Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, Tez Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 36
  • Öğe
    Somut olmayan kültürel miras unsuru olarak dengbejler ve turizm ilişkisi üzerine bir araştırma: Diyarbakır örneği
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-08-29) Yıldırım, Şükran; Doğan, Mustafa
    SOKÜM unsurları ve Dengbej ile ilgili birden fazla çalışma bulunmaktadır fakat Türkiye’de dengbejlik kültürünün turizme etkisi üzerine bir çalışma bulunmamaktadır. Bu çalışmanın temel amacı SOKÜM unsuru olan dengbejler ve turizme etkisinin değerlendirilmesidir. Çalışma yarı yapılandırılmış soru formatı ile derinlemesine yüz yüze görüşme tekniği kullanılarak dengbejler ve Dengbej Evi ziyaretçileri üzerinden veriler elde edilmiştir. Ortaya çıkan bulgularda ziyaretçi sayısının geçen yıllara göre arttığı, Diyarbakır dışından daha fazla ziyaretçi geldiği, Diyarbakır yerli halkının dengbej evine yeterince özen göstermediği, ziyaretçilerin bu deneyimden memnun ayrıldıkları fakat bazı eksikliklerde fark ettiği, dengbejlerin geçim sıkıntısı dolayısıyla farklı işlerle de meşgul olduğu fakat icra ettikleri dengbejlikten cüzi bir miktar kazandığı, çok fazla bir getirisi olmadığı için genç kesimin meslek edinememelerinden kaynaklı unutulma riski ile karşı karşıya olduğu, ve ziyaretçilerin turlar ve bireysel bir şekilde burayı tercih etmeleri dengbejlik kültürünün bir turistik çekicilik haline geldiği ve turizmin dengbejlik kültürünün gelişimi üzerinde olumlu bir etkisi olduğu görülmektedir.
  • Öğe
    Somut olmayan kültürel miras örneği: Dengbêjlik ve turizm ilişkisi
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-08-25) Alay, Selahattin; Genç, Volkan
    Mezopotamya’da sözlü kültürün önemli mihenk taşlarından olan dêngbejlerin, kültürel mirasın günümüze taşınmasında önemli bir katkı sundukları bilinmektedir. Bu araştırma, dengbêjlik geleneğinin somut olmayan kültürel miras unsuru olarak değerlendirmeye alınması gerekliliği, bu kültürel zenginlik unsurunun korunması, sürdürülebilirliğinin sağlanması için neler yapılabileceği ve turizme entegrasyonunun sağlanmasına katkı sunmak amacıyla yazılmıştır. Konu kapsamında Güneydoğuoğu Anadolu Bölgesi ve Doğu Anadolu Bölgesi’ni kapsayacak şekilde, dengbêjlik geleneğini devam ettiren on sekiz dengbêj ile görüşme sağlanmıştır. Yapılan araştırmada küçük gruplarla derinlemesine analiz imkânı sunmasından dolayı nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formlarıyla toplanan veriler tematik analiz yaklaşımına göre değerlendirmeye alınmıştır. Elde edilen veriler nitel araştırma programı olan MAXQDA nitel veri analiz programına aktarılmış, verilerin birbirleriyle örüntüleri incelenmiştir. Detaylı incelemeler sonucunda veriler üç kategori, yirmi tema ve seksen yedi alt tema olarak tablolara aktarılmış ve bu tablolarda elde edilen bulgular sonuç bölümünde yorumlanmıştır. Bu bulgulara yönelik teorik ve pratik öneriler sunulmuştur. Dengbêjlik geleneğine toplumsal bir ilgi olmasına rağmen dengbêj sayısının giderek azaldığı gerçeği karşımıza çıkmaktadır. Birçok olumsuz faktöre rağmen dengbêjlerin bireysel çabalarının kültürün sürdürülebilirliği adına yeterli olmadığı görülmektedir. Somut olmayan kültürel miras unsuru olarak tanınması ve korunması bağlamında çalışmaların gerçekleştirilmesi gerektiği ortaya çıkmaktadır. Turizm faktörünün bu süreçte önemli bir unsur olarak kullanılması gerektiği sonuçlara yansımaktadır.
  • Öğe
    Erişilebilir turizmde engelli bireylerin tur programlarına katılım durumları: Diyarbakır örneği
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-09-26) Ece, Şengül; Gülertekin Genç, Seray
    Bu tez çalışması, Diyarbakır İlinde yaşamakta olan engelli bireylerin turlara katılım durumunu incelemektedir. Araştırmanın amacı, turizm etkinliklerine katılım sağlayan ve konaklama hizmetlerinden yararlanan engelli bireylerin deneyimlerini değerlendirmektir. Çalışmanın örneklemi, Diyarbakır ilinde yer alan özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerindeki 15 ile 33 yaş arası 31 engelli birey, dört ve beş yıldızlı 7 konaklama işletmeleri çalışanları ve 5 acenta yetkililerinden oluşmaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan yarı yapılandırılmış görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. Görüşmeler, ses kaydı, telefon ve yüz yüze görüşme ve not alma tekniği ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Nvivo nitel veri analizi kullanılmıştır. Katılımcıların demografik bilgisi ve bulguları tablo şeklinde oluşturulmuştur. Engelli bireylerden elde edilen bulgulara göre oteldeki temizlik hizmetlerinin yetersizliği, asansörlerin aktif olmaması ve işitme-dil-konuşma engelli bireyler ile ilgilenen yardımcı personelin olmaması, turizmde katılımcılarını olumsuz etkilemektedir. Engelli bireylerin tur gezileri sırasında karşılaştıkları alt yapı yetersizliği, tesis eksikliği, rehber eksikliği gibi etkenlerden dolayı sorun yaşadıkları sonucuna varılmıştır. Bu tez çalışması, engelli bireylerin turizm etkinliklerine katılımını arttırmak ve iyileştirmede bulunmak için yapılacak çalışmalara dair öneriler sunmuştur.
