Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 10 / 21
  • Öğe
    Performance and exhaust emissions of a DI diesel engine fueled with waste cooking oil and inedible animal tallow methyl esters
    (TÜBİTAK, 2011) Altun, Şehmus
    The performance and exhaust emissions of a direct injection diesel engine were experimentally investigated using 2 biodiesel fuels with promising economic perspective, one obtained from inedible animal tallow and the other from waste cooking oils. Inedible animal tallow, which is obtained from a mixture of slaughtered cattle and sheep fats collected from a local slaughterhouse during meat preparation process, was transesterified using methyl alcohol and an alkaline catalyst to produce the inedible animal tallow methyl ester. Biodiesel from waste cooking oil was produced from waste cooking oils and methyl alcohol via a transesterification reaction, and provided by a commercial biodiesel producer. In order to investigate the performance and exhaust emissions, the experiments were conducted at different engine speeds under the full load condition of the engine. The experimental results showed, compared with diesel fuel, that the biodiesel fuels resulted in a reduction in brake torque and in an increase in brake specific fuel consumption. Although both biodiesels caused reductions in carbon monoxide (CO), the NOx emissions were higher for waste cooking oil biodiesel and lower for inedible animal tallow biodiesel as compared to diesel fuel.
  • Öğe
    The varieties and characteristics of grapes grown in Southeast Anatolia Region
    (Batman Üniversitesi, 2020-12-31) Levent, Abdulkadir; Demir, Zülküf
    Grape is a fruit, called Vitis. Turkey replaces in the first sixth in growing grape, in the world. Grape has a significant place in the food industry. The antioxidants in grape seed have the effect of preventing and treating many diseases. In Turkey, the percentages of grapes, consumed in the form of wort, is about 30 %, annually. The 25 % of grape garbage is seeds. Approximately 3-6 % of grapes seeds (44000 tons) wasted annually. The foreseeing designing and manufacturing the grape squeezing machine will facilitate the work of the grape grower and will achieve the grape seeds to the economy. While the sieve diameter of grape seeds separator, separated the seeds from the garbage of the grape will be less than or equal to 2 mm (≤2 mm), the garbage from the wort is greater than or equal to 8.5 mm (≥8.5 mm), according to the seeds geometrical dimensions, gained.
  • Öğe
    Titanyum alaşımlarından Ti-6Al-4V’nın işlenmesinde karşılaşılan zorluklar: Derleme
    (Gazi Üniversitesi, 2018-01-18) Çelik, Yahya Hışman; Kılıçkap, Erol
    Titanyum ve alaşımları, mükemmel ısı direnci, korozyon direnci, tokluk, mukavemet, yüksek çalışma sıcaklığı ve düşük ağırlık oranına sahip oldukları için uzay-havacılık, otomotiv, kimyapetrokimya ve biyomedikal gibi çeşitli endüstrilerde yüksek mühendislik alaşımları olarak kullanılmaktadırlar. Ancak bu alaşımlar düşük işlenebilirlik derecelerine sahiptirler. Titanyum ve alaşımlarının işlenmesinde yüzey bütünlüğü ve kesici takım aşınması gibi problemlerle karşılaşılmaktadır. Bu çalışmada, titanyum ve alaşımlarının delinmesinde, frezelenmesinde ve tornalanmasında kesici takım malzemeleri, aşınma mekanizmaları, kesme kuvvetleri, yüzey pürüzlülükleri gibi konular gözden geçirilmiştir. Ayrıca, bu alaşımların işlenmesinde karşılaşılan zorluklar değerlendirilmiş olup yapılmış literatür çalışmaları ayrıntılı olarak ele alınmıştır.
  • Öğe
    Hayvansal iç yağlardan transesterifikasyon reaksiyonu ile biyodizel üretilmesi
    (Doğu Anadolu Bölgesi Araştırma ve Uygulama Merkezi, 2008-07-31) Altun, Şehmus; Öner, Cengiz
    Hayvansal yağlar normal çevre sıcaklığında katı ve çok viskozdurlar. Yüksek viskozitelerinden dolayı dizel motorlarında kullanılmadan önce modifiye edilmeleri gerekmektedir. Hayvansal yağların dizel motorlarında kullanılabilirliliğini iyileştirmek için emülsiyon ve transesterifikasyon etkili iki yöntemdir. Bu çalışmada hayvansal iç yağlardan baz katalizörlü transesterifikasyon ile %99.7 saflıkta metil alkol ve katalizör olarak %98 saflıkta NaOH kullanılarak hayvansal iç yağı metil esteri (biyodizel) üretilmiştir. Hayvansal iç yağı, metil ester şekline dönüştükten sonra viskozitesi önemli ölçüde azalmış ve oda sıcaklığında sıvı fazında bir yakıt elde edilmiştir. Biyodizelin belirlenen yakıt özellikleri ASTM standartlarında olup, viskozitesi ve yoğunluğu dizel yakıtına yakın, ısıl değeri ise %8 daha düşük çıkmıştır.
