Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 10 / 11
  • Öğe
    AA5182/AA7075 alüminyum alaşımlarının TIG kaynağında kaynak akımının mekanik özellikler üzerine etkisi
    (Batman Üniversitesi, 2018) Çelik, Yahya Hışman; Çetkin, Edip; Temiz, Şemsettin
  • Öğe
    Effect of welding parameters on microstructure and mechanical properties of AA7075/AA5182 alloys joined by TIG and MIG welding methods
    (SpringerLink, 2020) Çelik, Yahya Hışman; Temiz, Şemsettin; Çetkin, Edip
    In this study, V and X welding grooves were opened to the forehead positions of the AA5182 and AA7075 aluminum alloy pairs and these alloy pairs were joined with tungsten inert gas (TIG) and metal inert gas (MIG) methods. Three diferent welding currents were used in joints. Gas fow rates of 12 and 17 l/min at the TIG welding and wire feed rates of 38 and 45 cm/min at MIG welding were selected. The efect of the welding grooves, welding current, gas fow rate and wire feed rate on microstructure and mechanical properties were investigated. Microstructures of welding zones were analyzed by an optical microscope and a scanning electron microscope (SEM). Vickers hardness of these zones was also measured. In addition, tensile and fatigue tests were carried out. Fracture mechanisms of failed specimens were conducted after the tensile tests were examined by using SEM. The highest hardness, tensile and fatigue strengths were obtained from the alloy pairs joined by opening X welding groove with TIG welding method. These values were 89 HV, 262.87 MPa, and 131.5 MPa, respectively. Similarly, the lowest tensile and fatigue strengths were obtained from the alloy pairs joined by opening V welding groove in the TIG welding method. These values were, respectively, 94.48 MPa and 19.1 MPa. However, the minimum hardness value was measured as 58 HV from the alloy pairs joined by opening V welding groove with MIG welding methods. In addition, it was observed on the fracture surfaces that the grain distributions and mechanisms difered depending on the welding methods, welding groove, and welding parameters.
  • Öğe
    Effect of temperature, force, and vibration on fatigue strength of friction stir-welded AA7075 aluminum alloy joints
    (SpringerLink, 2021-01-04) Çelik, Yahya Hışman; Kılıçkap, Erol; Çetkin, Edip
    In this study, the AA7075 alloy pairs were welded by friction stir welding method by using conical- and triangular-type stirrer pins. Welding forces and moments, vibration, and temperature values have been measured during the jointing depending on the welding parameters. Finally, microstructures were examined and mechanical tests were carried out. Results obtained from the experiments revealed that at low spindle speed and welding feed rates, the temperatures formed on the surface of the alloy pair were high, the vibrations were low, and the welding force and moments were partially high. When the microstructures of the welded areas are examined, it was determined that the conical mixing pin has a better microstructure than the triangular mixing pin. In addition, it was determined that the mechanical properties of welded joints having a good microstructure were quite good. As a result, it was observed that forces during welding, temperature of welding, and vibration values have an effect on microstructure and mechanical properties.
  • Öğe
    Sürtünme karıştırma kaynak yöntemi ile birleştirilmiş AA5182/AA7075 alaşım bağlantılarının mekanik özelliklerinin incelenmesi
    (Dicle Üniversitesi, 2019-06-20) Çelik, Yahya Hışman; Temiz, Şemsettin; Çetkin, Edip
