Cilt 11, Sayı 1

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 8 / 8
  • Öğe
    Öğretmenlerinin kişilik özellikleri ile önyargıları arasındaki ilişki
    (Batman Üniversitesi, 2021-06-30) Yıldırım, Muhammet; Üstüner, Mehmet
    Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin kişilik özellikleri ile önyargıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. İlişkisel tarama modelinde yapılan bu araştırmada, Siirt İli Merkez İlçesindeki 2019-2020 yılında ortaokul ve liseler de görev yapan toplam 1282 öğretmen arasında ulaşılan 236 öğretmen araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada öğretmenlerin, önyargı düzeylerini belirlemek amacıyla toplam 28 maddeden oluşan, “Önyargı ölçeği” ile kişilik özelliklerini belirlemek amacıyla 44 maddeden oluşan “Beş Faktör Kişilik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre öğretmenler; “Önyargı Ölçeği’nin” “Yöneticiye Karşı Önyargı”, Veliye Karşı Önyargı” ve “Öğretmene Karşı Önyargı” alt boyutlarında önyargı düzeylerini “Çok Az Katılıyorum” düzeyinde belirtmişlerdir. “Öğrenciye Karşı Önyargı” boyutu düzeyleri ortalaması ise orta düzeyde bulgulanmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin “Beş faktör Kişilik Ölçeğindeki” “Dışadönüklük”, “Uyumluluk”, “Sorumluluk” ve “Açıklık” boyutlarında ki kişilik özellikleri ortalamaları “yüksek” olarak bulunurken, “Nevrotiklik” kişilik özelliği boyutu ortalaması “orta düzey” olduğu bulgulanmıştır Öğretmenlerin “Dışadönüklük”, “Uyumluluk”, “Sorumluluk” ve “Açıklık” kişilik özellikleri ile önyargıları arasında düşük düzeyde negatif yönde anlamlı ilişki bulunurken; kişilik özelliklerinden “Nevrotiklik” boyutu ile önyargı arasında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı ilişki olduğu görülmüştür. Çalışmaya katılan öğretmenlerin Beş Faktörlü Kişilik Özelliklerinden almış oldukları puanlar incelendiğinde, öğretmenler dışadönüklük, sorumluluk, uyumluluk ve açıklık gibi kişilik özelliklerinin yüksek derecede gösterdiklerini düşünmektedirler. Nevrotiklik boyutuna bakıldığında, öğretmenler düşük düzeyde nevrotik kişilik özelliklerine sahip olduklarına inanmaktadırlar. Öğretmenlerin önyargı hakkındaki düşüncelerine baktığımızda, çalışmaya katılan öğretmenlerin yöneticiye, öğretmene ve ebeveyne karşı düşük önyargı seviyelerine sahip olduklarını, öğrenciye karşı önyargılarının orta düzeyde olduğunu belirtmişlerdir.
  • Öğe
    Afet süreçlerinde kadın bireylerin yaşadığı sorunlar ve çözüm önerileri: İzmir ili örneği
    (Batman Üniversitesi, 2021-06-30) Demirci, Kıvanç; Avcu, Tülin
    Bu çalışma toplumsal cinsiyet eşitsizliği nedeniyle afetlerin yaratmış olduğu zararlara karşı daha duyarlı hale gelen kadın bireylerin afet süreçlerinde yaşadıkları sorunların tespitini ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri getirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda uluslararası ve ulusal afet terminolojisi açıklandıktan sonra kadın bireylerin afet döngüsü süreçlerinde yaşadığı sorunlara vurgu yapılıp bu sorunlara getirilecek çözüm önerileriyle kadın bireylerin afetler konusunda dirençliliğinin arttırılmasına katkı sağlanacaktır. Çalışma nitel araştırma yöntemi olarak kabul edilen yapılandırılmış mülakat ve içerik analizi metotlarına dayandırılmıştır. Bu bağlamda araştırmada uluslararası ve ulusal afet yönetimi çalışmalarına, afet alan incelemelerine ve 30 Ekim 2020 tarihinde İzmir ilinde meydana gelen deprem sonucunda evleri hasar gören kadın bireylerle yapılan mülakata yer verilmiştir. Araştırma sonucunda kadın bireylerin temel olarak duygusal sağlık sorunları çektiği görülmektedir. Bunun yanında kadın bireyleri toplumsal cinsiyet rolleri nedeniyle söz hakkının engellendiği ve ev içi sorumluluğun temeli olarak görülen annelerin güçlü kalmak için kendisini duygusal olarak baskıladığı görülmektedir. Bu sorunlar öncelikle karar alma süreçlerine kadın bireylerin katılımı ve eğitim odaklı bir yaklaşımla çözülebilecektir.
