16 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 10 / 16
Öğe Investigation of low velocity impact behaviors of honeycomb sandwich composites(SpringerLink, 2018-08-09) Topkaya, Tolga; Solmaz, Murat YavuzHoneycomb sandwich composites are used as significant structural members in advanced engineering applications. Thus, it is critical to determine how they behave under impact loading, in addition to other loads. In this study, low velocity impact loading behaviors of honeycomb sandwich composites were experimentally investigated. Almost all of the design parameters of honeycomb sandwich composites were investigated. The results indicated that the core thickness of honeycomb had no effect on the strength of the composite, and the parameter influencing the impact behavior of the specimen the most was the face sheet thickness. When the face sheet thickness of the specimen was increased, the most apparent strength increase was observed in the models using carbon fiber-reinforced composite face sheets. For all face sheet types subject to impact energy of 10 Joules, the upper face sheets of 0.5 mm-thick specimens were perforatedÖğe Bal peteği sandviç kompozitlerin düşük hızlı darbe testi sonrası eğilme mukavemetindeki değişimin araştırılması(Yunus Emre Enstitüsü, 2017) Topkaya, Tolga; Solmaz, Murat YavuzTeknolojinin farklı endüstri alanlarında gelişmesi ile birlikte enerji sönümleme ve hafif şok emicilerine olan ihtiyacın artması bal peteği sandviç kompozitler gibi yapılara olan ilgiyi arttırmıştır. Gerçekleştirilen çalışmada bal peteği sandviç kompozitlerin darbe ön hasarı sonrası üç nokta eğilme mukavemetlerindeki değişim araştırılmıştır. Darbe enerjisi olarak 5 ve 10 J kullanılmıştır. Bütün numunelerde artan darbe enerjisinin numune mukavemetini düşürdüğü görülmüştür. Darbeden en çok etkilenen modelin cam fiber yüzey malzemesine sahip numuneler olduğu tespit edilmiştir.Öğe Yapıştırıcı ve perçinle birleştirilmiş çift bindirme bağlantılarında ilerlemeli hasar analizi(Fırat Üniversitesi, 2011) Topkaya, Tolga; Solmaz, Murat YavuzBu çalışmada, yapıştırıcı ve perçin kullanılarak birleştirilmiş çift bindirme bağlantılarında ilerlemeli hasar analizi gerçekleştirilmiştir. Bağlantılarda ana malzeme olarak örgü tipi cam fiber takviyeli kompozit malzeme kullanılmıştır. Analizler APDL (Parametric Design Language) kodlan kullanılarak yazılan bir program yardımı ile Ah/SYS 12.1 sonlu elamanlar paket programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. 30, 45 ve 60 mm olmak üzere üç farklı bindirme mesafesi için yapıştırıcı ve perçin kullanılarak birleştirilmiş bağlantıların ilerlemeli hasar analizi sonucunda elde edilen hasar yükleri ve hasar tipleri Maksimum Kayma Gerilmesi Teorisi ve Hashin Kriterine göre tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlar birleştirme tipine ve bindirme mesafesine göre karşılaştırılarak sunulmuştur.Öğe Finite element analysis of the stress distributions in peri-implant bone in modified and standard-threaded dental implants(Taylor & Francis, 2016-01) Topkaya, Tolga; Dündar, Serkan; Solmaz, Murat Yavuz; Yaman, Ferhan; Atalay, Yusuf; Saybak, Arif; Asutay, Fatih; Çakmak, ÖmerThe aim of this study was to examine the stress distributions with three different loads in two different geometric and threaded types of dental implants by finite element analysis. For this purpose, two different implant models, Nobel Replace and Nobel Active (Nobel Biocare, Zurich, Switzerland), which are currently used in clinical cases, were constructed by using ANSYS Workbench 12.1. The stress distributions on components of the implant system under three different static loadings were analysed for the two models. The maximum stress values that occurred in all components were observed in FIII (300 N). The maximum stress values occurred in FIII (300 N) when the Nobel Replace implant is used, whereas the lowest ones, in the case of FI (150 N) loading in the Nobel Active implant. In all models, the maximum tensions were observed to be in the neck region of the implants. Increasing the connection between the implant and the bone surface may allow more uniform distribution of the forces of the dental implant and may protect the bone around the implant. Thus, the implant could remain in the mouth for longer periods. Variable-thread tapered implants can increase the implant and bone contact.Öğe Progressive failure analysis in adhesively, riveted, and hybrid bonded double-lap joints(Taylor & Francis, 2013-11) Topkaya, Tolga; Solmaz, Murat YavuzOne of the important processes in structural design is the joining technique. Failure of composite joints involves different failure mechanisms depending upon the joining technique. In this study, a progressive failure analysis was performed on adhesively, riveted, and hybrid bonded double-lap joints. In the joints, a woven-type fiberglass-reinforced composite material was used as the main material; AV 2015 was used as the adhesive, and steel as the rivet material. The analyses were performed using ANSYS 12.1 finite element package software via software written using parametric design language (APDL) codes. At the end of the progressive failure analysis, failure loads and failure modes were determined for 30-, 45-, and 60-mm overlap lengths in accordance with the Maximum Shear Stress Theory and Hashin Criteria. For 45-mm overlap lengths, the joint strength of hybrid joints proved to be 2.72 and 1.145 times higher, respectively, than adhesive and fastening joints. Results showed that the failure load of the joint increased when the overlap length increased. In riveted joints, the failure occurring in the composite plates began around the rivet hole and the catastrophic failure of these types of joints resulted from fiber tensile failure.