Yazar "Adin, Mehmet Şükrü" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 20 / 25
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Araçlarda kullanılan fren diskinin sonlu elemanlar yöntemiyle hasar analizi(Batman Üniversitesi, 2021-11) Adin, Hamit; Adin, Mehmet Şükrü; Akgül, SabahattinBir taşıtın şüphesiz en önemli kısımlarından bir tanesi fren sistemidir. Fren sistemleri, motorlu taşıtların yavaşlamasını ve durmasını sağlayan düzeneklerdir. Bir araçta fren sistemi ne kadar kuvvetli ve tesirliyse o taşıt da o kadar güvenlidir. Bilinçli tüketiciler araç tercihinde bulunurken aracın nasıl gittiğinden veya konforundan ziyade ne şekilde durduğuyla da ilgilenir. Eğer giden araç hızlı v e güvenli bir şekilde durma sağlayamıyorsa o markayı tüketici güvenli bulmaz ve tercih etmez. Böylece tüketici başka güvenli araçlara yönelim sağlar ve onları tercih eder. Günümüzde üretilen bütün yeni nesil modern araçlar fren sisteminde diğer fren çeşitlerinden ziyade disk frenleri tercih etmektedir. Fren diskleri taşıtların fren sisteminde bulunur. Bu diskler taşıtların düzgün yavaşlamasına yarayan fren sistem in in önemli parçalarından biridir. Disk fren sistemleri frenlemeyi kaliper ve balatalar arasındaki diski sıkmak suretiyle frenlemeyi sağlayan bir sistemdir. Bu çalışmada, kullanımı neticesinde hasar almış bir adet fren diski piyasadan tem in edilmiştir. Hasarlı olan ve çeşitli aşınmalara maruz kalmış olan bu fren diski incelenmiştir. Kırılma ve aşınma nedenleri araştırılmış ve sonlu elemanlar yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Solidworks paket programı kullanılarak parça modellemesi yapılmıştır. Modellenen bu fren diski ANSYS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Bu analiz sonucunda Fren diskinde meydana gelen hasarın nedenleri bulunmuştur.Öğe Computer aided numerical damage analysis of the axle shaft(Ahmet ÇALIK, 2022-09-20) Adin, Hamit; Ergün, Raşit Koray; Adin, Mehmet ŞükrüToday, while transportation is constantly moving forward, costs are increasing. The aim is to obtain light structures that are suitable in terms of weight, sufficient in strength, and to save materials and energy. Axles are not only used in transport vehicles, but also in buses, automobiles and forklifts. Axles must be of a reliable structure due to their place of use. The external effects that the axles are generally exposed to are the applied loads. In this study, the mechanical damage analysis of the axle shaft and the characteristic changes in steel materials as a result of static loading were investigated numerically. In order to observe the mechanical behavior of the axle shaft under various loading conditions, mechanical tests should be supported by numerical analysis. Because the physical causes of damage development can be understood through numerical analysis. The aim of our study is to reach the most suitable values in the design of the variables with the optimization technique of the axle shaft made of AISI 1035 steel. Optimum values were obtained by performing numerical analyzes of the axle shaft designed with Solidworks program. As a result of the analysis, it was observed that deformation occurred at the ends of the axle.Öğe Daire testere makinesinde kullanılan milin nümerik hasar analizi(Batman Üniversitesi, 2018-05) Yıldız, Bilal; Adin, Mehmet Şükrü; Adin, Hamit; İşcan, BahattinMil; dişli çark, kayış kasnağı, zincir dişlisi, kavrama göbeği, volan, rotor vb. parçaları üzerinde taşıyan ve bunların kendisiyle birlikte dönebilmeleri için genellikle iki yerinden yataklanmış olan önemli bir makine elemanıdır. Miller, üzerinde taşıdığı parçalardan kaynaklanan yükler sonucu eğilmeye, güç iletimini sağlayan döndürme momenti nedeniyle de burulmaya zorlanır. Motor elemanlarında, güç iletim hattlarında ve gerekse makinenin asıl işlevinin yerine getirildiği bölümlerde mümkün olduğu kadar dönme hareketi yaparak kullanılmaya çalışılanparça ve elemanlar vardır. [1]. Çelik alaşımların kaynak malzemesi olarak yaygın kullanımı; alaşım özelliklerinin ve kaynak koşullarının, sıcak çatlamaların oluşumundaki etkilerinin araştırılmasında önemli bir rol oynamıştır. Deneysel çalışmalar, metallerin kimyasal özelliklerinin, alaşımlı kaynakların sıcak çatlamayla sonuçlanmasında etkin rol oynadığını gösterse de, faktörlerin etkilerinin büyüklüklerine göre ayrıştırılması tam anlamıyla gerçekleştirilememiştir[2].