Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 10 / 23
  • Öğe
    Atık kızartma yağlarının alternatif dizel motor yakıtı olarak değerlendirilmesi
    (TMMOB Makina Mühendisleri Odası, 2011) Adin, Hamit; Yaşar, Fevzi; Altun, Şehmus
  • Öğe
    Onarımda kullanılan darbe dayanımlı iki bileşenli yapıştırıcılar
    (Fırat Üniversitesi, 2011) Adin, Hamit; Altun, Şehmus; Yaşar, Fevzi
  • Öğe
    Strength and failure analysis of inverse Z joints bonded with Vinylester Atlac 580 and Flexo Tix adhesives
    (Springer, 2012-11) Adin, Hamit; Turgut, Aydın
    In this study, the tensile strength and failure loads of the inverse Z joints were analyzed both experimentally and numerically by using two adhesives with different properties under a tensile load. Vinylester Atlac 580 and Flexo Tix were used as adhesives and the joints were prepared with two different composite materials. Initially, the mechanical properties of the adhesives were specified using bulk specimens. Then, the stress analyses were performed using three-dimensional finite element method (3-D FEM) via Ansys (V.10.0.1). The experimental results were compared with the numerical results and they were found quite reasonable. According to the test results, it can be seen that when the adherend thickness is increased, the stress increases as well. The most appropriate value of the adherend thickness is identified as t = 5 mm. Furthermore, it was observed that the lowest failure load was obtained at t = 3 mm the thickness for each specimen.
  • Öğe
    Fuel properties of biodiesels produced from blends of canola oil and animal tallow
    (SILA SCIENCE, 2011-04) Adin, Hamit; Altun, Şehmus; Yaşar, Fevzi
    Biodiesel is an alternative diesel fuel that can be produced from renewable feedstocks such as vegetable oil or animal fats by transesterification with methanol for using in diesel engines. The viscosity and density of biodiesel fuels are important parameters due to being key fuel properties for injection and combustion process of diesel engines. These fuel properties mainly depend on the feedstock which is used in the biodiesel production. Also, lubricity is an important for diesel engine fuels due to the fuel injection systems are lubricated by the fuel itself. In this study, the blends containing 0, 25, 50, 75 and 100% of food-grade canola oil/inedible animal tallow in volume basis were prepared and converted into methyl esters by base-catalyzed transesterification. Effect of canola oil ration in the feedstock on the viscosity, density and lubricity were investigated. Lubricity was determined using the high-frequency reciprocating rig (HFRR) test. Experimental results showed that the kinematics viscosity of increased as animal tallow ratio increased in the feedstock, as animal tallow itself is more viscous than canola oil. Also, density did not change much when blended feedstocks were used. Besides, it was observed that lubricity of biodiesel fuels from blended feedstocks was slightly get worse compared with pure biodiesels.
  • Öğe
    Şırnak yöresindeki asfaltit kömürler ve özellikleri
    (Dicle Üniversitesi, 2010) Adin, Hamit; Altun, Şehmus; Yaşar, Fevzi
    Enerjinin giderek küreselleşmesi ve değişen piyasa şartları ile izlenen liberal ekonomik modeller; bir yanda dışa bağımlılığı asgari seviyelere çekecek, öte yandan ekonomik canlanmaya en üst düzeyde katkıda bulunacak enerji politikalarının uygulanmasını gerekli hale getirmektedir. Sadece diğer fosil kaynaklara göre rezervin büyüklüğü açısından değil, kömür yataklarının yurdumuzun çeşitli bölgelerine dağılmış olması, ekonomik kalkınmaya son derece olumlu etkide bulunması, işletilmesi nedeniyle ortaya çıkan katma değer, elektrik enerjisi üretiminde ucuz hammadde olması ve emniyetli taşınması gibi faktörler kömürü en önemli fosil enerji kaynağı haline getirmektedir. Bu çalışmada, Şırnak kömürü çeşitli yönleriyle ele alınmış, sorunlar tartışılmış ve çözüme yönelik politikalar oluşturulmaya çalışılmıştır
  • Öğe
    Çatlak bulunan izotropik dökme demir levhada gerilme analizinin incelenmesi
    (Karabük Üniversitesi, 2009-05) Adin, Hamit; İşcan, Bahattin; Turgut, Aydın
    Bu çalışmada, eksenel yüke maruz ve içinde yüke dik çatlak bulunan izotropik bir levhada gerilme analizi yapılmıştır. Çalışmada sonlu elemanlar metodu kullanılarak sayısal çözüm yapılmıştır. Çözümde SAP2000 programı kullanılmıştır. Çalışmada gerilme dağılımlarının hassasiyeti açısından levhanın boyutları küçük alınmıştır. Bu küçük levha sonlu küçük parçalara bölünüp uygulanan yük iki ayrı şiddette, tekil ve düzgün yayılı olarak uygulanmıştır. Uygulanan yükün dışında çatlak genişliği de değişken olarak alınmıştır. Levhanın malzemesi dökme demir olarak ele alınırken diğer parametreler değiştirilerek program çalıştırılmaktadır. Bu analizler sonucunda program, levhadaki gerilme dağılımlarını diyagram halinde vermektedir. Diyagramlardan çatlağın uç kısımlarında büyük gerilme yığılmaları olduğu görülmüştür.