  • Öğe
    Farklı duvar ve yakıt tiplerinde optimum yalıtım kalınlığının ısıtma ve soğutmada tespiti ve çevresel etkileri
    (Fırat Üniversitesi, 2016-09-06) Karakaya, Hakan
    Gelişen teknoloji ve artan nüfus, enerjiye olan talebi günden güne artırmaktadır. Bu durum Türkiye gibi gelişmekte olan ülkeleri zorunlu enerji tasarrufuna yöneltmiştir. Yapılarda enerji israfı için kullanılan en etkin yöntemlerden biri ısı yalıtımıdır. Bu çalışmada dört farklı duvar tipi (tuğla, izo-tuğla, bims blok ve gaz beton) için farklı yakıt (doğalgaz, kömür, fuel-oil ve elektrik) ve yalıtım (xps ve eps) türleri kullanılarak ısıtmada ve soğutmada optimum yalıtım kalınlığı, toplam maliyet, enerji tasarrufu, geri ödeme süresi ve çevresel analizi yapılmıştır. Yıllık kazanç oranı optimum noktada yalıtımsız duruma göre ısıtmada sırasıyla % 38.20, % 55.31, % 30.19 ve % 85.10 iken soğutmada % 54,52, % 75,62, % 43,76 ve % 98,92 olmuştur. Geri ödeme süresi ısıtmada sırasıyla 2 yıl, 3,11 yıl, 1,54 yıl ve 5,88 yıl olurken soğutmada 3,03 yıl, 4,68 yıl, 2,30 yıl ve 8,79 yıl değerlerini almıştır. Çevreye salınan CO2 ve SO2 emisyonlarında yalıtımsız duruma oranla optimum noktada % 77,30 civarında azalma gözlenerek kayda değer miktarda fayda sağlanmıştır
  • Öğe
    Exhaust emissions of methanol and ethanol-unleaded gasoline blends in a spark ignition engine
    (VINCA Institute of Nuclear Sciences, 2013) Altun, Şehmus; Öztop, Hakan Fehmi; Öner, Cengiz; Varol, Yasin
    In this study, the effect of unleaded gasoline and unleaded gasoline blended with 5% and 10% of ethanol or methanol on the performance and exhaust emissions of a spark-ignition engine were experimentally investigated. The engine tests were performed by varying the engine speed between 1000 and 4000 rpm with 500 rpm period at three-fourth throttle opening position. The results showed that brake specific fuel consumption increased while brake thermal efficiency, emissions of carbon monoxide and hydrocarbon decreased with methanol-unleaded gasoline and ethanol-unleaded gasoline blends. It was found that a 10% blend of ethanol or methanol with unleaded gasoline works well in the existing design of engine and parameters at which engines are operating.
  • Öğe
    Daire testere makinesinde kullanılan milin nümerik hasar analizi
    (Batman Üniversitesi, 2018-05) Yıldız, Bilal; Adin, Mehmet Şükrü; Adin, Hamit; İşcan, Bahattin
    Mil; dişli çark, kayış kasnağı, zincir dişlisi, kavrama göbeği, volan, rotor vb. parçaları üzerinde taşıyan ve bunların kendisiyle birlikte dönebilmeleri için genellikle iki yerinden yataklanmış olan önemli bir makine elemanıdır. Miller, üzerinde taşıdığı parçalardan kaynaklanan yükler sonucu eğilmeye, güç iletimini sağlayan döndürme momenti nedeniyle de burulmaya zorlanır. Motor elemanlarında, güç iletim hattlarında ve gerekse makinenin asıl işlevinin yerine getirildiği bölümlerde mümkün olduğu kadar dönme hareketi yaparak kullanılmaya çalışılanparça ve elemanlar vardır. [1]. Çelik alaşımların kaynak malzemesi olarak yaygın kullanımı; alaşım özelliklerinin ve kaynak koşullarının, sıcak çatlamaların oluşumundaki etkilerinin araştırılmasında önemli bir rol oynamıştır. Deneysel çalışmalar, metallerin kimyasal özelliklerinin, alaşımlı kaynakların sıcak çatlamayla sonuçlanmasında etkin rol oynadığını gösterse de, faktörlerin etkilerinin büyüklüklerine göre ayrıştırılması tam anlamıyla gerçekleştirilememiştir[2].
