16 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 10 / 16
Öğe Batman kent merkezinde ve ilçelerinde rekreasyon alanlarının incelenmesi(Batman Üniversitesi, 2018-12-24) Ekingen, Neslihan; Şahin, Hacı MuratSanayileşmenin artması ve kentleşmenin etkisi Dünya'da ve Türkiye'de insanların yaşam biçimlerini de değişime uğratmıştır. Değişen dünyada insanların doğayla ilişkileri, kişisel ihtiyaçları ve sosyal ilişkileri de zamanla birlikte köklü bir değişime uğramıştır. Betonlaşan şehirler, değişen ve modernleşen yaşam biçimleri özellikle de yoğun çalışma temposu kişilerin yaşam alanlarını daraltmıştır. Kişilerin stresli yaşam tarzı psikolojik, sosyolojik ve fiziksel gelişimini olumsuz yönde etkilemektedir. Bu olumsuzluk kişilerde yeni değişme ve yenilenme ihtiyacını doğurmuş ve bireyleri yeni arayışlara sevk etmiştir. Betonlaşan şehirlerin stresli yaşam koşullarından ve bunaltıcı havasından bir süreliğine bile uzaklaşmak isteyen insanlar, dinlenebilecekleri, eğlenebilecekleri, doğayla baş başa kalabilecekleri, temiz hava alabilecekleri ortamlara olan talebi arttırmıştır ve her geçen gün de bu talep artmaktadır. Bu durum da rekreatif faaliyetlerin artmasına ve çeşitlenmesine yol açmaktadır. Bu çalışmada Türkiye'nin nüfus bakımından orta ölçekli kenti olan Batman Kentinin ve ilçelerinin rekreasyon olanakları ve belirli rekreasyon alanları incelenmektedir. Araştırmanın temelini oluşturan rekreasyon alanları belirlendikten sonra yıl içerisinde bu alanlara gidilip yerinde araştırma yapılmıştır. Doğal ortam ve rekreasyon alanları gözlemlenmiş, yerinde incelenmiş, fotoğraflanmış ve eksiklikler saptanmıştır. Söz konusu alanların imkân ve sorunlarının tespiti için rekreasyonel etkinliklere katılanlara ve yöre halkına yönelik anket çalışması yapılmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde SPSS 22 Paket programı kullanılmış, analizlerde betimsel istatistik tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda Batman kenti ve ilçelerinde sayı olarak rekreasyon alanlarının fazla fakat kullanılabilirlik açısından yeterli olmadıkları görülmüştür. Bu sebeple yöre halkı rekreatif donatı eksikliği bulunmayan alanlara fazla yönelmekte buda bu alanların yoğun kullanımına sebep olmaktadır. Bu kısır döngü sonucu kullanılmayan alanlar daha da bakımsız kalmaktadır.Öğe Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencileri rekreatif faaliyetlere katılmaya motive eden faktörlerin araştırılması(Batman Üniversitesi, 2019-02-01) Ceylan, Emre Hüsnü; Taşkın, CengizBu araştırmada üniversite öğrencilerinin boş zaman engelleri ve motivasyon düzeylerinin tespit edilmesi, demografik değişkenler açısından karşılaştırılması ve aralarındaki ilişkilerin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. İlişkisel tarama modelindeki araştırmada, Alexandris ve Carroll (1997) tarafından geliştirilen ve Gürbüz vd. (2012) tarafından Türkçeye uyarlanan Boş Zaman Engelleri Ölçeği ve Pelletier vd. (1991) tarafından geliştirilen Mutlu (2008) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Boş Zaman Motivasyon Ölçeği, 317 gönüllü katılımcıya uygulanmıştır. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde istatistiki yöntem olarak frekans dağılımları ikili gruplar için T-testi çoklu gruplar için anova analizleri ve ilişkiyi belirlemek için pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar incelendiğinde katılımcıların boş zaman engellerine yönelik algıları ortalamanın üzerinde olduğu tesis eksikliği ile yeterli zaman bulma boyutlarından kaynaklandığı belirlenmiştir. Boş zaman motivasyon düzeylerinde yüksek özdeşim-içe atım ve bilmek başarmak boyutlarının daha belirgin olduğu tespit edilmiştir. Boş zaman engelleri ile boş zaman motivasyon düzeyleri arasında ilişki saptanamamıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular demografik değişkenler açısından değerlendirildiğinde her iki ölçek arasında cinsiyet ve yaş değişkenleri arasında anlamlı derecede farklılıklar belirlenmiştir.