  • Öğe
    Hasankeyf turizm gelişim sorunlarının turist vatandaşlık davranışı ve elektronik ağızdan ağıza (e-wom) üzerine etkisi
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-08-28) Güneş, Leyla; Duman, Feridun
    Türkiye'nin Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nde yer alan Hasankeyf ilçesi, tarihi ve kültürel zenginliklere sahip bir turizm destinasyonudur. Dicle Nehrinin kıyısında bulunan bu antik şehir, binlerce yıllık tarihi geçmişi ve doğal güzellikleriyle turistlerin ilgisini çekmektedir. Bu kent birçok medeniyetin izlerini taşımaktadır ve tarih boyunca Asur, Urartu, Roma, Bizans, Selçuklu ve Osmanlı gibi pek çok önemli uygarlığın merkezi olmuştur. Hasankeyf çeşitli tarihi, kültürel ve doğal kaynaklara sahip olmasına rağmen istenilen düzeyde gelişim sağlayamamıştır. Bu nedenle bu araştırma Hasankeyf ilçesinde turizm gelişim sorunlarının turist vatandaşlık davranışı ve elektronik ağızdan ağıza üzerine etkilerinin ortaya konulması çalışmanın amacını taşımaktadır. Bu çalışma, Eylül 2022 ile Mayıs 2023 tarihleri arasında Hasankeyf’i ziyaret eden turistlerin Hasankeyf turizm gelişim sorunlarının vatandaşlık duygusu ve elektronik ağızdan ağıza (e-WOM) üzerine etkisini ölçmeye yönelik anket çalışması yapılmıştır. Toplamda 500 kişiye anket dağıtılarak 404 anketin verileri anket formuna eksiksiz bir şekilde doldurulmuştur. Araştırmada elde edilen verilerin değerlendirmesinde SPSS (Statistical Package for Social Sciences) programı kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, turizm gelişim sorunlarının turist vatandaşlık davranışı üzerine etkisi olduğu tespit edilmiştir (p:0,000; β:0,484; t: 11.092). Diğer taraftan, turizm gelişim sorunlarının e-WOM üzerine etkisi olmadığı tespit edilmiştir (p: 0,112). Ancak turist vatandaşlık davranışının e-WOM üzerine anlamlı etkisi olduğu tespit edilmiştir (p: 0,000; β:0,430; t: 9,561). Hasankeyf ilçesini ziyaret eden turistlerin vatandaşlık davranışları olumlu değerlendirilmektedir. Bu da Hasankeyf ilçesini ziyaret eden turistlerin turizm sorunları karşısında Hasankeyf’i daha fazla savunma-yardım etme, tolere etme ve geri bildirim sağlama eğiliminde olmalarına katkı sağlayacaktır. Turistlerin Hasankeyf ilçesi deneyimlerini ve görüşlerini turist vatandaşlık davranışıyla, e-WOM üzerinden diğer turistlerle paylaşacaktır.
  • Öğe
    Alman masal yolu bağlamında masal-turizm ilişkisi ve Türkiye’de uygulanabilirliğinin analizi
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-04-03) Talayhan Kurt, Fatıma; Balcı, Umut
    Zengin ve sürükleyici içeriğiyle farklı yaş gruplarından insanların ilgisini çeken masallar insanlığın tarih sahnesine çıktığı günden beri ağızdan ağıza, nesilden nesile aktarılarak ilk sahibi unutulmuş ve halkın ortak ürünü olmuştur. Kültürel mirasın gelecek nesillere aktarımında masalların önemli bir yeri vardır. Son zamanlarda birçok ülkede masalların hem yaşatılması hem de turistik bir malzeme olarak kullanılmasına yönelik ciddi çalışmalar yürütülmektedir. Özellikle Almanya’da Alman masallarının derleyicileri olarak bilinen Grimm Kardeşlerin izinde masal parkları, masal festivalleri, masal kasabaları, masal köyleri, masal otelleri kurulmakta ve bu alanlar dünyanın her yerinden turist çekmektedir. Bu çalışmada masal ve turizm arasındaki bağlantı ortaya konularak Almanya örneğinde olduğu gibi, Anadolu kültüründe yer alan masallardan hareketle Türkiye’de masal odaklı sürdürülebilir turistik destinasyonların oluşturulup oluşturulamayacağı yönünde öneriler sunulmuştur. Nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi kullanılarak her türlü yazılı doküman dikkatle incelenmiş ve masal edebî türünün Avrupa’da ve Türkiye’deki tarihsel gelişimi, masalın ne olduğu ve hangi kültürel kaynaklardan beslendiğine yönelik analiz yapılmıştır. Elde edilen bilgiler doğrultusunda masal türünden hareketle Türkiye için sürdürülebilir masal turizmi destinasyonları ve bu destinasyonlarda uygulanabilecek turistik faaliyetlerin önerisi yapılmıştır
  • Öğe
    Yerel turistlerin ekoturizm algıları ve sosyal medya tutumları arasındaki ilişkinin belirlenmesi: Şırnak örneği
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-03-28) Turhan, Veysi; Şeyhanlıoğlu, Hasan Önal
    Bu çalışma ile yerel turistlerin ekoturizme ilişkin görüşleri ile sosyal medya tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Şırnak ilini ziyaret eden yerel turistler oluştururken örneklemini ise belirtilen evren içerisinden kolayda örnekleme yöntemi seçilen 222’si (%47,20) kadın, 248’i (%52,80) erkek olmak üzere 470 birey oluşturmaktadır. Verilerin elde edilmesinde kişisel bilgi formu, ekoturizm etkilerini algılama ölçeği ve sosyal medya tutumları ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin normallikleri test edilmiş, ikili karşılaştırmalarda bağımsız guruplar t testi çoklu karşılaştırmalarda tek yönlü varyans (one way-ANOVA) ve ilişkiyi belirlemede Pearson korelasyon testi uygulanmıştır. Verilerin istatistiksel analiz ve yorumlanmasında (P<0,5) anlamlılık düzeyi dikkate alınmıştır. Yapılan analizler sonucunda katılımcıların ekoturizm etkilerini algılama cinsiyet, meslek ve aylık gelir bakımından herhangi bir değişim olmazken yaş bakımından ekoturizmin sosyo-kültürel gelişmeye katkısı boyutunda, eğitim düzeyi bakımından ekoturizmin ekonomik gelişmeye katkısı ve ekoturizm ölçek toplam boyutlarında, medeni durum bakımından ekoturizmin ekonomik gelişmeye katkısı boyutunda, turistik faaliyetler için sosyal medya araçlarını kullanıp/kullanmama bakımından tüm boyutlarda ve sosyal medya günlük kullanım süresi bakımından ekoturizmin ekonomik gelişmeye katkısı, ekoturizmin