Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 9 / 9
  • Öğe
    Hayvansal iç yağlardan transesterifikasyon reaksiyonu ile biyodizel üretilmesi
    (Doğu Anadolu Bölgesi Araştırma ve Uygulama Merkezi, 2008-07-31) Altun, Şehmus; Öner, Cengiz
    Hayvansal yağlar normal çevre sıcaklığında katı ve çok viskozdurlar. Yüksek viskozitelerinden dolayı dizel motorlarında kullanılmadan önce modifiye edilmeleri gerekmektedir. Hayvansal yağların dizel motorlarında kullanılabilirliliğini iyileştirmek için emülsiyon ve transesterifikasyon etkili iki yöntemdir. Bu çalışmada hayvansal iç yağlardan baz katalizörlü transesterifikasyon ile %99.7 saflıkta metil alkol ve katalizör olarak %98 saflıkta NaOH kullanılarak hayvansal iç yağı metil esteri (biyodizel) üretilmiştir. Hayvansal iç yağı, metil ester şekline dönüştükten sonra viskozitesi önemli ölçüde azalmış ve oda sıcaklığında sıvı fazında bir yakıt elde edilmiştir. Biyodizelin belirlenen yakıt özellikleri ASTM standartlarında olup, viskozitesi ve yoğunluğu dizel yakıtına yakın, ısıl değeri ise %8 daha düşük çıkmıştır.
  • Öğe
    Bir dizel motorda hint yağı biyodizeli ve dietil eter kullanımının motor performansına ve emisyonlara etkisinin araştırılması
    (Batman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2017-12-27) Azi, Hüseyin; İşcan, Bahattin
    Enerjiye duyulan ihtiyaç, dünyadaki hızlı nüfus artışı ve teknolojik gelişmelere bağlı olarak artmaktadır. Motorlu taşıtlardan kaynaklanan zararlı emisyonların önemli bir çevre sorunu haline gelmesi, kullanılan enerji rezervlerin yakın bir tarihte (2050) bitecek olması araştırmacıları alternatif yakıtlara yöneltmiştir. Alkoller, yağlardan elde edilen biyodizel yakıtı alternatif dizel yakıtları olarak kullanılabilmektedir. Bu çalışmada dietil eter ilaveli hint yağı biyodizeli hacimsel olarak farklı oranlarda dizel yakıtı ile karıştırılarak dizel motorunda analizi gerçekleştirilmiştir. Transesterifikasyon yöntemiyle hint yağından biyodizel elde edilmiş ve dietil eter ile hacimce %10 ve %20 oranında karışımlar hazırlanmıştır. D100, B100, D50B50, B90DEE10, B80DEE20, D45B45DEE10 ve D40B40DEE20 (%40 dizel, %40 biyodizel ve %20 dietil eter) içerdikleri yakıt oranlarına göre isimlendirilmiştir. Deneyler dört zamanlı, üç silindirli bir dizel motorunda sabit devirde ve değişken (boşta-3kw-5kw-7kw) yük şartlarında yapılmıştır. Yapılan deneysel çalışma sonucunda bu yakıtların kullanımından emisyon ve performans paremetlerindeki değişimler ortaya konulmuştur. Deneysel sonuçlara göre; dizel yakıtına oranla (analizler için referans yakıtı dizel yakıttır) tüm yüklerde özgül yakıt tüketimi%5,4 ile %29,4 oranları arasında artmıştır, ısıl verimi en yüksek yakıt hint yağı biyodizeli olmuştur, %0,3 ve %1,7 arasında değişen bir iyileşme gerçekleşmiştir. Egzoz gazı sıcaklığında düşüşler gerçekleşmiştir, kütlesel yakıt tüketimi %5,4 ile %29,3oranları arasında artmıştır. CO emisyonları yüksek çıkmıştır, CO2 emisyonları birbirine yakın değerler vermiştir. HC emisyonları artmıştır, yük arttıkça yüksek olan duman emisyonları azalmıştır. Yük arttıkça NOxemisyon değerleri artmıştır.
