6 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Öğe Jeneratörlü bir dizel motorunda bitkisel biyodizelinin performansa ve egzoz emisyonlarına etkisi(Dicle University, 2016) Ercan, Umut; Arca Batı, Zülal; Aydın, SelmanFosil kökenli kaynakların gün geçtikçe azalması alternatif yakıt olarak biyodizele olan talebi arttırmıştır. Biyodizel tek başına ya da dizel yakıtla belli oranlarda karıştırılarak motorda herhangi bir değişikliğe gerek kalmadan kullanılabilmektedir. Bu çalışmada transesterifikasyon yöntemiyle üretilen bitkisel yağ kökenli biyodizel % 10 oranında dizel yakıtıyla karıştırılmıştır. Elde edilen biyodizel-dizel karışımı 4 silindirli jeneratörlü bir dizel motorda sabit hız ve farklı yüklerde test edilmiştir. Bu testler sonucunda performans karakteristiklerinin dizel yakıtından düşük olduğu, özgül yakıt tüketiminin ise her yükte dizel yakıtından daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. BB10 yakıtının CO ve CO2emisyon değerleri dizel yakıtına oranla daha düşük çıkmış; HC ve NOx emisyonlarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir.Öğe Polyurethane foam production from natural materials(Batman Üniversitesi, 2018) Karakaya, Hakan; Arca Batı, Zülal; Kallioğlu, Mehmet Ali; Ömür, ŞimşekÖğe Investigation of the effect of barium-based additive on smoke and NOx emissions of a diesel engine fueled with conventional and biodiesel fuels(SpringerLink, 2020-06-13) Altun, Şehmus; Arca Batı, ZülalNowadays, increasing energy demand and environmental and air pollution issues have spread the use of alternative fuels such as biodiesel in diesel engines. While the advantages of biodiesel that are comparable to petroleum-based diesel fuels and low unburned HC, carbon monoxide and smoke (soot) emissions make the use of this fuel environmentally signifcant; high NOx emissions are still a problem to be solved. The formation of decreased smoke reducing radiative heat transfer from combustion chamber in biodiesel engines and increase in formation of NOx due to rise in fame temperature are among the reasons reported for high NOx in the literature. In this study, in a diesel engine using biodiesel, soot emissions produced by petroleum diesel fuel were reduced to biodiesel level by using metallic additive (Ba), and NOx emissions were compared. When the amount of Ba in the fuel was increased, there was a signifcant decrease in the smoke emissions, but in this case, NOx emissions decreased slightly, while they were expected to increase. When NOx emissions of diesel and biodiesel were compared for the same or similar smoke emissions, it was seen that high NOx emissions were achieved with biodiesel. As a result, although Ba additive reduced smoke emissions, it was seen that its efect on NOx formation was not very clear.Öğe Lityum iyon pillerinin düşük sıcaklıklarda pasif termal kontrolü için üretilen ısı yalıtım malzemelerinin pil deşarj performans üzerine etkilerinin deneysel olarak incelenmesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-07-25) Arca Batı, Zülal; Oktay, HasanBu çalışmada, bataryaların soğuk hava koşulların bataryalar üzerindeki olumsuz etkilerini ve bataryalardaki performans kaybını azaltmak amacıyla çalışmalar yapılmıştır. Yerli kaynaklardan temin edilen hammaddeler kullanılarak yanmayan, hafif, mekanik ve ısı yalıtım özellikleri yüksek yeni malzemeler üretilmiş ve test edilmiştir. Optimum özelliklere sahip üç numune, batarya kabininin iç yüzeyine kaplanmıştır. Çalışmanın ikinci aşamasında, düşük sıcaklık şartlarında batarya sıcaklık ve performans testlerini gerçekleştirmek için bir test düzeneği oluşturulmuştur. 