Öğe Effect of using bioethanol as fuel on start-up and warm-up exhaust emissions from a diesel power generator(Taylor & Francis, 2021-09-01) Altun, Şehmus; Adin, Mehmet Şükrü; Adin, Muhammed ŞakirThe present work investigates the effects of bioethanol as fuel additive on a diesel power generator’s exhaust emission (especially under transient conditions) characteristics, during the start-up followed by idling and warm-up periods, from no load to loaded cases up to 50% at ambient conditions. Experiments with diesel/bioethanol blends in 10% and 15% proportions (denoted as BE10 and BE15, respectively) were achieved in a diesel power generator following the practical operating conditions of the gen-sets. Regarding emissions, CO increased first when bioethanol is used during start-up at no load, then it starts to decrease by increasing bioethanol fraction in diesel and load applied. Unburnt HC emissions were also measured as highest for all fuels tested during start-up, while they were slightly higher for BE15 than others in the rest of the test. NOx was highest with petroleum diesel, while it was lowest with BE15 at start-up. Despite higher NOx was measured with BE10, those of petroleum diesel and BE15 were similar during warm-up together with applying load. Smoke opacity was lowest in BE15; however, BE10 was highest. By applying load, it increased and the highest NOx was measured with BE10, while the lowest was with BE15.Öğe Farklı boyut ve malzemeye sahip çift takviyeli yapıştırma bağlantılarının dayanımlarının araştırılması ve Taguchi yöntemi ile optimizasyonu(Batman Üniversitesi, 2016) Adin, Mehmet Şükrü; Kılıçkap, ErolYapıştırma bağlantılarının kullanımı cıvata, perçin, kaynak ve lehim gibi geleneksel birleştirme yöntemlerine göre uygulamadaki kolaylığı, düşük maliyeti ve hafifliğinden dolayı malzemelerin birleştirilmesinde özellikle bağlantı güvenirliliğinin gerektirdiği uzay, havacılık, otomotiv, inşaat ve deniz sanayinde yapıştırıcıların kullanımı giderek artmaktadır. Yorulma dayanımının yüksek olması, deniz suyu korozyonuna karşı dayanıklı olması ve hafifliğinden dolayı alüminyum alaşımları ve yüksek tokluk, kırılma dayanımı, hafif olmaları ve aynı zamanda yüksek özgül dayanım ve iyi boyutsal özellikleri koruması vb. özelliklerinden dolayı cam elyaf takviyeli kompozit malzemeler çok yaygın kullanım alanı bulmaktadır. Bu tez çalışmasında, 4 mm kalınlığında, 70 mm uzunluğunda ve 25, 30, 35 mm genişliğindeki AA-5083 Alüminyum alaşımının DP-460 yapıştırıcısı kullanılarak AA-5083 ve cam elyaf takviyeli kompozit (EP GC 201) yama malzemesi ile oluşturulan bağlantının çekme kuvvetleri deneysel olarak bulunmuştur. Çekme deneyinden elde edilen veriler daha sonra Taguchi Metodu ve ANOVA analizi kullanılarak maksimum çekme kuvvetini veren yapıştırma parametreleri bulunmuştur. Deneysel sonuçlardan ve ANOVA analizinden yapıştırma bağlantısının çekme kuvveti üzerine en büyük etkiye sahip parametrenin yama bindirme boyu olduğu belirlenmiştir.Öğe Finite element analysis of safety pin in snowplow equipment(Hibetullah KILIÇ, 2022-06-30) Adin, Mehmet Şükrü; Adin, Hamit; Ergün, Raşit KoraySnow plow equipment is produced with chassis connections suitable for trucks, pickup trucks, tractors, construction machines and pick-ups and mounted in front of the vehicles. In this study, the stress and deflection values of the safety pin used in snow plow equipment will be examined by testing with finite element analysis. In this study, a damaged safety pin was analyzed numerically. The damaged safety pin was modeled with Solidworks package program and stress analysis was performed by ANSYS Workbench package program. In this analysis, the properties of the safety pin made of St37 steel were used. As a result , it was observed that the safety pin was damaged due to the stress distribution.