Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 8 / 8
  • Öğe
    Okul sporlarında, futbol branşında aktif olan sporcularda sportmenlik davranışları ile empatik eğilim düzeyi arasındaki ilişki: Şırnak ili örneği
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-07-21) Üstek, Veysi; Köroğlu, Mihraç
    Bu araştırmanın amacı okul sporlarında mücadele eden futbolcuların sportmenlik davranışları ve empati düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Ayrıca bu araştırmada katılımcıların sportmenlik davranışları ve empati düzeylerinin, cinsiyet, eğitim düzeyi, yaş, branşı yapma süresi ve sporculuk düzeyleri açısından incelenmesi de amaçlanmıştır. Araştırmanın evreni Şırnak Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü (GSİM)’ne bağlı okul sporlarında futbol oynayan lisanslı 1091 sporcu, örneklem ise bunlar arasından gönüllülük esasına göre seçilen 500 katılımcıdan meydana gelmiştir. Araştırmada verileri elde etmek için katılımcılara demografik bilgi formu, çok boyutlu sportmenlik yönelim ölçeği ve spor ortamında empati ölçeği uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 26.0 programından yararlanılmış olup betimleyici istatistiklerin ardından, verilerin normal dağılıma uygunluğu test edilmiştir. Verilerin normal dağıldığının anlaşılması üzerine, bağımsız iki grup ortalamalarını karşılaştırmak için bağımsız gruplar t-testi, ikiden fazla grupların analizinde ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve sürekli değişkenler arasındaki ilişki düzeylerini belirlemek için Pearson Korelasyon Analizi uygulanmıştır. Anlamlılık düzeyi 0,05 olarak kabul edilmiştir. Verilerin analiz sonuçlarında cinsiyet değişkenine göre SOE ölçeği “Sporda Bilişsel Empati” ve ÇBSY ölçeği “Rakibe Saygı” alt boyutlarında anlamlı farklılıklara rastlanmıştır. Eğitim durumu değişkenine göre ise, ÇBSY ölçeği “Kurallara ve Yönetime Saygı” ve “Rakibe Saygı” alt boyutlarında anlamlı farklılığa rastlanmıştır. Futbol oynama değişkenine göre de her iki ölçekte sadece “ Sporda Sorumluluklara Bağlılık” alt boyutu hariç bütününde anlamlı farlılıklara rastlanmıştır. Spor yaşı değişkenine göre çok boyutlu sportmenlik yönelim ölçeği alt boyutlarının spor yaşı değişkenine göre anlamlı fark vardır. Araştırma sonucunda okul sporları futbol müsabakalarında mücadele eden küçük, yıldız ve genç yaş grubundaki sporcularda empati yapabilmenin, sportmen davranışlar sergilemesinde olumlu etkilerinin olduğu tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Spor lisesi öğrencilerinde duygusal istismar ve benlik algısı: Karşılaştırmalı bir çalışma
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-07-18) Karaca, Tuğçe; Çetin, Erdal
    Bu çalışmanın amacı, spor lisesi öğrencileri ile diğer lise öğrencilerinin duygusal istismar ve benlik algılarını karşılaştırmaktadır. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Batman ilinde okuyan spor lisesi ve diğer liselerde okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini araştırmaya gönüllü olarak katılan toplam 500 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin demografik özelliklerine ilişkin veri toplamak amacıyla “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Öğrencilerin benlik algısı ve duygusal istismara olan verilerinin toplanması amacıyla “Ergenler İçin Benlik Algısı Ölçeği” ve “Duygusal İstismar Ölçeği” kullanılmıştır. Anketler uygulandıktan sonra istatistiksel analizleri kolaylaştırmak amacıyla SPSS 22.0 yazılım paketinden faydalanılmıştır. Verileri analiz etmek için frekans analizi, yüzde analizi, aritmetik ortalama, bağımsız değişken testi, varyans analizi (ANOVA) ve post hoc testi gibi çeşitli istatistiksel teknikler kullanılmıştır. Yapılan analiz sonucunda, spor lisesinde okuyan öğrencilerin cinsiyet, yaş, sınıf, aile geliri, kardeş sayısı ve babanın eğitimi gibi değişkenlere bağlı olarak duygusal istismar boyutunda anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir (p<0,05). Bu anlamlılığın cinsiyet