Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 3 / 3
  • Öğe
    Atık petrol çamurlarından dizel ve benzin benzeri yakıt üretimi ve motorlarda kullanımının deneysel olarak araştırılması
    (Batman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2020-07-21) Uyar, Mahmut; Aydın, Hüseyin
    Bu çalışmada, atık petrol çamurlarından katalizörlü pirolitik distilasyon yöntemi ile dizel ve benzinli motorlarda kullanılabilecek dizel ve benzin benzeri yakıtlar üretilmiştir. Bu amaçla ön testler yapılmış ve her iki yakıtın da yüksek miktarlarda kükürt içerdiği tespit edilmiştir. Bu yakıtlara, iki aşamalı kükürt giderme reaksiyonları uygulanmıştır. Birinci kükürtsüzleştirme aşaması olan katalizör ortamındaki piroliz reaksiyonlarında % 10 oranında perlit, katalizör olarak kullanılmıştır. Benzin ve dizel benzeri yakıtların kükürt muhteviyatı sırasıyla %.64,2 ve % 52,6 oranlarında azaltılmıştır. Bu değerlerin sınır değerler üzerinde olması sebebiyle, ikinci reaksiyon olan, asidik kükürt giderme reaksiyonları gerçekleştirilmiştir. Benzin ve dizel benzeri yakıtların asidik kükürt giderme reaksiyonlarında ise sırasıyla kükürt içeriği % 88,6 ve % 91,3 oranlarında azaltılmıştır. Rafineri ürünü normal benzin yakıtı (BY) ve dizel yakıt (DY) ile bu reaksiyonlar sonunda üretilmiş olan benzin benzeri yakıt (BBY), düşük kükürtlü benzin benzeri yakıt (DKBBY), dizel benzeri yakıt (DBY) ve düşük kükürtlü dizel benzeri yakıtların (DKDBY) fiziksel ve kimyasal özellikleri analiz edilmiştir. Bu analizler sonucunda, sınır değerleri aşmamakla beraber DKBBY yakıtının yoğunluk ve viskozite değerinin BY yakıtına göre nispeten yüksek olduğu tespit edilmiştir. DKDBY yakıtının ise, setan sayısının ve alt ısıl değerinin nispeten düşük, yoğunluk ve viskozite değerlerinin ise kısmen yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ancak bu değerlerin de sınır değerler dâhilinde olduğu gözlemlenmiştir. Dizel ve benzin benzeri yakıtların içten yanmalı motorlarda kullanılabilecek özelliklerde olduğunun tespiti üzerine, motor performans ve emisyon testlerine geçilmiştir. Dizel benzeri test yakıtları direk püskürtmeli, tek silindirli dizel bir motorda; benzin benzeri test yakıtları ise buji ile ateşlemeli, tek silindirli benzinli bir motorda test işlemine tabi tutulmuştur. Test yakıtlarının motor performans karakteristikleri ve emisyon değerleri, standart yakıtın değerleri ile karşılaştırılmıştır. BY-BBY ve BY-DKBBY yakıt karışımlarının performans analizinde; BY yakıtı içerisindeki BBY ve DKBBY yakıtının artması ile kütlesel ve özgül yakıt tüketim değerlerinin bir miktar arttığı, termik verim ve egzoz gaz çıkış sıcaklığı değerlerinin ise nispeten düştüğü tespit edilmiştir. Emisyon analizinde ise, BY yakıtı içerisindeki BBY ve DKBBY yakıtının artması ile NOx veCO2 değerleri düşük iken, HC, CO ve SO2 değerleri ise yüksek çıkmıştır. BBY yakıtlarının kullanımında, SO2 emisyonu değerlerinin kabul edilebilir sınırların üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Diğer taraftan, DKBBY50 yakıtının performans ve emisyon değerleri ile BY yakıtının değerleri arasında belirgin bir farklılığın olmadığı gözlemlenmiştir. DKBBY100 yakıtının kullanımında ise kabul edilebilir sınırlar içerisinde nispeten farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. DY-DBY ve DY-DKDBY yakıt karışımlarının analizinde ise; DY yakıtı içerisindeki DBY ve DKDBY yakıtının artması ile kütlesel ve özgül yakıt tüketim değerlerinin bir miktar arttığı, termik verim ve egzoz gaz sıcaklıklarının ise nispeten düştüğü tespit edilmiştir. Emisyon analizinde ise, DY yakıtı içerisindeki DBY ve DKDBY yakıtının artması ile NOx veCO2 değerleri düşük, HC, CO ve SO2 değerlerinin ise yüksek çıktığı tespit edilmiştir. DBY yakıtlarının ağır hidrokarbon içeriği sebebiyle, SO2 emisyonlarının kabul edilebilir sınır değerlerinin çok üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Diğer taraftan, DKBBY50 ve DKBBY100 yakıtlarının performans ve emisyon değerleri ile DY yakıtının değerleri arasında kabul edilebilir sınırlar içerisinde nispeten farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Yapılan deneysel çalışma sonucunda, BBY ve DBY yakıtlarının kükürtsüzleştirme işlemleri yapılmadan ilgili motorlarda kullanılamayacağı, DKBBY ve DKDBY yakıtlarının ise ilgili motorlarda motorda herhangi bir yapısal modifikasyona gidilmeden kullanılabileceği sonucuna varılmıştır.