  • Öğe
    Okul yöneticilerinin örgütsel bağlılık algılarının incelenmesi
    (Batman Üniversitesi, 2021-06-30) Akyürek, Muhammet İbrahim
    Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin örgütsel bağlılık algılarını belirlemektir. Bu araştırma, okul yöneticilerinin örgütsel bağlılık algılarını belirlemeye yönelik kesitsel tarama modelindedir. Araştırmanın örneklemini, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Ankara ilindeki resmi okullarda görevli toplam 408 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmada, ‘Örgütsel Bağlılık Ölçeği’ kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçme aracının uygulanabilmesi için gerekli izinler alınmıştır. Araştırmada kullanılan ölçme aracı, 2019-2020 eğitim öğretim yılı Mayıs ayı içerisinde, Ankara ilinde görevli 408 okul yöneticisine araştırmacı tarafından gerekli ön açıklama yapılmak suretiyle uygulanarak veriler toplanmıştır. Uygulama sürecinde katılımcıların gönüllü katılımı esas alınmıştır. Araştırma sonucunda; okul yöneticilerinin, örgütsel bağlılık algılarının çok katılıyorum düzeyinde olduğu görülmüştür. Okul yöneticilerinin örgütsel bağlılık algıları, cinsiyet, branş ve okul kademesi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermiştir. Ayrıca okul yöneticilerinin örgütsel bağlılık algıları, görev ve yöneticilik kıdemi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Tüm okul kademelerinde yöneticilerin örgütsel bağlılıklarının artırılması amacıyla özlük ve maddi haklarında teşvik edici uygulamalar gerçekleştirilebilir.
  • Öğe
    Fizyoterapi programı ön lisans öğrencilerinde mesleki uygulama dersinin verimliliği: Kapadokya Üniversitesi örneği
    (Batman Üniversitesi, 2021-06-30) Esen, Dilek Hande; Doğan, Kadirhan; Tuğyan Ayhan, Deniz; Özsoy, Osman
    Meslek Yüksekokullarında verilen mesleki uygulama dersi, mesleki beceri kazanmak, teorikte öğrenilenin pratiğe aktarılması ve mesleki iletişimi öğrenmek için gerekli ve yararlıdır. Öğrencilerin bu dersi zorunluluk olarak görmeyip verimli bir şekilde işlemeleri kişisel başarılarını arttırabilir. Literatür taramalarında fizyoterapi programı öğrencilerinde ilk yıl sonunda yapılan mesleki uygulama dersinin verimliliğinin araştırıldığı çalışmalara rastlanmamıştır. Çalışmanın amacı, Kapadokya Üniversite ile anlaşmalı/protokol imzalayan hastane veya fizik tedavi dal merkezlerinde yapılan mesleki uygulama dersinin fizyoterapi öğrencilerine olası katkılarını tespit etmek ve dersin verimliliğini ölçmekti. Fizyoterapi ön lisans öğrencilerine araştırmacılar tarafından literatür taramaları sonucu oluşturulan Mesleki Uygulama Verimlilik Anketi uygulandı. Elde edilen veriler SPSS 22.0 programıyla, yüzde ve frekans dağılımları yapılarak değerlendirildi. Çalışmaya 2017-2018 Akademik Yılı yaz döneminde alınan Mesleki Uygulama dersini başarıyla tamamlamış, yaş ortalaması 21,31 yıl olan 48 gönüllü öğrenci dahil edildi. Katılımcıların %89,6’sı mesleki uygulama yaptığı için genel olarak memnun olduğunu belirtti. Yarıdan fazlası ders saatlerinin artmasını isteyerek memnuniyetlerini dolayısıyla dersin kendileri için verimli olduğunu ifade etti. %33,3’ü derste öğrenilenlerle