Öğe Numerical analysis of the effect of implant geometry to stress distributions of dental implant system(University of Utah, 2013-04) Adin, Hamit; Topkaya, Tolga; Solmaz, Murat Yavuz; Dündar, SerkanIn accordance with the increase in their success rate, dental implants have become a popular treatment option for missing teeth. In long-term clinical application, the survival rate for dental implants is over 90% [1,2]. In general, the success of dental implants is related to the quality and quantity of local bones, implant design and surgical technique. Implant diameter and length are accepted as key factors [3,4]. Present work focuses to investigate the effect of titanium implant geometry to stress distributions around mandible and implant system. For this purpose three different implant models which are currently being used in clinical cases constructed by using ANSYS Workbench 12.1. The stress distributions on components of implant system and mandible under static loading were analyzed for all modelsÖğe Tabakalı hibrit kompozit malzemelerin yorulma davranışlarının analizi(Tüm Bilim İnsanları ve Akademisyenler Derneği, 2019-09-30) Topkaya, Tolga; Solmaz, Murat Yavuz; İmak, AnılEndüstride geniş kullanım alanına sahip tabakalı kompozit malzemeler, kullanıldıkları alanlara bağlı olarak tekrarlı yüklere maruz kalabilmektedirler. Bu nedenle malzemelerin tekrarlı yüklere karşı dayanımı önemli bir parametredir. İzotropik malzemelerden farklı olarak kompozit malzemelerin yorulma davranışlarının tespiti daha zordur. Bunun sebebi kompozit malzemelerin tasarımı sırasında ele alınan parametrelerin sayısının fazlalığıdır. Gerçekleştirilen bu çalışmada tabakalı hibrit kompozit malzemelerin yorulma davranışları deneysel olarak incelenmiştir. Çalışmada karbon ve cam olmak üzere üç farklı hibrit numune elle yatırma yöntemi ile epoksi reçine kullanılarak üretilmiştir. Elyafların reçine ile birleştirilmesinin ardından kompozit levhalara hidrolik sıcak pres uygulanmıştır. Yorulma deneylerinin yapılabilmesi için gerekli olan numuneler ASTM standartlarına uygun şekilde boyutlandırılmıştır. Deneyler sırasında gerilme oranı 0.1 ve frekans 10 Hz seçilmiştir. Deney sonucunda elde edilen sonuçlar karşılaştırmalı olarak grafikler halinde sunulmuştur.Öğe The flexural fatigue behavior of honeycomb sandwich composites following low velocity impacts(MDPI, 2020-01-13) Topkaya, Tolga; Solmaz, Murat YavuzThis study experimentally investigated the flexural fatigue behaviors of honeycomb sandwich composites subjected to low velocity impact damage by considering the type and thickness of the face sheet material, the cell size and the core height parameters. Carbon-fiber reinforced composite and the aluminum alloy was used as the face sheet material. First, the static strength of undamaged and damaged specimens was determined by three-point bending loads. Secondly, the fatigue behaviors of the damaged and undamaged specimens were determined. Low velocity impact damage decreased the flexural strength and fatigue lives but increased the damping ratio for all specimens. Maximum damping ratio values were observed on specimens with a aluminum face sheet.Öğe Stress distribution in a femoral implant with and without bone cement and at different inclination angles(Materialpruefung/Materials Testing, 2018-04) Topkaya, Tolga; Solmaz, Murat Yavuz; Turgut, Aydın; Dündar, Serkan; Şanlıtürk, İsmail HakkıThe purpose of this study was to investigate numerically the effects of the inclination (collodiaphyseal) angle and bone cement (polymethylmethacrylate) filling on the stress distribution of human femurs and implants after the implementation of a partial endoprotez arthroplasty. Ti6Al4V, which is the most commonly used implant material, was choosen for this study. In the numerical study, solid models of implants and femurs were created using the SolidWorks 2010 package program, then stress analyses were carried out at five different inclination angles, 120°, 125°, 130°, 135° and 140°, with and without bone cement (polymethylmethacrylate), using the ANSYS Workbench 12.0 package program. The anteversion angle was assumed to be 12.5° for all models. As a result of the increase in the inclination angle and the addition of bone cement, it was determined that the stress values of the femurs and implants were reduced. Within the limitations of this study it has been shown that parameters like bone cement, anteversion angle, and an appropriate inclination angle should be tested previous to partial endoprosthesis arthroplasty surgery necessary as a result of damage to the human femur.Öğe Helis dişli çarklarda farklı diş taban geometrisinin dişli çark ağırlığına ve gerilme analizine etkisi(e-Journal of New World Sciences Academy, 2011-01) Adin, Hamit; Topkaya, Tolga; Solmaz, Murat YavuzBu çalışmanın amacı, enerji ve malzeme tasarrufu sağlamak amacıyla güç ve hareket iletiminde sıklıkla kullanılan helis dişli çarkların ağırlıklarını azaltmaktır. Bu amaçla dişli çarkların normal çalışma şartları içerisinde gerilmeye en az maruz kalan yüzeyleri 7 farklı geometride delinerek boşaltılmıştır. Modeller SolidWorks 2010 programı kullanılarak modellenmiş ve daha sonra oluşturulan katı modeller ANSYS Workbench 12.0 sonlu elemanlar paket programına aktarılarak gerilme analizleri gerçekleştirilmiştir. Tüm analizlerde dişli çark malzemesi olarak AISI 1045 çeliği seçilmiştir. Gerçekleştirilen çalışma neticesinde elde edilen sonuçlar birbiriyle karşılaştırmalı olarak verilmiş ve en uygun tasarımın malzemeden %27 kazanım sağlayan 7 mm çapında 6 adet dairesel delik açılan model olduğu tespit edilmiştir.