Fen - Edebiyat Fakültesi, Psikoloji Bölümü, Bildiri Metinleri Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 7 / 7
  • Öğe
    Bir kadın filozof : İoanna Kuçuradi
    (2017-03) Arslan, Yusuf; Öz, Erdal
  • Öğe
    Türkiye’de kan davası, intihar ve cezaevi vakalarının okul hayatındaki başarısızlık üzerindeki etkileri
    (Anı Yayıncılık, 2014-04) Arslan, Yusuf
    Okul hayatında başarısızlık dünyada ve ülkemizde giderek artış gösteren bir olgudur. Buna göre, derslerde varlık gösterememe, kötü notlar alma ve ders çalışmamak şeklindeki davranışlar okul hayatında başarısızlık olarak tanımlanabilir. Öğrenci başarısızlığının aileden kaynaklanan nedenlerden (Dodurgalı, 2000:107-108), sosyal ve ekonomik nedenlerden (Tezcan, 1997:228), psikiyatrik nedenlerden (Abalı, 2007:15-19), başarı güdüsünü engelleyen kişisel etmenlerden (Kasatura, 1991:75-81), eğitim sisteminin yapısından kaynaklanan sorunlardan (Çuhadaroğlu, 2006:67), okuldan, okul idaresinden, öğretmenlerden kaynaklanan nedenlerden (Bırtıl, 2011:7-9) kuşkusuz bağımsız değildir. Ancak bu makalede özellikle, intihar, kan davası ve cezaevlerinin okul hayatındaki başarısızlık üzerindeki etkileri ve sonuçları üzerinde durulmuş, diğer başarısızlık nedenleri kapsam dışı bırakılmıştır. Bunun nedeni araştırma evreni olan Batman kentinin sosyolojik arka planı ile ilişkilidir. Çünkü Batman yöresi kan davası, intihar ve cezaevi vakaları gibi olayların çok sık yaşandığı bir bölgedir.
  • Öğe
    Hendek terörü nedeniyle farklı illerdeki okullara yollanan öğrencilerin travma tepkileri üzerine bir araştırma Şırnaklı öğrenciler örneği
    (Fırat Üniversitesi, 2016-10) Arslan, Yusuf
    Bu araştırmada, Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde bazı illerde terör örgütünün kazdığı hendekler nedeniyle çıkan olaylar sonrasında, okulları kapanan, öğretmenleri görevlerinden ayrılan öğrencilerin, telafi eğitimi alabilmeleri için yollandıkları farklı illerde ne tür sorunlar yaşadıkları incelenmiştir. Araştırmada, nitel ve nicel araştırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Veriler, anket ve odak grup görüşmesi teknikleri ile elde edilmiştir. 62 öğrenci anket sorularını yanıtlamış, 12 öğrenci ile de odak grup görüşmesi yapılmıştır. Öğrencilerin tamamı 8.sınıf öğrencisi olup, Şırnak nüfusuna kayıtlıdır.
  • Öğe
    Görme engellilerin toplumsal hayatta karşılaştıkları zorluklar (Batman örneği)
    (Batman Üniversitesi, 2014-05) Arslan, Yusuf; Şahin, Hacı Murat; Gülnar, Übeyde; Şahbudak, Murat
    Bir kentin yaşanılabilirlik seviyesinin sağlıklı olmasında çocuklar, kadınlar, yaşlılar gibi grupların yararına yönelik toplumsal hizmetler yürütmek önemli parametrelerden birisidir. Diğer bir önemli parametrede kentte yaşayan engelli bireylerin toplumsal hayata katılmalarını sağlayan hizmetlerin sunulmasıdır. Türkiye’de şehircilik planlarında engelliler için kimi iyileştirmeler yapılmıştır ancak, tam anlamıyla engellilerin toplumsal hayata katılmalarını sağlamaya yeterli gelmemiştir. Örneğin kaldırımlar, yollar, sokaklar, yetersiz sokak aydınlatmaları, sesli olmayan trafik ışıkları, ulaşım araçları ve AVM’lerin yapısı engellilerin erişim ve ulaşım ihtiyaçlarını cevap vermekten uzaktır. Şehir planlaması yapılırken engellilerin görüşlerine başvurulmaması bu problemin ortaya çıkmasında en önemli nedenler arasındadır. Engelliler için problemli şehirlerden biri de Batman’dır. Batman sahip olduğu petrol nedeniyle sürekli dış göç almakta, nüfus hızla artmakta, işsiz nüfus hızla çoğalmakta, şehrin sosyo-ekonomik yapısı her geçen yıl karmaşıklaşmaktadır. Kentin bu hızlı yapısal değişikliğinden olumsuz etkilenen gruplardan en önde geleni görme engellilerdir. Bu makalede hızlı bir kentleşme sürecine giren Batman’da görme özürlülerin toplumsal hayatta yaşadıkları zorlukları anlamak hedeflenmektedir. Araştırmada nitel ve nicel araştırma yöntemleri bir arada kullanılmış, veriler anket ve görüşme tekniği ile toplanmıştır. Araştırma Batman’da yaşayan görme engelliler ile sınırlı olup, diğer engel türlerine giren bireyler kapsam dışı bırakılmıştır. Araştırma sonucuna göre görme engellilerin istihdam ve özürlü maaşlarının düşüklüğünden kaynaklı yaygın bir sorun yaşadıkları tespit edilmiştir. Bununla beraber eğitsel, sosyal ve ulaşılabilirlik gibi uygulamalardaki yetersizliğinde görme engellilerin toplumsal yaşama katılmaları önünde sorun olduğu tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Resmi ve sözlü tarih anlatıları arasında bulunmanın alevi öğrenciler ve tarih öğretmenleri üzerindeki etkileri (Tunceli Merkez örneği)
    (Bingöl Üniversitesi, 2014) Arslan, Yusuf
    Bu araştırmada Alevi öğrenciler ile tarih öğretmenlerinin okullarda ve sosyokültürel çevrelerinden öğrendikleri birbirinden farklı tarih anlatılarına maruz kalmalarının onları nasıl etkilediği araştırılmıştır. Araştırma 2012 yılında Tunceli kent merke-zinde yapılmış olup Alevi İslam inancına mensup 49 ortaöğretim son sınıf öğrencisi, 15 veli ve 6 tarih öğretmeni çalışma grubunda yer almıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre öğrencilerin resmi ve sözlü tarih bilgilerinin yaygın olarak çeliştiği görülmüş, iki tarih arasında bulunan öğrencilerin tarih dersleri/ders kitaplarına karşı ilgilerinin azaldığı, bilgi kargaşasıyla beraber kimlik parçalanması gibi sonuçlara yol açtığı saptanmıştır. Tuncelili tarih öğretmenlerinin de "kendileri ile çelişme”, “gerçek dışı olduğuna inandığı bilgileri vermeye zorlanma” ya da “kendine oto sansür uygulama” gibi içsel problemlerle uğraştıkları anlaşılmış, derslerde toplumlarının tarih görüşleri ile çelişen konularda bütüncül ve gerçek bir katılım gösteremedikleri tespit edil-miştir. Tarih derslerinde/kitaplarında Alevilerle ilgili tarihsel bilgilere yer verilme-sinin yaşanılan sorunları azaltacağı, toplumsal hoşgörü ve barışa katkı sağlayacağı düşünülmektedir