  • Öğe
    Using gasoline-like fuel obtained from waste automobile tires in a spark-ignited engine
    (Taylor & Francis, 2014-05-01) Altun, Şehmus; Varol, Yasin; Öztop, Hakan Fehmi; Fırat, Müjdat
    An experimental study on performance and exhaust emission of a spark-ignited engine fueled by gasoline-like fuel obtained from waste automobile tires using the prolysis process was performed in this study. Gasoline-like fuel has a higher octane number than unleaded gasoline; however, it has higher in viscosity in comparison to unleaded gasoline, which limited the use of gasoline-like fuel in neat form. Therefore, gasoline-like fuel was blended with unleaded gasoline from 0% to 100% with an increment of 10%, volumetrically. Obtained blends were then used in a spark-ignited engine. It was observed that the test engine was normally run up to blended fuel containing gasoline-like fuel of 60%. It is concluded that gasoline-like fuel can be partially substituted for the gasoline fuel up to 60% in blended form in terms of performance parameters and emissions without any engine modification.
  • Öğe
    Pamuk yağı ve atık pamuk yağı biyodizelinin dizel motorlu bir jeneratörde yakıt olarak kullanım olanaklarının araştırılması
    (Batman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019-08-15) Yağız, Selçuk; Karakaya, Hakan
    Günümüzde nüfusun artması ve dünya ekonomisinin büyümesine paralel olarak enerji ihtiyacı her geçen gün artmaktadır. Bununla beraber fosil yakıt kaynaklarının kısıtlı olması, fosil yakıt kaynaklarının çevre kirliliği üzerindeki olumsuz etkileri toplumları alternatif enerji kaynakları arayışına yöneltmiştir. Biyodizelin düşük emisyon profili, doğada çözünebilirliği ve toksik olmaması gibi özelliklerinden dolayı alternatif yakıt olarak kullanılmasını oldukça cazip hale getirmektedir. Bu çalışmada fosil yakıtlara alternatif olarak; transestrifikasyon yöntemi ile pamuk yağı ve atık pamuk yağından bir alkolün, katalizör eşliğinde reaksiyona girerek yağ asidi alkol esterleri ve gliserin oluşturmasıyla elde edilen biyodizelin dizel yakıt ile belirli oranlarda karıştırılarak motor üzerinde yanma, performans ve egzoz emisyonlarının değişimi karşılaştırılmıştır. Alternatif yakıt deneylerinde motor referans dizel yakıt ile test edilip elde edilen performans değerleri motorun alternatif yakıt olarak kullanılacak biyodizel karışımı yakıtlar ile her bir yakıt karışımı için yapılan deney sonuçları dizel yakıt referans değerleri ile karşılaştırılıp grafikler oluşturulmuştur. Sonuç olarak elde edilen biyodizelin motorlarda tek kullanılması motor üzerinde çeşitli sorunlar yaratabileceğinden dizel yakıt ile belirli oranlarda karıştırılarak kullanılabileceği sonucuna varılmıştır.
  • Öğe
    Propanolün bir dizel motorda aspir biyodizeli kullanımına etkilerinin deneysel olarak araştırılması
    (Batman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2017-03-03) Tosun, Zülfi; Aydın, Hüseyin
    Dizel yakıtı, günümüzde birçok araçta kullanılmaktadır. Petrolün gün geçtikçe azalması ve ayrıca oluşturmuş olduğu çevre kirliliğinden dolayı alternatif ve yenilenebilir yakıt çalışmaları gün geçtikçe farklı şekillerde karşımıza çıkmaktadır. Alternatif yakıtların özellikle yenilenebilir olması en çok üzerinde durulan hususlardan biridir. Çünkü yenilenebilir enerji kaynakları, çevre dostu, tükenmeyen ve çevrede kolayca bozunabilir özelliklere sahiptir. Bu çalışmada aspir yağından biyodizel elde edilmiştir. Elde edilen biyodizel farklı oranlarda propanol ile karıştırılarak bir dizel motorda yakıt olarak test edilmiştir. Hem biyodizelin hem de propanol ilavesinin motor performansı, yanma parametreleri ve kirletici egzoz emisyonlarına etkileri deneysel olarak test edilmiştir. Test sonuçları karşılaştırıldığında biyodizel ve propanol karışımlı yakıtların motor performansı, özgül yakıt tüketimi ve emisyon değerleri dizele göre çok büyük bir farklılık göstermemiştir. Ancak NOx emisyonlarında düşüşlerin olduğu görülmektedir. Yanma sonucunda yükün artmasına paralel olarak silindir basıncında, ısı salınımı değerlerinde, toplam ısı salınımı ve silindir içi ortalama gaz sıcaklığı değerlerinde yükün artmasına paralel olarak artışların olduğu görülmektedir. Deney sonuçlarından hareketle aspir biyodizeli ve propanol karışımlarının belirli oranlarda dizele katılarak alternatif yakıt olarak kullanılabileceği görülmüştür.