sahada yapılan uygulamaların birbiriyle örtüşmediğini dile getirdi. Bu sonuç öğrencilerin henüz elektroterapi cihazlarını öğrenmemiş olmalarıyla ilgili olabilirdi. Çalışma sonucunda araştırmacıların ortak gözlemi Mesleki Uygulama dersi sayesinde öğrencilerin mesleklerini daha iyi tanıyabildikleri, ikinci sınıf pratik derslerinde kullanacakları cihazlarla ilgili ön tecrübe kazandıkları, derslere daha motive gelecekleri ve pratik uygulama ile teorik bilgilerini karşılaştırabilme becerisi kazanmış olmalarıydı. Çalışmamızda Kapadokya Üniversite ile protokol imzalayan hastane veya fizik tedavi dal merkezlerinde mesleki uygulama yapan Fizyoterapi ön lisans öğrencileri tarafından mesleki uygulamanın önemi ve gerekliliğinin anlaşıldığı; dersin verimliliğin üst düzey olduğu sonucuna varıldı.
  • Öğe
    Numerical analysis of damaged helical gear wheel
    (Batman Üniversitesi, 2021-06-30) Adin, Hamit; Adin, Mehmet Şükrü
    In the present day, gear wheels are used to transmit mechanical power in land, sea and air vehicles. Damages can sometimes occur in these gear wheels used in machines. In order to prevent these damages, the use and importance of numerical programs increase with the developing technology. Damages that may occur can be determined in advance through these programs. Thus, material selection can be made with cost-effective analysis. In this study, a damaged helical gear, which is frequently used in car engines, was analyzed numerically. In the study, the damaged helical gear was first modeled with the help of Solidworks program and then static stress analysis was performed with the ANSYS Workbench Finite Elements Package program. In the analysis, the properties of the helical gear made of structural steel were used. As a result of the study, it was determined that the helical gear was broken due to exceeding the safety stress limit.
  • Öğe
    Sulu çözeltiden alizarin sarısı boyarmaddesinin nanoadsorbent (MNPs-G1-Mu) vasıtasıyla adsorpsiyon özelliklerinin belirlenmesi
    (Batman Üniversitesi, 2021-06-30) Ekinci, Selma; İlter, Zülfiye
    Bu çalışmada Alizarin Sarısı boyarmaddesinin sulu çözeltiden adsorpsiyon yöntemiyle uzaklaştırılması amaçlanmıştır. Adsorpsiyon işleminde adsorbent olarak bir nano materyal olan MNPs-G1-Mu kullanılmıştır. Temas süresi, pH, başlangıç boyarmadde konsantrasyonu ve adsorbent miktarının adsorpsiyona etkileri incelenmiş olup, bu adsorpsiyon işlemi için uygun koşullar belirlenmiştir. Daha sonra adsorpsiyon kinetiğinin araştırılması için kinetik veriler kinetik denklemlerde (Pseudo Birinci Derece Kinetik Denklemi ve Pseudo İkinci Derece Kinetik Denklemi) değerlendirilmiştir. Adsorpsiyonun her iki kinetik denkleme de uyduğu belirlenmiştir. Son olarak, MNPs-G1-Mu ile Alizarin Sarısı boyarmaddesinin adsorpsiyonuna ait izoterm çalışması yapılarak, deneysel verilerin Langmuir ve Freundlich adsorpsiyon izotermlerine uygunluk gösterdiği belirlenmiştir. Bu izotermlerden faydalanılarak Langmuir sabiti (qm) ve b ile Freundlich sabitleri k ve n hesaplanmıştır. Sonuç olarak, MNPs-G1-Mu adsorbentinin Alizarin Sarısı boyarmaddesini %90,43 verimle adsorpladığı belirlenmiştir.
