4 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Öğe İçinde delaminasyon bulunduran tabakalı kompozit plakların burkulma davranışlarının araştırılması(İksad Yayınevi, 2018-01-10) Deniz, Mehmet Emin; Oral, NevraZaman içerisinde gelişen teknolojinin ihtiyaçlarına cevap veremeyen, bilinen malzemelerden dolayı teknoloji gelişimi sınırlanmıştır. Bu sebepledir ki bilim insanları yeni malzemeler bulma konusunda çalışmalar yaparak, sonuçta bu amaç doğrultusunda teknolojinin malzeme kaynaklı sınırının aşılmasını sağlamışlardır. Bu yeni bulunan malzemelerden günümüzde sıklıkla tercih edilen kompozit malzemeler, son yıllarda havacılık, otomotiv sektörü gibi başlıca alanların öncülüğünde düşük ağırlık ve yüksek mukavemet özellikleri ile tasarımsal açılardan büyük yenilikler ve avantajlar getirmiştir. Fakat kompozit malzemeler de diğer yapı malzemeleri gibi kullanım yerlerine ve kullanılan süre boyunca dış etkenlere maruz kalarak deforme olmaktadır. Bu deformasyonlardan biri de delaminasyon olarak isimlendirilen deformasyon çeşididir. Bu çalışmada, [0o ]8, [90o ]8 ve [±45o ]4 gibi üç farklı tabakalama oryantasyonuna sahip E-cam/epoksi kompozit plakların burkulma davranışları üzerine delaminasyon geometrisi ve yerinin etkisi araştırıldı. Delaminasyonsuz ve ortasında eşit alanlı (A = 315 mm2 ) daire, kare ve dikdörtgen geometrilerinde delaminasyon bulunduran numuneler sabit-sabit mesnetleme tipi için burkulma yüklerine maruz bırakılmıştır. Tüm burkulma testleri, 250 kN yük hücresine sahip Shimadzu marka cihaz kullanılarak 1 mm/dk. hızda gerçekleştirilmiştir. Elde edilen test sonuçları kendi içerisinde ve birbirleri ile grafikler yardımıyla karşılaştırılmıştır. Sonuç olarak tabakala oryantasyon açısı, delaminasyon geometrisi ve yerinin kompozit plakların burkulma davranışı üzerine önemli etkilerinin olduğu görülmüştür.Öğe Ortasında eliptik yarık bulunan cam-karbon/epoksi hibrit kompozit plakların burkulma davranışının incelenmesi(Batman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2020-09-14) Bardakçi, Ramazan; Deniz, Mehmet EminHer geçen gün endüstride kompozit malzemelerin kullanımının önemi artmaktadır. Bu sebeple, üstün ve istenen özelliklere sahip farklı matrisler ve takviye elemanları kullanılarak kompozitler geliştirilmektedir. Bu tez çalışmasında takviye elemanı olarak dimi (twill) ile düz (plain) dokuma E-cam kumaş ile karbon kumaş fiberler ve matris olarak da (F‐RES21/F‐HARD22) epoksi reçine sistemi kullanılarak sekiz tabakalı hibrit kompozit plakalar üretilmiştir. Çentiksiz, 0o, 15o, 30o, 45o, 60o, 75o,90o çentik açısı, [(0o/90o)2]s tabakalama dizilimi, (0o/90o) oryantasyon açısı, düz (Plain) ve dimi (Twill) farklı iki elyaf örgü tipinde cam-karbon/epoksi hibrit tabakalı kompozit plakalar hazırlanmıştır. Tüm bunlar dikkate alınarak 8 farklı tipolojideki kompozit tabakalar için sınıflandırma yapılmıştır. Tüm bu numunelerin bütün grup tipleri için burkulma testleri yapılmıştır. Birbirleri ile mukayese edilmek üzere bu testlerde burkulma davranışının tespiti yapılmıştır. Kumaş tipi, tabakalama dizilimi, çentik ve oryantasyon açılarının burkulma davranışı üzerinde nasıl etki ettiği araştırılmıştır. Yapılan tüm deneylerde burkulma davranışının kumaş bakımından ikinci grupta bulunan dimi (Twill) örgülü karbon kumaşının daha iyi olduğu sonucuna varılmıştır. Bununla birlikte fiber olarak karbon fiberin cam fibere göre daha iyi olduğu da tespit edilmiştir. Çentik açısı bakımından ise çentiksiz olan açıların daha iyi olduğu anlaşılmıştır. Tabakalama dizilimi açısından ise [0c/90c/0c/90c/90c/0c/90c/0c] dizilimin daha iyi olduğu görülmüştür. Ayrıca genel olarak Twill örgü tipinin Plain örgü tipinden daha iyi olduğu sonucuna varılmıştır.