sosyo-kültürel gelişmeye katkısı ve ekoturizm toplam boyutlarında istatistiki olarak anlamlılık tespit edilmiştir. Sosyal medya tutumları açısından değerlendirildiğinde; yerel turistlerin cinsiyet, medeni durum, meslek ve medeni duruma bağlı olarak herhangi bir değişim görülmezken yaş bakımından sosyal medyanın satın alma kararları üzerindeki etkisi, sosyal medyanın bilgi kaynağı-aracı olarak değerlendirilmesi, sosyal medyanın yararlanma düzeyi, deneyimlerin sosyal medyada paylaşılması ve sosyal medya toplam ölçeği boyutlarında, eğitim düzeyi bakımından sosyal medyanın bilgi kaynağı aracı olarak değerlendirilmesi, sosyal medyadan yararlanma düzeyi ve sosyal medya toplam ölçeği boyutlarında, turistik faaliyetler için sosyal medya araçlarını kullanıp/kullanmama bakımından tüm boyutlarda ve sosyal medya günlük kullanım süresi bakımından da tüm boyutlarda istatistiki açıdan anlamlılık tespit edilmiştir. Yerel turistlerin ekoturizm etkilerini algılama ile sosyal medya tutumları ölçek toplamları ve tüm alt boyutlarda pozitif yönde orta düzeyde anlamlı ilişkiler olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak ekoturizmin sosyal medya açısından önemli bir etken olduğu ve ekoturizm alanların tanıtılmasında sosyal medyanın önemli bir rolü olduğu düşünülmektedir
  • Öğe
    Üniversite öğrencilerinin Batman’da turizm algısı ve turizme katılımının değerlendirilmesi
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-09-21) Demir, İzzet; Gülbahar, Mehmet Onur
    Bu çalışmanın temel hedefi, Batman ilindeki üniversite öğrencilerinin turizm algılarını ve turizmin gelişimine verdikleri destek düzeyini belirlemektir. Ayrıca, bu verilerin öğrencilerin demografik özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediğini araştırmaktır. Araştırma kapsamında, Üniversite öğrencilerinin Batman ilinin turizm potansiyeli algılarını ve Batman ilinin turizm gelişim düzeyine katkıları üzerinde durulacaktır. Bu çalışma üç bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde, turizmle ilgili genel bilgilere yer verilmiştir. İkinci bölüm, Batman ili ve turizm özellikleri hakkında bilgi sunmaktadır. Üçüncü ve son bölümde ise Batman Üniversitesi öğrencilerinin Batman ilindeki turizm algıları ve turizmin gelişimine verdikleri desteği belirlemek amacıyla gerçekleştirilen araştırma sonuçları yer almaktadır. Araştırma yöntemlerinden olan Nicel Araştırma Yöntemi uygulanan araştırmada, mevcut durumu belirginleştirmek için anket yönteminden yararlanılmış olup, evreni oluşturan Batman Üniversitesi’nde öğrenim gören öğrencilerden 417 katılımcıdan veri alınarak örneklem belirlenmiştir. Toplanan veriler SPSS 21 programında analiz edilerek katılımcıların demografik farklılıklarına göre turizmi nasıl algıladıkları ve etkileri ölçmek için T-testi ve ONE-WAY ANOVA varyans analizleri yapılmıştır. Katılımcıların turizmin sosyo-kültürel, ekonomik, çevresel ve gelişme düzeyine yönelik pozitif ve negatif etkileri tespit etmek için “Korelasyon Analizi ve Çoklu Regresyon Analizi” yapılmıştır. Çıkan test sonuçlarına bakıldığında Üniversite öğrencilerinin turizm etkilerini algılamaları cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi ve gelir durumu gibi demografik özelliklerden ötürü anlamlı değişkenlik göstermektedir. Turizmde oluşan pozitif havanın, turizmin gelişimine yönelik desteği yükselttiği görülmüştür. Bu açıdan (pozitif) ekonomik, (pozitif) sosyo kültürel ve çevresel etkilerin, turizm sektöründe daha belirleyici olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
  • Öğe
    Mardin ili coğrafi işaretli yiyeceklerin turist deneyimi, turist vatandaşlık davranışı ve elektronik ağızdan ağıza (e-wom) üzerine etkisi
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-07-29) Alkandemir, Ali; Duman, Feridun
    Dilin, dinin, hoşgörünün ve kültürün şehri olan Mardin ili, yöresel ürün zenginliği ve çeşitli etnik kökenlerin birleşiminde oluşan zengin yemek kültürüne sahip olan bir şehrin adıdır. Zengin olan bu şehrin yöresel yemekleri unutulmaya yüz tutulmuş olmasının sebebi ise; tanıtımının yeterince yapılmamasından kaynaklanmaktadır. Unutulmaya yüz tutmuş olan ürünleri çeşitli destinasyonlar yardımıyla görünür hale getirilmesi ve yeterli tanıtımının yapılması gerekmektedir. Bu çalışmadaki temel amaç, Mardin iline turistik bir amaçla ziyarete gelen yerli turistlerin Mardin illindeki coğrafi işaretli yiyeceklerdeki deneyimlerinin turist deneyimi, turist vatandaşlık davranışı ve E-WOM üzerine olan etkisi incelenmektedir. Mardin ilinde 1. Cadde olarak bilinen eski Mardin ve merkez ilçesi olan Artuklu’da yöresel ve coğrafi işaretli yiyeceklerin yapıldığı restoranlar çalışma alanı olarak seçilmiştir. Yapılan araştırma çerçevesinde ölçek analizlerini yapmak için istatistiksel bir program olan SPSS’den yararlanılmıştır. Ölçeklere güvenirlik testi, açımlayıcı faktör analizi ve regresyon analizi yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi yapılmadan önce kayıp veri testi yapılmıştır. Yapılan kayıp veri testi sonucuna göre kayıp ve/veya hatalı veri bulunmadığı sonucuna varılmıştır. Veri setinde bulunan uç değerler çıkartılarak toplam yapılan 500 veriden 446 veri ile analizler yapılmıştır. Yapılan regresyon analizi sonucunda Coğrafi işaretli yiyeceklere yönelik turist deneyiminin turist vatandaşlık davranışı boyutları üzerinde, Coğrafi işaretli yiyeceklere yönelik turist vatandaşlık davranışının turist deneyimi boyutları üzerinde ve Coğrafi işaretli yiyeceklere yönelik turist deneyiminin E-WOM üzerine anlamlı ve pozitif etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu da yapılan hipotezlerin kabul edildiği anlamına gelmektedir.