  • Öğe
    Biodiesel from safflower oil and its application in a diesel engine
    (Journals & Books, 2011-03) İlkılıç, Cumali; Aydın, Selman; Behçet, Rasim; Aydın, Hüseyin
    Safflower seed oil was chemically treated by the transesterification reaction in methyl alcohol environment with sodium hydroxide (NaOH) to produce biodiesel. The produced biodiesel was blended with diesel fuel by 5% (B5), 20% (B20) and 50% (B50) volumetrically. Some of important physical and chemical fuel properties of blend fuels, pure biodiesel and diesel fuel were determined. Performance and emission tests were carried out on a single cylinder diesel engine to compare biodiesel blends with petroleum diesel fuel. Average performance reductions were found as 2.2%, 6.3% and 11.2% for B5, B20 and B50 fuels, respectively, in comparison to diesel fuel. These reductions are low and can be compensated by a slight increase in brake specific fuel consumption (Bsfc). For blends, Bsfcs were increased by 2.8%, 3.9% and 7.8% as average for B5, B20 and B50, respectively. Considerable reductions were recorded in PM and smoke emissions with the use of biodiesel. CO emissions also decreased for biodiesel blends while NOx and HC emissions increased. But the increases in HC emissions can be neglected as they have very low amounts for all test fuels. It can be concluded that the use of safflower oil biodiesel has beneficial effects both in terms of emission reductions and alternative petroleum diesel fuel.
  • Öğe
    Otobüs yangınları ve nedenleri üzerine bir araştırma
    (Batman Üniversitesi, 2024-07-07) Aycil, Serkan
    Çalışmanın amacı otobüs yangınlarına dikkat çekerek olası nedenlerini açıklamak ve çözüm önerilerinde bulunmaya çalışmaktır. Yerli ve yabancı literatürün taranmasıyla oluşturulan bu çalışma nitel araştırma içerisindeki veri toplama araçlarından biri olan doküman taramasıyla erişilen veriler üzerinden oluşturulmuştur. Öncelikle otobüslerde çıkan yangınlar araçtan kaynaklı, çevresel kaynaklı ve insandan kaynaklı yangınlar olmak üzere üç başlıkta toplanmıştır. Sonrasında araçtan kaynaklı faktörlere bağlı çıkan yangınlar: Motor bölmesinde çıkan yangınlar, elektrik tesisatından kaynaklı yangınlar, yolcu bölmesinde çıkan yangınlar, emisyon temizleme sistemleri ve alternatif yakıtlardan kaynaklı yangınlar, titreşimlerden ve tekerlek yuvasından kaynaklanan yangınlar biçiminde sıralanarak beş alt başlık altında detaylı bir biçimde incelenmiştir. Buna göre karmaşık bir yapıya sahip olan otobüslerde oluşan yangınların imalat hatası, bakımsızlık, yetkili olmayan servislerde yapılan tadilatlar ve alternatif yakıt kullanımı gibi faktörlerden kaynaklandığı anlaşılmıştır. Bu bağlamda otobüslerde yangına neden olan risklerin ekonomik gerekçelere ve maliyetlerdeki artışa bağlı olarak ortaya çıktığı görülmüştür. Ayrıca şahıs ve firmaları korumaya yönelik önlemlerin alınması durumunda otobüslerdeki yangın riskinin asgari seviyeye ineceği sonucuna ulaşılmıştır.