    Bu çalışmada farklı özelliklere sahip AA5182 ve AA7075 alüminyum alaşımları, sürtünme karıştırma kaynağı (SKK) yöntemiyle alın pozisyonunda birleştirilmiştir. Yapılan birleştirmelerde karıştırıcı ucun dönme devri, kaynak ilerleme hızı ve karıştırıcı uç geometrisi değiştirilerek farklı mekanik ve mikroyapı özelliklerine sahip birleştirmeler elde edilmeye çalışılmıştır. SKK yöntemi ile birleştirilen kaynaklı bağlantılarda kaynak ilerleme hızının, karıştırıcı ucun dönme devrinin ve uç geometrisinin mekanik davranışlar üzerine olan etkisini tespit etmek amacıyla numunelere çekme testi uygulanmıştır. Ayrıca taramalı elektron mikroskobu (SEM) kullanılarak çekme testi sonucunda kırılan numunelerin yüzey mekanizmaları belirlenmiştir. Çekme test sonuçlarından elde edilen verilerden, AA5182 ve AA7075 alüminyum alaşımlarının SKK yöntemiyle ile birleştirilmesinde, uygun dönme devrinin, ilerleme hızı ve uç geometrisi kombinasyonunun kaynak kalitesini arttırdığı görülmüştür. Ayrıca konik helisel uç kullanılarak 980 dev/dk dönme devri ve 108 mm/dk ilerleme kaynak parametreleri ile birleştirilen numunelerin çekme test deneylerinde en yüksek hasar kuvveti 16468 N olarak elde edilmiştir
  • Öğe
    TIG, MIG ve FSW yöntemleri kullanılarak birleştirilen AA7075/AA5182 kaynaklı bağlantıların mikroyapı ve mekanik özeliklerinin belirlenmesi
    (Batman Üniversitesi, 2018-08) Çetkin, Edip; Çelik, Yahya Hışman
    Alüminyum ve alaşımları; düşük yoğunluk, yüksek mukavemet, iyi korozyon direnci ve iyi kaynak kabiliyeti gibi özeliklere sahip olduğundan dolayı günümüzde en yaygın kullanılan yapı malzemeleridir. Alüminyum ve alaşımları, ergitme esaslı ve basınç esaslı (katı faz) kaynak yöntemleri ile birleştirilebilmektedirler. TIG ve MIG kaynak yöntemleri en çok tercih edilen ergitme esaslı kaynak yöntemleridir. Ancak ergitme esaslı kaynak yöntemlerinde yüksek ısıdan dolayı kaynak metalinde bazı metalurjik problemler oluşmakta ve bu durum kaynaklı bağlantılarda mekanik özeliklerin zayıflamasına sebebiyet vermektedir. Bu amaçla, alüminyum ve alaşımlarının kaynağı için ergitme oluşturmaksızın gerçekleştirilebilecek bir yöntem arayışı sonucu İngiliz Kaynak Enstitüsü tarafında Sürtünme Karıştırma Kaynağı (FSW) bulunmuş ve geliştirilmiştir. Böylece alüminyum plakaların alın alına birleştirilmesi için FSW yöntemi de kullanılmaya başlanmıştır. Bu yöntem ergitme esaslı kaynak yöntemlerine göre birçok avantaj sunmaktadır ve başarılı uygulamaları sayesinde havacılık, uzay, denizcilik, otomotiv, raylı ve zırhlı taşıt endüstrilerinde kullanım alanı bulmaktadırlar. Bu çalışmada, farklı özelliklerdeki AA7075 ve AA5182 alüminyum alaşım plakaları TIG, MIG ve FSW yöntemleriyle birleştirilmiştir. TIG ve MIG ile yapılan birleştirme işlemlerinde farklı amper (130, 140 ve 150 A) değerleri ve iki farlı kaynak ağzı (V ve X) kullanılmıştır. FSW kaynağında ise farklı dönme devirleri (980, 1325 ve 1800 dev/dk), kaynak ilerleme hızları (108 ve 233 mm/dk) ve iki farklı geometriye sahip karıştırıcı uç (konik helisel ve üçgen) kombinasyonları kullanılarak kaynaklar yapılmıştır. Kaynaklı bağlantıların mikroyapıları optik mikroskop ve taramalı elektron mikroskobu (SEM) ile incelenmiştir. Her kaynaklı plakadan çıkarılan numunelerin kaynak bölgesindeki Vickers sertlik ölçümleri yapılmıştır. Ayrıca kaynaklı plakalardan alınan deney numunelerine çekme ve yorulma testleri uygulanmıştır. Çekme testi sonrası oluşan kırılma yüzeyleri ve olası kaynak hataları SEM ile analiz edilmiştir. FSW yöntemi ile birleştirilen kaynaklı bağlantılarda, kaynak esnasında birleşmenin alüminyum alaşımlarının ergime sıcaklığı altındaki bir sıcaklıkta gerçekleşmesi ve birleşme bölgelerinde daha az boşluklu mikroyapı oluşumu bu kaynaklı bağlantılara ait mekanik özeliklerinin TIG ve MIG kaynaklı bağlantıların mekanik özeliklerinden daha iyi olmasına katkı sağladığı görülmüştür. En iyi mekanik özellikler FSW yönteminde 980 dev/dk dönme devrinde, 108 mm/dk kaynak ilerleme hızı ve konik helisel kanala sahip karıştırıcı ucun kullanıldığı deneylerde elde edilmiştir. Bu değerler çekme testi için 264,7 MPa, yorulma testi için ise 158,8 MPa'dır. Sertlik değeri ise bir birine oldukça yakın olup dönme devrine bağlı olarak değişiklik göstermiştir. En yüksek sertlik 1325 dev/dk dönme devrindeki bağlantıda 87 HV olarak elde edilmiştir.
