Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 4 / 4
  • Öğe
    Uluslararası mevzuatlar ışığında Türkiye’deki yüksek eğitim sisteminde koruma eğitimi: Genel değerlendirme ve öneriler - 1
    (İstanbul Büyükşehir Belediyesi, 2011-12-01) Güner, Saadet; Öz, Ali Kazım; Aydın, Mahmut
    Friends of Cultural Heritage- FOCUH (‘Kültürel Mirasın Dostları Derneği’- KUMID) in Istanbul as the Project Beneficiary and Dokuz Eylül University (DEU) in Izmir as the Project Partner carried out the Project entitled ‘EU Legislation on Cultural Heritage and Turkey’ within the framework of the ‘Civil Society Dialogue: Europe- Bridge of Knowledge Program’ between December 2006-07. In this Project, as of September 24, 2007, all EU legislations on ‘Culture’ and other international legislations published by UNESCO, COE, ICOMOS, ICOM, etc. on ‘Culture-Cultural Heritage-Conservation’ considered in ‘EU acquis communautaire’ were translated into Turkish from English (300 legislations and 2000 pages). They were published on the web site of the Project (http://www.kumid.eu/euproject/proje.html) and the Project Books within two volumes in 2007. Between 2008-09, each international legislation translated into Turkish during this Project and each article of them were analysed by the team of KUMID within the framework of various disciplines such as economy, trade, statistics, law, planning, engineering, architecture, archaeology, etc. and a draft report was prepared in 2009. This report includes three main themes: 1) Approaches and implementations of the decision makers and public instutions about the conservation of cultural heritage should be changed in parallel with contemporary and international standards as well as international engagements of the Republic of Turkey. 2) Approaches, implementations, education and training programs in each department of various disciplines related to the conservation of cultural heritage directly or indirectly in the Higher Education System of Turkey should be changed within the framework contemporary and international standards as well as international engagements of the Republic of Turkey. 3) In order to realize those themes; a) Effective public awareness on those subjects should be made. b) International and national legislations should be studied in compulsory subjects or optional courses in each department of various disciplines related to the conservation of cultural heritage directly or indirectly in the Higher Education System of Turkey. In this paper, those themes are expressed in detail. In the first part of the paper, information about ‘EU Legislation on Cultural Heritage and Turkey’ is given. In the second part, the brief history of the conservation of the cultural heritage is talked about. General analysis of the ‘International Legislation’ and ‘Education in International Legislation’ is made in the third part. In the last part of the Paper, ‘Conservation Education in the Higher Education System of Turkey’ within the Framework of the International Legislations is described in detail and some suggestions are made.
  • Öğe
    Müzelerde afet risklerinin azaltılması kılavuzu
    (Kültürel Mirasın Dostları Derneği, 2020-11) Yaşar, Şener Selçuk; Aydın, Mahmut; Çakan, Fatma Banu; Kiraz, Müyesser Nilüfer; Karadağ, Recep; Kiraz, Eftal; Güner, Aytaç; Güner, Saadet; Ivgın, İlkay; Yaşar, Şener Selçuk; Yılmaz, Serhat
    Proje paydaşları ve araştırma ekibi olarak Avrupa Birliği STÖ-Akademi Destek Programı kapsamında yürüttüğümüz Başvurunun çıktısı, Türkçe “MÜZELERDE AFET RİSKLERİNİN AZALTILMASI KILAVUZU, 2020” kitapçığının basılmış halini size sunmaktan büyük mutluluk duyuyoruz. Bu kılavuz öncelikle müze çalışanlarımızı ve ziyaretçilerimizi, ardından müze binalarımızı, salonlarımızı, sergilenen ve depolanan eserlerimizi olası bir afete hazır hale getirecek planlamanın ve uygulamanın temel prensiplerini içermektedir. Kılavuz ayrıca Uluslararası Kültürel Varlıkların Korunması ve Restorasyonu Çalışma Merkezi - İtalya (ICCROM) ve “Prens Claus Kültür ve Kalkınma Fonu - Hollanda”nın yayınladığı (2018) ve Türkçe’ye tercüme edilen “KRİZ ZAMANLARINDA KÜLTÜREL MİRAS İÇİN İLK YARDIM 1. El Kitabı” ve “KRİZ ZAMANLARINDA KÜLTÜREL MİRAS İÇİN İLK YARDIM 2. UygulamaKiti”nde önerilen uygulamaların gerçekleştirilmesinde müzecilerimize, idarecilerine ve ilişkili diğer görevli ve sorumlulara büyük kolaylık sağlayacaktır. “Müzeler İçin Afet Yönetimi Kılavuzu 2020”nin Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığının Temmuz 2019’da yayınladığı On Birinci Kalkınma Planının (2019-2023) ilgili maddelerinde (Madde 630, 666, 724.3) yer alan “Yurt içi ve yurt dışındaki kültür mirasımızın afet riskini dikkate alacak şekilde korunması ve İstanbul’da yer alan kültür ve tabiat varlıklarının afetlere karşı dayanıklı hale getirilmesi sağlanacaktır” hedefine ulaşma yolundaki planlamaya da katkı sağlayacağını düşünüyoruz. “Müzeler İçin Afet Yönetimi Kılavuzu, 2020”nin PDF dosyası KUMID’in ve İAÜ-AFAM’ın web adresinde dijital olarak yayınlanmaktadır. Yorum ve katkılarınızı almayı dileriz. Onlar gelecekteki çalışmalarda, belki de yeni iş birlikleri oluşturmak amacıyla birlikte yürüyeceğimiz yolumuzu aydınlatacak fenerlerimiz olacaktır.
