11 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 10 / 11
Öğe Orifislerde üstakım düz boru mesafesinin basınç kaybına etkisinin sayısal incelenmesi(Batman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019-08-29) Ekmen, Mehmet; Düz, HasanBu çalışmada pah verilmiş tek delikli bir orifis plakanın daimi, sıkıştırılamaz ve izotermal boru akışı üzerindeki etkileri sayısal çözümle simule edilmiştir. Akışlar Reynolds ortalamalı Navier stokes denklemler ve SST türbülans modeli kullanılarak çözülmüştür. Orifis basınç kayıpları azaltılması ve orifis üst akım düz boru uzunluğunun kısaltılması çalışmanın ana amacı olmuştur. Burada pah açısı (0, 15, 30, 45, 60) verilmiş orifis plakanın basınç kaybı ve debi okuma hatası üzerindeki etkileri, pahlı yüzün orifis üst akımına bakmasına (sol pahlı) ve aşağı akımına bakmasına (sağ pahlı) göre iki ayrı durum için araştırılmıştır. İlk önce orifis üst akımında uzun düz bir boru akışı ile standart orifis akış ölçer kalibre edilmiştir. Daha sonra orifis üst akımında bir engel oluşturularak üst akım uzunluğu kısaltılmıştır. Engelle bozulan akışın kısa mesafede standart orifis akış ölçerin debi okumasına olan etkileri ölçülmüştür. Orifisli akışlar 5000, 15000, 25000, 40000 ve 100000 Reynolds sayılarında incelenmiştir. Çıkan sayısal sonuçlara göre sağ pahlı orifiste pah açısının basınç kaybı ve debi okuma hatası üzerindeki etkisinin pek olmadığı ve pahsız orifisle aynı olduğu görülmüştür. Sol pahlı orifiste ise 33o civarındaki pah açılarında basınç kaybının en düşük ve 45o civarındaki pah açılarında ise debi okuma hatasının en düşük olduğu görülmüştür. Çalışmada ayrıca orifisli ölçerde basınç fark ölçüm noktalarının debi okuma hatası üzerindeki etkileri de araştırılmıştır. Basınç fark ölçüm noktaları orifisten uzaklaştıkça debi okuma hatasının azaldığı görülmüştür.Öğe Namlu içi balistik davranışın sonlu elemanlar yöntemiyle(Dicle Üniversitesi, 2017-07-01) Adin, Hamit; Özbay, Mahmut; Özgüder, OnurGünümüz savunma sanayi ürünlerinde dayanıklılığın yanı sıra hafiflik de son derece önem taşımaktadır. Bu daha hafif bir malzeme seçimiyle ilgili olduğu kadar optimum boyutlarla da ilgilidir. Optimum boyutları elde edebilmek için silah tasarımı ve sonrasında sistemin analizi vazgeçilmez aşamadır. Bu çalışmada uzunluğu ve iç çap değeri bilinen M101 top namlusu 1.25 emniyet katsayısı ile 270 kilogramdan 115.95 kilograma hafifletilmiştir. Hafifleştirme sırasında analitik yöntemlerle çözümlenmesi oldukça zor olan namlu cidar kalınlığının patlama sonucu oluşan basınç değerleriyle eksen boyunca hesaplanması ve optimizasyonu hedeflenmiştir. Namlu ait olduğu sistemden ayrılamayacağı için silah sistemi alt sistemleriyle anlatılmıştır. Ayrıca iç balistik temel denklemlerine değinilmiş, optimizasyon kavramı açıklanmış, analiz adımlarında izlenen metot ve kabuller verilmiştir. Seçilen mühimmata ait basınç değerleri Prodas programıyla elde edilmiştir. Namlu tasarımı 3 boyutlu tasarım programı olan Catia’da yapılmış ve sonlu elemanlar paket programı AnsysWorkbench’e aktarılmıştır. Model burada çözümlenerek gerilme dağılımında kritik noktalar belirlenmiştir. Bu yüksek gerilme değerlerine göre namlu cidar kalınlığı, emniyet faktörü ve otofretaj etkisi hesaba katılarak optimize edilmiştir. Çözüm yapılırken elde edilen basınçlar değerlendirilmiş, modele bu basınç değerlerinin doğru verilebilmesi için gerçek patlama olayını temsil edebilecek bir sistem oluşturulmuştur. Balistik değerler Vallier-Heydenreich yöntemiyle, gerilme değerleri ise Lame denklemiyle tekrar analiz edilmiş, sonuçlar karşılaştırılmış ve oluşan farkların sebepleri tartışılmıştır. Bu çalışmayla, namlu malzemesi, kalibresi, uzunluğu ile mühimmata ait parametreleri belli olan sistemlerin namlu cidarı optimizasyonuna yönelik akademik çalışmalara yol gösterici bir yaklaşım geliştirilmiştirÖğe Strength and failure analysis of inverse Z joints bonded with Vinylester Atlac 580 and Flexo Tix adhesives(Springer, 2012-11) Adin, Hamit; Turgut, AydınIn this study, the tensile strength and failure loads of the inverse Z joints were analyzed both experimentally and numerically by using two adhesives with different properties under a tensile load. Vinylester Atlac 580 and Flexo Tix were used as adhesives and the joints were prepared with two different