4 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Öğe Batman katı atık depolama alanının çevresel etki değerlendirmesi(Batman Üniversitesi, 2016) Nalbantçılar, TahirBatman’ın mevcut katı atık alanı kentin güneydoğu kesiminde bulunmaktadır. İl merkezinde toplanan evsel, endüstriyel ve diğer atıklar bu alana depolanmaktadır. Bu alanda vahşi depolama yönteminin yapılması nedeniyle her türlü iklimsel ve yüzeysel etkiye açıktır. Ayrıca içerisinde bulunduğu hidrolojik havza özelliği nedeniyle katı atık alanı yağış ve yüzey sularının akış yönünde yer almaktadır. Bu çalışma ile bu alandan kaynaklı çevresel faktörlerin belirlenmesi ve etkilerinin araştırılması amaçlanmıştır. Yeraltı suyundan yapılan örneklemeler ile diğer incelemelerin sonucunda ortaya çıkan çevresel etkiler ortaya konulmuş ve gerekli öneriler yapılmıştır.Öğe Ecologic impact analysis of construction materials(Batman Üniversitesi, 2018-12-28) Balo, Figen; S.Sua, LutfuThis research’s purpose is to assess the ecological effect produced by the building materials, by means of the ecological impact analysis implementation. The study aims to investigate the ecological impact of the main construction materials based on various criteria exist in the literature. The effect of eight different fundamental construction materials (glass, shingles, ceramics, iron-steel, wood, concrete, copper, aluminum) on the environment is of big concern and environmentally conscious designed constructions are essentially demanded. By considering the construction materials’ nine different environmental impacts (photochemical oxidation, terrestrial eco-toxicity, freshwater aquatic eco-toxicity, human toxicity, stratospheric ozone depletion, climate change, water demand, global warming potential, primary energy demand) and two other physical properties (density, thermal conductivity), a comparison between the alternatives is presented based on the mentioned criteria. Finally, the ecofriendliest construction material based on the criteria is determined.Öğe Açık alan rekreasyonuna katılan bireylerin serbest zaman tatmin düzeylerinin incelenmesi: Şavşat-Karagöl örneği(Batman Üniversitesi, 2018) Demiral, Saide; Işıkgöz, Mustafa EnesBu araştırmanın amacı, Artvin İli Şavşat ilçesi Sahara Milli Parkı sınırları içinde yer alan Karagöl'e giden bireylerin serbest zaman tatmin düzeylerinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 50 erkek ve 50 kadın olmak üzere toplam 100 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmaya katılan bireylerin serbest zaman tatmin düzeylerini belirlemek amacıyla Beard ve Ragheb (1980)'in geliştirdikleri, Karlı ve ark. (2008)'nın geçerlilik-güvenirlilik çalışmalarını yaparak Türkçeye çevirdikleri "Serbest Zaman Tatmin Ölçeği" (SZTÖ) ile ölçülmüştür. Bu ölçek 39 sorudan ve psikolojik (8 madde), sosyolojik (8 madde), rahatlama (4 madde), fizyolojik (6 madde), estetik (4 madde) ve eğitim (9 madde) olmak üzere 6 alt boyuttan oluşmaktadır. Araştırmanın örneklem grubuna 01.08.2017-07.08.2017 tarihleri arasında anket uygulanmıştır. Bu anketten elde edilen veriler değerlendirilirken, katılımcıların cinsiyet ve medeni durumlarının serbest zaman tatmin düzeyine etkisini saptamak için t-testi; yaş, eğitim ve gelir düzeyi içinse Tek Yönlü Varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Bulguların yorumlanmasında p<0.05 değeri temel alınmıştır. Araştırma sonucunda; katılımcıların