  • Öğe
    Asfalt depolama tanklarının kızgın yağ ile ısıtılması ve sistemdeki ısı transferinin incelenmesi
    (Fırat Üniversitesi, 2011) Adin, Hamit; Altun, Şehmus; Yaşar, Fevzi; Işık, Mehmet Zerrakki; Işık, Süleyman Kazım
  • Öğe
    Yapıştırıcının mekanik özelliklerinin bulk numuneler yardımıyla belirlenmesi
    (e-Journal of New World Sciences Academy, 2010-07) Adin, Hamit; Turgut, Aydın; İşcan, Bahattin
    Bu çalışmamızın amacı, konstrüksiyon tasarımı için gerekli bazı yapısal yapıştırıcıların mekanik özelliklerinin belirlenmesidir. Çalışmamızda yapıştırıcı malzemelerin mekanik özelliklerini tespit etmek içim bulk numuneler kullanılmıştır. Numuneler için kalıp yapılmış, numunelerin gaz boşlukları ve süneksizlikleri giderildikten sonra deneyler yapılmıştır. ASTM çekme deney prosedürü uygulanarak yapıştırıcıların mekanik değerleri bulunmuştur. Deneyler sonucunda yapıştırıcıların elastik şekil değiştirme gösterdikleri görülmüştür.
  • Öğe
    The influence of adherend width on tensile strength and failure load of Z joints bonded with adhesive
    (International Journal of Physical Sciences, 2012-07-19) Adin, Hamit; işcan, Bahattin
    In this study, the influence of the adherend width on the tensile strength and failure loads of Z joints were analyzed both experimentally and numerically. The Z joints were subjected to tensile load in the experiments. The stress analyses were executed using the finite element method (FEM). The FEM analyses were performed with Ansys (v.14.0.1). The FEM analyses were carried out to investigate the stress and strain distributions in the adhesive layer of the Z joints. Experimental results were also compared with numerical results, thus they were found quite reasonable. The results showed that the joint strength and failure loads increased when specimen width (b) was increased. Lowest failure load was also determined at the 10 mm width for each specimen. In order to increase the performance of the joint, 30 mm was found to be the most suitable value of width
  • Öğe
    Bazı yapısal yapıştırıcıların mekanik özelliklerinin belirlenmesi
    (Fırat Üniversitesi, 2012) Adin, Hamit; İşcan, Bahattin; Turgut, Aydın
    Bu çalışmamızın amacı, tasarım için gerekli bazı yapısal yapıştırıcıların mekanik özelliklerinin belirlenmesidir. Çalışmamızda yapıştırıcı malzemelerin mekanik özelliklerini tespit etmek içim bulk numuneler kullanılmıştır. Numunelerin gaz boşlukları ve süreksizlikleri giderildikten sonra deneyler yapılmıştır. ASTM çekme deney prosedürü uygulanarak yapıştırıcıların mekanik değerleri bulunmuştur. Deneyler sonucunda yapıştırıcıların elastik şekil değiştirme gösterdikleri görülmüştür.