Güzel Sanatlar Fakültesi, Resim Bölümü, Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 5 / 5
  • Öğe
    Pieter Brueghel’in Janr resimlerinde toplumun izleri
    (Batman Üniversitesi, 2020-12-31) Aydın, Gül
    Sanatçılar kendi yaşadıkları dönemlerinin toplumsal olaylarına duyarlı olmuştur. Sanatın ve sanatçının gelişimi toplumdaki yaşanan gelişmelerle paralellik göstermiştir. İçinde bulundukları toplumsal olayların etkileri sanatçıların yaratma süreçlerini etkilemiştir. Yaşanılan olaylardan ve buna bağlı değişimlerden hareketle ortaya koydukları eserler ile sanatçılar, toplumun gerçeklerini sanatsal bir biçimde ifade etmişlerdir. Bu çalışmada yaşadığı toplumu etkileyen olayları ve toplum yapısındaki izlerini kendine has üslubuyla resmeden Pieter Brueghel (1525?-1569) folklorik öğeler, gündelik hayat, savaş ve ölümün korkunç boyutları dahil bir çok konuyu çarpıcı bir biçimde gözler önüne serdiği eserleri incelenecektir. Pieter Brueghel’ in eserlerinde coğrafyasını ve halkını ifade ettiği imgelerin irdelenmesi amaçlanan bu araştırma literatür tarama yöntemiyle giriş, kuramsal çerçeve ve sonuç olmak üzere üç ana başlık altında ele alınmıştır.
  • Öğe
    Yeni medya üzerinden organize olan sanat odaklı hareketler: “liberate tate network” örneği; kazanımlar ve çelişkiler
    (Batman Üniversitesi, 2020-12-31) Aydın, Seçkin; Menekşe, Aydın
    Sanatçılar tarihin her çağında, kendi dönemlerinin sorunlarıyla ilgilenmişlerdir. Bu sorunlar toplumsal olmanın yanında sanatın kendi biçimsel ve kuramsal kaygıları ve sanatın iktidarlarla olan ilişkileri konularında da olmuştur. Ancak sanatçıların bu konular üzerinde topluca görüş belirtmeleri ve eyleme geçmeleri, Modernizme tepki olarak doğan Romantizmle başlayıp ve sonrasında tarihin farklı dönemlerinde, farklı isimlerle ve çeşitli kaygılarla tekrar tekrar örgütlenmişlerdir. Bu çalışma, günümüzde sanatçıların yine benzer sorunlar karşısında, günümüze özgü iletişim ve ağ tekniklerini de kullanarak, nasıl organize olduklarını ve ne tür eylemler yaptıklarını, İngiltere’deki Tate Müzesi’nin Petrol şirketi BP ile sponsorluk ilişkisini bitirmesi için sanatsal eylemler yapan Liberate Tate Network örneği üzerinden incelemeyi amaçlamıştır.
  • Öğe
    Yves Klein’ın antropometrilerindeki bedenler
    (Batman Üniversitesi, 2018-12-27) Balseçen, Haydar
    Bu çalışma; bir bilim dalı olan Antropometri’nin sanat literatüründeki yeri ve ne şekilde icra edildiği sorunsalı üzerine eleştirel bir yaklaşım sunar. Bu eleştirinin muhatabı ise uluslararası “Klein Mavisi” olarak patent aldığı ve ticari marka haline gelen ultraviyole mavi renk pigmenti ve Yeni Gerçekçilik akımının önemli temsilcilerinden biri olarak bilinen Yves Klein’dır. Klein, 1950'lerin ortasından başlayarak, retina mavisi monokrom resimler yaparak performans sanatının ilk örneklerini sergiliyor ve özellikle kadın bedenini kullanarak bunu bir beden ölçütü (Antropometri) malzemesi haline getirerek bir anlamda farkında olmadan cinsiyetçi bir bakış açısının tuzağına düşer ve bu noktada bir eleştiri malzemesine dönüşür. Dolayısıyla bu çalışmada; Yves Klein, Antropometri kavramı doğrultusunda ortaya koyduğu eserlerde yer alan kadın bedeninin nesneleştirilmesine yönelik bir eleştiri sunulmaktadır.
  • Öğe
    Duvarların görsel arkeolojisinin bir tezahürü “Jacques Vılleglé”
    (Batman Üniversitesi, 2018) Balseçen, Haydar
    Kent duvarlarındaki görsel kültür, topluma ve sanata sunulan önemli bir ayna görevini sürdürmektedir. Sokağın sessiz ve derin çığlığını duvarlara yapıştırılmış film, reklam afişi ve grafiti öğeleriyle anlamak mümkündür. Her ne kadar bu dış mekân yüzeyleri gündelik yaşam pratiğinde sıradan ve anlamsız bir dünya gibi görünse de, aslında bu yüzeyler toplumun sanatının, kültürünün ve biliminin göstergesi, bir anlamda o toplumun arkeolojik kazı alanları gibidir. Bu arkeolojik metaforun paralelinde gelişen önemli bir olgu da sokağın ve duvarların estetik dilinin, sanatçı vasıtasıyla bir sanatsal propaganda aracına dönüşmesi olmuştur. Bu dönüşümü kolaj ve dekolaj estetiği içerisinde sergi mekânına taşıyan öncü sanatçılardan biri, Fransız sanatçı Jacques Villeglé olmuştur. Bu doğrultuda; Bu araştırma, kent duvarlarının yüzeyindeki kültürel göstergeler olan film ve reklam afişlerinin, sanata ve topluma kattığı rolü ve bunun Jacques Villeglé‟nin eserlerine nasıl dönüştüğü üzerinde durulmuştur.
  • Öğe
    Köy Enstitüleri ve sanat eğitimi
    (Batman Üniversitesi, 2015) Elpe, Ebru
    Sanatın kavramsal, işlevsel açılardan anlamı ve uygulama hususundaki anlayışlar, toplumlarda farklı biçimlerde görülmektedir. Bazı toplumlar sanatı çok önemsemekte ve sanat adına güzel faydalı çalışmalar yapmaktadır. Bazı toplumlar için sanat ise toplumun zorunlu ihtiyaçları karşılandıktan sonra önemsenir. Türk toplumu için sanat, yaşamak için gerekli ekonomik şartların sağlanmasından sonra önemsenen bir olgudur ve genellikle ekonomik refaha erişmiş olan bireylerin sanat ile ilgilendikleri düşünülür. Bu bağlamda sanat eğitimini de bu bireylerin alacağına dair genel bir kanı vardır. Makale konumuz,1940 yılında kanunla kurulan köy enstitüleri, ders müfredatlarında güzel sanatları da katmış ve köy halkını eğitmek, aydınlatmak için, köy şartlarına uyacak, köye hizmet edecek, köylerin içinden çıkan öğretmenler yetiştirmeyi amaçlamıştır. Halkın sanatla ilgilenmesi, sanattan kopuk olmaması için çaba göstermeye çalışan köy enstitüleri, malesef bu hedefine ulaşmaktan uzak kalmıştır. Köylünün bilinçlenmesini, aydınlanmasını istemeyen bazı zümrelerin çalışmaları sonucunda köy enstitüleri kapatılmıştır. Bu makalede, köy enstitülerindeki sanat eğitimi ve sanat faaliyetleri dönemin şartları göz önüne alınarak değerlendirilmiştir.