5 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Öğe Etkinliklerin mevsimsellik sorununun çözümünde araç olarak kullanılması: Bozcaada örneği(Gazi Üniversitesi, 2017-12-11) Çoban, Ömer; Doğan, Mustafa; Kaya, OzanTurizm sektörünün ve destinasyonların önündeki en büyük sorunlardan birisi mevsimsellik sorunu olarak değerlendirilmektedir. Bu nedenle başta kamu otoritesi, sivil toplum kuruluşları, işletmeler ve araştırmacılar turizm sektöründeki mevsimsellik sorununun çözümü için çaba harcamaktadırlar. Mevsimsellik sorununu aşmak amacıyla destinasyonlar için düşük sezon olan dönemlerde çeşitli etkinlikler düzenlenerek turizm talebi canlı tutulmaya çalışılmaktadır. Çalışmada, Bozcaada destinasyonu örnek olay olarak ele alınmak suretiyle, etkinliklerin mevsimsellik sorunun çözümünde nasıl araç olarak kullanılabileceği araştırılmıştır. Bu amaçla çalışmada görüşme yöntemi kullanılarak keşifsel bir araştırma gerçekleştirilmiş ve destinasyonların mevsimsellik sorununun çözümünde etkinlikleri nasıl planlamaları gerektiğine ilişkin katkı sağlanması amaçlanmıştır. Veriler 4-8 Nisan 2016 tarihleri arasında Bozcaada yerel yöneticileri, sivil toplum kuruluşu yöneticileri ve turizm işletmecilerinden yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Toplanan veriler basamaklama tekniği ile analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda etkinliklerin iyi bir planlama süreci sonrasında mevsimsellikle mücadeleye katkı sunabileceği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca etkinliklerin talep açısından sınıflandırılmasının ve etkinliklerin düzenlemesinin önündeki engellerin tespit edilmesinin süreçte önemli olduğu belirlenmiştir.Öğe The effects of interactive applications on visitors’ experience: a case of Gobeklitepe, Turkey(Social Sciences Studies Journal, 2018-12) Kozbe, Gülriz; Doğan, Mustafa; Dilek, Sebahattin EmreThe need for preservation and flexible exploration of historical artifacts generated increasing interest in using digital technologies in the cultural heritage context. This paper presents user interaction applications of a recent digital cultural heritage conservation and exploration project concerning one of the most famous heritage site “Göbeklitepe” in Turkey that is the oldest known human-made religious structure and added to the UNESCO’s World Heritage List by the year 2018 is 15 km away of northeast of the town Şanlıurfa. The project aims at enriching the visitor experience through modern digital technologies. Main modules include 3D scanning of the artifacts, information screen and mobile interaction with Augmented Reality (AR). AR has been developed to provide information about destinations and attractions. Because of the development of AR, tourists using AR can gain valuable experience without a tourist guide. There two aims of this study: 1) is to describe acceptance of a new technology such as AR and visiting intention for visitors who use AR at a heritage destination, 2) to measure tourists’ experiences of visiting historic sites. For this purpose, two scales were used for data collection. In accordance with the first aim of the study, the scale adapted by Chung, Han & Joun (2015) which is to explain visitors’ acceptance of AR based on the TAM. Secondly, Lee & Smith’s (2015) multiple-item scale was used to measure tourists’ experiences of visiting historic sites and museums. There are three dimensions in the first scale as perceived usefulness (5 items), perceived ease of use (3 items) and visit intention (2 items) visit intention (2 items) in accordance with the purpose of the study. On the other hand, the second scale involves natively 16 items under six dimensions. The findings offer important practical implications for historic sites and museums in relation to AR and experiential marketing. The findings show that the Augmented Reality applications have an important practical usefulness for the Göbeklitepe archeological site and particularly enriching of the visitor experience. The study shows that the AR applications impact on the visit intention of the visitors. The study is revealed that applications can be applied to enhance the attractiveness of the archeological sites, as Göbeklitepe, in many destinations.Öğe The effect of interactive applications on visitors’ experience: a case of Gobeklitepe, Turkey(IGU Tourism Commission, 2018-10) Kozbe, Gülriz; Doğan, Mustafa; Dilek, Sebahattin Emre;Öğe The influences of the interactive systems on museum visitors’ experience: A comparative study from Turkey(Journal of Tourism Intelligence and Smartness, 2019-06-28) Kozbe, Gülriz; Doğan, Mustafa; Dilek, Sebahattin EmreTo the effect, technologically advanced interactive systems, settled in modern-day museums research new ways to offer a positive experience to the visitors and encourage them to return, using modern communication and learning tools. This paper examines user interaction applications of a recent digital cultural heritage exploration project concerning of the most popular three museums (Mardin, Şanlıurfa, Gaziantep Museums) that are located in different cities of the southeast region of Turkey. The project aims at enriching the visitor experiences through modern digital technologies. Main modules include 3D scanning of the artifacts, information screens and mobile interaction with Augmented Reality (AR). In this paper, it is explored and compared the visitor perceptions and experiences for three museums. For this purpose, two scales were used for data collection. In accordance with the first aim of the study, the scale adapted by Chung, Han & Joun (2015) which is to explain visitors’ acceptance of based on the interactive systems. Secondly, Lee & Smith’s (2015) multiple-item scale was used to measure tourists’ visiting experiences at the selected museums. Moreover, the findings explain the influences of interactive applications on visitor experiences according to the museums and comparatively. The study supports that the interactive systems provide a functional role to learn about the heritage and manifest important practical implications for museums in relation to interactive systemsÖğe Seyahat acentalarının web sitelerini kullanma düzeyi: “Çanakkale 2015” teması üzerinden karşılaştırmalı bir analiz(Batman Üniversitesi, 2015) Doğan, Mustafa; Kekeç Morkoç, DilekKara ve deniz savaşlarının 100. yıldönümü nedeniyle Çanakkale, 2015 yılında ulusal ve uluslararası düzeyde oldukça önemli bir destinasyon haline gelmiştir. 100. yıldönümü için 2015 yılı boyunca birçok etkinlik, anma ve özel organizasyon gerçekleştirilmektedir. Çalışmada, Çanakkale’deki turizmde etkili olan ve ayrıca yerli, yabancı ziyaretçi hareketlerini de yönlendiren önemli seyahat acentalarının, “Çanakkale 2015” teması üzerinden web sitelerini hangi düzeyde kullandıkları araştırılmıştır. Bu kapsamda Çanakkale’ye yabancı turist getiren çoğu İstanbul merkezli seyahat acentaları ile Çanakkale’de yerleşik toplam 33 seyahat acentası, Çanakkale savaşlarının 100. yılıyla ilişkili olarak incelenmiş ve web siteleri analiz edilmiştir. Çalışmada, Çanakkale ile ilgili olan seyahat acentalarının Çanakkale 2015 temasını çok etkin kullanmadıkları; yabancı turiste yönelik çalışan acentaların diğerlerine göre biraz daha iyi durumda olsa da internet ve web sitelerinin etkili bir araç olarak değerlendirilmediği tespit edilmiştir