24V nominal voltaj ve 20Ah nominal kapasiteye sahip batarya paketi üzerinde testler gerçekleştirmek amacıyla üç farklı sürüş profili geliştirilmiştir. Bu testler, 0°C, -5°C ve -10°C sıcaklıklarda, yalıtımlı ve yalıtımsız durumlarda batarya deşarj deneyleri yapılarak gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlar, bataryanın optimum çalışma sıcaklığında yapılan testlerle karşılaştırılmıştır. Sonuçlar, yalıtım numunelerinin bataryanın ısınmasında önemli bir etkiye sahip olduğunu göstermiştir. Düşük ısı iletkenliği ve düşük ısı yayılımı özelliklerine sahip yalıtım numuneleri sayesinde, bataryanın çalışma süreci sırasında üretilen ısı büyük ölçüde tutulmuş ve yavaşça batarya kabin ortamına salınmıştır. Termal kontrol yöntemiyle batarya performans verimliliği, yalıtımsız duruma göre 0°C’de %5, -5°C’de %10 ve -10°C’de %10 artmıştır. Pratik elektrokimyasal enerji kullanım verimliliği çoğu deşarj süresi için %90'ın üzerinde bulunmuştur. Ayrıca, yalıtım numunelerinin deşarj performansının yalıtım kalınlığıyla ilişkili olduğu tespit edilmiştir. 1,5 cm, 2,5 cm ve 4 cm kalınlıklarda EPWSO yalıtım malzemesi ile kaplama durumu incelenmiş ve yalıtımsız duruma göre her yalıtım kalınlığı için batarya verimliliği artmıştır. Sonuçlar, yalıtımlı batarya kabinlerinde daha fazla termal enerjinin mevcut olduğunu ve bunun da bataryanın elektrokimyasal performansını iyileştirdiğini göstermiştir.Öğe Environmental and economic analysis of optimum heat insulation thickness in energy saving(European Journal of Technique (EJT), 2016-08-01) Karakaya, Hakan; Kallioğlu, Mehmet Ali; Arca Batı, Zülal; Durmuş, AylaDeveloping technology and increasing population cause the natural energy resources rapidly. This has compulsorily forced the countries such as Turkey, which import almost all energy needs and use great deal of it in home heating, to save energy. It will provide benefits for users, indirectly the economy of the country, with saving obtained from insulation. One of the most effective methods attaining gain of energy is heat insulation. While heat insulation is carried out, by determining the optimum efficiency point, the amount of fuel used decreases, which leads to cost reduction and highest efficiency level. Therefore, it is possible to tolerate harmful emissions. In this study, optimum insulation thickness, total cost, energy saving, duration of pay-back and environmental analysis for heating were conducted in Diyarbakır by utilizing different fuel and insulation types. When extruded polystyrene (XPS) was used, average optimum thickness was 0,0675 (m), annual return was 62,165%, duration of pay back was 1,83 (years) and CO2 and SO2 emissions were 76% lesser. When expanded polystyrene (EPS) was used, the parameters such as average optimum thickness 0,0825 (m), annual return 73,06%, duration of pay back 1,245 (years) and CO2 and SO2 emissions 85% lesser.Öğe Environmental and economic analysis of optimum heat insulatıon thickness in energy saving(Dicle University, 2016) Kallioğlu, Mehmet Ali; Karakaya, Hakan; Arca Batı, ZülalDeveloping technology and increasing population cause the natural energy resources rapidly. This has compulsorily forced the countries such as Turkey, which import almost all energy needs and use great deal of it in home heating, to save energy. It will provide benefits for users, indirectly the economy of the country, with saving obtained from insulation. One of the most effective methods attaining gain of energy is heat insulation. While heat insulation is carried out, by determining the optimum efficiency point, the amount of fuel used decreases, which leads to cost reduction and highest efficiency level. Therefore, it is possible to tolerate harmful emissions. In this study, optimum insulation thickness, total cost, energy saving, duration of pay-back and environmental analysis for heating were conducted in Diyarbakır by utilizing different fuel and insulation types. When extruded polystyrene (XPS) was used, average optimum thickness was 0,0675 (m), annual return was 62,165%, duration of pay back was 1,83 (years) and CO2 and SO2 emissions were 76% lesser. When expanded polystyrene (EPS) was used, the parameters such as average optimum thickness 0,0825 (m), annual return 73,06%, duration of pay back 1,245 (years) and CO2 and SO2 emissions 85% lesser.