Öğe Güneydoğu Anadolu Bölgesi gençlik ve spor il müdürlüklerinde çalışan personellerin rekreasyona bakış açısı ile rekreasyonel spora katılım ilişkisi(Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019) Yalman, Yunus; Kılınç, ZühalBu çalışmanın amacı; Güneydoğu Anadolu Bölgesinde Gençlik ve Spor İl Müdürlüklerinde Çalışan Personellerin Rekreasyona Bakış Açısı ile Rekreasyonel Spora Katılım İlişkisi incelenmiştir. Çalışmaya yaşları 18 ve 60 arasında değişen, Güneydoğu Anadolu Bölgesi illerinde ikamet edip, Gençlik ve Spor İl Müdürlüklerinde çalışan personelden toplamda 200 erkek ve bayan katılmıştır. Gençlik ve Spor İl Müdürlükleri personelinden katılan bireyler tesadüfi yöntem ile seçilmiştir. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde ve hesaplanmasında SPSS 25 IBM istatistik paket programı kullanılmıştır. Veriler ortalama ve standart sapma olarak özetlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda personelin rekreasyona bakış açısı spora katılım ilişkisi, spora katılım düzeyinin anlamlı derecede yüksek olduğu saptanmıştır (p<0.05). Sonuç olarak Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nde Gençlik ve Spor İl Müdürlüklerinde çalışan personelin rekreasyona bakış açısı ile rekreasyonel spora katılım ilişkisi kişilerin cinsiyet, medeni durumu, yaş, eğitim durumu ve gelir durumuna göre rekreasyona bakış açısı değişmektedirÖğe Öğretmenlerin rekreasyon etkinliklerine katılım sıklıklarının, mutluluk ve yaşam kalitesine olan etkisi(Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020-11-30) Demirbaş, Levent; Dinçer, NevzatBu çalışmanın amacı, Şırnak İdil İlçesinde Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı çalışan öğretmenlerin rekreasyon etkinliklerine katılım sıklıklarının mutluluğa ve yaşam kalitesine etkisini araştırmak ve bununla beraber etkinliklere katılım sıklığı ile demografik değişkenlere göre farklılığının incelenmesidir. Bu çalışmada 567 öğretmene çalışmada kullanılan anket uygulanmış ve bulgular SPSS 22 IBM istatistik paket programında analiz edilmiştir. En yüksek katılımın sağlandığı aktivite entelektüel aktiveler olarak görülmüştür. Araştırmaya katılan öğretmenlerin rekreasyon etkinliklerine katılım ilişkisi; cinsiyet, medeni durumları, yaş, gelir durumları düzeylerinde anlamlı bir farklılık görülmektedir (p<0,05). Yapılan analizler sonucunda öğretmenlerin rekreasyon etkinliklerine katılımları ile mutluluk ve yaşam kalitesi arasındaki ilişkinin anlamlı olduğu tespit edilmiştir.Öğe Gençlik kamplarının program sorumluları tarafından rekreasyonel açıdan değerlendirilmesi(Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019) Polat, Ömer; Kılınç, ZühalBu çalışmada gençlik kamplarının program sorumluları tarafından rekreasyonel açıdan değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Gençlik kamplarının, gençler için farklı kültürleri bir arada yaşayarak öğrendikleri ve paylaştıkları alanlar olarak hayatlarında önemli bir doruk noktası olacağı düşünülmektedir. Bu nedenle, gençlik kamplarının uygulayıcısı olan program sorumluları tarafından rekreasyonel açıdan değerlendirilmesi, gençlik kamplarının rekreasyona olan katkılarının tespiti hususunda önemli görülmektedir. GSB’ye bağlı gençlik kamplarında görev yapan BESYO’dan mezun program sorumlularının içinde araştırmaya gönüllü olarak katılan 10 program sorumlusu araştırmanın katılımcılarını oluşturmaktadır. Araştırmacı