  • Öğe
    Hafif yapı malzemelerinin ısıl iletkenlik özelliklerinin yapay sinir ağları kullanılarak tahmin edilmesi
    (Batman Üniversitesi, 2020-06-30) Fidan, Şehmus; Oktay, Hasan; Polat, Süleyman
    Binaların ısıtılması ve soğutulması için tüketilen enerjinin artmasıyla birlikte ısıl performansı yüksek olan bina malzemelerine olan ihtiyaç günden güne artmaktadır. Bina malzemelerinin ısıl performansı ise direk olarak malzemelerin termofiziksel özellikleri ile değişim göstermektedir. Bu çalışmada, binalarda enerji verimliliğini sağlamak için, uygun mekanik özellikler korunarak yüksek ısı yalıtım özelliğine sahip olan yeni yapı malzemeleri elde etmek amacıyla deneysel ve teorik bir çalışma gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla, sabit su-çimento oranında, normal agrega yerine hacimce %10, %20, %30, %40 ve %50 oranlarında pomza, genleştirilmiş perlit ve lastik agregaları kullanılarak çeşitli beton numuneleri hazırlanmıştır. 102 adet beton numunesi farklı bileşimlerde ve değişik malzemeler kullanılarak üretilmiştir. Tüm numunelerin mekanik testleri yapılmış, ısıl iletkenlik özellikleri sıcak disk yöntemi ile ASTM ve EN standartlarına uygun olarak belirlenmiştir. Üretilen numunelerden deneysel olarak elde edilen ısıl iletkenlik özelliği geliştirilen yapay sinir ağı çıkışlarıyla karşılaştırılmış ve sonuçlar incelenmiştir. Geliştirilen yapay sinir ağında sadece mekanik özellikler giriş olarak kullanılmış ve malzemelerin ısıl iletkenlik ile ilişkisi araştırılmıştır. Yapay sinir ağı girişi olarak beton tipi, agrega oranı, yoğunluk, basma dayanımı, porozite ve ısıl iletkenlik olarak belirlenmiştir. Çıktılar karşılaştırıldığında, bulunan sonuçların birbirleriyle uyumlu olduğu ve hafif betonlara ait ısıl iletkenlik değeri %-1.09 ile %6,4 arasında bir hata ile tahmin edilmesinin kabul edilebilir olduğu görülmüştür.
  • Öğe
    Farklı talaş kırıcı formlarının esas kesme kuvvetlerine etkisinin matematiksel modellenmesi
    (Batman Üniversitesi, 2018-12-27) Gürbüz, Hüseyin; Sönmez, Fikret; Baday, Şehmus; Şeker, Ulvi
    Bu çalışmada, imalat sanayinde sıklıkla kullanılan AISI 1050 çelik malzemesi, farklı talaş kırıcı formlara sahip beş ayrı kesici takım ile işlenmiştir. Farklı kesici takımlarla yapılan tornalama işlemi esnasında oluşan esas kesme kuvvetleri kaydedilmiştir. Farklı formlara sahip kesici takımlar, sabit kesme hızında, üç farklı ilerleme ve iki farklı talaş derinliğinde esas kesme kuvveti üzerindeki etkisi matematiksel olarak analiz edilmiştir. Bu analizlerde, her talaş kırıcı formu için beş farklı matematiksel yöntem ile 10 farklı matematiksel model oluşturulmuştur. Yapılan analizler sonucunda tüm talaş kırıcı formları için gerçekleştirilen matematiksel modellemeler tutarlılık göstermiştir. Tüm deneylerde en yüksek başarım, Polinom (3) model ile elde edilmiştir. Matematiksel modellemeler arasında Fourier modeli, tüm deneylerde en düşük başarıma sahip model olarak gözlenmiştir. En yüksek R2 değeri (R2 =0.9503) ile en yüksek düzeltilmiş R2 değerine (R2 =0.8757) MS talaş kırıcı form kullanılarak elde edilen model ile ulaşılmıştır.