  • Öğe
    The effects of gasoline RCCI application on combustion of diesel generator at medium loads
    (Dicle University, 2019) Oktay, Hasan; Aydın, Hüseyin; Işık, Mehmet Zerrakki
    RCCI uygulamasının dizel jeneratörde aspir yağı biyodizel-dizel karışımları ile etkileri deneysel olarak incelenmiştir. Yapılan deneylerde, aspir yağı türevi biyodizel ve dizel karışımları birincil yakıt olarak ve ikincil reaktif yakıt olarak benzin olarak kullanılmıştır. RCCI uygulaması, emme manifolduna sahip bir ikincil yakıt enjeksiyon sisteminin bağlanmasıyla sağlandı. Gasoline, kütle yakıt tüketiminin % 40'i ve% 55'i oranında PFI olarak önceden karıştırılmıştır. Testler, 1500 rpm'lik sabit motor hızında ve sabit yük 7.2 kW motor gücünde gerçekleştirilmiştir. Yüksek fren özgül yakıt tüketimi (bsfc) ve egzoz çıkışı emisyonları için bir çözüm bulmak çok önemlidir. Dizel ve biyodizel karışımlarını kullanmanın amacı, yanmanın başlamasını kolaylaştıran birincil yakıtın reaktivitesini arttırmaktır. Motor çalışmasının önemli yanma, parametreleri kapsamlı bir şekilde araştırılmış ve sonuçlar sunulmuştur.
  • Öğe
    The effects of gasoline RCCI application on the performance and emission of diesel generator at medium loads
    (Dicle University, 2019) Oktay, Hasan; Aydın, Hüseyin; Işık, Mehmet Zerrakki
    RCCI uygulamasının dizel jeneratörde aspir yağı biyodizel-dizel karışımları kullanımındaki etkileri deneysel olarak incelenmiştir. Yapılan deneylerde, aspir yağı biyodizeli ve dizel karışımları birincil yakıt olarak, ikincil reaktif yakıt olarak benzin kullanılmıştır. RCCI uygulaması, emme manifolduna sahip bir ikincil yakıt enjeksiyon sisteminin bağlanmasıyla sağlandı. Benzin, motorun toplam kütle yakıt tüketiminin% 35'i ve% 55'i oranında PFI olarak önceden karıştırılmıştır. Testler, 1500 rpm'lik sabit motor hızında ve sabit yük 7.2 kW motor gücünde gerçekleştirilmiştir. Dizel motorlar genellikle orta ve yüksek yük koşullarında kullanılır. Oldukça yüksek fren özgül yakıt tüketimi (bsfc) ve egzoz çıkışı emisyonları için bir çözüm bulmak çok önemlidir. Dizel ve biyodizel karışımlarını kullanmanın amacı, yanmanın başlamasını kolaylaştıran birincil yakıtın reaktivitesini arttırmaktır. Motor çalışmasının önemli parametresi olan performans ve emisyonlar kapsamlı bir şekilde araştırılmış ve sonuçlar sunulmuştur.