Öğe Investigation of mechanical properties of composites obtained from textile wastes(Batman Üniversitesi, 2022-07-02) Adin, Mehmet ŞükrüThe textile industry is one of the manufacturing sectors that pollutes the world the most. Since textile wastes are destroyed by burning traditionally, they cause great damage to the environment. Therefore, recycling of these wastes is of great importance. One of these recycling methods is their use in the production of composite materials, the application areas of which have increased in recent years. In this study, the mechanical properties of composite materials produced using cotton and polyester fabrics from waste textiles were investigated. It has been observed that 22% of the composite materials produced with reinforcement elements at different angles (0°, 45°, 90°) are reinforcement elements and 78% are resins. As a result of the tensile tests, the highest tensile strength value was obtained with the polyester fabric with 0° reinforcement angle as 55.72 MPa. It has been found that the increase in the reinforcement angles positively affects the tensile strength in cotton fabric reinforced composites, whereas this situation occurs in the opposite way in polyester fabric reinforced composites. When the highest tensile strength values of polyester fabric and cotton fabric reinforced composite samples were compared, it was seen that the sample using polyester fabric (55.72 MPa) had 69% higher tensile strength than the sample using cotton fabric (33.05 MPa). In addition, the elongation values of polyester fabric reinforced composites were higher than cotton fabric reinforced composites.Öğe Investigation of optimal MIG welding parameters and energy consumption for Invar alloys(Batman Üniversitesi, 2022-07-02) Adin, Mehmet ŞükrüInvar alloys are materials used in aviation and aerospace industries to make precision components and test equipment due to their excellent coefficient of thermal expansion. Therefore, the diversity of the joining methods of these materials and their joint strength have gained importance. In the presented study, the optimum welding parameters required for the minimum use of energy consumed during MIG welding of Invar alloy materials and for the joints to have the highest tensile strength were investigated. The lowest tensile strength was found to be 375 MPa at 15 mm/s welding speed and 6 mm/s wire feeding speed, and the highest tensile strength was 405 MPa at 20 mm/s welding speed and 18 mm/s wire feed. It has been understood that the power consumed for joining Invar alloy bars generally increases in direct proportion to the parameter increases up to 20 mm/s welding speed. It was observed that the lowest consumed power value was 1.61 kW with 15 mm/s welding speed and 6 mm/s wire feeding speed, while the highest consumed power value was 3.93 kW with 25mm/s welding speed and 18 mm/s wire feeding speed. It has been understood that an average of 38% energy savings can be achieved thanks to the optimum parameters obtained.Öğe Investigation of optimum friction welding parameters and energy consumption for Ramor 500 and AISI 420 steels(Batman Üniversitesi, 2022-07-02) Adin, Mehmet ŞükrüRamor steels are widely used materials in the defence and automotive industries due to their superior strength to high-speed impacts. However, many problems are encountered during the use of traditional fusion welds, which are applied to join these steel types with dissimilar metal materials. Therefore, in recent years, friction welding known as solid state welding method has attracted attention instead of traditional melting welding. In this experimental study, the effects of different welding parameters applied during friction welding of Ramor 500 and AISI 420 rod materials on the tensile strength of the joints were examined and the most suitable welding parameters were investigated. In addition, the optimum power requirement for energy saving has been examined. It was found that the lowest tensile strength was 575 MPa for 5 seconds friction time and 45 MPa friction pressure parameters, while the highest tensile strength was 633 MPa for 7 seconds friction time and 55 MPa friction pressure parameters. It was observed that the lowest consumed power was 1.44 kW at 5 seconds friction time and 45 MPa friction pressure, while the highest consumed power was 2.45 kW at 9 seconds friction time and 55 MPa friction pressure. Thanks to the obtained data, the optimum power requirement was determined and 10% energy saving was achieved.