  • Öğe
    Farklı çentik geometrilerine sahip alüminyum plakaların mekanik davranışlarının belirlenmesi
    (Batman Üniversitesi, 2018) Demir, Mehmet Emin; Temiz, Şemsettin; Çetkin, Edip
  • Öğe
    Farklı çentik geometrisine sahip alüminyum levhaların alüminyum yamalarla tamirinin araştırılması
    (Batman Üniversitesi, 2016-12-28) Ergün, Raşit Koray; Temiz, Şemsettin; Çetkin, Edip
    Yapıştırma kaynak, lehim, perçin ve cıvata gibi farklı birleştirme yöntemlerine alternatif olarak kullanılan bir imalat yöntemidir. Özellikle bağlantı güvenirliliğinin önemli olduğu havacılık, uzay, otomotiv, inşaat ve deniz endüstrilerinde yapıştırıcıların kullanımı giderek artmaktadır. Yapıştırma yöntemi ile farklı özellik ve kalınlıklardaki malzemelerin bağlantılarında düzgün bir gerilme dağılımı sağlanarak, daha ekonomik ve daha hafif bir şekilde birleştirilebilir. Bu çalışmada, yapıştırma yöntemi ile farklı çentik geometrisine sahip parçaların tamirinin yapılması amaçlanmıştır. Bu amaçla, 2mm kalınlık, 25mm, 30mm, 35mm genişlik ve 112.5mm uzunluğa sahip alüminyum levhaların çentik ağız derinliği a=2mm, 4mm, 6mm ve çentik ağız yüksekliği b= 8mm olarak çentikler açılmış, daha sonra bu çentikli numuneler ebatları 40mm-25mm, 40mm-30mm, 40mm-35mm olan alüminyum yamalarla tamir edilmiştir. Elde edilen levhaların mekanik davranışları deneysel olarak incelenmiştir. Yama ile tamir edilmiş malzemelerin hasar yüklerinin yamasız malzemelerden daha fazla olduğu tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Microstructure and mechanical properties of AA7075/AA5182 jointed by FSW
    (Journals & Books, 2019-06) Çelik, Yahya Hışman; Çetkin, Edip; Temiz, Şemsettin
    In this study, AA7075 and AA5182 aluminium alloys were joined using different rotation speeds (980, 1325 and 1800 rpm), feed rates (108 and 233 mm/min) and stirred pins having two different geometries (conical helical and triangular). Microstructures of welding joints were examined by an optical microscope and a scanning electron microscope (SEM). Vickers hardness measurements were performed in the welding zone of samples removed from each welded plate. Tensile and fatigue tests were also applied to the test specimens taken from the welded plates. After the tensile tests, the surface fractures and possible welding defects were scanned via SEM. The best mechanical properties were obtained when conical helical shape stirrer pins were used. The values were 265 MPa for tensile test and 159 MPa for fatigue test. The hardness value was very close to each other and varied depending on the rotation speed. The highest hardness value was determined as 87 HV in the weld center at 1325-rpm rotation speed.
  • Öğe
    Microstructure and mechanical properties of AA7075/AA5182 jointed byFSW
    (Elsevier, 2019-06) Çetkin, Edip; Çelik, Yahya Hışman; Temiz, Şemsettin
    In this study, AA7075 and AA5182 aluminium alloys were joined using different rotation speeds (980, 1325 and 1800 rpm), feed rates (108 and 233 mm/min) and stirred pins having two different geometries (conical helical and triangular). Microstructures of welding joints were examined by an optical microscope and a scanning electron microscope (SEM). Vickers hardness measurements were performed in the welding zone of samples removed from each welded plate. Tensile and fatigue tests were also applied to the test specimens taken from the welded plates. After the tensile tests, the surface fractures and possible welding defects were scanned via SEM. The best mechanical properties were obtained when conical helical shape stirrer pins were used. The values were 265 MPa for tensile test and 159 MPa for fatigue test. The hardness value was very close to each other and varied depending on the rotation speed. The highest hardness value was determined as 87 HV in the weld center at 1325-rpm rotation speed.