  • Öğe
    Turistik destinasyonlarda sosyal taşıma kapasitesinin değerlendirilmesi: Hasankeyf örneği
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-07-29) Bıçakçı, Şehadet; Duman, Feridun
    Turistik destinasyonlarda taşıma kapasitesi genellikle ziyaret edilecek bölgedeki turist sayısına dayanmaktadır. Taşıma kapasitesi, bir turistik merkezin veya destinasyonun aynı anda kaç turistin ziyaret edilebileceğini belirlemektedir. Dolayısıyla taşıma kapasitesi turistik merkezde veya destinasyonda bulunan otellerin, restoranların, ulaşım araçlarının ve diğer tesislerin turistlerin ihtiyaçlarını karşılaması için gerekli olan altyapı ve kaynaklara sahip olma kapasitesidir. Turistik destinasyonlardaki taşıma kapasitesi, birkaç faktöre bağlamak mümkündür. Bu faktörler arasında destinasyonun büyüklüğü, halkın veya turistlerin çevre üzerindeki etkisi, turistik merkezin çektiği turist sayısı, mevcut ulaşım olanakları, konaklama tesislerinin kapasitesi, kalitesi ve sayısı gibi faktörler bulunmaktadır. Taşıma kapasitesi turistik çekim merkezi için sorun olabilmektedir çünkü bazı bölgeler popüler turistik noktalar haline geldikten sonra yoğunluk artabilir ve taşıma kapasitesini aşabilirler. Bu durumda, altyapının, ulaşım sistemlerinin veya turistik tesislerin artırılması veya yönetimiyle ilgili sorunlar ortaya çıkabilmektedir. Bu nedenle, turistik destinasyonlar, sürdürülebilir turizm ilkelerine uygun olarak taşıma kapasitelerini etkin bir şekilde yönetmeli ve aşırı turizm baskısından kaçınmalıdır. Bu çalışmada, taşıma kapasitesi üzerinde durularak taşıma kapasiteleri açıklanmış ve popüler bir turistik merkez haline gelen Hasankeyf’in taşıma kapasitesi ile ilgili analizler yapılmıştır ve taşıma kapasitesinin ne kadar önemli olduğu vurgulanmak istenmiştir. Özellikle sit alanı olarak koruma altına alınan alanlarda ziyaretçilerin yarattığı etkilere yönelik yerel halka etkisini ve taşıma kapasitesinin belirlenmesi, kaynaklara zarar verilmemesi yönünden önemli bir araçtır. Turistik gezi sırasında oluşan yerel halk ve turist arası ilişkinin sosyal ve kültürel anlamda etkisi ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Araştırmanın amacı, taşıma kapasitesinin aşılıp aşılmadığı konusunu Hasankeyf açısından ele alınmaktır. Araştırmada, yerel halk üzerinde anket tekniği kullanılmıştır. Yerel halk üzerinde gerçekleştirilen araştırmanın evrenini Hasankeyf’te yaşayan yerel halkın toplam merkez nüfusu oluşturmaktadır.
  • Öğe
    Güneydoğu Anadolu Bölgesinde kültür turizmi: Artuklu başkentleri’nde Artuklu mimari mirası üzerine bir rota önerisi
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-06-26) Işık, Murat; Demiral, Serkan
    İnsanlar binlerce yıldır yaşam tarzları, gelenek-görenekleri ve ürettikleri sanat eserleriyle kendilerine özgü kültürel değerler meydana getirmişlerdir. Bu kültürel değerler, geçmişin izlerini günümüze taşıyan her oluşumu kapsamakta ve kültürel miras olarak kabul edilmektedir. Toplumlar ve devletler, sahip oldukları bu değerleri koruyarak gelecek kuşaklara aktarmakla yükümlüdür. Bu çalışmada, tarihi ve kültürel değerlere ev sahipliği yapmış Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nde Artuklu Medeniyeti'ne ait bir mimari miras rotası oluşturulup oluşturulamayacağı üzerinde odaklanılmış ve araştırma, bu hedefe ulaşmayı amaçlamıştır. Çalışmada, bölgenin tarihi, kültürel, doğal dokusu ve fiziki şartlarına odaklanılmış ve nitel araştırma modellerinden saha taraması kapsamında gezi, gözlem, görüşme, döküman ve içerik analizleri yapılmıştır. Çalışmada ilgili temel kavramlar, ulusal ve uluslararası kurumlar ve anlaşmalar, kültürel rota kavramının evrimi, rota tipleri, kültürel rota örnekleri sunulmuş ve kültürel rotaların planlanmasıyla ilgili literatür çalışmaları ve ilgili kuruluşların rehber çalışmaları değerlendirilmiş ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nde Artuklu Medeniyeti’ne ait bir mimari miras kültür rotası oluşturulması yönünde bir sonuca ulaşılmıştır.