nitel veri toplama tekniklerinden görüşme yöntemini kullanmıştır. Araştırmaya veri toplamak için 5 sorudan oluşan bir görüşme formu kullanılmıştır. Ayrıca program sorumluları hakkında bilgi toplamak için araştırmacı tarafından hazırlanan ‘bilgi formu’ kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesi için ‘betimsel analiz’ yöntemine başvurulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre gençlik kamplarının rekreasyonel açıdan bireysel ve toplumsal faydalarının olduğu, katılımcılar üzerinde kişisel ve kültürel gelişimlerini olumlu etkilediği, sanatsal becerilerin edinilmesinde, liderlik becerilerinin ortaya çıkmasında katkılarının olduğu ve katılımcılarda serbest zaman değerlendirme alışkanlıklarının kazanılmasında etkili olduğu görülmüştür.Öğe Sınıf öğretmenlerinin rekreasyonel faaliyetlere katılımlarını engelleyen faktörlerin belirlenmesi(Batman ili örneği)(Batman Üniversitesi, 2019-03-14) Arslan, Mustafa; Çelik, Nuri MuhammetBu araştırmanın amacı; Sınıf Öğretmenlerinin Rekreasyonel Faaliyetlere Katılımlarını Engelleyen Faktörlerin Belirlenmesine yöneliktir. Araştırmanın evrenini, Batman ilinde görev yapan öğretmenler 155 kadın ve 243 erkek sınıf öğretmeni olmak üzere toplam 398 kişi oluşturmaktadır. Yapılan çalışmada, betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada kullanılan veri toplama aracı 2 bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, katılımcılarının demografik bilgilerini ve rekreasyonel eğilimlerini belirlemeye yönelik sorulara yer verilmiştir. İkinci bölümde ise Alexandris ve Carrol (1997) tarafından geliştirilen, “Boş Zaman Engelleri” ölçeği 20 madde ve 6 alt boyuttan oluşmaktadır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde ve hesaplanmasında SPSS 22 IBM istatistik paket program kullanılmıştır. Veriler ortalama ve standart sapma olarak özetlenmiştir. Verilerin normallik sınaması OneSample Kolmogorov-Smirnov testi ile test edilmiş olup verilerin normal dağılım gösterdiği tespit edilmiştir. Bağımsız guruplar arasındaki farklılık ise bağımsız guruplarda T testi ve One Way ANOVA testi ile analiz edilmiştir. Yapılan çalışmada sınıf öğretmenlerinin rekreasyonel faaliyetlere katılımını engelleyen faktörleri incelediğimizde uygulamış olduğumuz anketteki demografik bilgilerle, alt boyu toplam puanları arasında değişkenlere göre farklılıklar ortaya çıktığı saptanmıştır.Öğe Lise öğrencilerinin boş zamanlarını değerlendirmeleri açısından okullardaki beden eğitimi ve spor imkan ve eksikliklerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi (Batman ili örneği)(Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020-09-23) Sincar, Özgür Levent; Şahbudak, MuratBu araştırmanın amacı Batman ilinde lise öğrencilerin boş zamanlarını değerlendirmeleri açısından okullardaki beden eğitimi ve spor imkân ve eksikliklerine ilişkin görüşlerinin incelenmesidir. Bu araştırma nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeline göre desenlenmiştir. Araştırmada alan yazın taranmış ve konu ile ilgili bilgiler verilmiştir. Araştırmada Batman ili 2019-2020 öğretim yılı bahar döneminde Batman il merkezinde MEB’e bağlı resmi ortaöğretim okullarında öğrenim gören 461 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Katılımcılardan elde edilen verilerin değerlendirilmesinde ve hesaplanmasında SPSS 22 IBM istatistik paket program kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak, Bozdağ ve Yoncalık (2017) tarafından geliştirilen "Beden Eğitimi ve Spor İmkân ve Eksiklikler (BESİVE) Ölçeği" (Ek-2) ve araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” ile toplanmıştır. Araştırmada lise kademesindeki öğrencilerin boş zamanlarını değerlendirmelerinde