4 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Öğe Ayin-i cem özelinde katharsis fenomeninin müzikteki görünümü(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2022-07-19) Kılıç, Yeliz; Kaya, İlhamiPsiko-etik bir kavram olan “katharsis”in Ayin-i Cem müzikleri özelinde gerçekleşme sürecinin “Thomass Scheff Katharsis Kuramı”ndan hareketle ele alındığı bu tez çalışması üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde katharsis kavramının etimolojik ve felsefi kökenine; psikolojik, kültürel ve dini yorumuna; Thomass Scheff Üçlü Katharsis teorisine, tragedya sanatı ögelerine ve katharsis-müzik ilişkisine değinilmiştir. İkinci bölümde Alevi-Bektaşi topluluklarının özellikleri, felsefeleri, yaşam biçimleri, tarihi süreçleri, gelenek ve görenekleri, Ayin-i Cem törenleri üzerinde durulmuş; üçüncü bölümde ise Ayin-i Cem törenlerinde yer alan mersiyeler üzerinden katharsis-söz ilişkisi; semahlar üzerinden ise katharsis-söz, makam, seyir, ritm ilişkisi ele alınarak analizlerle somutlaştırılmıştır. Aristoteles’e göre katharsisin gerçekleştiği tragedyaların amacı acıma ve korku duyguları yaratarak insanı ruhsal dinginliğe ulaştırmanın yanı sıra tutkulardan arındırmaktır. Katharsis, ilk anlamı dışında zamanla dini yönü ağır basan bir kavram haline gelmiştir. Dolayısıyla katharsis acıma ve korku duyguları uyandırmanın yanı sıra dini duygularla da desteklendiğinde gerçekleşme durumu daha da artan bir olgu haline gelmiştir. Bahsi geçen ögelerin varlık bulduğu Ayin-i Cem törenleri, ruhsal arınma gerçekleşirken müzik, dini danslar ve dualar ile desteklenen Alevi-Bektaşi dini ritüellerdir. Bu minvalde yapılan analizler sonucunda Ayin-i Cem törenlerinin alt bileşenleri olan müzik eserlerinin ve dini dansların kişilerde kathartik etki yarattığı görülmüştür.Öğe İşitme engelli bireylerde ritimsel beceri geliştirmenin pragmatik etkileri(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-08-25) Tangüner, Semih; Cebe, Rohatİşitme engelli bireylerde ritim eğitimi ve ritmik beceri geliştirme özellikleri üzerine yapılan bu çalışmada, işitme engelli bireylere uygulanan ritim eğitiminin işitme engelli bireylerin gelişim özellikleri üzerindeki etkilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Dinleme ve dikkat gibi becerilerinin geliştirilmesi ve gelişimsel özellikleri açısından yaşıtlarından geri kalmamaları amaçlanmıştır.12 hafta süren çalışmalarda katılımcıların özelliklerine uygun ritim süreleri ve ritim formları düzenlenmiş ve bu çalışmalar 6 işitme engelli bireye uygulanmıştır. Bu araştırmadan elde edilen verilere göre; işitme engelli bireylerin sosyal yaşamlarındaki gelişim özellikleri ve müzik eğitimi üzerine geliştirilen ritim çalışmalarının bireylerin becerilerini, dil gelişimini, zihinsel gelişimini ve fiziksel gelişimini iyileştirdiği tespit edilmiştir.Öğe Müzik öğretmenlerinin belirli gün ve haftalar etkinliklerinde karşılaştıkları problemlerin incelenmesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-09-20) Acil, Ayşegül; Karabulut, YiğitMüzik öğretmenlerinin belirli gün ve haftalar etkinliklerinde karşılaştıkları problemlerin belirlenmesi amacıyla yapılan bu araştırma betimsel yöntem kullanılarak tarama modeli uygulanarak tamamlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2023-2024 eğitim öğretim yılı Batman ili merkezinde görev yapan 37 müzik öğretmenini oluşturmaktadır. Müzik öğretmenlerinin belirli gün ve haftalar etkinliklerinde karşılaştıkları problemlerin belirlenmesine