Öğe Investigation of the most suitable drilling parameters and power consumption for energy saving(Batman Üniversitesi, 2022-07-02) Adin, Mehmet ŞükrüDue to the continuous increase in the cost of energy used in the manufacturing industry, the cost of the product is also increasing. Therefore, studies that do not affect product quality and save energy gain importance. For this purpose, in this study, the minimum amount of energy required to obtain the best hole surface quality was investigated by blind drilling of the AISI 4140 workpiece with a 5.2 mm diameter AISI M2 HSS drill at different spindle speeds (1000, 2000, 3000 rev/min) and different feed rates (150, 200, 250 mm/min). When the effects of drilling parameters on the surface roughness were examined, it was understood that it tended to decrease depending on the increase in the number of revolutions, and increased depending on the increase in the feed rate. It has been understood that the power required (consumed) of the CNC vertical machining center to open blind holes on the workpiece increases in direct proportion to the increase in cutting and feed rate. It was found that 3000 rpm and 150 mm/min feed rate were the most suitable machining parameters for the lowest surface roughness and the required optimum power value was 3.14 watts. As a result of the study, it has been understood that at least 11% energy saving can be achieved thanks to the determined parameters and optimum power value.Öğe Investigation of the most suitable machining parameters for quasi-isotropic carbon fiber reinforced composites(5th International Bursa Scientific Researchs Congress, 2024) Adin, Mehmet ŞükrüCarbon fiber reinforced composites are widely used materials in the aerospace and aviation industries due to their superior properties. In order to make such materials ready for use, machining is required. However, various difficulties are encountered during the machining of these materials. Therefore, great importance is attached to research on high-quality machining of these materials. For this purpose, in this research, carbon fiber reinforced epoxy composite with "0°/45°/90°" fiber angles (known as quasi-isotropic fiber orientation), which creates a more uniform strength distribution, was chosen as the workpiece. In this context, average surface roughness (Ra) values were investigated by drilling the carbon fiber reinforced epoxy composite workpiece with a 5.2 mm diameter High Speed Steel (HSS) drill at different spindle speeds (1200, 2400, 4800 rev/min) and different feed rates (0.04, 0.12, 0.20 mm/rev) parameters. As a result of the experimental study carried out, it was observed that the surface roughness increased depending on the increase in the feed rate, and decreased depending on the increase in the number of revolutions. The smallest surface roughness value was found as 2.15 μm, and the largest surface roughness value was found as 4.15 μm. It was revealed that the largest surface roughness value was 93% higher than the smallest surface roughness value.Öğe Kriyojenik ısıl işlem uygulanmış özel tasarlanmış matkap uçları ile fiber takviyeli cam-epoksi kompozitin delme performansı ve mekanik özelliklerinin incelenmesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2022-05-27) Adin, Mehmet Şükrü; İşcan, Bahattin; Baday, ŞehmusBu çalışmada, özel tasarlanarak imal edilen 8 mm çapında, farklı uç açılarına (118°, 128° ve 138°), helis açılarına (26°, 33° ve 40°) ve boşluk açılarına (8°, 10° ve 12°) sahip derin kriyojenik işlem (-196°C) uygulanmış ve uygulanmamış HSS matkaplar ile farklı devir sayısı (800, 1200 ve 1800 dev/dk) ve ilerleme (0.01, 0.02 ve 0.03 mm/dev) parametrelerinde delinen fiber takviyeli cam-epoksi kompozitin kesme kuvvetleri, delaminasyon faktörleri, yüzey pürüzlülükleri, talaş şekilleri ve işlem süreleri incelenerek değerlendirilmiştir. Ayrıca, kesici takımlara XRD analizi yapılarak mikroyapılarındaki değişimler incelenmiş ve art arda delik delme işlemleri yapılarak takım aşınmaları, talaş sıcaklıkları, kesici takım sıcaklıkları ve ASTM standartlarına göre hazırlanan kompozit iş parçası numunelerinin çekme kuvvetleri bulunarak değerlendirilmiştir. Derin kriyojenik işlem uygulanmış HSS matkabın karbür tanelerinin daha küçük ve homojen dağılması ve faz değişimi sayesinde sertlik değeri daha yüksek olan karbürlerin