okullarındaki beden eğitimi ve spor imkân ve eksikliklerine ilişkin yaş, cinsiyet, sınıf düzeyleri, lisanlı sporcu olup olmadıklarına, okullardan kaynaklı yetersizlik, sınav kaygısı ve ilgisizlik, öğrenci deneyimleri ve kurumsal yetersizlik (altyapı, tesis vb.) gibi değişkenlere göre anlamlı farklılıklar olup olmadığı incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda yaş, cinsiyet, sınıf düzeyleri, lisanslı sporcu olup olmadıklarına, kurumsal yetersizlik, sınav kaygısı ve ilgisizlik, öğrenci deneyimleri ve kurumsal yetersizlik (altyapı, tesis vb.) gibi değişkenleri ile ölçek alt boyutları arasında farklılaşma olduğu saptanmıştır. Sonuç olarak lise öğrencilerinin boş zamanlarını değerlendirmeleri açısından okullardaki beden eğitimi ve spor imkân, eksikliklerine ilişkin görüşleri belirlenirken yerel ve ulusal politikalar doğrultusunda okulların fiziksel (altyapı) ve kurumsal olarak beden eğitimi ve spor açısından yeterli hale getirilmesi görüşünün göz önüne alınması gerektiği düşünülmektedir.Öğe Batman ilinde görev yapan beden eğitimi ve spor öğretmenlerin boş zaman alışkanlıklarının araştırılması(Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-06-28) Biçimli, Ahmet Cemil; Gülnar, UbeydeBu çalışma Batman ilinde görev yapan öğretmenlerin boş zaman değerlendirme alışkanlıklarının belirlenmesi amacıyla hazırlanmıştır. Araştırma evrenini 2018--2019 yılları arasında Batman ilinde görev yapan 211 Beden Eğitimi ve Spor öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada tüm evrene ulaşılmaya çalışılmış ancak 200 öğretmene ulaşılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; katılımcıların demografik bilgilerini belirlemeye yönelik sorular, rekreatif aktivite katılım ölçeği kullanılmıştır. Araştırmamızda istatiksel analizler SPSS 22.0 paket programında yapılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde frekans, yüzde, bağımsız gruplar t-testi ANOVA ve Tukey çoklu karşılaştırma testleri kullanılmıştır. Yapılan anket araştırması sonucunda boş zaman aktivitelerinin yaptığı etkilere yönelik verdikleri cevaplara bakıldığında kişilerde mutlu edici, dinlendirici ve eğitici gibi olumlu yönlerde etkiler yaptığıdır; kişileri iş doyumu ve heyecan verme yönünden ise etkilemediği ortaya çıkmıştır. Boş zaman aktivitelerinin katılımcıların yaş ve medeni durumuna göre değişmediği ancak yaş arttıkça aktiviteye katılım sayısında azalma olduğu, erkeklerin aktiviteyi daha çok tercih ettikleri görülmektedir. Ayrıca boş zamanlarda yapılan etkinlikler alt boyutu ile boş zaman etkinliklerine katılım şekilleri alt boyutları arasında erkeklerin kadınlara göre daha yüksek puan aldıkları, yani daha olumlu etkiler bıraktığı anlaşılmıştır. Öğretmenlerin medeni durum, yaş ve çocuk sayısına göre boş zaman değerlendirme ölçeği toplam puanları ile alt boyutları arasında anlamlı bir fark olmadığı görülmektedir.Öğe Ortaokul yöneticilerinin rekreasyon farkındalık algı düzeylerinin incelenmesi (Batman il örneği)(Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020-09-08) Yılmaz, Umut Cem; Çelik, Nuri MuhammetBu çalışmanın amacı, ortaokullarda kurum yöneticilerinin kurum çalışanlarına ilişkin rekreatif farkındalık algı düzeylerini belirlemektir. Araştırmada İşyeri Rekreasyonu Farkındalık Algı Ölçeği (İREFA) Anketi (15 madde) kullanılmıştır. Anket Batman ilindeki ortaokullarda yöneticilik yapan 197 Müdür ve Müdür yardımcılarına uygulandıktan sonra, örneklemden elde edilen verilerin yeterliliğinin belirlemek için KMO. (0,919) testi yapılmıştır. Güvenirlik için Cronbach Alfa değerleri sırasıyla iki alt boyut için Kişisel Esneklik ve Sosyal Uyum 0,941, Kurumsal Bilinç ve Gelişim 0,862 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen verilerin analizi için non parametrik testlerden Kruskal Wallis ve Mann Whitney U testleri kullanılmıştır. Batman ilinde görev yapan ortaokul yöneticilerinin farkındalık algıları incelendiğinde rekreasyon faaliyetlerine katılan öğretmenlerin okul yöneticilerince farkındalık düzeyleri iki boyutta da yüksek olduğu (p> 0.05) tespit edilmiştir.