Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 10 / 28
  • Öğe
    Yalnız seyahat eden kadınların motivasyon ve deneyimleri: Diyarbakır’ı ziyaret eden kadınlar üzerine bir araştırma
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-07-03) Pekiner, Azize Burcu; Doğan, Mustafa
    Deneyim ve motivasyonla ilgili birçok çalışma bulunmaktadır fakat Türkiye’de yalnız seyahat eden kadınların deneyim ve motivasyonlarıyla ilgili çalışma bulunmamaktadır. Bu çalışmanın temel amacı yalnız seyahat eden kadınların deneyim ve motivasyonlarını incelemektir. Çalışmada yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmış ve Diyarbakır’ı yalnız seyahat etmeye gelen 27 kadın üzerinden veriler toplanmıştır. Elde edilen ham bilgiler, içerik analizi yöntemi kullanılarak işlenmiştir. Ortaya çıkan bulgular; yalnız seyahat eden kadınların deneyim ve en temel motivasyon kaynakları ile Diyarbakır özelindeki algılarına yöneliktir. Bu bağlamda, kadınların yalnız seyahat etmelerindeki en temel motivasyon kaynağı; ¨yeni insanları tanıma isteği¨, ¨özgürleşme¨ ve bireysel seyahatin çekiciliği olarak belirlenmiştir. Yalnız seyahat etmek, kadınlar için genel olarak olumlu deneyimlere sahne olsa da olumsuz deneyim olarak bazı taciz ve benzeri vakalarla karşılaştıkları görülmüştür. Bununla birlikte, kadınlarda yalnız seyahat etmenin her şekilde devam ettirilmesine yönelik güçlü bir motivasyon olduğu da tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Batman yerel mutfağının gastronomi turizmine kazandırılmasına yönelik bir araştırma
    (Batman Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, 2021-04-22) Aksoy, İlker; Gümüş, Murat
    Turizm faaliyetlerinin doğmasını sağlayan ve ana etkenlerinden olan bireylerin merak ve keşif duyguları; onların yeni yerler, kültürler ve destinasyonlar tanımalarını sağlar. Kişilerin bu ihtiyaçları turizm sektöründe kültür turizminin doğmasını sağlayarak destinasyonların, kültürel, tarihi, coğrafi, dini vb. değerlerini korumalarını ve bu değerleri de gelecek kuşaklara güvenle aktarılmasını yani sürdürülebilirliğini gerekli kılmıştır. Bu kültürel değerlerden birisi de bölgelere ait yerel mutfaklardır. Yerel mutfaklar; bir bölgenin kültürel, sosyal, tarihi, coğrafi ve dini değerlerini taşımakta ve bu değerleri aktarmada önemli bir araçtır. Bu çalışmanın amacı; Batman yerel mutfağına ait yemekleri keşfetmek ve Batman yerel mutfağının sürdürülebilirliğini, gastronomi turizmine kazandırılabilmesini yerel yiyecek işletmeleri aracılığıyla tespit etmektir. Araştırmanın amaçlarından biri de yerel kültürlerin korunması ve sürdürülebilirliğinin sağlanabilmesi açısından literatürde kayıt altına alınıp bir sonraki kuşağa aktarılmasıdır. Araştırma yöntemi olarak nitel araştırma yöntemi tercih edilmiş olup veri toplama tekniği olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın alanı Batman ili olup örneklem belirlenirken maksimum çeşitleme ve amaca yönelik örnekleme yöntemleri kullanılıştır. Araştırmanın veri toplama süreci ve bulgular bölümü iki evrede ele alınmıştır. İlk evrede Batman yerel mutfağına ait yerel yemeklerin belirlenmesi için Batman ili ve ilçelerinde ikamet etmekte olan 58 katılımcıyla yüz yüze görüşme yapılmıştır. İkinci bölümde ise yerel mutfağın sürdürülebilirliğini yerel yiyecek işletmeleri aracılığıyla belirlemek için Batman merkezde bulunan mahalli yemekler üreten 15 yiyecek işletmecisi ve ustalarıyla yüz yüze görüşme yapılmıştır. Elde edilen bulgular betimsel analiz yöntemiyle işlenmiş olup veri haline getirilmiştir. Sonuç olarak Batman iline ait 85 yerel yemek tespit edilmiştir. Yerel mutfak kimliğinin gelişmemiş olduğu, yiyecek işletmelerinde yerel yemeklere gerektiği kadar yer verilmediği, işletmecilerin ve ustaların yerel mutfak hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıkları ve herhangi bir kamu veya özel kuruluşun bu konuda daha önce çalışma yürütmediği tespit edilmiştir. Batman mutfak kültürü bilimsel araştırmalar açısından göz ardı edilmiş olmasından ötürü yazılı herhangi bir kaynağın veya bulgusunun bulunmadığı da tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Kadının çalışmasına yönelik tutumda ve sosyal kaytarma davranışında dindarlık düzeyinin etkisi: Otel çalışanlarına yönelik bir araştırma
