3 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Öğe Lise ders müfredatında yer alan somut kültürel mirasların yeterlilik analizi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-01-24) Aslan, Ramazan; Balcı, Umutİnsanların tarihte belli amaçlarla bir araya gelmeye başlayıp topluluklar oluşturduğu ilk anlardan itibaren, kendilerine ait temel yaşam biçimleri ortaya çıkmış ve kendilerinden kültürel izler bırakmışlardır. Günümüzdeki genç kuşağın atalarından kalan kültürü benimsemesi, özümsemesi ve koruyabilmesinin temel yolu ilk olarak onu tanımasından geçer. Bu yüzden, binlerce yıllık geçmişten kalan kültürümüzün tanıtılması oldukça önemlidir. Çünkü, bir topluluğu diğerlerinden ayıran en önemli unsur kendine özgü olan her şeyi içinde barındıran ‘kültür’ ve o kültürden kalan ‘somut kültürel miraslardır’. Bu çalışmada, lise ders müfredatı ve ders kitapları aracılığıyla somut kültürel miraslara yer verilip verilmediği ‘Doküman Analizi Yöntemi’ kullanılarak incelenmiştir. Çalışma sonunda, kitapların çoğunda yeterince ‘Somut Kültürel Miras’ a yer verilmediği belirlenmiştir. Pek çok kitapta ise, verilen ‘Somut Kültürel Miras’ ların tanıtılmadan görselde ya da cümle içinde sunulduğu görülmüştür. Orta öğretim kurumları amaçları arasında yer alan “ortak bir kültür vermek ve kültürel nitelikleri geliştirmek hedefine” yaklaşmak için daha çok ‘Somut Kültür Mirası’ na yer verilmesi gerektiği önerilmiştir.Öğe Turizm fakültelerinde yabancı dil olarak İngilizce öğretiminde kullanılan bazı ders kitaplarının betimsel analizi(2024-07-23) Babayiğt, Mehmet Veysi; Balcı, UmutDil, iletişimin temel yapı taşlarını oluşturan en önemli öğedir, ve insanoğlu geçmişten günümüze eğitim, ticaret, sağlık, sosyal ilişkiler, turizm gibi birçok alanda dili aktif bir biçimde kullanmaya çalışmıştır; ancak globalleşen yaşam eksenimizde insan nüfusunun ileri düzeyde artmasından ötürü tüm dünyada ortak bir dile ihtiyaç duyulmuştur. Bu ortak dil, bireylerin farklın ihtiyaçlarından ve ülkelerin durumundan doğmuş olsa bile, günümüzde İngilizce dünya dili olup birçok eğitim kuruluşunun programlarında eğitim dili olarak kullanılmaktadır. Turizm Fakülteleri de ulusal ve uluslararası hizmet yelpazesinde istihdam sağlamak için birçok bölümünde İngilizce dersini aktif bir biçimde entegre etmiştir. Turizm rehberliği bölümlerinin en önemli beceri dersleri haline gelmiştir. Bu çalışmanın temel amacı, turizm fakültelerinde İngilizce olarak yabancı dil eğitiminde öğrenciler için kullanılan birkaç ders kitabının betimsel bir analizini yapmaktır. Bu çalışmada, ders kitaplarının dil öğretiminde kullanılmasının avantajları ve dezavantajlarının yanı sıra, İngilizce ders kitaplarının bu amaç için kabul edilebilirliği de analiz edilecektir. Çalışma kapsamında; Turizm fakültelerinin bazı bölümlerinde İngilizce eğitiminde kullanılan ders kitapları olarak “New Total English” , “Speakout English-Integrated Skills, “Tourism 2” gibi kitaplar ele alınacaktır. Bu çalışma kapsamında, materyallerde kullanılan birtakım doğru yaklaşımlar ve yöntemler belirlenmiş olup, bu materyallerin analizi bağlamında verilere yer verilmiştir. Çalışma kapsamında söz konusu eserler betimsel analiz yöntemiyle yorumlanmıştır. Çalışma sonucunda bu eserlerin hem mesleki hem de dil gelişimi bağlamında turizm fakültelerinde okuyan öğrenciler için olumlu dönütler sunduğu, öğrencilerin dil gelişiminde gerekli olan dört beceriyi başarılı bir şekilde geliştirdiği ve hedef dilde gerekli mesleki kelimeleri edindiği saptanmıştır. Son olarak bu çalışmanın yabancı dil eğitiminde kaynak ders kitaplarının seçiminde daha özenli olunacağı ve öğrencilerin dil gelişimlerini destekleyecek faaliyetlerde daha etkin olacağı umut edilmektedir.Öğe Kök değerler açısından 9. sınıf Türk dili ve edebiyatı ders kitabındaki şiirlerin analizi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025-06-03) Tutuman, Nurselya; Balcı, UmutSağlıklı bir toplum düzeni kurmak, ahlaklı ve erdemli bireyler yetiştirmekle başlar. Bu duruma bağlı olarak Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı tarafından tespit edilen ‘değerler eğitimi’ esas alınmıştır. Bu çalışmanın amacı 9.sınıf (lise 1) Türk Dili ve Edebiyatı ders kitabında yer alan şiirleri kök değerler bakımından incelemektir. Araştırmanın veri setini 2024-2025 eğitim-öğretim yılında okutulan 9.sınıf Türk Dili ve Edebiyatı ders kitabı oluşturmaktadır. Çalışmanın veri analizi, doküman incelemesi (belge tarama) yöntemiyle yürütülmüştür. Tarama yöntemiyle elde edilen 60 şairin toplam 95 şiiri aktardıkları kök değerler bakımından teker teker analiz edilmiştir. Adalet, yardımseverlik, vatanseverlik, öz denetim, sevgi, saygı, sabır, sorumluluk, dürüstlük ve dostluk araştırmanın değer kategorilerini oluşturan kök değerlerdir. Şiirlerde sevgi (f=48), vatanseverlik (f=20) ve sabır (f=14) gibi değerlerin en fazla aktarılan değerler olduğu tespit edilmiştir. Dostluk (f=0) ve yardımseverlik (f=0) gibi kök değerlere ise rastlanmamıştır .İncelediğimiz şiirlerin neredeyse çoğunda kök değerin yer alması, kitabımızın kök değerler açısından zengin olduğunu göstermektedir. Dolayısıyla şiirlerin kök değerleri aktarması açısından öğrenciler için uygun olduğu bulunmuştur.