Öğe Gençlik hizmetleri ve spor il müdürlüğünde görev yapan antrenörlerin serbest zaman tatmin düzeylerinin incelenmesi (Güneydoğu Anadolu Bölgesi)(Batman Üniversitesi, 2019-02-20) Murat, Berin; Dinçer, NevzatBu çalışmanın amacı; Gençlik Hizmetleri ve Spor İl Müdürlüğünde Görev Yapan Antrenörlerin Serbest Zaman Tatmin Düzeylerinin İncelenmesi (Güneydoğu Anadolu Bölgesi)Araştırmaya Güneydoğu Anadolu Bölgesinde bulunan illerden Diyarbakır, Batman, Mardin, Siirt, Adıyaman, Şanlıurfa, Şırnak, Gaziantep ve Kilis illerinde bulunan 188 antrenörler gönüllü olarak çalışmaya katılmışlardır. Bu araştırmada önce mevcut literatür taraması yapılmış ve konuyla ilgili bilgiler verilmiştir. Araştırmanın verileri, araştırmaya katılan bireylerin serbest zaman tatmin düzeylerini belirlemek amacıyla Beard ve Ragheb (1980)’in geliştirdikleri, Karlı ve arkadaşlarının (2008) geçerlilik güvenirlilik çalışmalarını yaparak Türkçeye çevirdikleri “Serbest Zaman Tatmin Ölçeği” (SZTÖ) ile ölçülmüştür. Bu ölçek 39 sorudan ve psikolojik (8 madde), sosyolojik (8 madde), rahatlama (4 madde), fizyolojik (6 madde), estetik (4 madde) ve eğitim (9 madde) olmak üzere 6 alt boyuttan oluşmaktadır.Araştırmaya katılanlara ait betimleyici bilgiler yüzde ve frekans olarak verilmiştir. Serbest zaman tatmin ölçeği toplam puanlarına ait antrenörlerin yaş, cinsiyet, eğitim, spor uğraşı, aylık, net gelir, medeni durum ve antrenörlük kademesi değişkenlerine göre Independent Samples T-Testi, çoklu karşılaştırmalarda ise Tek Yönlü Varyans analizi kullanılmıştır, farklılığın hangi gruplardan kaynaklandığının tespit edilmesinde ise Post Hoc testlerden Tukey HSD kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0,05 olarak kabul edilmiştir. Serbest zaman Tatmin ölçeğine ait alt boyutların ortalama ve standart sapma bilgileri verilmiştir. Serbest zaman tatmin ölçeği alt boyutları incelendiğinde en yüksek alt boyutun 3,76 ile eğitim alt boyutunda olduğu 3,68 ile psikolojik boyutunda, estetik alt boyutunda ise 3,67 ortalamaya, fizyolojik alt boyutunda ise 3,39 ortalamaya, sosyal alt boyutunda 2,14 ortalamaya sahip oldukları 2,05 ortalama ile rahatlama alt boyutunda en az ortalamaya sahip oldukları görülmektedir. Alt boyutların ortalamaları dikkate alındığında katılımcıların serbest zaman tatminlerinde, fizyolojik alt boyutunda serbest zaman değerlendirmeleri bazen geçerli olduğu tespit edilmiştir. Sosyal ve rahatlama alt boyutunda ise antrenörlerin nadiren serbest zaman değerlendirmelerinin geçerli olduğunu ifade etmişlerdir. Psikolojik, eğitim ve estetik alt boyutunda ise katılımcıların serbest zaman değerlendirmelerinin sıklıkla geçerli oldukları görülmektedir. Araştırmaya katılan antrenörlerin serbest zaman tatmin ölçeği alt boyutları demografik değişkenlere göre incelendiğinde cinsiyet, çalıştırmış oldukları takımlara, antrenör kademlerine, yaş ve eğitim değişkenlerinin tüm alt boyutlarında anlamlı farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Medeni durum değişkeninde sosyal ve rahatlama alt boyutlarında anlamlılık tespit edilmiş diğer alt boyutlarda ise anlamlı bir farlılık tespit edilmemiştir. Antrenörlerin gelir durumları incelendiğinde ise psikolojik, eğitim ve sosyal alt boyutlarında anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Diğer alt boyutlarda farlılık görülmemiştir.