serbest zaman tatmin ölçeğinde en yüksek ortalamayı rahatlama, en düşük ortalamayı fizyolojik alt boyutlarında aldıkları görülmüştür. Diğer alt boyutlarda ise katılımcıların serbest zaman tatminleri sırasıyla psikolojik, eğitim, estetik ve sosyolojik alt boyutlarının belirlediği görülmüştür. Alt boyutların ortalamaları dikkate alındığında katılımcıların serbest zaman tatminlerinde, psikolojik, sosyolojik, rahatlama, fizyolojik, estetik ve eğitim faktörlerinin sıklıkla geçerli oldukları tespit edilmiştir. Araştırmanın bir diğer bulgusu ise katılımcıların serbest zaman tatmin düzeylerinin tüm alt boyutlarda, cinsiyet, yaş, eğitim durumu, aylık gelir durumuna göre anlamlı olarak değişmediği, medeni durum değişkeninde sadece fizyolojik alt boyutunda serbest zaman tatminlerinin anlamlı olarak değiştiği görülmüştürÖğe Karayolu ulaşımının Türkiye’de gelişim tarihi ve çevresel etkilerinin bilimsel çalışmalar ışığında araştırılması(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-02-14) Bakış, Zümrüt; Gökalp, İslamİnsanoğlu, varlığından beri temel ihtiyaçlarını karşılamaları amacıyla bir yerden başka bir yere ulaşım amacıyla yaşam alanlarında sürekli hareket halinde olmuştur. Bu hareketliliği güven ve konfor içinde sağlayabilmek için coğrafik koşullara bağlı olarak farklı çalışma prensiplerine sahip ulaşım sistemleri ile gidermişlerdir. Dönemi teknolojisi bağlı olarak temel olarak karayolu, demiryolu, denizyolu, havayolu sistemlerini kullanarak ulaşım sağlanmıştır. Ancak, karayolu bunlar arasında en yaygın olarak kullanıla ulaşım sistemidir. Karayolu ulaşım ilk başlarda motorize olmayan araçlar ile yapılmakta iken günümüzde teknolojinin gelişmesi ile beraber üstün özelliklere sahip ve farklı enerji kaynakları kullanılan motor gücünden yararlanılan araçlar ile yapılmaktadır. Zira araç hareket kabiliyetini belirleyen motor gücünü sağlayan enerji kaynağı dünden günümüze fosil yakıtlar olmuştur. Gelişen araç teknolojisi ile beraber ulaşım hızlı, konforlu ve güven içerisinde yapılmaya başlanmış, sadece insan değil aynı zamanda yük taşımacılığı bölgesel ve küresel ölçekte gelişmiştir. Bu şekilde farklı kültürlere ve özeliklere sahip varlıkların etkileşimi ile hem bölgesel hem de küresel ölçekte çevresel tabanda değerlendirilebilecek sosyo-kültürel, ekonomik, biyo-çeşitlilik boyutunda çevresel yararlı ve/veya zararlı değişimler meydana gelmiştir. Bu tez çalışmasında, öncelikle karayolu ulaşımının (ülkemiz, Türkiye, odaklı) gelişme evreleri dönemsel tabanda araştırılmış ve sosyal-kültürel değişimi doğuşu ortaya konulmaya çalışılmıştır. Sonrasında karayolu ulaşımının çevresel etkileri sosyal, ekonomi, kültür ve biyo-çeşitlilik boyutuyla mevcut bilimsel çalışmalar ışığında incelenmiştir. Bu tez çalışması ile amaçlanan, dünden bugüne esasıyla ülkemiz, Türkiye, sınırları içerisinde karayolu ulaşım sisteminin gelişimini ortaya koymak, sonrasında küresel boyutta genişletilebilecek çevresel etkilerini, sosyal, ekonomi, kültür ve biyo-çeşitlilik bağlamında değerlendirerek, yararlar ve zararlar noktasında ilgili okuyucu kesimde bir bilinç oluşturmaktır. Nitekim mevcut çalışmalar, karayolu ulaşımı gelişiminin, Türkiye özelinde, oldukça zorlu bir süreçten geçtiği, çevreye kültürel, sosyal ve ekonomik bağlamda değerler kattığı ancak çevresel bağlamda ise küresel ısınmada etken unsur olma nedeniyle önemli ve geri dönülmez zararlar verdiği değerlendirilmiştir.