    (Batman Üniversitesi, 2017) Özgüven, Emine; Gümüş, Murat
    İnsan emeğinin önemli olduğu iş alanlarında insan tutum ve davranışı kişisel başarım ve örgütsel performans açısından belirleyicidir. Otel işletmelerinde yönetici ve çalışanların tutum ve davranışları alınacak kararlara, kurulacak ilişkilere ve işe yönelik eylemlere yön vermektedir. Bu tez çalışmasında, otel işletmelerinde çalışanların dindarlık düzeyinin kadının çalışmasına karşı tutum, özkaytarma ve sosyal kaytarma üzerindeki etkisini ortaya koymak amaçlanmıştır. Anket tekniği ile kolayda örnekleme yoluyla, Türkiye'nin coğrafi bölgelerinden turistik otel işletmesi çalışanlarına ulaşılarak veriler elde edilmiştir. Toplam 828 soru formu analiz sürecine sokulmuştur. Analizde frekans ve yüzde dağılımları yanında, güvenilirlik analizi yapılmıştır. Gruplar arası farklar için Bağımsız Çift Örneklem t testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi yapılmıştır. Değişkenler arası ilişkileri belirlemek üzere Ki-kare analizi yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara bakılınca, kadın daha dindar, erkek kadının çalışmasına karşı, karadeniz bölgesi en dindar bölge gibi literatürü destekleyen sonuçlar söz konusudur. Öte yandan; kendini kaytarmıyor olarak gören iş görenlerin dindarlık tutumu, kendini kaytarıyor olarak gören iş görenlerin dindar tutumundan daha yüksek görülmekte olup, kaytarmıyorum diyenler daha dindardır. Arkadaşlarını kaytarıyor olarak gören iş görenlerin (sosyal kaytarma), kendilerini de işten kaytarıyor olarak görmektedirler. Yani sosyal kaytarma algısı yüksek olanların özkaytarma algıları yüksek çıkmıştır. Arkadaşlarının işten kaytardığını düşünen iş görenler kadının çalışmasına karşı daha olumsuz tutuma sahiptirler. Son olarak, değerlendirme ile araştırmacılara ve otel yöneticilerine yönelik önerilerde bulunulmuştur.
  • Öğe
    Kültür turizmi deneyimlerinin müşteri memnuniyetine etkisi: Diyarbakır örneği
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-09-05) Üstüner, Mahmut; Duman, Feridun
    Bu araştırmanın amacı, Diyarbakır’ı tercih eden turistlerin kültür turizmi faaliyetleri sırasında zihinlerinde oluşan algıyı değerlendirmek ve bu algının memnuniyet düzeyleri üzerindeki etkiyi istatistiki açıdan açıklamaktır. Araştırmada elde edilen veriler doğrultusunda Diyarbakır’ı ziyaret eden turistlerin beklentilerinin, isteklerinin ve ihtiyaçlarının neler olduğu, hangi hususlara daha çok önem verdikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Yapılan ziyaretten ne derece memnun kalındığı ya da kalınmadığı değerlendirilerek destinasyonun eksik yönlerin belirlenmesi ve çözümler geliştirilip önerilerin sunulması amaçlanmıştır. Bu amaçla turistlerin destinasyona gelmeden önceki algılamaları ve turizm deneyimlerinin memnuniyet düzeyleri üzerindeki etkisini araştıran birçok çalışma incelenmiştir. İlgili literatür araştırmasından elde edilen anket modeli destinasyona uyarlanarak bölgeyi ziyaret eden yerli turistlere uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular neticesinde, kültür turizmi deneyimlerinin müşteri memnuniyeti üzerine etkisinin olduğu görülmüştür. Yaşanan deneyimler sonucunda oluşan memnuniyet düzeyi ileriye dönük turist kararlarını olumlu ya da olumsuz etkilemektedir. Dolayısıyla turist beklentilerinin belirlenmesi ve sunulacak hizmetlerin bu doğrultuda şekillenmesi oldukça önemlidir.