  • Öğe
    Turizm fakültelerinde yabancı dil olarak İngilizce öğretiminde kullanılan bazı ders kitaplarının betimsel analizi
    (2024-07-23) Babayiğt, Mehmet Veysi; Balcı, Umut
    Dil, iletişimin temel yapı taşlarını oluşturan en önemli öğedir, ve insanoğlu geçmişten günümüze eğitim, ticaret, sağlık, sosyal ilişkiler, turizm gibi birçok alanda dili aktif bir biçimde kullanmaya çalışmıştır; ancak globalleşen yaşam eksenimizde insan nüfusunun ileri düzeyde artmasından ötürü tüm dünyada ortak bir dile ihtiyaç duyulmuştur. Bu ortak dil, bireylerin farklın ihtiyaçlarından ve ülkelerin durumundan doğmuş olsa bile, günümüzde İngilizce dünya dili olup birçok eğitim kuruluşunun programlarında eğitim dili olarak kullanılmaktadır. Turizm Fakülteleri de ulusal ve uluslararası hizmet yelpazesinde istihdam sağlamak için birçok bölümünde İngilizce dersini aktif bir biçimde entegre etmiştir. Turizm rehberliği bölümlerinin en önemli beceri dersleri haline gelmiştir. Bu çalışmanın temel amacı, turizm fakültelerinde İngilizce olarak yabancı dil eğitiminde öğrenciler için kullanılan birkaç ders kitabının betimsel bir analizini yapmaktır. Bu çalışmada, ders kitaplarının dil öğretiminde kullanılmasının avantajları ve dezavantajlarının yanı sıra, İngilizce ders kitaplarının bu amaç için kabul edilebilirliği de analiz edilecektir. Çalışma kapsamında; Turizm fakültelerinin bazı bölümlerinde İngilizce eğitiminde kullanılan ders kitapları olarak “New Total English” , “Speakout English-Integrated Skills, “Tourism 2” gibi kitaplar ele alınacaktır. Bu çalışma kapsamında, materyallerde kullanılan birtakım doğru yaklaşımlar ve yöntemler belirlenmiş olup, bu materyallerin analizi bağlamında verilere yer verilmiştir. Çalışma kapsamında söz konusu eserler betimsel analiz yöntemiyle yorumlanmıştır. Çalışma sonucunda bu eserlerin hem mesleki hem de dil gelişimi bağlamında turizm fakültelerinde okuyan öğrenciler için olumlu dönütler sunduğu, öğrencilerin dil gelişiminde gerekli olan dört beceriyi başarılı bir şekilde geliştirdiği ve hedef dilde gerekli mesleki kelimeleri edindiği saptanmıştır. Son olarak bu çalışmanın yabancı dil eğitiminde kaynak ders kitaplarının seçiminde daha özenli olunacağı ve öğrencilerin dil gelişimlerini destekleyecek faaliyetlerde daha etkin olacağı umut edilmektedir.
  • Öğe
    Gastronomik kimliğin sürdürülebilir turizm üzerindeki etkilerinin paydaş algıları kapsamında araştırılması
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-07-11) Arıca, Elif; Can, Ülker
    Bölgesel bir kimlikle sunulan gastronomi deneyiminin kalitesi, bölgelerin benzersiz ürünleri ve özelliklerinden oluşmaktadır. Gastronomik kimlik, kültürel, coğrafi, ekolojik yönler ile ekonomik koşullar ve tarihsel desenler bakımından farklılıklar gösteren ve taklit edilmesi mümkün olmayan bölgeye özgü özellikleri ifade etmektedir. Sözü edilen özellikler değerlendirildiğinde, gastronominin bölgenin kültürel kimliğini, geleneklerini ve yaşam tarzını ortaya koyarak gidilen bölgenin çekiciliğini arttıran, bölgeye rekabet avantajı sağlayarak yerel ekonomiyi güçlendiren, doğal kaynakları koruyan bir turizm çeşidi olduğu görülmektedir. Bu bağlamda, destinasyonların çevresel, sosyal ve ekonomik alanda gelişmesine önemli katkılarda bulunan ve önemli bir seyahat güdüsü olan gastronominin korunması, geliştirilmesi ve devamlılığının sağlanması adına bölgesel gastronomik unsurlarının ya da gastronomik kimliğin sürdürülebilirlik anlayışı içerisinde ele alınması önemli olmaktadır. Bu çalışmanın amacı paydaş algıları kapsamında gastronomik kimliğin sürdürülebilir turizme olan etkisini araştırmaktır. Bu bağlamda bu çalışmada araştırmanın evrenini oluşturan Batman ilinde yer alan turizm paydaşlarının gastronomik kimlik algısının sürdürülebilir turizm ve alt boyutları (ekonomik, sosyo-kültürel ve çevresel) üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmanın modelini ve hipotezlerini test etmeden önce, araştırmada kullanılan ölçeklerin geçerliliğini ortaya koymak amacıyla, açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Geçerlilik sağlandıktan sonra, hipotezlerin testi için yapısal eşitlik modeli kullanılmıştır. Elde edilen bulgular incelendiğinde gastronomik kimlik bileşenlerinden gastronomik kültürün sürdürülebilir turizmin ekonomik ve sosyo-kültürel boyutları üzerine anlamlı bir etkisi belirlenememişken, çevresel boyutu üzerine (H1c: ß= 0,156, p=0,000), anlamlı ve pozitif yönlü etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Yiyecek kalitesinin sürdürülebilir turizmin ekonomik boyutu üzerine (H1d: ß= 0,218, p=0,000) ve çevresel boyutu üzerine (H1f: ß= 0,218, p=0,000) anlamlı ve pozitif yönlü etkisinin olduğu tespit edilirken, sosyo-kültürel boyut üzerine anlamlı bir etkisi saptanamamıştır. Restoranlar /Yemek Yerlerinin sürdürülebilir turizmin sosyo-kültürel boyutu üzerine (H1h: ß= 0,218, p=0,000) anlamlı ve pozitif yönlü etkisinin olduğu tespit edilirken, ekonomik ve çevresel boyutları üzerine anlamlı bir etkiye rastlanmamıştır. Gastronomi etkinliklerinin sürdürülebilir turizmin ekonomik (H1i: ß= 0,661, p=0,000) ve çevresel (H1k: ß= 0,482, p=0,000) boyutları üzerine anlamlı ve pozitif yönlü etkisinin olduğu tespit edilirken, sosyo-kültürel boyutu üzerine anlamlı bir etkisi ortaya çıkmamıştır. Bununla birlikte araştırma kapsamında paydaş türüne göre herhangi bir farklılık ortaya çıkmamışken, ilgili paydaşlardan yerel yönetimlerin gastronomik kimlik ve sürdürülebilir turizme katılım düzeyleri daha yüksek, sivil toplum kuruluşlarının ise daha düşük çıkmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen bulguların Batman’da gastronomi turizminde sürdürülebilir gelişimin sağlanması açısından hem yönetişim olgusuna hem de bölgesel turizm plan ve politikalarına dikkat çekmesi bakımından önemlidir.