  • Öğe
    Rüzgâr türbinlerinde tork ve kanat eğim açısı kontrolü
    (Batman Üniversitesi, 2021-06-30) Fidan, Şehmus; Çimen, Hasan
    Geleneksel fosil yakıtlı enerji üretim santralleri çevre ve insan üzerinde büyük tahribatlara yol açmaktadır. Bu noktada yenilenebilir enerji kaynaklarının çevre üzerinde oluşacak tahribatları engellemede önemli bir rolü bulunmaktadır. Yenilenebilir enerji kaynakları içinde popüler olan rüzgar türbinleri ve güneş panelleri ise ülkemizde artık birçok yerde bulunmakla birlikte halen yatırımlar sürmektedir. Belirtilen yenilenebilir enerji kaynakları içinde rüzgar türbinlerinin kullanımı artık vazgeçilmez bir noktaya gelmiştir. Özellikle devletler açısından geleceğe dönük enerji stratejileri içinde önemli bir noktada bulunan rüzgar türbinlerine yapılacak yatırımlar oldukça kritik görülmektedir. Bu çalışmada, asenkron generatörlü bir rüzgar türbininin kanat açısını ayarlayacak bir mekanizma önerilmiş ve tork kontrolü yapılmıştır. Değişken kanat açılı rüzgar türbinleri için, tasarım sonrasında elde edilen aerodinamik gücün değiştirilebilir tek parametresi performans katsayısıdır. Performans katsayısı, kanatların dikey eksende kendi etrafında çevrilmesiyle ayarlanmaktadır. Kanat açısı ayarlanarak, çeşitli rüzgar hızlarında optimum enerji elde edilebilir ve çıkış güç değişimleri azaltılabilir. Böylece çıkış gücü salınımları ve ayrıca yüksek hızlardaki mekaniksel yüklenmelerde azaltılabilmektedir. Kanat eğim açısını değiştirmek için hidrolik veya elektrik motorlu kanat hareket mekanizmaları kullanılmakla birlikte bu çalışmada sistem birinci dereceden bir transfer fonksiyonu olarak değerlendirilmiştir. Matlab/Simulink yazılımının kullanıldığı bu çalışmada kanatları kendi ekseninde çevirebilmek için iki farklı hareket mekanizması modeli kullanılmıştır. Yapılan benzetim sonucunda 3 hız seviyeli kanat eğim mekanizmasının, kanatların aktif kalma zamanını azalttığı ayrıca standart kanat eğim mekanizmasına göre anahtarlama sayısının düştüğü belirlenmiştir.
  • Öğe
    The posibilities using of bee pollen powder on breeding japenese quail (coturnix coturnix japonica) rations: II. hatching results
    (Batman Üniversitesi, 2021-06-30) Akın, Yüksel; Çelen, Mehmet Fatih
    In this study, it was aimed to determine the effects of supplementing breeding quail rations with different level concentrations (C: 0, BPP1: 1, BPP5: 5, BPP10: 10, and BPP20: 20 g/kg feed) of the bee pollen powder (BPP) on hatching results in Japanese quails. Hatching eggs used in the experiment; 9- week-old, including 105 females and 45 male were obtained from Japanese quail. After breeding quails feeding six weeks; for the determination of the results of incubation, from each of groups randomly 90 eggs selected (each of 30 sub-groups) and a total of 450 eggs were placed in the incubator. With regard to the hatching results, significant effects of BPP supplementation were detected on fertility, fertile hatchability, newly hatched chick weight, (P<0.05), early period mortality, and external pip ratio (P<0.01); however no significantly effect on egg weight loss, hatching performance, middle and late period mortality (P>0,05). When all of results are evaluated, bee pollen powder supplement is recommended for quail diets.