  • Öğe
    Kültürel mirasta risk yönetimi
    (Batman Üniversitesi, 2013) Aydın, Mahmut; Güner, Saadet
    Kültürel mirasın korunmasında şu insan etkileri önceliklidir; hatalı konservasyon teknikleri, plansız yerleşimler, yatırımlar, “ziyaretçiler-turizm baskısı”, vasıfsız kişilerin istihdam edilmesi, kanunların yetersiz olması, uygulanmayan müdahaleler ve cezalar, kaçak kazılar ve kültür varlığı kaçakçılığı. Kültürel mirasa doğal olayların etkisi iki türlüdür; birincisi deprem, sel, gibi doğal afetlerin etkileri, ikincisi hava kirliliği, iklim değişikliği ve çölleşme gibi çevresel etkilerdir. Kültürel mirasa en büyük zararı veren silahlı çatışmalar ise insan etkileri arasında yer almaktadır. Somut ve soyut kültürel ve doğal mirasın çağdaş koruma yaklaşımının öncelikleri arasındadır. Bu çalışmada somut ve soyut kültürel mirasın risk yönetimi için bazı önerilerde bulunulacaktır.
  • Öğe
    Uluslararası mevzuatlar ışığında Türkiye’deki yüksek eğitim sisteminde koruma eğitimi: Genel değerlendirme ve öneriler - 2
    (İstanbul Büyükşehir Belediyesi, 2012-12-01) Karaoğlu, Sultan A.; Öz, Ali Kazım; Aydın, Mahmut; Güner, Saadet
    Comprehensive research by FOCUH (Friends of Cultural Heritage) that was conducted under the above mentioned title was summarized as an article consisting of 3 parts. The Part (1) of the article titled ““Conservation Education” in the Higher Education System of Turkey in Terms of International Legislations: General Evaluation & Proposals (1) was published in the national scientific magazine, “Restorasyon Konservasyon Çalışmaları” Issue 6, July-August-September 2010, pages 61-69. This article gives information on “EU Cultural Heritage Legislation and Turkey” Project (2006-2007) carried out by FOCUH in cooperation with Dokuz Eylul University, Department of Fine Arts within the framework of Civil Society Dialogue: Europe-Bridges of Knowledge Program, and its outputs. In addition, it briefly mentions the history of international legislation on conservation of cultural heritage. Beside, it explains European Culture Legislation translated in Turkish within the framework of the project; agreements, regulations, guidelines and recommendations on conservation of cultural heritage issued by UNESCO, COE, ICOM, ICOMOS, etc. and their “binding or non-binding nature” for contracting countries. This section also talks about the legal liability of Republic of Turkey for these legislations and possible risk scenarios for the future. The last part of the said Article proceeds to illustrate why our cultural heritage needs to be protected according to legislation issued by EU, and in this respect offers proposals for changes needed in related disciplines of the higher education (at Graduate and Post-Graduate Level). In this parallel, it firstly mentions changes needed in education given at departments of archaeology, which is one of the main disciplines directly related to conservation of cultural heritage. In the part (2) of the same article, which will be published in this issue, will broadly remind readers of the important points underlined in the part 1. Then it will bring up proposals for changes needed in higher education programs at Graduate and PostGraduate level relating to disciplines that are directly related to conservation of cultural heritage. Among these disciplines we cite architecture; architectural restoration; landscape architecture; civil engineering; urban and regional planning; conservation and restoration of movable cultural assets; conservation and restoration of works of art; preservation, restoration and archiving of Cinema-TV films and museum studies. The (3)rd part of this research will discuss changes needed in higher education programs at Graduate and Post-Graduate level relating to disciplines that are indirectly related to conservation of cultural heritage such as economics, law (antiquities law and internet law), foreign trade, e-business, security, etc. and will be published in the upcoming issues.