  • Öğe
    Yeni Hasankeyf’te yerel halkın yeni turizm gelişimine karşı algıları ve memnuniyeti
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-01-26) Öztürk, Mehmet Emin; Duman, Feridun
    Bu çalışma, yerel halkın turizmin gelişimine yönelik algısıyla turizmden sağladığı fayda, turizm faaliyetlerine desteği ve hayat kalitesi arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın verileri anket yoluyla, Türkiye’nin tarihi ve kültürel turizm ilçelerinden biri olan Hasankeyf’te ikamet eden yerel halktan toplanmıştır. Veriler AMOS programıyla yapısal eşitlik modellemesi aracılığıyla değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre yerel halkın turizm gelişimine yönelik algıları beş faktör altında kümelenmektedir. Bu faktörler; (i) pozitif ekonomik çevre algıları, (ii) negatif ekonomik çevre algıları, (iii) pozitif sosyo-kültürel çevre algıları, (iv) negatif sosyo-kültürel çevre algıları ve (v) pozitif doğal çevre algılarıdır. Araştırma sonuçlarına göre yerel halkın turizm gelişimine yönelik algılarıyla turizmden sağladığı fayda ve hayat kalitesi arasında ilişki vardır. Benzer şekilde yerel halkın turizm gelişimine yönelik algılarıyla turizm faaliyetlerine desteği arasında da ilişki bulunmuştur. Genel olarak, bu araştırma yerel halk perspektifinden turizm gelişimine yönelik algı, turizmden sağlanan fayda, turizme sağlanan destek ve hayat kalitesi konuları değerlendirilerek sürdürülebilir gelişim literatürüne katkıda bulunmaktadır.
  • Öğe
    Edebiyat turisti profilinin belirlenmesi: Karacaoğlan edebiyat müzesi örneği
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-01-03) Kaplan, Hüseyin; Dilek, Sebahattin Emre
    Özel ilgi turizm çeşitlerinden olan edebiyat turizmi, 18. yüzyıldan sonra gelişim gösteren ve günümüzde popülerliğini her geçen gün arttıranbir destinasyondur. Edebiyat turizminde bireyler, edebi meraklarını gidermek, yeni mekânlar keşfederek yeni deneyimlerde bulunmak, bir yazarı ya da eserini yerinde görmek veya geçmiş ile kültürel bir bağ kurmak için dünyanın farklı yerlerine seyahat edebilmektedir. Diğer turizm türlerinde olduğu gibi edebiyat turizminde de seyahatlerin sürdürülebilir olması önemli bir etkendir. Bu anlamda, edebiyat turizmde sürdürebilirliği sağlamakiçin, bireyleri seyahat etmeye iten güdünün ne olduğunu bilmek gerekir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’nin Adana İli Seyhan İlçesinde bulunan Karacaoğlan Edebiyat Müzesi’nin ziyaretçi profilini belirmeye yöneliktir. Elde edilen bulgular, ziyaretçiler için çekim unsuru olan edebiyat müzelerinin sürdürebilirliği açısından önemli bilgiler içermektedir. Çalışmanın bir diğer amacı ise, elde edilen veriler üzerinden karar vericilere ve sektör temsilcilerine edebiyat müzelerinin geliştirilmesi ve edebiyat müzelerinin sürdürebilirliği için farklı önerilerde bulunmaktır. Çalışma, keşifsel bir araştırmayı gerektirdiğinden, nitel araştırma tekniklerinden faydalanılarak yarı yapılandırılmış görüşme formu üzerinden katılımcılara çeşitli sorular sorulmuştur. Katılımcılardan alınan cevaplar, yorumsamacı bir yaklaşımla ele alınıp müzenin ziyaretçi profili ortaya konmuştur. Araştırma sonunda, Karacaoğlan Edebiyat Müzesi ziyaretçi profilinin edebiyat, tarih, kültür ve miras turizmi meraklılarından oluştuğu görülmüştür. Çalışmada elde edilen bulgular, edebiyat müzelerinde sürdürebilirliği sağlamak ve yerel ekonomilere katkıda bulunmak açısından rehber niteliğindedir.
  • Öğe
    Turizm lisesi öğrencilerinin, turizm sektörüne karşı tutumları: Diyarbakır örneği
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-11-16) Koçak, Zafer; Demiral, Serkan
    Bu araştırmada, turizm eğitimi almakta olan Diyarbakır Yenişehir Üçkuyu Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencilerinin turizm sektörüne yönelik görüşlerinin saptanması amaçlanmıştır. Yedi farklı açıya (genel nitelik, terfi, ücret, yönetici ve iş arkadaşları, sosyal statü, çalışma koşulları ve iş güvenliği) göre ve katılımcıların demografik özelliklerine göre farklılık tespiti incelenmiştir. Yapılan bu çalışmanın evreni Turizm lisesinde eğitim alan 276 öğrenciden oluşturmaktadır. Ulaşılabilen 242 öğrenciye anket uygulanmıştır. Çalışma sonucuna göre, staj yapma durumunun turizm mesleği açısından çok önemli olduğu, okul tercihlerinde ise önceki yıllarda görülen aile etkisinin artık olmadığı öğrencilerin tercihlerinde kendi istekleri yönünde bir davranışın görüldüğü, ailenin eğitim seviyesinin yükselmesinin anlamlı farklılık oluşturduğu, aile bireylerinin mesleklerinde memur olmalarınında farklılık oluşturduğu ayrıca gelir seviyesi durumuna göre de orta seviyeye göre farklılık oluşturduğu görülmüştür.
