ihlaller sonucu olarak tarafların birbirlerine ve örgüte karşı olan algıları değişebilmektedir. Psikolojik sözleşmeyle ilişkili, örgütsel destek ve işten ayrılma niyeti kavramları son yıllarda önemli hale gelmiştir. Çalışma, Şanlıurfa il merkezinde turizm işletme belgesine sahip otellerde çalışan personel üzerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmada psikolojik kontrat ihlalinin işten ayrılma niyeti üzerine etkisi araştırılmıştır. Bu amaçla örgütsel demografik bilgi ölçeği, örgütsel bağlılık ölçeği ve psikolojik kontrat ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler IBM SPSS 24.0 ve STATA 15.0 programları kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucu; işyerinde psikolojik sözleşme ihlali ile örgütsel bağlılık arasında pozitif yönlü güçlü bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte işyerinde psikolojik sözleşme ihlali olmadığı kanaati arttıkça örgütsel bağlılığın arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca eğitim düzeyi arttıkça örgütsel bağlılığın ve sözleşme ihlali yapılmadığı kanaatinin arttığı tespit edilmiştir.
  • Öğe
    İşletme anabilim dalı doktora ders havuzlarının sayısal yöntemler dersleri açısından karşılaştırılması: Türkiye ve yabancı üniversiteler örneği
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-05-02) Tekin, Tahsin Galip; Elitok, Yavuz
    Örgüt yöneticileri, sayısal yöntemler metotlarını kullanarak karşı karşıya kalınan problemlere en uygun çözümü getirmeyi hedeflerler. Bu hedefe ulaşma doğrultusunda verilen yöneylem araştırması dersi, işletme doktora programlarında en fazla verilen sayısal yöntemler dersidir. Yöneylem araştırması işletme, ekonomi, istatistik, ekonometri gibi disiplinlerin yöntemlerini kullanan, örgütlerin karşı karşıya geldiği sorunlara matematiksel yöntemlerle çözüm sunmaya çalışan disiplinler arası bir çalışma alanıdır. Bir ticari işletmenin çözmesi gereken ulaştırma, mamul üretimi, atama, portföy seçimi, stok kontrolü, reklam harcamaları gibi problemlere farklı çözüm teknikleri geliştirmiştir. Çalışmanın amacı Türkiye’deki devlet üniversitelerinde bulunan işletme anabilim dalı doktora programlarının ders havuzları ile dünyanın önde gelen 30 üniversitesinin işletme anabilim dalı doktora programlarının ders havuzlarını kıyaslamak, üniversitelerimizin bu konudaki eksikliklerinin ve yeterliliklerinin tespitini yapmaktır. Böylelikle üniversitelerimize belli başlı öneriler getirmek ve literatüre katkıda bulunmak hedeflenmiştir. Yapılan araştırma sonucuna göre söz konusu 30 üniversitede sayısal yöntemler derslerine müfredatlarda %17.62 oranında yer ayrılırken, devlet üniversitelerinde bu oran %6.11 olmaktadır. Dünya üniversitelerinin incelenen 30 müfredatının tamamında sayısal yöntemler dersleri yer alırken Türkiye’de işletme anabilim dalı doktora programı bulunduran 51 üniversitenin dokuz tanesinde sayısal yöntemler dersi verilmemektedir. Elde edilen sonuçlara göre üniversitelerimiz işletme anabilim dalı doktora programları müfredatlarında sayısal yöntemler derslerine gereken yeri ayırmamaktadır.
  • Öğe
    Batman KOSGEB kadın girişimciliği profiline yönelik bir araştırma
    (Batman Üniversitesi, 2018-07-09) Tunç Baranoğlu, Meral; Gümüş, Murat
    Kadınlar dünya nüfusunun yaklaşık olarak yarısını oluşturmaktadır. Kadınların istihdam sorunlarının çözümlerinden biri olarak kadın girişimciliği görülmektedir. Türkiye'de de kadın girişimciliğini desteklemek amacıyla devlet tarafından birçok destek verilmektedir. Bu şekilde kadınların iş hayatına girerek, işveren olmalarının sağlanması, hem ülkedeki istihdamı arttıracak hem de ülke ekonomisine katkı sağlamış olacaktır. Kadınların girişimci olarak ekonomiye katkı sağlamaları için girişimci kadınların önündeki engellerin kaldırılması gerekmektedir. Bu nedenle, kadın girişimcilerinin sorunlarının görülebilmesi de kadın girişimciliğini etkileyen faktörlerin görülmesi sağlanmalıdır. Bu tezin amacı; Batman ilinde KOSGEB Desteğiyle işyeri açan kadınların girişimcilik profillerinin belirlenmesidir. Araştırma, nicel araştırma yöntemi üzerine kurgulanmış olup kadın girişimciliği hakkında araştırma soruları ve hipotezler önerilmiştir. Yapılan ki kare analizi sonucunda girişimcilik desteği ile hane geliri arasında anlamlı bir farklılık bulunduğu tespit edilmiştir.