Yazar "Balta Avut, Hatice" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Birgi, Tire ve Ayasuluk’da Beylik ve Erken Osmanlı Dönemi mezar taşı kitabeleri(Tokat Valiliği Yayınları, 2019-10) Top, Mehmet; Balta Avut, HaticeÖğe Darende Somuncu Baba Külliyesi ile Afşin Ashabı Kehf Külliyesinin inanç turizmi açısından değerlendirmesi(Paradigma Akademi Basın Yayın Dağıtım, 2019-12) Balta Avut, Hatice; Top, Mehmetİnanç turizmi, kutsal yerlerin ziyaret edilmesi sonucu ortaya çıkan bir turizm şekli olup, Türkiye 'de inanç turizmi kapsamında görülebilecek birçok kutsal ve tarihi yer ile eserler bulunmaktadır. Bu bağlamda Anadolu’nun kültürel zenginliği inanç turizminin de bir parçası haline gelmiş ve günümüzde kültürel turlarla birlikte güzergah belirlenmesinde önemli bir faktör olmuştur. Malatya çevresinde yer alan Nemrut Dağı, Eshab-ı Kehf ve Somuncu Baba gibi ziyaret yerleri bunlardan bazılarıdır. Bildiri kapsamında, Malatya’dan başlayarak belirli bir güzargah çerçevesinde aynı gün gezilebilecek olan Darende Somuncu Baba Külliyesi ile Afşin Ashabı Kehf Külliyesi toplam 300 km lik bir mesafeyi kapsamaktadır. Doğrudan Malatya Kayseri yolunu takip ederek Darende Merkezde yer alan Somuncu Baba türbesi ziyaret edildikten sonra, Darende çıkışında Elbistan yoluna saparak hem Günpınar şelalesi hem de Afşin Eshabı Kehf ziyaret yerine rahat ulaşılabilir. Darende’nin merkezinde Tohma Irmağı kenarında yer alan Somuncu Baba Külliyesi her yıl binlerce misafiri ağırlamaktadır. Adına külliye kurulmuş olan Şeyh Hamid-i Veli (Somuncu Baba), 1331-1412 yılları arasında yaşamış olup, birçok şehirde bulunmuş nihai durağı ise Darende olmuştur. Tohma Kanyonu içerisinde yaptığı çilehanesi ve Tohma ırmağı kıyısına kurduğu dergâhı ile etrafındakileri irşâd eden Somuncu Baba Hazretleri, 1412 yılında Darende’de vefat etmiştir. Somuncu Baba Külliyesi dâhilinde; Somuncu Baba Türbesi, Hulusi Efendi Haziresi, Somuncu Baba Müzesi, Hamidiye Çarşısı, Abdesthaneler, Şeyh Hamid-i Veli Kütüphanesi, Kudret Havuzu, Somuncu Baba Çilehanesi, Tohma Kanyonu ve mesire alanları bulunmaktadır. Kahramanmaraş’ın Afşin İlçesi'nin 7 km. kuzeybatısında yer alan külliye, Roma döneminden beri kutsal sayılan ve Eshab-ı Kehf adıyla tanınan kayalık bir tepenin yamacındaki mağaranın çevresine kurulmuştur. Anadolu' da Afşin, Efes ve Tarsus'un dışında Asya, Avrupa ve Afrika kıtalarının birçok yerinde bazı mağaralara Eshab-ı Kehf denilmiştir. Fakat birçok Müslüman tarihçi ve tefsirci Eshab-ı Kehf mağarasının büyük bir ihtimalle Afşin'deki mağara olduğu konusunda birleşmişlerdir. . Eshab-ı Kehf, Bizans devrinde olduğu gibi, Selçuklular'ın fethinden sonra da Hıristiyanlar ve Müslümanlar tarafından kutsal bir mekan kabul edilerek önemli bir ziyaret yeri olmuştur. Buraya gelen ziyaretçilerin ihtiyaçlarının karşılanması ve konaklamalarının sağlanması için Anadolu Selçuklularının Maraş Emıri Nusretüddin Hasan Bey, ribat (1215), cami (1215-1234) ve han (1232-33) yapılarından oluşan külliye inşa ettirilmiştir. Daha soma külliyeye Dulkadir Beyliği (1337-1522) döneminde medrese (1480-1492), kadınlar mescidi (1500) ve buk'a ilave edilerek büyütülmüştür. Külliyeye en son eklenen Paşa Çardağı, Osmanlı döneminde 1531 yılında inşa edilmiştir. Darende ve Afşin’de bulunan bu değerlerin kültür ve inanç turizmi açısından gerekli ilgiyi görüp görmediği değerlendirilecektir. Bu külliyelerin alan yönetimlerinin yapılıp yapılmadığı; buna bağlı alt ve üst yapı ile çevre düzenlemesi ve temizliğinin ihtiyacı karşılayacak biçimde oluşturulup, oluşturulmadıkları irdelenecektir. Ayrıca Bu iki külliyenin birbirine entegre edilerek ziyaret edilme olanakları ortaya konmaya çalışılacaktır.