  • Öğe
    Şanlıurfa gastronomi imajının davranışsal niyete etkisi
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-02-08) Eke, Bekir; Aydın, Bülent
    Bu araştırmanın amacı Şanlıurfa gastronomi imajının davranışsal niyete etkisini belirlemektir. Araştırmanın amacına ulaşması için nicel yöntem tercih edilerek anket tekniği uygulanmıştır. Anket tekniğinde daha önceden geçerliliği ve güvenirliliği saptanan ölçekler kullanılarak çalışmaya yön verilmiştir. Araştırmanın evrenini Şanlıurfa ili oluşturmakta ve dolayısıyla Şanlıurfa’yı ziyaret eden 450 yerli ziyaretçiye anket tekniği uygulanarak veriler toplanmıştır. Toplanan bu verilerin öncelikle betimsel istatistikleri incelenmiş daha sonra normallik dağılımı, faktör analizi, regresyon analizi, T testi, ANOVA ve Korelasyon analizleri uygulanarak araştırmanın bulguları elde edilmiştir. Bu bağlamda araştırmanın bulgularında Şanlıurfa gastronomi imajının yani yiyecek imajı ile restoran imajının davranışsal niyetlerüzerinde olumlu etkileri olduğuna dair bulgular belirlenmiştir. Sonuç olarak katılımcıların davranışsal niyetine bağlı olarak Şanlıurfa gastronomi imajının, yiyecek imajı ve restoran imaj unsurlarının davranışsal niyet üzerinde olumlu etkileri olduğu belirlenmiştir.
  • Öğe
    Covid-19 pandemisinin yiyecek içecek sektörü çalışanlarının tükenmişlik düzeylerine etkisi: Diyarbakır ili örneği
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-03-15) Çalışkan Güldalı, Amine; Gülertekin Genç, Seray
    Salgın hastalıklar tarih boyunca insanlığı etkisi altına almıştır. Çin’in Wuhan kentinde ortaya çıkan Covid-19 salgını, dünyaya hızlı bir şekilde yayılmış ve ülkemizi de büyük ölçüde sarsmıştır. Hastalığın yayılmasını engellemek adına dünya genelinde kapanmalar, uçuş ve sokağa çıkma yasakları gibi kısıtlamalara gidilmiştir. Bu kısıtlamalardan en çok etkilenen sektörlerin başında da yiyecek-içecek işletmeleri gelmektedir. Bu dönemde sektörde yaşanan ekonomik krizler ve kısıtlamalar çalışanları büyük oranda etkilemiştir. Yiyecek-içecek sektörünün servis personelleri, insanlarla sürekli iletişim kuran ve güler yüzlü olmayı gerektiren bir meslek icra etmektedir. Ayrıca memnuniyet odaklı olan bu sektörde çalışanlar, bu dönemde iş yükünün ağırlığı altında ezilmiş, hastalığa yakalanma, hastalığı ailesine bulaştırma korkusuyla da bir tükenmişlik duygusu yaşamıştır. Bu nedenle tükenmişlik sendromunun nedenlerini anlamak hem bireylerin hem de işletmelerin geleceğini şekillendirmek adına önemli bir araştırma alanıdır. Bu çalışma; Covid-19 pandemi sürecinde binlerce kişiyi istihdam eden yiyecek-içecek sektörü çalışanlarının, tükenmişlik durumundan ne kadar etkilendikleri açısından önem arz etmektedir. Bu çalışmada; Covid-19 pandemisinin, yiyecek–içecek sektörü çalışanlarının tükenmişlik düzeylerine etkisi araştırılmıştır. Çalışma, anket tekniğiyle yapılmıştır. Diyarbakır ilinde faaliyet gösteren yiyecek–içecek sektörü çalışanlarına 414 anket uygulanmıştır. Verilerin analizi istatistiki yöntemler aracılığıyla incelenmiştir. Yapılan analiz sonuçlarına göre Covid-19 hastalığının, çalışanların tükenmişlik sendromuna etkisi olduğu anlaşılmıştır. Covid-19 hastalığına yakalanma korkusu taşıyanların oranı, hastalığa yakalanma korkusu taşımayanlardan %23,7 daha fazla tükenmişlik sendromuna sahip olduğu görülmüştür. Ayrıca kadınların; erkeklere göre Covid-19 salgınından daha çok korktukları, özellikle 46 yaş ve üzeri bireylerin; diğer yaş gruplarına göre daha fazla tükenmişlik yaşadıkları, bekar katılımcıların ise evli katılımcılara göre daha tükenmiş hissettikleri, lisansüstü mezunların salgından az korku yaşadıkları belirlenmiştir. Bunun dışında yiyecek- içecek sektöründe çalışma süresi ile Covid-19 hastalık korkusu ve tükenmişlik açısından ciddi farklılıklar tespit edilmemiştir. Son olarak asgari ücret ve altı alan katılımcıların; diğer gelir gruplarına göre daha fazla tükenmişlik yaşadıkları anlaşılmıştır. Elde edilen bulgular, Covid-19 salgınının yiyecek-içecek sektörü çalışanlarının tükenmişlik sendromuna etki etmesi açısından dikkate değerdir.