artışı, kesici takımın sertliğini artırmıştır. Delik delme işlemleri sırasında, devir sayısı ve ilerlemenin artışına bağlı olarak kesme kuvvetlerinin azaldığı ve kesme kuvvetlerine (Fx) göre en uygun kesici takımın 128° uç açısı, 33° helis açısı ve 12° boşluk açısına sahip derin kriyojenik işlem uygulanmış HSS matkap olduğu görülmüştür. Ortalama yüzey pürüzlülüğü (Ra) değerleri incelendiğinde, devir sayısı ve ilerlemenin artışına bağlı olarak ortalama yüzey pürüzlülüğü değerlerinin arttığı ve ortalama yüzey pürüzlülüğü değerlerine göre en uygun kesici takımın, 128° uç açısı, 26° helis açısı ve 8° boşluk açısına sahip derin kriyojenik işlem uygulanmış HSS matkap olduğu belirlenmiştir. Delaminasyon faktörlerine bakıldığında, devir sayısının artışına bağlı olarak azalma eğiliminde olduğu, ilerlemenin artışına bağlı olarak ise arttığı ve delaminasyon faktörlerine göre en uygun kesici takımın, 118° uç açısı, 26° helis açısı ve 8° boşluk açısına sahip derin kriyojenik işlem uygulanmış HSS matkap olduğu bulunmuştur. Delme işlemleri sırasında oluşan talaşların, ilerleme oranı arttıkça hacimlerinin büyüdüğü, devir sayısı arttıkça küçüldükleri görülmüştür. Derin kriyojenik işlem uygulanmış HSS matkapların işleme sürelerinin genel olarak işlem uygulanmamış HSS matkaplardan daha kısa olduğu belirlenmiştir. Kesici takım ömrü deneylerinde, matkaplarda radyal ağız aşınması, dış köşe aşınması ve serbest yüzey aşınmasının meydana geldiği görülmüştür. Derin kriyojenik işlem uygulanmış HSS matkapların aşınma değerlerinin daha az olması nedeniyle takım ömürlerinin arttığı belirlenmiştir. İşlem uygulanmamış HSS matkapların çıkardığı talaşın sıcaklığının derin kriyojenik işlem uygulanmış HSS matkapların çıkardığı talaştan daha yüksek olduğu görülmüştür. Matkap sıcaklarının, işlem uygulanmamış HSS matkaplarda daha yüksek olduğu bulunmuştur. Düşük ilerlemelerde ve derin kriyojenik işlem uygulanmış matkaplar ile delinen kompozitlerdeki deformasyonların daha az olması nedeniyle çekme kuvvetleri daha yüksek çıkmıştır.Öğe Lazer kaynağı ile kaynak yapılan alüminyum alaşımlarının mekanik özelliklerinin araştırılması ve kaynak parametrelerinin taguchi ve anova yöntemleri kullanılarak optimizasyonu(Mehmet BULUT, 2022-12-21) Adin, Mehmet ŞükrüBu çalışmada, AA2024 alüminyum alaşımı malzemelerin lazer kaynağı sırasında uygulanan farklı kaynak parametrelerinin çekme mukavemeti üzerindeki etkileri araştırılmış ve en uygun kaynak parametrelerini elde etmek için Taguchi ve ANOVA yöntemleri kullanılarak optimizasyonları yapılmıştır. Değişken kaynak parametreleri olarak lazer gücü, darbe süresi, ışın güç yoğunluğu ve darbe enerjisi kullanılmıştır. Sonuçlar, en düşük çekme dayanımının, 1800 W lazer gücünde, 5 ms darbe süresinde, 6000 W/mm2 ışın güç yoğunluğunda ve 9,5 Joule darbe enerjisi kullanılarak elde edildiğini, en yüksek çekme dayanımının ise 2600 W lazer gücünde, 6 ms darbe süresinde, 6500 W/mm2 ışın güç yoğunluğunda ve 9,5 Joule darbe enerjisi kullanılarak elde edildiğini göstermiştir. En yüksek çekme dayanımı (174 MPa) ile en düşük çekme dayanımı (113 MPa) sonuçları karşılaştırıldığında, en yüksek çekme dayanımının en düşük çekme dayanımından %53,98 daha yüksek olduğu bulunmuştur. S/N oranlarına göre, 2600 W lazer gücü, 6 ms darbe süresi, 7000 W/mm2 ışın güç yoğunluğu ve 10,5 Joule darbe enerjisinin AA2024 alüminyum alaşımının lazer kaynağı ile kaynak edilmesi için en optimum kaynak parametreleri olduğu anlaşılmıştır. ANOVA analizine göre ortalama çekme dayanımı üzerinde en etkili parametrenin lazer gücü (%82,45) olduğu belirlenmiştir.Öğe Motorlarda kullanılan kam milinin nümerik hasar analizi(Batman Üniversitesi, 2018-05) Yıldız, Bilal; Adin, Mehmet Şükrü; İşcan, Bahattin; Seven, BurhanKam mili, subaplara hareket veren bir parçadır. Hareketini krank milinden alan motorun yardımcı milidir. Bu hareketler sayesinde, egzoz ve hava subapları düzenli olarak açılıp kapanır. Açma-kapama işleminin amacı şudur: Kapaklar açıldığında içeri hava girmesi, sonrasında yanma olayı olması ve akabinde de kirlenmiş havanın egzozdan çıkmasıdır. Kam mili, krank mili tarafından tahrik edilir ve krank milinin dönme sayısının yarısı kadar bir dönme hızıyla döner[1]. Kam milleri genellikle yüksek kaliteli çelik alaşımlarından dövülerek veya dökülerek tek parça