composite materials. Initially, the mechanical properties of the adhesives were specified using bulk specimens. Then, the stress analyses were performed using three-dimensional finite element method (3-D FEM) via Ansys (V.10.0.1). The experimental results were compared with the numerical results and they were found quite reasonable. According to the test results, it can be seen that when the adherend thickness is increased, the stress increases as well. The most appropriate value of the adherend thickness is identified as t = 5 mm. Furthermore, it was observed that the lowest failure load was obtained at t = 3 mm the thickness for each specimen.Öğe Numerical investigation of fatigue behaviors of non-patched and patched aluminum pipes(Hibetullah KILIÇ, 2021-06-01) Adin, Hamit; Yıldız, Bilal; Adin, Mehmet ŞükrüIn this study, the fatigue behaviors of non-patched and patched aluminum pipes were investigated numerically. The Finite Element Method was used for fatigue analysis in the study. Finite Element Method was implemented with Ansys Workbench (15.0) program. Al 6063 type aluminum pipe, DP-460 type adhesive and [0/90]2 reinforced angled glass-epoxy composite patch material were used in the analyzes. As a result of the numerical study, it was observed that patch size is an effective parameter in fatigue strength and that quarter-circle and semi-circular composite patches increase the fatigue life. It was also observed in the analyzes that the quarter-circle patched aluminum pipes achieved higher fatigue strength.Öğe Numerical analysis of damaged helical gear wheel(Batman Üniversitesi, 2021-06-30) Adin, Hamit; Adin, Mehmet ŞükrüIn the present day, gear wheels are used to transmit mechanical power in land, sea and air vehicles. Damages can sometimes occur in these gear wheels used in machines. In order to prevent these damages, the use and importance of numerical programs increase with the developing technology. Damages that may occur can be determined in advance through these programs. Thus, material selection can be made with cost-effective analysis. In this study, a damaged helical gear, which is frequently used in car engines, was analyzed numerically. In the study, the damaged helical gear was first modeled with the help of Solidworks program and then static stress analysis was performed with the ANSYS Workbench Finite Elements Package program. In the analysis, the properties of the helical gear made of structural steel were used. As a result of the study, it was determined that the helical gear was broken due to exceeding the safety stress limit.Öğe Konsantrik tip bir ısı değiştiricisinde türbülatörlerin etkisinin sayısal incelenmesi(Teknolojik Araştırmalar Derneği, 2015) Budak, Nese; Yücel, H. Lütfi; Işık, Mehmet Zerakki; Oktay, HasanBu çalışmada konsantrik tip bir ısı değiştiricide iç borunun girişine yerleştirilen dört farklı tipteki türbülatörlerin ısı transferine etkisi sayısal olarak araştırılmıştır. Deliksiz ve delik konumları farklı olarak imal edilen türbülatörlerin ısı transferine etkisini araştırmak üzere aynı ve zıt yönlü paralel akış şartlarında yapılan sayısal çalışmada, sonlu hacimler metoduna dayalı bir bilgisayar programı olan ANSYS Fluent kod programı kullanılarak temel korunum denklemleri sürekli rejimde, üç boyutlu ve türbülanslı akış şartlarında çözülmüştür. Havanın farklı debi değerlerinde yapılan sayısal analiz sonuçları elde edilmiştir. Yapılan sayısal analizler sonucunda sıcaklık ve hız dağılımları verilmiştir.Öğe Yamalı ve yamasız alüminyum boruların yorulma davranışının nümerik olarak incelenmesi(Batman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 201-08-23) Yıldız, Bilal; Adin, HamitBu çalışmada, yamalı ve yamasız alüminyum boruların yorulma davranışının nümerik olarak incelenmesi yapılmış olup elde edilen bulgular derlenerek tez haline getirilmiştir. Hazırlanmış olan bu tez genel olarak dört ana başlık altında toplanmış olup, ilk bölümde kompozitler hakkında genel bilgiler ve sayısal hesap yöntemleri verilmiştir. Yama malzemesi olarak cam – epoksi tabakalı kompozit materyal belirlenmiştir. Birinci bölümün devamında ise alüminyum materyali ve yapıştırma bağlantıları üzerine bilgiler verilmiştir. İkinci bölümde ise yapıştırma bağlantıları ve yamalar üzerine yapılan literatüre ait