Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 2 / 2
  • Öğe
    Öğretmenlerinin kişilik özellikleri ile önyargıları arasındaki ilişki
    (Batman Üniversitesi, 2021-06-30) Yıldırım, Muhammet; Üstüner, Mehmet
    Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin kişilik özellikleri ile önyargıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. İlişkisel tarama modelinde yapılan bu araştırmada, Siirt İli Merkez İlçesindeki 2019-2020 yılında ortaokul ve liseler de görev yapan toplam 1282 öğretmen arasında ulaşılan 236 öğretmen araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada öğretmenlerin, önyargı düzeylerini belirlemek amacıyla toplam 28 maddeden oluşan, “Önyargı ölçeği” ile kişilik özelliklerini belirlemek amacıyla 44 maddeden oluşan “Beş Faktör Kişilik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre öğretmenler; “Önyargı Ölçeği’nin” “Yöneticiye Karşı Önyargı”, Veliye Karşı Önyargı” ve “Öğretmene Karşı Önyargı” alt boyutlarında önyargı düzeylerini “Çok Az Katılıyorum” düzeyinde belirtmişlerdir. “Öğrenciye Karşı Önyargı” boyutu düzeyleri ortalaması ise orta düzeyde bulgulanmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin “Beş faktör Kişilik Ölçeğindeki” “Dışadönüklük”, “Uyumluluk”, “Sorumluluk” ve “Açıklık” boyutlarında ki kişilik özellikleri ortalamaları “yüksek” olarak bulunurken, “Nevrotiklik” kişilik özelliği boyutu ortalaması “orta düzey” olduğu bulgulanmıştır Öğretmenlerin “Dışadönüklük”, “Uyumluluk”, “Sorumluluk” ve “Açıklık” kişilik özellikleri ile önyargıları arasında düşük düzeyde negatif yönde anlamlı ilişki bulunurken; kişilik özelliklerinden “Nevrotiklik” boyutu ile önyargı arasında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı ilişki olduğu görülmüştür. Çalışmaya katılan öğretmenlerin Beş Faktörlü Kişilik Özelliklerinden almış oldukları puanlar incelendiğinde, öğretmenler dışadönüklük, sorumluluk, uyumluluk ve açıklık gibi kişilik özelliklerinin yüksek derecede gösterdiklerini düşünmektedirler. Nevrotiklik boyutuna bakıldığında, öğretmenler düşük düzeyde nevrotik kişilik özelliklerine sahip olduklarına inanmaktadırlar. Öğretmenlerin önyargı hakkındaki düşüncelerine baktığımızda, çalışmaya katılan öğretmenlerin yöneticiye, öğretmene ve ebeveyne karşı düşük önyargı seviyelerine sahip olduklarını, öğrenciye karşı önyargılarının orta düzeyde olduğunu belirtmişlerdir.
  • Öğe
    Acıpayam ilçesinde milli eğitime bağlı okullarda çalışan öğretmenlerde gürültü algısı ve gürültünün dikkat dağınıklığı üzerine etkisinin belirlenmesi
    (Batman Üniversitesi, 2022-12-31) Aygün, Hatice; Yıldırım, Belgin; Çakır, Orhan
    Amaç: Öğretmenlerde Gürültü Algısı ve Gürültünün Dikkat Dağınıklığı Üzerine Etkisinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Gürültünün okullarda eğitim ve öğrenime etkisine dikkat çekilerek önlem alınmasının sağlanması amaçlanmıştır. Yöntem: Çalışmanın, Denizli ili Acıpayam ilçesinde, 2021-2022 öğretim yılı güz ve bahar döneminde ‘İlkokullarda’ görevine devam eden toplam 83 öğretmen ile yapılması planlanmıştır. Çalışmada, örneklem seçimine gidilmemiştir. Örneklemin tamamına ulaşılmıştır. Çalışma sonunda verilerin girilmesinde SPSS 22.0 programı kullanılmıştır. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde; Temel istatistiksel analizler yüzde, ortalama, t testi, ki kare, onewayanoava, korelasyon kullanılmıştır. Bulgular: Ders sırasında yapılan gürültü ölçüm sonuçlarına göre sınıflarda ortalama gürültü düzeyinin 60-63db(A); koridorda 55-56dB(A); okul bahçesi 51-59 dB(A) aralığında olduğu tespit edilmiştir. Teneffüste ölçülen ortalama gürültü düzeyi ise sınıfta 81-85 dB(A); koridorda 78-82 dB(A); ve okul bahçesinde 76-79 dB(A) olarak bulunmuştur. Öğretmenlerin anket ortalama puanları 38,265 bulunmuştur. Sonuç: Öğretmenlerin dikkat dağınıklığı algısı ile cinsiyet arasında istatistiksel yönden anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p=0.16). Öğretmenlerin gürültü algısı ile dikkat dağınıklığı arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık saptanmıştır (p=0,01). Dikkat dağınıklığı algısı ile eğitim düzeyi arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p=0,36). Öğretmenlerin anket ortalama puanları 38,265 bulunmuştur. Öğretmenlere yapılan Dikkat Dağınıklığı Ölçüm Testi sonuçları yüksek dikkat dağınıklığı puanlarının altındadır.