21 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 10 / 21
Öğe RCCI yanmalı motorda aspir biyodizeli karışımları ve benzin kullanımının orta yüklerde performans ve emisyon etkilerinin incelenmesi(Fırat Akademi A.Ş, 2017) Aydın, Hüseyin; Işık, Mehmet Zerrakki; Oktay, HasanDizel bir jeneratörde RCCI uygulamasının performans ve emisyonlar üzerine etkileri, yüksek reaktviteli (birincil yakıt) yakıt olarak aspir yağı biyodizeli ve dizel karışımları, düşük reaktiviteli yakıt olarak benzin kullanımıyla incelenmiştir. RCCI uygulaması ikincil bir yakıt enjeksiyon sisteminin emme manifolduyla irtibatlandırılmasıyla sağlanmıştır. Benzin RCCI uygulama oranı motorun toplam kütlesel yakıt tüketiminin %40'u ve %60'si oranında olup, PFI olarak önceden karıştırılmıştır. Testler dizel-jeneratör grubunun tam gücünün %50’ine karşılık gelen ve orta yükleme sayılacak sabit bir 7.2kW motor gücü ve 1500devir/dakikalık bir motor devri gerçekleştirildi. Dizel ile biyodizel karışımının amacı, yanmanın başlamasını kolaylaştırmak için birincil yakıtın reaktivitesini arttırmaktır. Motor alanındaki çalışmaların için en önemli performans ve emisyon parametreleri derinlemesine incelenmiş ve sonuçlar sunulmuştur. RCCI uygulamasında toplam yakıt tüketimi artmış, NOx emisyonları önemli ölçüde azalırken, CO ve HC emisyonları düşük oranda artmıştır.Öğe Konsantrik tip bir ısı değiştiricisinde türbülatörlerin etkisinin sayısal incelenmesi(Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, 2015) Oktay, Hasan; Budak Ziyadanoğulları, Neşe; Yücel, Halit Lutfi; Işık, Mehmet ZerrakkiÖğe Çok katmanlı duvar ve çatı tiplerinin ısıl ve fiziksel özelliklerinin dinamik ısıl karakterlerine olan etkisinin incelenmesi(Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, 2015) Oktay, Hasan; Budak Ziyadanoğulları, Neşe; Argunhan, Zeki; Yumrutaş, Recep; Işık, Mehmet ZerrakkiÖğe Aspir ve kanola biyodizeli kullanımının egzoz emisyonu ve motor performansına etkilerinin incelenmesi(Küresel Mühendislik Çalışmaları Dergisi, 2016-04-01) Aydın, Hüseyin; Işık, Mehmet Zerrakki; Ziyadanoğulları Budak, Neşe; Oktay, Hasan; Bayındır, Hasan; Yücel, Halit LutfiBiodiesel fuel, which can be produced from crude or waste vegetable oil, is an important alternative renewable fuel for diesel engines. Particularly the use of vegetable oils for diesel engines has found an important place in several surveys. Biodiesel can be used alone, or blended with petrodiesel in any proportions. Biodiesel is suitable for usage at conventional diesel engines without modification. In this study, canola and safflower oil biodiesel methyl is realized by using the esterification method.. The produced biodiesels were blended in %(50) (in volume) with diesel fuel. The blends were tested in a four cycle, four cylinder Diesel engine. The effects of biodiesel addition to Diesel No. 2 on the performance and emissions of the engine were examined at full load. The resulting performance values were found to be similar to diesel fuel. In general, specific fuel consumption of biodiesel is higher than diesel at all engine loads. Significant difference between the exhaust temperature is not determined. AB50 biodiesel compared to diesel HC emissions at high loads began to decline. NOx, CO2 and O2 emissions ratio has increased at high loads for Biodiesel fuels. Experimental results showed that the produced biodiesels can be partially substituted for the diesel fuel at most operating conditions in terms of the performance parameters and emissions without any engine modification and preheating of the blends.Öğe Gerçek ve sabit termofiziksel özelliklere sahip duvarlar ve çatılar için elde edilen ısı kazancı değerlerinin karşılaştırılması(Batman Üniversitesi, 2018) Oktay, Hasan; Yumrutaş, Recep; Demir, Mehmet Emin; Işık, Mehmet ZerrakkiÖğe Konsantrik boru tip ısı değiştiricilerinde türbülatörlerin kanat delik geometrisinin ısı transferine ve basınç düşüşüne etkisi(Fırat Üniversitesi, 2011) Işık, Mehmet Zerrakki; Argunhan, Zeki; Yıldız, CengizThe effect of wing hole geometry of the vortex generator on heat transfer and pressure drop in concentric tube type heat exchangers has been investigated in this study.For experiments, two type of hole geometrywereselected.One has four rectengular hole with 2x7mm in dimension andthe other four circular hole with 5mm in diameter andapplied for 55-65-75-90 degree blade angles. Turbulator diameter is 60 mm and includes 6 blades. Air was used as hot stream, whereas water as cold stream. Experimental results were scrutinized.Heat transfer and pressure drop werefound high with usage of circular holes geometry.