2 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Öğe Representations of African Female Identity beyond Border in Buchi Emecheta’s Second-Class Citizen(ECLSS Online 2020b, 2020-06) Işık, EmrahBuchi Emecheta is considered to be one of the most renowned African female writers and she, throughout her writing career, has been a literary pioneer of African women’s struggle in the face of both the colonization by African men and the discrimination based on racial and gender issues. In her second novel, Second-Class Citizen, along with such subject matters as gender, colonialism, patriarchal oppression, Emecheta focuses on cross-bordering, transnational and trans-cultural mobility and female identity formation of Adah setting foot in the centre of the Empire. In this respect, this study intends to examine the transnational movement of Adah from Nigeria to London with regards to gender, migration and conflict between the identity formation of a woman migrant beyond national border and the patriarchal codes, which is symbolized by her husband, Francis. Moreover, the paper discusses the oppression to which the black immigrants get exposed and aims to lead readers throughout the world to gain insight into that problem beyond border.Öğe Türkiye’de lise tarih ders kitaplarında Aleviler(Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 2014-07-03) Arslan, YusufBu araştırmada Türkiye’deki lise tarih ders kitaplarında Alevilere dönük herhangi bir ayrım yapılıp yapılmadığı, yapılıyor ise nasıl yapıldığı anlaşılmaya çalışılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi ve doküman incelemesi tekniği kullanılmış, lise tarih ders kitaplarının içerik analizleri yapılarak bulgulara ulaşılmıştır. 2013-14 yılında devlet okullarında okutulan 9. 10. 11. 12. sınıf lise tarih ders kitapları araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmada lise tarih ders kitaplarında Alevilere “görünmez kılma, kalıp yargılama, seçmecilik ve dengesizlik, gerçekçi olmayış, parçalama ve yalıtma, dil” gibi ayrımcılıklar yapıldığı yönünde sonuçlara ulaşılmıştır