yönelik veriler literatür taraması yapılmış ve çalışma grubuna anket uygulanmıştır. Anket, iki müzik eğitim uzmanı ve iki ölçme değerlendirme uzmanının görüşleri alınarak hazırlanmıştır. Anket çalışma grubuna çevrimiçi olarak uygulanmıştır. Araştırmada müzik öğretmenlerinin belirli gün ve haftalar etkinlikleri kutlama/anma günlerini Millî Eğitim Bakanlığı’nın belirlemiş olduğu gün/hafta içerisinde ve zümre toplantılarında aldıkları kararlar doğrultusunda ders kazanımlarına bağlı olarak uyguladıkları, kutlama/anma hazırlık çalışmalarında dijital materyalleri, sahne sanatlarını, görsel araç-gereçleri, ses teknolojilerini kullandıkları belirlenmiştir. Okul idarelerinin etkinlik gruplarının farklı bir kurumda konser/dinleti veya gösterileri için ulaşım ve maddi destek sağladığı, müzik öğretmenlerinin kutlama/anma günleri hazırlık çalışmalarını okul çıkışı dersi bitiminde ve ders dışı kurslar açarak yaptıkları, kutlama/anma günleri hazırlık çalışmalarında öğrenci velilerinin isteksiz olduğu ve diğer branş öğretmenlerinin öğrencilerin akademik başarılarının olumsuz etkilendiğini düşündüğü, kutlama/anma günleri hazırlık çalışmalarında veliler öğrencilerin çalışmalarda geçirdikleri sürenin zaman açısından dezavantaj olduğunun düşünülebileceği sonuçlarına ulaşılmıştır. Müzik öğretmenlerinin diğer branş öğretmenleri ile iş birliği içerisinde etkinlik hazırladıkları fakat branş öğretmenlerinin etkinliklerin içerik düzenlemelerinde uyumlu olmadıkları belirlenmiştir. Müzik öğretmenlerinin İlköğretim Haftası, 15 Temmuz Demokrasi ve Milli Birlik Günü, Cumhuriyet Bayramı, Atatürk Haftası, Öğretmenler Günü, Mehmet Akif Ersoy’u Anma Haftası, İstiklal Marşı’nın Kabulü ve Mehmet Akif Ersoy’u Anma Günü, Şehitler Günü, Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı ve Atatürk’ü Anma ve Gençlik Spor Bayramı kutlama/anma günlerinde çoğunlukla etkinlik yaptıkları sonucuna varılmıştır.Öğe Güzel sanatlar lisesi müzik bölümü tercihinde etkili olan faktörler (Batman ili örneği)(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025-02-25) Kaya Arslan, Demet; Cebe, RohatBu çalışma, güzel sanatlar liseleri müzik bölümü tercihinde etken rol oynayan faktörleri incelemektedir. Çalışma, müzik bölümünde eğitim görenlerin, okul yönetimlerinin, ailelerin rolünü kavramayı ve söz konusu tercihlerin karar süreçlerine ne şekilde etki ettiğini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışma sonucunda müzik bölümü tercihlerinde öğrencilerin kişisel ilgilerinin, yeteneklerinin ve müziğe olan arzusunun en belirleyici unsurlar olduğu görülmüştür. Aynı zamanda okulun sunmuş olduğu eğitim kalitesi, öğretim kadrosunun tecrübesi ve okulun imajı da tercihler üzerinde etken rol oynayan faktörler arasında yer almaktadır. Bununla birlikte aile desteği ve okulun sosyo-kültürel olanakları da eğitim görenlerin okul seçiminde etken rol oynamaktadır. Çalışma, ayrıca eğitim görenlerin okul seçimlerinin, okulda sunulan kariyer olanakları ve mezuniyet sonrası rehberlik hizmetleri ile de yakından ilişkili olduğunu gözler önüne sermektir. Bu çalışma, güzel sanatlar liseleri müzik bölümü tercihinde etken rol oynayan faktörlerin anlaşılmasına katkı sunmakta ve müzik eğitimi alanındaki ilişkin geliştirilebilecek stratejilere yardımda bulunmaktadır. Aynı zamanda eğitim görenlere daha etkili bir eğitim deneyimi sunabilmek adına okul yönetimlerinin alması gereken tedbirler ve eğitimde gerçekleştirilmesi gereken iyileştirmelere ilişkin önerilerde bulunulmaktadır.