  • Öğe
    Unutulmaz turizm deneyiminin hikâye anlatıcılığına etkisi
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020) Kaya, Büşra; Gümüş, Murat
    Hikaye anlatıcılığı, yüzyıllardır süregelen öneminin dışında son yıllarda yönetim-organizasyon, pazarlama, iletişim gibi iş dünyasının önemsediği alanlarda popüler olmaya başlamıştır. İnsanlığın temelinde yatan bu kavram, günümüzde çok daha farklı amaçlar ile kullanılmaktadır. Bu nedenle, iş dünyası tarafından benimsenen bu kavramın akademik açıdan da önemi artmıştır. Literatürde gittikçe popüler bir duruma gelmiş olan hikaye anlatıcılığı, turizm özelinde de araştırmalara konu olmaktadır. Unutulmaz turizm deneyimi ise, son yıllarda değişen turist algıları ve beklentileri sonucu ortaya çıkan deneyimlerdir. Turist için, unutulmaz turizm deneyimi duygusal ve zihinsel olarak uç noktaya ulaşmaktır. Hikaye anlatıcılığı sürecinde, başlangıç ve son arasında anlatıma değer bir zirve noktası bulunmalıdır. Bu düşünce temelinde, turistlerin hikaye anlatıcılığı sürecinde, unutulmaz turizm deneyimlerinin anlatıma değer bir zirve nokta olup olmadığı sınamak amaçlanmıştır. Bu araştırmanın çalışma evrenini, Türkiye’de yaşayan ve paket tur programlarına katılım sağlamış yerli turistler oluşturmaktadır. Katılımcılardan, toplamda 250 adet geçerli anket elde edilmiştir. Elde edilen bu veriler; faktör analizi (AFA ve DFA), güvenirlik, regresyon ve aracılık etkisi analizleri yapılarak değerlendirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda, anlatıya ulaşımın hikaye anlatıcılığı üzerindeki etkisinde, unutulmaz turizm deneyiminin aracı etki gösterdiği görülmüştür.
  • Öğe
    Yerli turistlerin Nemrut Dağı (Bitlis) destinasyonu ile ilgili görüşleri
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020-08-19) Demirtaş, Burak; Demiral, Serkan
    Bu araştırmanın amacı; Bitlis ilinde Milli Parklar Genel Müdürlüğü tarafından korunan alan statüsünde bulunan Nemrut Dağına gelen bireylerin memnuniyet derecesinin incelenmesidir. Yapılan alanyazın taramasında bu alanla ilgili herhangi bir çalışmanın yapılmadığı görülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu 20 katılımcıdan oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmaya katılan bireylerin memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi amacıyla oluşturulan 10 soruluk görüşme formu ile incelenmiştir.Bu sorular destinasyon kategorileri kapsamında ve amaca yönelik olarak ana sorular ile buna bağlı alt sorular olarak ayrılmıştır. Bu kapsamda 1-5-6 ve 8. sorular ana tema kapsamına, diğer sorular ise ana temaya bağlı alt sorular olarak ele alınmıştır. Katılımcılar ile görüşmeler 26-29 Ekim 2019 tarihleri arasında yapılmıştır. Görüşmede elde edilen veriler nitel araştırma yöntemleri kullanılarak yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda, katılımcıların ziyaret amacında sırasıyla doğal güzellik, krater gölünü görmek ve katılımcıların bu alanı daha önce ziyaret ettiği, ziyaretçilerin ise en fazla Bitlis ili ve çevre ilçelerden katılım sağladığı, daha önce böyle bir alanın ziyaret edilmediği, bu alana katılım sağlayan bireylere ise doğal güzelliğin, göllerin ve temiz havanın hitap ettiği, bu alanda ulaşım, konaklama ve yol sorunun olduğu, bölgenin yeterince bilinmediği, tanıtımı için oluşum şekli ve kış turizminin öne çıkarılmasıyla sosyal medya tanıtımı ve şenliklerin düzenlemesi gerektiği görülmüştür.