bilgiler verilmiştir. Üçüncü bölüm çalışmanın en önemli bölümünü oluşturmaktadır. Bu bölümde Ansys Workbench 15 kullanılarak yapılan yorulma analizlerine ve sonuçlarına yer verilmiştir. Yapılan analizlerde çeşitli çatlak uzunluklarına sahip Al 6063 boru formunda ki materyalin çatlak bölgelerine cam – epoksi kompozit yamaların uygulanması sonrasında çeki – bası ve burulma yorulmaları nümerik olarak gerçekleştirilmiştir.. Nümerik çalışma sonucunda elde edilen veriler çeşitli grafikler ve tablolar ile verilmiştir. Dördüncü ve son bölümde ise tez parametreleri çerçevesinde yapılan tüm analizler değerlendirilmiş olup sonuçların özüne değinilerek, bu bölümde sunulmuştur.Öğe The effects of width on the strength of adhesively bonded Z joints subjected to tensile loads(Taylor & Francis, 2012-11-15) Adin, HamitIn this study, the effect of the adherend width on the tensile strength and the failure load of Z joints was analyzed both experimentally and numerically using two adhesives with different properties. Atlac™ 580 and Flexsotix™ were used as adhesives, and adherends were prepared with two different composite materials. To identify the mechanical properties of the adhesives, the bulk specimen method was used. Then, the Z joints were prepared using the aforementioned adhesives. The Z joints were subjected to tensile loads in the experiments. The stress analyses were performed using a three-dimensional finite element method (3D FEM). The 3D FEM analyses were performed with ANSYS (10.0). The 3D FEM analyses were performed to investigate the stress distributions in the adhesive layers in the Z joints. The numerical results compared favorably with the experimental results, and were found to be quite reasonable. The results showed that the joint strength increased when the specimen width (b) was increased. To maximize the performance of the joint for either adhesive, b=15mm was found to be the most suitable value for the width.Öğe Investigation of the effect of different variables on strength of adhesive joints(WILEY, 2014-10-01) Adin, Hamit; Deniz, Mehmet EminIn this article, the tensile strength of different adhesive bonded joints under a tensile load was analyzed numerically. The effects of certain parameters, including the bonding length and bonding ratio, were investigated. For this reason, the epoxy adhesive was used. Joints were prepared with aluminum materials. The stress analyses were employed using the Finite Element Method (FEM). ANSYS (v.14.0.1) FEM tool was utilized to investigate the stress distribution characteristics of aluminum lap joint under tensile loading. Numerical results were found to be quite reasonable. The numerical results show that the influences of variations are very notable when the equivalent stresses are between 18 MPa and 20 MPa. © 2014 WILEY-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim.Öğe Dairesel delikli kompozit levhalarda gerilme yığılmalarının incelenmesi(Dicle Üniversitesi, 2016-04-10) Adin, Hamit; Özbay, Mahmut; Karakılçık, SerdarBu çalışmada, tek eksenli gerilmeye maruz düzlemsel olarak yüklenmiş ve ortasında dairesel delik bulunan kompozit levhalarda delik kenarlarında meydana gelen gerilme yığılmaları hesaplanmıştır. Hesaplamalarda dört tabakalı Grafit/Epoksi kompozit levha kullanılmıştır. Gerilme yığılması hesaplamaları Sonlu Elemanlar Analizi kullanılarak yapılmıştır. Sonlu Elemanlar Analizi ANSYS(v.12.01) yazılımı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Gerilme yığılmalarını doğru olarak hesaplayabilmek için ağ yapısının etkinliği yakınsama testi yapılarak belirlenmiştir. Delik çevresindeki etkin eleman sayısı belirlenerek ağ yapısı her bir model için oluşturulmuştur. Maksimum gerilme bulunmuş ve ortalama gerilmeye bölünerek gerilme yığılma faktörü hesaplanmıştır. Bulunan sonuçlar literatürde yer alan sonuçlar ile karşılaştırılmıştır. Ayrıca, fiber takviye açısının ve levha genişliğinin gerilme yığılmalarına olan etkisi incelenmiştir. Fiber açısının 450 civarında tutulması, gerilme yığılması açısından büyük avantaj sağlamıştır. Sonuçta, takviye açısı ve levha genişliği/delik çapı oranı arttıkça gerilme yığılmasının azaldığı görülmüştür. Gerilme yığılması azalırken, çekme eksenindeki Elastisite Modülü de düştüğünden dolayı malzemenin mukavemeti azalmıştır.