değişkeni için kadınlara nazaran erkeklerin puanlarının daha yüksek olduğu, yaş değişkeni için 18 yaşında olanlar, sınıf değişkeni için 12. sınıfta olanlar, aile geliri için orta düzey aile gelirine sahip olanlar (17-30 bin TL), kardeş sayısı için 1-3 kardeşi olanlar ve baba eğitim seviyesi için ilkokul mezunu babaların duygusal istismar ölçeği puanlarının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Spor lisesinde okuyan öğrencilerinin benlik algısı ölçeği puanlarına bakıldığında ise sadece kardeş sayısı boyutunda anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Bu anlamlılığın ise 7 kardeş ve üzeri kardeşe sahip olanlar için benlik algısı puanlarının yüksek olduğu görülmüştür. Diğer liselerde okuyan öğrencilerin cinsiyet, yaş, sınıf ve baba eğitim seviyesi değişkenlere bağlı olarak duygusal istismar boyutunda anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir (p<0,05). Bu anlamlılığın cinsiyet değişkeni için kadınlara nazaran erkeklerin puanlarının daha yüksek olduğu, yaş değişkeni için 14 yaşında olanlar, sınıf değişkeni için 9. sınıfta olanlar ve baba eğitim seviyesi için lise mezunu babaların duygusal istismar ölçeği puanlarının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Diğer lisesinde okuyan öğrencilerinin benlik algısı ölçeği puanlarına bakıldığında ise cinsiyet ve yaş değişkeni boyutunda anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Bu anlamlılığın cinsiyet değişkeni için kadınlara nazaran erkeklerin puanlarının daha yüksek olduğu ve yaş değişkeni için 18 yaşında olanlar için benlik algısı puanlarının yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin duygusal istismar ve benlik algısı ölçeği arasındaki ilişki incelendiğinde ise duygusal istismar ve benlik algısı puanları arasında negatif yönlü bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Gaziantep ilindeki spor okullarına katılan öğrencilerin ailelerinin sosyo-ekonomik yapıları ve beklenti düzeylerinin incelenmesi
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-09-21) Geçer, Serkan; Bilgiç, Murat
    Bu araştırmanın amacı, Gaziantep ilindeki spor okullarına katılan öğrencilerin ailelerinin sosyo-ekonomik yapılarının ve ebeveynlerin beklenti düzeylerinin belirlenmesidir. Araştırmada Sezgin Meral tarafından 2010 yılında uygulanan “Ailelerin Çocuklarını Futbol Okullarına Gönderme Sebeplerinin Belirlenmesi” ile belirtilen anket ifadelerinden yararlanılmıştır. Araştırmada Gaziantep ili yaz spor okullarına uygulanarak ebeveynlerin demografik yapıları, beklenti düzeyleri, spora karşı ilgi düzeyleri ve velilerin karşılaştıkları sorunlar betimsel araştırma yöntemlerinden tarama modeli ile durum tespiti yapılmıştır. Bu araştırmanın evrenini Gaziantep ilinde yaz spor okullarına katılan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklem grubunda yaz spor okullarına çocuklarını getiren bireyler arasından tesadüfü yöntemle belirlen 565 kişi oluşturmuştur. Araştırmanın istatistiksel analizleri JASP (A Fresh Way to Do Statistics) 0.9.2.0 programı ile yapılmıştır. Araştırma sorularının güvenirlilik analizleri, normal dağlım ve homojen dağılım analizleri yapılarak her bir sorudan elde edilen ortalama puanlara göre çözümlemeler yapılmıştır. İstatistiksel yöntemde frekans (N), yüzde (%) ortalama (X̄) ile T-test ve Tek Yönlü Varyans (ANOVA) ile Korelasyon analizi uygulanmıştır. Sonuçların değerlendirilmesi istatistiksel anlamlılık Cronbach’s Alfa p<0,05 olarak belirlenmiştir. Yapılan araştırmada yaz spor okuluna çocuklarını gönderme eğilim anketi güvenirlilik düzeyi Cronbach’s Alfa katsayısı = 0.863 olup anket maddelerinin birbiri ile tutarlı olduğu anlaşılmıştır. Sonuç olarak; ailelerin çocuklarını sağlıklı olması, ileride spor alanında lisans eğitimi alması ve okul stresinden kurtulması için gönderdikleri tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Spor kulüplerinde çalışan spor masörlerini mesleki tükenmişlik düzeylerinin araştırılması
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-04-25) Akeren, Murat; Dinçer, Nevzat
    Bu araştırmanın amacı, spor kulüplerinde çalışan spor masör ve masözlerinin mesleki tükenmişlik düzeylerini incelemektir. Araştırma, 2023-2024 yılında spor kulüplerinde spor masörü olarak çalışan bireylerden oluşturmaktadır. Araştırmada betimsel nitelikte tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri İnce ve Şahin (2015) tarafından geliştirilen “Maslach Tükenmişlik Envanteri” ile toplanmıştır. Elde edilen veriler istatistiksel analiz için SPSS 22.0 yazılım paket programına aktarılmıştır. Verilerin analizinde frekans analizi, yüzde analizi, aritmetik ortalama, bağımsız değişken t testi, ANOVA analizleri ve post hoc testleri kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına bakıldığında; spor masör ve masözlerin tükenmişlik düzeylerinde cinsiyet, yaş, eğitim durumu, belgeyi aldığınız yer, çalışma deneyimi, çalıştığınız lig statüsü ve gelir düzeyi değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma tespit edilmiştir (p<.05). Medeni durumu değişkenine göre ise spor masör ve masözlerin tükenmişlik düzeylerinde istatistiksel olarak anlamsal bir farklılaşma tespit edilmemiştir (p>.05).
  • Öğe
    8 hafta boyunca düzenli olarak yapılan voleybol eğitiminin 10-12 yaş grubu öğrencilerin benlik saygısı ve spora özgü başarı motivasyonlarına etkisi
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-08-23) Burul, Pınar; Köroğlu, Mihraç
    Bu çalışmanın amacı, Gaziantep Sema Ahmet Danış Ortaokulu öğrencilerinde düzenli olarak voleybol eğitiminin 10-12 yaş grubu öğrencilerin benlik saygısı ve spora özgü başarı motivasyonlarına etkisini incelemektir. Araştırma yönteminde nicel tarama modelinde zayıf deneysel desen kullanılarak iki grup ön test ve son test verileri değerlendirilmiştir. Deney grubuna uygulanan çalışma voleybolda parmak pas, manşet pas, servis, smaç ve blok öğretimi sonrası grup içi turnuva ile bitirilmiştir. Kontrol grubu öğrencileri ise sadece normal derslerine girmiştir. Deney grubunda 28 erkek 39 bayan olmak üzere toplam 67 öğrenci çalışmaya katılmıştır. Kontrol grubunda ise 37 erkek 28 bayan olmak üzere toplam 65 öğrenci bulunmaktadır. Araştırmada voleybol eğitimi alarak spor yapan ve spor yapmayan öğrencilerden oluşturulan deney ve kontrol gruplarında ön test ve son test verileri elde etmek için kişisel bilgi formu, Coopersmith benlik saygısı ölçeği ve Willis’ in spora özgü başarı motivasyonu ölçeği uygulanmıştır. Araştırmanın istatistiksel analizleri JASP (A Fresh Way to Do Statistics) 0.9.2.0 programı ile yapılmıştır. Araştırma sorularının güvenirlilik analizleri, normal dağılım ve homojen dağılım analizleri yapılarak her bir sorudan elde edilen ortalama puanlara göre çözümlemeler yapılmıştır. Benlik saygısı ölçeğinde ölçek yönergesine göre toplam ve ortalama puanlar 4 ile çarpılarak istatistiksel işlemler yapılmıştır. İstatistiksel yöntemde frekans (N), yüzde (%) ortalama (X̄) ile T-test (Student ile Paired Samples T-Test analizleri) ve Tek Yönlü Varyans (ANOVA) analizi uygulanmıştır. Sonuçların değerlendirilmesi istatistiksel anlamlılık Cronbach’s Alfa p<0,05 olarak belirlenmiştir. Yapılan çalışmalar sonucunda deney grubu ön test ve son test karşılaştırılmış olup son testte benlik saygısı ve spora özgü başarı motivasyonunun yükseldiği görülmüştür. Deney grubu cinsiyet durumuna göre benlik saygısı erkeklerde kadınlara göre daha yüksek bulunmuştur. Deney grubu benlik saygısı ön testte 10 ve 11 yaş grubunda, 12 yaşa göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Spora özgü başarı motivasyonu kontrol grubu ön testte 1-3 kardeş sayısına sahip olanlar ve son test 1-3 kardeş sayısına sahip olan öğrencilerin motivasyonlarının 4 ve üstü kardeş sayısına sahip olanlara göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Kontrol grubunda baba öğrenim durumu değişkenine göre babası ilköğretim ve lise mezunu olanların benlik saygısı ön testte diğerlerine oranla daha yüksek çıkmıştır.
  • Öğe
    Özel ve devlet ortaokullarında öğrenim gören öğrencilerin beden eğitimi dersine olan tutum düzeylerinin incelenmesi
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-05-29) Kabataş, Tuba; Şahbudak, Murat
    Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin hem devlet hem de özel ortaöğretim okullarında beden eğitimi derslerine yönelik tutum düzeylerini değerlendirmektir. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Batman ilindeki devlet ve özel okullarda öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini araştırmaya gönüllü olarak katılan toplam 800 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin demografik özelliklerine ilişkin veri toplamak amacıyla “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Öğrencilerin beden eğitimi dersine yönelik tutum düzeylerini belirlemeye yönelik verilerin toplanması amacıyla "Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. Veriler alındıktan sonra istatistiksel analizleri kolaylaştırmak amacıyla SPSS 22.0 yazılım paketine girildi. Verileri analiz etmek için frekans analizi, yüzde analizi, aritmetik ortalama, bağımsız değişken testi, varyans analizi (ANOVA) ve post hoc testi gibi çeşitli istatistiksel teknikler kullanılmıştır. Analiz, öğrencilerin beden eğitimi dersine yönelik tutum düzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğunu ortaya çıkardı. Bu farklılıkların eğitim kurumu kategorisi, akademik performans, hane geliri, kardeş sayısı ve sporda uzmanlaşma eğilimi gibi faktörlere bağlı olduğu bulunmuştur (p<.05). Cinsiyet, yaş ve sınıf değişkenleri dikkate alındığında beden eğitimi dersine yönelik tutum düzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık görülmedi (p > .05). Çocukların devam ettiği eğitim kurumu, okul yönetiminin spor ve beden eğitimine verdiği önem, öğrencinin ailesinin sosyoekonomik durumu, öğrencinin sosyal çevresi gibi birçok değişken, öğrencilerin okula yönelik tutumlarını etkilemektedir. Özel eğitim kurumlarına kayıtlı ve daha yüksek yaşam standardına sahip, varlıklı ailelerden gelen çocuklar, beden eğitimi programlarına karşı daha olumlu bir eğilim sergilemeye daha yatkın oldukları söylenebilir.
  • Öğe
    8 haftalık voleybol antrenmanlarının 11-13 yaş kadın voleybolcularda denge ve dikey sıçrama performansı ile empati becerileri etkisinin incelenmesi
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-07-11) Yılmaz, Esra; Köroğlu, Mihraç
    Bu çalışmanın amacı, Batman İl Milli Eğitim müdürlüğüne bağlı TÜPRAŞ İlk Öğretim Okulunda okuyan ve düzenli olarak voleybol eğitimi alan 11-13 yaş arası kadın öğrencilerin Denge, Dikey Sıçrama ve Empati etkisini karşılaştırılmasıdır. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim-öğretim yılında TÜPRAŞ İlk Öğretim Okulunda okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini araştırmaya gönüllü olarak katılan 25 deney grubu ve 25 kontrol grubu olmak özere toplam 50 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin demografik özelliklerine ilişkin veri toplamak amacıyla "Kişisel Bilgi Formu" kullanılmıştır. Öğrencilerin empatilerini ölçmek amacıyla "Cambridge Davranış Ölçeği (Empati Ölçeği)" ve 8 haftalık denge ve dikey sıçrama performanslarını arttırmaya yönelik antrenmanlar yapılmıştır. Anketler ve antrenmanlar uygulandıktan sonra istatistiksel analizleri kolaylaştırmak amacıyla SPSS 22.0 yazılım paketinden faydalanılmıştır. Verileri analiz etmek için frekans analizi, yüzde analizi, aritmetik ortalama, T-testi (Student ile Paired Samples T-Test analizleri) gibi çeşitli istatistiksel teknikler kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, deney grubuna verilen 8 haftalık sıçrama ve denge performansı eğitimi ile empati eğitiminin anlamlı ve olumlu etkileri olduğu görülmüştür. Ön test ve son test sonuçları arasındaki farklar, her üç parametrede de (sıçrama, denge ve empati) deney grubu lehine anlamlı bir gelişim olduğunu göstermektedir. Bu durum, eğitim programlarının öğrenci performansı üzerinde olumlu etkiler yarattığını ve eğitimlerin önemini vurgulamaktadır. Özellikle sıçrama ve denge performansı eğitimleri, fiziksel parametrelerde önemli gelişmeler sağlarken, empati eğitimi ise sosyal-duygusal becerileri artırmada etkili olmuştur. Sonuç olarak, yapılandırılmış ve hedef odaklı eğitim programlarının öğrenci gelişimine katkı sağladığı ve bu tür programların eğitim süreçlerinde daha yaygın bir şekilde kullanılmasının yararlı olacağı söylenebilir.
  • Öğe
    Gaziantep Büyükşehir Belediyesinde görev yapmakta olan spor yöneticileri ve antrenörlerin doping hakkındaki düşüncelerinin ve doping bilgi düzeylerinin belirlenmesi
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025-02-19) Sarıçiçek, Baran Abdullah; Dinçer, Nevzat
    Bu çalışmamızda, Gaziantep Büyükşehir Belediyesi’nde görev yapmakta olan spor yöneticileri ve antrenörlerin doping hakkındaki düşüncelerinin ve doping bilgi düzeylerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmamız, nicel araştırma tekniklerinden biri olan betimsel nitelikte tarama modeli kapsamında yapılandırılmıştır. Bu model, var olan durumları, oldukları şekliyle betimlemeyi amaç edinen bir yaklaşımdır (Karasar, 2015). Çalışmamızın evrenini 2024 yılında Gaziantep Büyükşehir Belediyesi’nde görev yapan spor yöneticileri ve antrenörler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise 2024 yılında Gaziantep Büyükşehir Belediyesi’nde görev yapan 150 spor yöneticisi ve antrenörü oluşturmuştur. Bu araştırmanın amacı, Gaziantep Büyükşehir Belediyesi’nde görev yapan olan spor yöneticileri ve antrenörlerin doping hakkında ki düşüncelerinin ve doping bilgi düzeylerini incelemektir. Ülkemizde kıymetli spor yöneticilerimizin astları ve üstleriyle olan iletişimi, bilgi aktarımı ve yönlendirmeleri; değerli antrenörlerimizin ise sporcularıyla olan iletişimi, bilgi aktarımı, yönlendirmeleri ve sağlıklı bir şekilde ilerlemeleri oldukça önemli bir konudur. Çalışmamızla doping konusu üzerinde durarak, gelecekteki nesillere bilimsel alanda ışık tutmayı, yol gösterici olmayı ve sağlıklı bir şekilde ilerlemelerine katkı sağlamayı hedeflemektedir. Araştırmada elde edilen verilerin analizi için SPSS 22.0 paket programı kullanılmıştır. Verilerin analizine geçilmeden önce, verilerin uygun hale getirilmesi büyük önem taşımaktadır. Yapılan bu çalışmada frekans, yüzde analizi ve Ki Kare testi kullanılmıştır. İstatistiksel anlam düzeyi p<0.05 olarak belirlenmiştir. Sonuç olarak, çalışmaya katılan spor yöneticileri ve antrenörlerin doping hakkındaki düşünce ve bilgileri incelendiğinde, katılımcıların büyük bir çoğunluğunun dopingin serbest bırakılmasına kesinlikle karşı çıktıkları ve dopingin kullanılmaması gerektiğini, spor ahlakına aykırı olduğunu ve haksız rekabete yol açtığını ifade ettikleri görülmüştür.