  • Öğe
    İş amacıyla seyahat edenlerin otel tercihlerini etkileyen faktörler: Mardin örneği
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-11-01) Kaya, Mehmet Fırat; Dilek, Sebahattin Emre
    İş dünyasında yaşanan gelişmeler ile birlikte günümüzde iş seyahatleri önemli derecede artmış ve bu durum otel işletmeleri için önemli bir pazar haline gelmiştir. İş amaçlı seyahat edenler ile tatil/dinlenme amaçlı seyahat edenlerin otel tercihlerini etkileyen faktörler arasında da farklılıklar ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmada özellikle şehir otelleri için önemli bir gelir kaynağı niteliğinde olan iş seyahatlerinde otel tercihlerini etkileyen faktörlerin incelenmesi amaçlamıştır. Bu çalışma kapsamında Mardin ili örnek olarak ele alınmış olup, Mardin’i iş amacıyla ziyaret edenlerin otel tercihlerini etkileyen faktörlerin belirlenmesinde veriler anket formu aracılığıyla toplanmıştır. 267 katılımcıdan elde edilen veriler incelendiğinde; katılımcıların çoğunluğunun erkek, yarısından fazlasının evli, tamamına yakınının ön lisans ve üzeri düzeyde eğitim gördüğü ve büyük çoğunluğunun 31-45 yaş arasında olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Tez kapsamında iş amacıyla seyahat edenlerin otel tercihlerini etkileyen faktörlerin; personel ve temizlik, oda ve otel özellikleri, otelin imajı, iş insanı olanakları, destek hizmetler, oda ekipmanları, sadakat programları ve aktiviteler başlıkları incelenebileceği tespit edilmiştir. Ayrıca iş gezginlerinin otel tercihlerini etkileyen faktörlerin başında odaların temiz olması, yatak, şilte ve yastıkların rahat olması, oda fiyatları, otelde internet bağlantısının olması ve personelin verimli hizmet sağlaması ifadeleri bulunmaktadır.
  • Öğe
    Süstaşlari ve turizm bağlamında ziyaretçilerin seyahat motivasyonları: Eskişehir-Kütahya örneği
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-09-05) Yasit, Cuma; Balcı, Umut
    Bu çalışmanın amacı süstaşları ve turizm bağlamında ziyaretçilerinin seyahat motivasyonlarını ele alarak süstaşlarının yeni bir turizm motivasyonu olup olmadığını ortaya koymaktır. Süstaşlarının oluşumu, Türkiye’de bulunan süstaşları ve çalışma alanı olan Eskişehir ve Kütahya’da bulunan süstaşları hakkında bilgiler sunulmuştur. Süstaşlarının turizmle ilişkisinin olduğu farklı turizm çeşitleriyle ortaya konmuştur. Süstaşları değerli ve yarı değerli taşlar olarak sınıflandırılırken ilgili bilim dalı gemolojidir. Süstaşları ile ilgili aktiviteler: fuar, gösteri, gezi, sergi, müze ve süstaşlarının atölyelerde işlenmesi olup oldukça zengindir. Uluslararası Gemoloji Topluğu tarafından ise Süstaşı Turizmi olarak adlandırılmıştır. Ülkemiz başta Eskişehir ve Kütahya olmak üzere süstaşları bakımından oldukça büyük potansiyele sahiptir. Eskişehir ve Kütahya farklı süstaşlarına sahip olmasının yanında süstaşı ziyaretçilerin süstaşı çıkarılan alanlara keşif gezileri yapması, süstaşları ile ilgili müzelerin olması, süstaşları işleyen taş işleme atölyelerinin olması, süstaşları ilgili takı ziynet eşyası ile hediyelik eşyanın yapılması ve süstaşları ilgili festival ve sergilerin olması süstaşlarının turizm bağlamında değerlendirilmesini ortaya koymuştur. Süstaşlarının turizm bağlamında değerlendirilmesi için ziyaretçilerin seyahat motviyasyonları Eskişehir ve Kütahya illerimizde yapılan yüz yüze anketlerle betimsel verilere ulaşılmış süstaşları aktivitelerinin bu illerimize gelen ziyaretçilerin bir motivasyonu olduğu ortaya çıkmıştır. Eskişehir ve Kütahya illerimizde süstaşı aktivitelerin yoğun yapılması ve tanıtım yapılmasıyla daha çok süstaşı ziyaretçisinin cazip merkezi olacağı yapılan önerilerle sonuçlandırılmıştır.