  • Öğe
    Türkiye’deki turist rehberlerinin kültürel yetkinliklerinin incelenmesi
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-07-20) Kurt, Ferhat; Gülertekin Genç, Seray
    Turist rehberleri, görev ve sorumlulukları bakımından turist ile yerel halk arasındaki kültür elçileri olarak tanımlanabilmektedir. Bu görevi yerine getirirken hem yerel halkı hem de ziyaretçileri birçok açıdan tanımak zorundadırlar. Kültürü oluşturan temel unsurlara, yani yerel dil, gelenek ve görenekler, yerel halkın dini ve ahlaki normları, giyim kuşam tarzı gibi unsurlara karşı bir farkındalıklarının olması gerekmektedir. Bu bağlamda düşünüldüğünde turist rehberlerinin, kültürel anlamda yetkin birer birey olmaları son derece önem arz etmektedir. Bu çalışmada, turist rehberlerinin kültürel yetkinliklerinin turistler ve turist rehberleri gözünden ne düzeyde olduğu araştırılmaktadır. Ayrıca değerlendirmeleri arasında bir farklılaşmanın olup olmadığı da araştırma kapsamında incelenmektedir. Araştırma nicel araştırma yöntemiyle, anket tekniği kullanılarak yürütülmüştür. Türkiye’de aktif olarak rehberlik yapan kokartlı 204 turist rehberi ve en az bir rehberli tura katılmış 372 turist araştırma kapsamına dâhil edilmiştir. Katılımcılardan toplanan verilerin SPSS istatistik programı ile analizleri yapılmıştır. Analizler sonucunda, turist rehberlerinin kültürel yetkinlikleri adlı ölçeğin on alt boyutuyla ilgili sonuçlar ortaya çıkarılmıştır. Rehberlerin kültürel yetkinliklerinin turistler ile rehberlerin değerlendirmeleri arasında bir fark olup olmadığını belirlemek için yapılan ilişkili örneklem için t-testi sonucunda yerel seyahat ortamını anlama, kültürler arası iletişim ve etkileşim becerileri, yerel kültürü anlama ve kültürel yakınlık alt boyutlarında anlamlı farkları olduğu saptanmıştır. Ayrıca, turistler ile rehberlerin dil yeteneği, yerel yaşam alışkanlığını anlama, tur üyelerinin kültürel geçmişlerini anlama, kültürel empati, kültürel arabuluculuk ve kültürel uyum alt boyutlarıyla ilgili değerlendirmeleri arasında anlamlı bir fark tespit edilememiştir. Bu sonuçlara göre bazı teorik ve pratik öneriler sunulmuştur.
  • Öğe
    Botan Vadisi Milli Parkı’nın alternatif turizm açısından analizi
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2022-12-26) Körpe, Özlem; Seven, Erdem
    Alternatif turizm, başarılı bir şekilde yönetildiğinde destinasyona katkı sağlayacak bir turizm türü olmakla birlikte, doğal alanların yanlış kullanılması ile tahribat ve kültürel yozlaşma gibi olumsuz sonuçlara da neden olabilir. Bu çalışmanın amacı, Siirt ilinin sahip olduğu turizm potansiyeli kapsamında Botan Vadisi Milli Parkı’nın bu potansiyel içindeki yerinin ve öneminin saptanması ve il turizmine katkılarının araştırılmasıdır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır ve veriler yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile elde edilmiştir. Araştırmanın amacına uygun olarak kamu kurumları ve özel sektör olmak üzere toplamda 9 kişi ile yüz yüze görüşme sağlanmıştır. Katılımcılara sorulan 10 soruluk görüşme formu kapsamında verilen cevaplar betimsel analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda Botan Vadisi Milli Parkı’nın, alternatif turizm açısından önemli bir yer olduğu, farklı turizm ürünlerine sahip olduğu ve bu durumun il turizmi için çok önemli avantajlar sağlayacağı saptanmıştır. Bununla birlikte bu potansiyeli değerlendirmek ve alandaki turistik faaliyetleri arttırmak için kamu kurum ve kuruluşlarının, sivil toplum örgütlerinin daha yoğun ve etkili tanıtıcı ve teşvik edici çalışmalar yürütmesi gerektiği tespiti yapılmış ve bu bağlamda öneriler sunulmuştur.
  • Öğe
    İstanbul’a gelen turistlerin sorumlu turizm algılamaları
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-04-13) Toprak, İcla; Dilek, Sebahattin Emre
    Sürdürülebilir turizm kavramı tüm dünyada yıllar içinde önem kazanarak yeni kavramların ortaya çıkmasına basamak hazırlamaktadır. Sürdürülebilir turizmin bir kolu olarak sorumlu turizm kavramı, turizmi yönetme şekillerinden biri olduğu düşünülmektedir. Turizmin olumsuz ekonomik, çevresel ve sosyal etkilerini azaltmayı ve yerel halka fayda sağlamayı amaçlayan sorumlu turizm yaklaşımı destinasyonda yer alan bütün paydaşların sorumluluklarının bilincinde olmasını ve bu sorumluluklar çerçevesinde gerçekleştirdikleri uygulamalarını kapsamaktadır. Bu çalışmanın amacı, İstanbul’u ziyaret eden turistlere yüz yüze anket uygulanarak sorumlu turizm algılarını ölçmektir. Sorumlu turizmde, turizmin rolü ve İstanbul’a gelen turistlerin sorumlu turizm algıları üzerinden değerlendirilmiştir. Dünyadaki sorunlara yönelik hem teorik hem de pratik anlamda sorumlu yaklaşım ve uygulamalar gelişmekte olsa da halen istenilen seviyede değildir. Bu konunun ele alınmasının ana sebeplerinden birisi budur. Böylece sorumlu turizmin gerçekleştirilebilmesi için alınacak önlemler ve geleceğe yönelik önerilerde bulunulması amaçlanmıştır. Tez için 2022-2023 yılının farklı dönemlerinde İstanbul’u ziyaret eden yerli ve yabancı turistlerin sorumlu turizm algılarını ölçmeye yönelik anket çalışması yapılmıştır. Toplam 401 kişiye ulaşılarak, görüşleri alınmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin değerlendirmesinde SPSS 24 (Statistical Package for Social Sciences) paket programından yararlanılmıştır. Elde edilen veriler sonucu, öğrenim durumu ve uyruk değişkenleri açısından anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.