Öğe Comparison of CLTD and TETD cooling load calculation methods for different building envelopes(Mugla Sitki Kocman University, 2020-06-30) Oktay, Hasan; Yumrutaş, Recep; Işık, Mehmet ZerrakkiThe estimation of the cooling load through the building envelope is an essential task in the selection of proper HVAC system components that influences the building’s performance. For this task, ASHRAE has presented several methods to calculate the building cooling load due to heat gain, such as the total equivalent temperature difference method (TETD), the cooling load temperature difference method (CLTD), and the radiant time series method (RTS). The present study aims to explore the accuracies of those calculation methods in terms of energy efficiency. In this regard, an analytical solution method utilizing Complex Finite Fourier Transform Technique (CFFT) was developed for the calculation of cooling load due to heat gain to compare the temperature differences obtained from the TETD and CLTD methods. Then, a computer program was prepared in MATLAB to perform the calculations based on an analytical methodology. Besides, the estimated CLTD and TETD values by the CFFT were compared with those values presented in the Handbook of the ASHRAE. The calculation results revealed there is a good agreement between the analytical and presented results in the ASHRAE Manual for the selected building envelopes. However, several differences were found between the estimated TETD and CLTD cooling load values and those presented in the Handbook of ASHRAEÖğe Bina yapı elemanları için CLTD ve TETD soğutma yükü hesaplama yöntemlerinin periyodik çözümlerinin karşılaştırılması(Pamukkale Üniversitesi, 2019) Oktay, Hasan; Yumrutaş, Recep; Işık, Mehmet ZerrakkiBina yapı elemanlarından kaynaklı soğutma yükünün doğru bir şekilde hesaplanması, binanın performansını etkileyen uygun HVAC sistem bileşenlerinin seçiminde önemli bir görevdir. Bu görev için ASHRAE, bina soğutma yükünü hesaplamak için, soğutma yükü sıcaklık farkı yöntemi (CLTD), toplam eşdeğer sıcaklık farkı yöntemi (TETD) ve radyant zaman serisi yöntemi (RTS) gibi çeşitli yöntemler sunmuştur. Bu çalışma, bu hesaplama yöntemlerinin enerji verimliliği açısından doğruluğunu araştırmayı amaçlamıştır. Bu bağlamda, CLTD ve TETD yöntemlerinden elde edilen sıcaklık farklarını karşılaştırmak için karmaşık sonlu Fourier dönüşüm tekniği (CFFT) kullanarak soğutma yükünü hesaplayan analitik bir çözüm yöntemi geliştirilmiştir. Matematiksel çözüme dayalı bir hesaplama yöntemi geliştirilmiş olup, sayısal hesaplamalar için ise Matlab'da bir bilgisayar programı hazırlamıştır. Bunun yanında, CFFT tarafından hesaplanan CLTD ve TETD değerleri ASHRAE tarafından sunulan değerlerle karşılaştırılmıştır. Seçilen bina yapı elemanları için hesaplanan sonuçlar ile ASHRAE taraından verilen değerler arasında önemli bir uygunluk olduğu görülmüştür. Ayrıca, hem hesaplanan hem de ASHRAE tarafından sunulan TETD ve CLTD soğutma yükü değerleri arasında çeşitli farklılıklar tespit edilmiştir.Öğe An investigation of the influence of thermophysical properties of multilayer walls and roofs on the dynamic thermal characteristics(Mugla Sitki Kocman University, 2016-06-09) Oktay, Hasan; Argunhan, Zeki; Yumrutaş, Recep; Işık, Mehmet Zerrakki; Budak Ziyadanoğulları, NeşeThe growing concern about energy consumption of heating and cooling of buildings has led to a demand for improved thermal performances of building materials. To achieve this goal, in this study, an investigation is performed to analyze the influence of thermophysical properties and thickness of various multilayer building walls or roofs in a building on the dynamic thermal characteristics, such as the decrement factor (DF), time lag (TL) and heat gain. In order to find the thermal performance characteristics of building structures, such as briquette, brick, blockbims and autoclaved aerated concrete (AAC), which are commonly used in Turkey, an analytical solution method was developed in a computer program in MATLAB and results are compared to determine suitable wall or roof material. Calculation method for the heat flow is based on solution of transient heat transfer problem for the multilayer structures. The program is executed to calculate hourly heat gain values for these samples over a period of 24 h during design day for Gaziantep, Turkey. It was found that thermophysical properties of roofs or walls have a very profound effect on the time lag (TL), decrement factor (DF) and also heat gain.Öğe Evaluation of combustion, performance and emission indicators of canola oil-kerosene blends in a power generator diesel engine(Elsevier, 2017-03-05) Aydın, Hüseyin; Işık, Mehmet Zerrakki; Bayındır, HasanDirect use of vegetable oils as fuel in diesel engines leads to some important engine operational problems that need to be solved in order to make their usability possible. Canola oil was blended with kerosene by percentages of 90% canola oil-10% kerosene (C90&K10), 75% canola oil-25% kerosene (C75&K25) and 50% canola oil-50% kerosene (C50&K50). These blend fuels were initially analyzed by means of physicochemical fuel properties and comparisons were made with standard diesel fuel. Blend fuels and standard diesel fuel (D2) were than tested in a diesel power generator with 4 cylinders in order to investigate the combustion, performance and emission characteristics of the blend fuels and compare them with the petroleum based diesel fuel (D2). All experiments were carried out at specified output power values of 3.6, 7.2 and 10.8 kW and 1500 rpm constants speed. The combustion characteristics of canola oil kerosene blends have found be quite similar to those of D2. Mass fuel consumption and brake specific fuel consumption (bsfc) were slightly increased for blend fuels. Nitrogen oxide (NOx) emissions and exhaust smoke opacities were considerably reduced for blends while carbon monoxides (CO) and unburned hydrocarbon (HC) emissions were a bit increased. It can be concluded that kerosene blended vegetable oils can be used as fuel with improved combustion and performance characteristics compared to those of pure vegetable oils.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »