Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 5 / 5
  • Öğe
    Performance and exhaust emissions of a DI diesel engine fueled with waste cooking oil and inedible animal tallow methyl esters
    (TÜBİTAK, 2011) Altun, Şehmus
    The performance and exhaust emissions of a direct injection diesel engine were experimentally investigated using 2 biodiesel fuels with promising economic perspective, one obtained from inedible animal tallow and the other from waste cooking oils. Inedible animal tallow, which is obtained from a mixture of slaughtered cattle and sheep fats collected from a local slaughterhouse during meat preparation process, was transesterified using methyl alcohol and an alkaline catalyst to produce the inedible animal tallow methyl ester. Biodiesel from waste cooking oil was produced from waste cooking oils and methyl alcohol via a transesterification reaction, and provided by a commercial biodiesel producer. In order to investigate the performance and exhaust emissions, the experiments were conducted at different engine speeds under the full load condition of the engine. The experimental results showed, compared with diesel fuel, that the biodiesel fuels resulted in a reduction in brake torque and in an increase in brake specific fuel consumption. Although both biodiesels caused reductions in carbon monoxide (CO), the NOx emissions were higher for waste cooking oil biodiesel and lower for inedible animal tallow biodiesel as compared to diesel fuel.
  • Öğe
    The use of waste transformer oil as alternative fuel in a diesel power generator
    (International Journal of Automotive Engineering and Technologies, 2019-10-31) Altun, Şehmus; Yıldız, Abdulkerim
    In this study, waste transformer oil (WTO) was investigated as a fuel candidate for a diesel power generator set in terms of its fuel and combustion characteristics. Kinematic viscosity, which is the most restrictive property of WTO (9.6 mm2 /s at 40 oC), was measured on different blends with a conventional diesel fuel (in 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90 and 100% by volume) in order to detect the suitable blending ratio to be used in engine without any modification, and to propose some blending strategies to optimize engine performance and emissions. The blended fuels containing WTO up to 50% with diesel by volume were found to have a viscosity which is within standard value specified for conventional diesel fuels, i.e., 2.0-4.5 mm2 /s in EN590, and in case 60% WTO, it agrees with EN14214 (3.5-5.0 mm2 /s) alternative diesel fuel standards. It is also found that a fuel blend containing 20% WTO and 80% diesel have a kinematic viscosity and density which are very close to conventional diesel’ values. Therefore, WTO was blended with diesel at the rate of 20% by volume and then tested in a 4-stroke and 4-cylinder diesel engine powered generator set under constant speed-variable load conditions. Measured and calculated results were compared with the results of conventional diesel tested under the same conditions. Experimental results showed that specific fuel consumption, NOx and unburned HC emissions reduced when using blended fuel instead of conventional diesel. Cylinder gas pressure was higher for blended fuels than that of conventional diesel while the start of combustion was later in the case of blended fuels
  • Öğe
    Fındık yağının dizel motorlarda alternatif yakıt olarak kullanılması ve yanma karakteristiklerinin incelenmesi
    (Makine Teknolojileri Elektronik Dergisi, 2007) Altun, Şehmus; Öner, Cengiz; Sugözü, İlker; Akbaş, Bülent
    Bu çalışmada, ülkemizin dünya üretiminde ilk sırasında olduğu fındık bitkisinden elde edilen fındık yağının motor yakıtı olarak kullanılabilirliği araştırılmıştır. Bu çalışmada ham fındık yağı dört zamanlı tek silindirli, direk püskürtmeli ve hava soğutmalı bir dizel motorunda yakıt olarak kullanılmıştır. Ham fındık yağının motorine göre çok yüksek olan viskozitesinin düşürülmesi ve yüksek viskozitenin sebep olacağı bazı problemleri gidermek için, ham fındık yağı motorin ile % 25, 50 ve 75 oranlarında karıştırılarak seyreltilmiştir. Motorin ile seyreltilen ham fındık yağı dizel motorunda başarılı bir şekilde kullanılmış, yük altında ve farklı motor hızlarında motor performans karakteristikleri ölçülmüştür. Yapılan testlerde karışım yakıtlarının motor momenti ve gücü motorine göre düşük, özgül yakıt tüketimi değerleri ise yüksek çıkmıştır.
  • Öğe
    Dizel motorlu bir jeneratörün egzoz emisyonları üzerinde biyoetanol, n-butanol ve biyodizelin etkisi
    (Dicle Üniversitesi, 2018-04-04) Altun, Şehmus; Seven, İsmail
    Bu çalışmada biyoetanol, n-butanol ve biyodizel gibi alternatif yakıtların dizel motorlu bir jeneratörün performans ve egzoz emisyonları üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Biyoetanol, n-butanol ve biyodizel sırasıyla konvansiyonel dizel yakıtına hacimsel olarak %10, %16 ve %30 oranlarında katılarak benzer oksijen içeriğine sahip alternatif dizel yakıtları elde edilmiştir. Bu karışım yakıtları ve konvansiyonel dizel yakıtı bir 4-zamanlı ve 4-silindirli doğal emişli dizel motorlu jeneratör setinde sabit devir (1500 dev/dak) ve farklı yük şartlarında test edilmiştir. Deneysel sonuçlar biyodizel katkılı yakıt karışımı kullanımında özgül yakıt tüketiminde yaklaşık %10 oranında bir artış olduğunu, efektif verimin ise önemli bir şekilde değişmediğini göstermiştir. Bununla beraber alkol katkılı karışım yakıtları kullanımında özgül yakıt tüketimi petrol dizeli kullanımına göre %8-10 arasında daha düşük olurken; efektif verim ise yaklaşık %5 oranında artmıştır. Alternatif yakıtların kullanımında ortalama NOx emisyonları dizel kullanımına göre düşmüş ve alkol katkılı yakıtların kullanımında bu düşüş daha fazla olmuştur. Yanmamış HC emisyonlarında ise tersi bir durum gözlemlenmiştir. Biyodizel karışımı ile HC emisyonları %20 oranında daha düşük olurken; alkol katkılı yakıtların kullanımı ile yaklaşık %15 oranında artmıştır. Duman emisyonları düşük ve orta yük kademelerinde alternatif yakıtlar ile ölçülmeyecek derecede düşük çıkmıştır
  • Öğe
    Determining optimal artificial neural network training method in predicting the performance and emission parameters of a biodiesel-fueled diesel generator
    (International Journal of Automotive Engineering and Technologies, 2019-04-03) Altun, Şehmus; Ertuğrul, Ömer Faruk
    Artificial neural network (ANN) methods were employed and suggested in modeling the emissions and performance of a diesel generator fueled with waste cooking oil derived biodiesel during steady-state operation. These papers are generally built on determining optimal network structure, but the modelling accuracy of an ANN is also highly dependent on employed training method. In modeling, operating conditions and fuel blend ratio were used as the inputs while the performance and emission parameters were the outputs. The modeling results obtained by conventional ANNs that were trained by back propagation (BP) learning algorithm, radial basis function (RBF), and extreme learning machine (ELM) were compared with experimental results and each other. The accuracy of the estimations by ELM was above 95% for all the output parameters except for specific fuel consumption and thermal efficiency. Moreover, ELM performed better than BP and RBF with lower mean relative error (MRE) in case where the emissions were estimated. The ELM provided correlation coefficients of 0.987, 0.950 and 0.996 for unburned hydrocarbons (HCs), nitrogen oxides (NOx) and smoke opacity (SO), respectively, while for BP, they were 0.973, 0.818, 0.993, and for RBF, 0.975, 0.640 and 0.981. The most suitable training function for each emission and performance parameters of diesel generator was determined based on obtained accuracies.