halinde üretilir. Kam yüzeyleri ısıl işlemlerle sertleştirilir. Genellikle kam millerinde her silindir için bir emme bir de egzoz olmak üzere iki adet kam bulunur. Bazı motorlarda örneğin boksör tipi 4 silindirli bir motorda bir emme ve bir egzoz kamı karşılıklı iki silindirin supaplarını açmaktadır. Ayrıca günümüzde kullanılan DOHC motorlarda emme supapları için bir kam mili ve egzoz supapları için de ayrı bir kam mili bulunmaktadır[2]Öğe Numerical analysis of damaged helical gear wheel(Batman Üniversitesi, 2021-06-30) Adin, Hamit; Adin, Mehmet ŞükrüIn the present day, gear wheels are used to transmit mechanical power in land, sea and air vehicles. Damages can sometimes occur in these gear wheels used in machines. In order to prevent these damages, the use and importance of numerical programs increase with the developing technology. Damages that may occur can be determined in advance through these programs. Thus, material selection can be made with cost-effective analysis. In this study, a damaged helical gear, which is frequently used in car engines, was analyzed numerically. In the study, the damaged helical gear was first modeled with the help of Solidworks program and then static stress analysis was performed with the ANSYS Workbench Finite Elements Package program. In the analysis, the properties of the helical gear made of structural steel were used. As a result of the study, it was determined that the helical gear was broken due to exceeding the safety stress limit.Öğe Numerical investigation of fatigue behavior of non-patched and patched aluminum/composite plates(Ahmet ÇALIK, 2021-12-20) Adin, Hamit; Sağlam, Zeyni; Adin, Mehmet ŞükrüIn this study, the fatigue behavior of composite patched and non-patched Al 5083 aluminum plates was numerically investigated. Al 5083 Aluminum plates with semi-circular notched (2, 3 and 4 mm long cracked) and "V" notched (30°, 45° and 60° angled) were used in the analyzes. Mechanical properties of Al 5083 Aluminum plate, DP460 type adhesive of produced by 3M and [0°]8 glass fiber reinforced composite patch material was used for the study. The Finite Element Method was applied for numerical study. Numerical analyzes were performed with the Ansys version 15.0 Workbench Package program. As a result of the numerical study, the highest fatigue life (1593.2 N) is seen on the 30° angled "V" notched and patched specimen. However, the fatigue life in non-patched specimen (30° angled "V" notched) was found to be 277.69 N. Thus, the study revealed that the composite patch's contribution is very important.Öğe Numerical investigation of fatigue behaviors of non-patched and patched aluminum pipes(Hibetullah KILIÇ, 2021-06-01) Adin, Hamit; Yıldız, Bilal; Adin, Mehmet ŞükrüIn this study, the fatigue behaviors of non-patched and patched aluminum pipes were investigated numerically. The Finite Element Method was used for fatigue analysis in the study. Finite Element Method was implemented with Ansys Workbench (15.0) program. Al 6063 type aluminum pipe, DP-460 type adhesive and [0/90]2 reinforced angled glass-epoxy composite patch material were used in the analyzes. As a result of the numerical study, it was observed that patch size is an effective parameter in fatigue strength and that quarter-circle and semi-circular composite patches increase the fatigue life. It was also observed in the analyzes that the quarter-circle patched aluminum pipes achieved higher fatigue strength.Öğe Optimization of mechanical properties of composites obtained from textile wastes using Taguchi and ANOVA methods(Batman Üniversitesi, 2022-07-02) Adin, Mehmet ŞükrüToday, one of the most polluting manufacturing sectors is the textile industry. Therefore, recycling of these wastes is of great interest. One of the solutions applied for the recycling of these wastes is their use in the manufacture of composites. In this study, optimization of manufacturing parameters was made in order to obtain plates with the highest tensile strength from composite materials to be produced from textile wastes by using Taguchi and ANOVA methods. As a result of the study, it was found that the tensile strength of the composite plates made of polyester fabric was higher than the plates made of cotton fabric, and the