Öğe Mardin ilindeki Artuklu ve Akkoyunlu türbe gelenekleri(Eğitim Yayınevi - Bilimsel Eserler, 2021) Balta Avut, HaticeSanat, insanın duygu ve düşüncelerini yansıtmakta kullandığı bir yöntem olmasının yanı sıra sahip olduğu güzellik ve estetik bakış açısının da ifade aracı olarak tanımlanabilir. Sanatçının bilgi birikimi ve becerisine göre ortaya çıkan sanat, içinde bulunduğu toplumun kültür değerlerine ve inanç yapısına bağlı olarak da şekillenmektedir. Bu açıdan bakıldığında sanatın hem bireysel hem de toplumsal bir yönü bulunmaktadır. Bir toplumun bünyesinde barındırdığı sosyo-kültürel yapı, sahip olduğu inanç ve ritüeller, mitler ve etkileşim alanları gibi birçok unsur o toplumun sanat anlayışının oluşmasına etki eden en önemli faktörler olarak vurgulanabilir. Kendine özgü zengin bir tarihi dokusu ve sanat anlayışı olan Anadolu coğrafyası, çok sayıda taşınır ve taşınmaz kültür varlığına ev sahipliği yapmaktadır. Arkeoloji ve Sanat tarihi disiplininin genel çerçevesine uyularak hazırlanmaya çalışılan bu kitapta, Anadolu’nun farklı bölgelerine ait sanatsal ve kültürel faaliyetlere değinilmiştir. Çalışma kapsamında ele alınan konular, eski çağlarda Anadolu coğrafyasında görülen ritüeller, Karadeniz ve çevresine ait verileri incelemek amacıyla düzenlemiş olan yüzey araştırmalarında elde edilen bulgular ile ilgili değerlendirmeler, Pers İmparatorluğunun sosyal ve siyasal yapısı hakkında bilgiler içeren antik metinler, yazıtlar ve modern kaynakların incelenmesine dayalı gözlemler, günümüzde Bandırma Müzesi’nde yer alan ve Hristiyan kültürüne bağlı olarak şekillenmiş olan bir grup taş eserin komşu sanat çevrelerindeki benzer ve farklı örnekler ile karşılaştırılarak tanıtıldığı çalışma, Mardin’de yer alan Artuklu ve Akkoyunlulara ait türbe geleneğini plan ve mimari özelliklerinin yanı sıra yapıların inşasında kullanılan malzeme ve teknik özellikler ile bezeme programları açısından ele alan inceleme bu kolektif çalışmanın bölümlerini meydana getirmektedir. Gerçekleştirilen bütün bu araştırmalar, incelenen eserlerin somut anlamda tanıtılmasının yanı sıra temsil ettikleri kültürlere ait sembolik anlamları da irdeleyen ve etkileşim içerisinde bulundukları kültür çevrelerini de göz önünde bulundurarak yorumlayan bir bakış açısıyla ele alınmıştır.Öğe Tombstones in dervish lodge structure of the Salihiyye gardens in Hasankeyf(Berikan Yayınevi, 2020) Balta Avut, HaticeThis book comprises of original studiesof scientists and researchers working in different disciplines of social sciences who responded to the call of Berikan Publishing House, which has been operating for more than two decades, to create an academic book to be published in foreign language through the agency of Prof. Osman Köse, an academician at the Police Academy. Scientists and researchers from Turkey, Azerbaijan and Russia applied for the call of Berikan Publishing House with ten English, two Persian, one Arabic and two Russian studies. Each study is classified according to the disciplines. In this