Öğe İçinde delaminasyon bulunduran tabakalı kompozitlerin burkulma davranışlarının deneysel ve nümerik araştırılması(Batman Üniversitesi, 2018-05) Oral, Nevra; Deniz, Mehmet EminZaman içerisinde gelişen teknolojinin ihtiyaçlarına cevap veremeyen, bilinen malzemelerden dolayı teknoloji gelişimi sınırlanmıştır. Bu sebepledir ki bilim insanları yeni malzemeler bulma konusunda çalışmalar yaparak, bu amaç doğrultusunda teknolojinin malzeme kaynaklı sınırının aşılmasını sağlamışlardır. Bu yeni bulunan malzemelerden günümüzde sıklıkla tercih edilen kompozit malzemeler, son yıllarda havacılık, otomotiv sektörü gibi başlıca alanların öncülüğünde düşük ağırlık ve yüksek mukavemet özellikleri ile tasarımsal açılardan büyük yenilikler ve avantajlar getirmiştir. Fakat kompozit malzemeler de diğer yapı malzemeleri gibi kullanım yerlerine ve kullanılan süre boyunca dış etkenlere maruz kalarak deforme olmaktadır. Bu deformasyonlardan biri de delaminasyon olarak isimlendirilen deformasyon çeşididir. Delaminasyonun yapıya etkilerinin belirlenmesi amacı ile yapılan bu deneysel çalışmada kare, dikdörtgen ve dairesel geometrilerde ayrıca plaka merkezinde bulunan eş alanlı 3 farklı 315 mm2 delaminasyon alanına sahip delaminasyonlu plakalar kullanılmıştır. Ayrıca literatürü kapsaması amacı ile [0]8, [90]8 ve [-45 / +45]4 oryantasyon açıları ve cam – epoksi ve aramid – epoksi kompozitler ile çalışma kapsamı genişletilerek kritik burkulma yükü hesaplanmıştır. Bu çalışmada, hem deneysel hem de nümerik olarak sabit – sabit ve ankastre – ankastre olmak üzere iki sınır şartı kullanılarak veriler elde edilmiştir. Elde edilen veriler tez içerisinde sunulmuş olup, delaminasyonun yapı üzerine etkileri incelenmiştir.Öğe Ortasında delik bulunan eğrisel yüzeyli kompozit plakların burkulma davranışı(Dicle Üniversitesi, 2017-03-01) Deniz, Mehmet EminBu çalışmada, [±60o ]2 ve [±75o ]2 oryantasyon açılarına sahip E-cam/epoksi esaslı eğrisel yüzeyli kompozit plakların burkulma davranışı deneysel olarak araştırıldı. Malzeme olarak ±60o ve ±75o elyaf açısında filament sarma yöntemi ile 100-mm çapında üretilmiş kompozit borulardan veya kabuklardan L=50, 65 ve 80-mm gibi 3 farklı uzunlukta test numuneleri hazırlanmıştır. Hazırlanan bu test numunelerin bir kısmı deliksiz bir kısmı da 5, 10 ve 15-mm çaplarında ortalarında dairesel delik açılmış ve sonrasında test cihazında burkulma yüküne maruz bırakılmışlardır. Numunelerin burkulma testleri için özel bir aparat tasarlandı ve imal edildi. Daha sonra bu aparat kullanılarak burkulma testleri yapıldı. Çalışmanın amacı, eğrisel yüzeyli kompozit plakların burkulma davranışına elyaf oryantasyon açısı,delik çapının genişliğe oranı (D/B=0; 0,17; 0,33; 0,5) ve numune boyunun kalınlığaoranı (L/t=25; 32,5; 40) etkilerini araştırmaktır. Çalışmada tüm test parametreleri için kritik burkulma yükleri elde edildi. Her bir parametre için testler4’er kez tekrarlandı. Yapılan testlerin sonuç verileri kullanılarak grafik eğrileri oluşturuldu. Daha sonra bu grafik eğrileri birbirleri ile karşılaştırıldı. Ayrıca test sonrası burkulma hasarına uğramış ±75o elyaf açısına sahip numunelerin resimleri verilerek hasar değişimleri yorumlandı. Sonuç olarak test numunesinin L/t ve D/B oranları ile elyaf oryantasyon açısının kompozit plakların burkulma davranışı üzerine önemli etkisinin olduğu görüldü. Ayrıca bu parametrelerin hasar biçimleri üzerine de etkilerinin olduğu görüldü.