signal/noise (S/N) ratios of 0° angle reinforced composites were lower than 90° angle reinforced composites. It was observed that there was a nearly linear increase in the S/N ratios depending on the increase in the number of reinforcements. As a result of the ANOVA analysis, it was found that the most effective factor according to the tensile strength was the reinforcement angle with 45.06%. It was observed that the highest tensile strength of the composite plates obtained from cotton fabric was 40.058 MPa with 90° angled reinforcement elements and 14 reinforcements, and the lowest tensile strength was 23.451 MPa with 0° angled reinforcement elements and 10 reinforcements. In composite plates obtained from polyester fabric, the highest tensile strength was 42.136 MPa with 45° angled reinforcement elements and 14 reinforcements, and the lowest tensile strength was 27.112 MPa with 0° angled reinforcement elements and 10 reinforcement numbers. It has been found that the tensile strength of the composite plates obtained from polyester fabric is higher than that of the composite plates obtained from cotton fabric.Öğe Optimization of process parameters of medium carbon steel joints joined by MIG welding using Taguchi method(European Mechanical Science, 2022-03-20) İşcan, Bahattin; Adin, Mehmet ŞükrüIn this study, related to getting better obtain to the mechanical properties of medium carbon steel joints joined by MIG welding method using the Taguchi method welding groove were optimized. Grove angle (60ᵒ, 75ᵒ and 90ᵒ), current (100 A, 110 A and 120 A) and voltage (25 V, 30 V and 35 V) were used as welding parameters. The results showed that the highest tensile strength as 597.963 MPa was obtained at groove angle 90ᵒ, current 120 A and voltage 30 V, the lowest tensile strength was obtained as 395.125 MPa. The highest elongation as 11.551% was obtained at groove angle 90ᵒ, current 120 A and voltage 30 V, the lowest elongation was obtained as 8.354%. In addition, it was observed that the changes in current and voltage values significantly affect the tensile strength and elongation values of the joints. According to ANOVA analyses, the most effective parameter on average tensile strength and elongation were determined to be groove angle (62.75% and 75.58%, respectively). Based on S/N ratios, the optimal parameters for average tensile strength and elongation were determined A3B3C2 factors.Öğe Optimization of welding parameters of AISI 431 and AISI 1020 joints joined by friction welding using taguchi method(Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, 2022-06-30) Adin, Mehmet Şükrü; İşcan, Bahattin; Baday, ŞehmusMartensitic stainless steel AISI 431 and low carbon steel AISI 1020 are materials used together in many different industries. However, important problems are encountered when welding (fusion welding) these materials to each other. For this reason, friction welding process (Solid-state welding) is used to join these dissimilar metals. There are very few studies on joining these materials with friction welding. Therefore, the optimization of the welding parameters used in joining these dissimilar steel pairs with friction welding is of great important. In addition, the effects of the factors dependent on friction welding parameters need to be well understood. In this study, AISI 431 and AISI 1020 steel bars were successfully joined by friction welding, and the effects of welding parameters on tensile strength and axial shortening were investigated, and welding parameters were optimized using Taguchi method to obtain quality weld joints. The experimental results of the study showed that the highest tensile strength (573.32 MPa) of the joints was 54.53%, higher than the lowest tensile strength (370.99 MPa), the highest axial shortening (23.18 mm) was 650.16%, higher than the lowest axial shortening (3.09 mm). The optimal parameters for average axial shortening and average tensile strength were determined as A3B1C3 and A3B3C2; and the highest percentage contribution values for axial shortening and tensile strength were found to be 51.55% (rotating speed) and 63.90% (rotating speed); and R2 values for the average axial shortening and average tensile strengths were found to be 97% and 99.3%, respectively.