respect, the book contains fifteen original studies from the disciplines of archaeology, history, art history, philology and international relations. Of those fifteen studies conducted by the academicians and the researchers, five are in art history, four are in history, three are in philology, two are in archaeology and one is in international relations. The original studies which enrich the existing literature and were conducted with an objective and innovative approach by the scientists and researchers have brought forth this interesting book. In this respect, this book is important as it is expected to lead to future interdisciplinary studies and to light the way for them. This book comprising of reviews and research articles is a gift to the world of science by its authors who worked in due diligence, commitment and firm intention. I would like to present my endless thanks to each of them for their precious efforts. To my workmates who put their efforts in editing and reduction stages and to the employees of the Berikan Publishing House who did a great job in the design, printing and publishing of the book, I really appreciate your contributions. Intended this book primarily to help the researchers and add to the science from a new angle.Öğe Van Gölü Havzası Ortaçağ Türk Dönemi (12. yy- 15.yy) cami plân tipolojisi(Trakya Üniversitesi, 2019-11) Balta Avut, Hatice; Top, MehmetTürkiye coğrafyasının Doğu Anadolu bölgesinde yer alan Van Gölü Havzası; Van, Bitlis, Hakkâri ve Muş illerini kapsamaktadır. Bölge, tarihsel süreç ve kültürel miras açısından Urartu medeniyeti başta olmak üzere, tarih öncesi devirlerden başlayarak günümüze değin önemli birçok kültürel birikim ortaya koymuştur. Havzada bu dönemlerden kalma eserler önemli bir yer tutmaktadır. Özellikle bunlar cami, medrese, han, hamam, türbe, köprü ve diğer birçok dinsel ve sosyal amaçlı mimari eserler olup, bölgenin tekrar canlanışını gözler önüne sermektedir. Bölgedeki ilk cami örneklerinin Selçuklularla birlikte 12. yüzyıl ortalarından itibaren görülmeye başladığı anlaşılmaktadır. Selçuklu dönemiyle birlikte avlu, sahın, eyvan ve mihrap önü bölümü ya da kubbesi cami plan tipolojilerinin belirlenmesinde öne çıkmaktadır. Sahınlar enine ya da boyuna düzenlenebilmekte, avlu harimin ortasında veya kuzeyinde olabilmekte, eyvan daha çok avlu çevresinde dört eyvan düzenlemesi şeklinde karşımıza çıkmakta, mihrap önü bölümü ise çoğunlukla bir kubbe ile belirginleşmektedir. Bu unsurların cami içerisinde bulunuşları ve düzenlemelerine Van, Bitlis ve Muş ilinde yer alan örnekler, buna göre yeni bir tipoloji denemesi yapılarak değerlendirmeye tabi tutulacaktır. Bunların en önemlilerini Van Ulu Cami, Bitlis Ulu Cami, Adilcevaz Ulu Cami, Gevaş İzzettin Şir Cami, Muş Bulanık Esenlik Köyü Camisi ve Ahlat Emir Bayındır Cami oluşturmaktadır. Bu bildiri kapsamında, 12.-15. yüzyıllar arasında Van Gölü Havzası’nda inşa edilmiş olan camilerin plan ve mimari özellikleri verilerek üslup özellikleri ve tipolojik açıdan sınıflandırılması yapılacaktır. Aynı zamanda, Selçuklu Dönemi (Ahlatşahlar- Dilmaç Beyliği), İlhanlı Dönemi ve Akkoyunlu Beyliği Döneminden günümüze ulaşmış camilerin yerel, çevresel ve bölge dışındaki İslâm cami mimarisindeki oluşumlarla olan etkileşimleriyle bu camilerin Van Gölü Havzası’ndaki konumları üzerinde durulacaktır.