  • Öğe
    Batman ilinde yiyecek ve içecek işletmelerinde girişimcilik yöneliminin işletme performansına etkisi
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020-04-29) Eren, Ferhat; Duman, Feridun
    Girişimcilik, son yıllarda ülke ekonomilerine sağladığı katkılardan dolayı toplumların refah anahtarı ve lokomotifi olarak görülmeye başlanmıştır. Başka bir deyişle girişimcilik, ekonomik büyümenin ve kalkınmanın ana motorlarından birini temsil etmektedir. Dolayısıyla devletler ve iş dünyası tarafından da teşvik edilmektedir. Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de girişimciliğe verilen önem giderek artmaktadır. Son yıllarda artan bu önemle birlikte literatürde girişimcilik kavramına sıklıkla yer verilmeye başlanmıştır. Girişimcilik, bireysel ve örgütsel düzeyde ortaya çıkabilmektedir. Bununla birlikte ‘girişimcilik yönelim’ kavramı, stratejik ve örgütsel düzeyde girişimciliği tanımlamak ve ölçmek için kullanılmıştır. Girişimcilik yönelimi literatürü incelendiğinde araştırmacılar tarafından büyük ilgiyle araştırıldığı görülmektedir. Ayrıca girişimcilik yönelimi araştırmalarının, girişimcilik yönelimi ile işletme performansı arasındaki ilişkiye yoğunlaştığı görülmektedir. Nitekim girişimcilik yönelimi, örgütsel başarının anahtar bileşeni olarak kabul edilmektedir. Ancak dünyanın en büyük sektörü olarak kabul edilen turizm sektöründeki işletmelerin, girişimcilik yönelimlerini nasıl geliştirdikleri ve performansı nasıl etkilediği belirsizliğini korumaktadır. Bu bağlamda tezin amacı; Batman ilinde faaliyet gösteren yiyecek ve içecek işletmelerinin girişimcilik yönelimlerinin (yenilikçilik, proaktiflik ve risk alma) işletmenin performansına etkisini ortaya koymaktır. Bu araştırmanın çalışma evrenini, Batman ilindeki 166 tane restoran ve kafeterya işletmesinin yöneticileri/sahipleri oluşturmaktadır. İşletme yöneticilerinden/sahiplerinden toplamda 145 adet geçerli anket elde edilmiştir. Her anket yalnızca 1 işletmeden elde edilmiştir. Elde edilen bu veriler; faktör analizi (AFA), güvenirlik ve regresyon analizleri yapılarak değerlendirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda girişimcilik yönelimin proaktiflik ve yenilikçilik boyutunun işletmenin finansal performansını anlamlı ve pozitif yönde etkilediği buna karşın risk alma boyutunun anlamlı bir etki göstermediği tespit edilmiştir. Yine, yapılan analizler sonucunda girişimcilik yönelimin proaktiflik, yenilikçilik ve risk alma boyutlarının, işletmenin finansal olmayan performansı üzerinde anlamlı bir etki göstermediği tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Güneydoğu Anadolu Bölgesindeki üniversitelerde öğrenim gören turizm rehberliği bölümü öğrencilerinin İngilizcenin 4 temel dil becerisine yönelik öz yeterlik inançlarının incelenmesi
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020-06-29) Aksoy, Zekeriya; Balcı, Umut
    Bu araştırmada turizm rehberliği öğrencilerinin İngilizcenin 4 temel dil becerisine yönelik öz yeterlik inançlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Tarama modelindeki araştırma Batman, Mardin Artuklu, Adıyaman ve Harran Üniversitelerinde yer alan turizm rehberliği bölümlerinde öğrenim gören toplam 214 öğrenciyle yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, Yanar ve Bümen (2012) tarafından geliştirilen “İngilizce ile İlgili Öz Yeterlik İnancı Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Ölçek okuma, yazma, dinleme ve konuşma alt boyutlarından oluşmaktadır. Cronbach alpha iç tutarlılık katsayıları okuma alt boyutunda .84, yazma alt boyutunda .88, dinleme alt boyutunda .90, konuşma alt boyutunda .91 ve ölçeğin tümünde .94, olarak hesaplanmıştır. Elde edilen veriler betimleyici ve parametrik testlerle çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular şöyledir: Cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre öğrencilerin İngilizcenin 4 temel dil becerisine yönelik öz yeterlik inançlarında, yapılan bağımsız t-testi sonucunda anlamlı farklılıklar görülmemiştir (p>0.05). Üniversite değişkenine göre öğrencilerin İngilizcenin 4 temel dil becerisine yönelik öz yeterlik inançlarında ise yapılan ANOVA testi sonucunda anlamlı farklılıklar görülmüştür (p<0.05). Araştırmanın sonucunda, turizm rehberliği bölümü öğrencilerinin İngilizcenin yazma ve dinleme alt boyutlarına yönelik öz yeterlik inançlarının orta düzeye yakın olduğu, okuma ve konuşma alt boyutlarında ise orta düzeyin biraz üzerinde olduğu belirlenmiştir. Araştırmada, turizm rehberliği bölümü müfredat programlarındaki İngilizce dersleri ile ilgili olarak ortak bir öğretim programının belirlenmesi ve turizm rehberliği bölümü öğrencilerine bir yıllık zorunlu İngilizce hazırlık eğitiminin verilmesi önerilmiştir.