  • Öğe
    Çift yakıtlı bir dizel motorda sıkıştırma oranının LPG kullanımına etkilerinin deneysel olarak araştırılması
    (Batman Üniversitesi, 2019-02-08) Çavgun, Erdal; Aydın, Hüseyin
    Günümüzde teknolojinin ilerlemesi ile birlikte araçların güç performans oranları artmakta buda dizel yakıt kullanım maliyetini arttırırken ayrıca dizel araçların çevre kirliliği sorununu daha da belirgin bir hal almasına sebebiyet vermektedir. Bunun ile birlikte üreticiler dizel yakıtlı motorlarda alternatif yakıtların kullanılması ile ilgili yaptıkları araştırmalar da LPG'nin (Sıvılaştırılmış Petrol Gazı) araçlarda yakıt olarak kullanımını gündeme getirmiştir. LPG'nin temin edilebilme ve depolanma şartlarının kolaylığı, düşük maliyetli olması, egzoz emisyonlarının diğer yakıtlara göre düşük ve olması dizel motorlarında alternatif yakıt olarak kullanımını cazip hale getirmektedir. Yapılan bu çalışmada; saf dizel yakıtı ve %5, %10, %20 ve %40 oranlarında LPG ile karıştırılarak; motor performansı, yanma parametreleri ve egzoz emisyonlarına etkileri deneysel olarak karşılaştırılmıştır. Ayrıca farklı sıkıştırma oranları kullanılarak LPG40 yakıtının yanma parametrelerine etkileri araştırılmıştır. Yapılan karşılaştırma sonucunda; farklı sıkıştırma oranlarında %40 LPG kullanıldığında, sıkıştırma oranı artıkça silindir basıncı, ortalama gaz sıcaklığı ve ısı salınım hızı yükselmiştir. Normal sıkıştırma oranlarında ise; LPG kullanımı artıkça silindir basıncı, ortalama gaz sıcaklığı (MGT) ve ısı salınım hızı (HRR) azalmıştır. Ayrıca farklı sıkıştırma oranları ve farklı dizel+LPG kullanım oranlarında; CO emisyonun farklı LPG kullanımı ve sıkıştırma oranlarının artışına bağlı olarak artmıştır.
  • Öğe
    Kömür ve atık pamuk yağının birlikte pirolizi ile elde edilen sıvı yakıtın dizel motorlarda kullanılabilirliği
    (Batman Üniversitesi, 2014) Özen, Fırat; Aydın, Hüseyin
    Alternatif sıvı yakıt elde etmek için kullanılan tekniklerden biri de pirolizdir. Bu çalışmada atık pamuk yağı ile kömüre birlikte piroliz işlemi uygulanmıştır. Birlikte piroliz işlemiyle elde edilen piroliz sıvısı dizel yakıtına belirli oranlarda karıştırılarak numuneler oluşturulmuştur. Oluşturulan numunelerin azot (N), karbon (C), hidrojen (H) ve sülfür (S) içerikleri elementel analiz yoluyla ölçülmüştür. Bu numunelerin yoğunluk, parlama noktası, akma noktası, alt ve üst ısıl değerleri ve viskozite değerleri de laboratuvarda analiz edilmiştir. Oluşturulan numunelerin anilin noktaları bulunmuş ve bulunan bu değerlerden setan sayıları hesaplanmıştır. Yapılan ölçümlerden sonra elde edilen numunelerin dizel motorlarında kullanılabilir olduğu tespit edilmiş, ardından bu numuneler dört zamanlı üç silindirli bir dizel motorunda sabit devirde ve farklı yüklerde test edilmiştir. Yapılan deneyler sonucunda elde edilen performans değerlerinin, dizel yakıtının değerleriyle benzer olduğu sonucuna varılmıştır. Bununla birlikte karışımlardaki piroliz sıvısı oranının artmasıyla CO ve NOx emisyonlarının arttığı, CO2, HC ve O2 emisyonlarının da azaldığı görülmüştür. Piroliz sıvısı eklenmesiyle yakıt tüketimi ve özgül yakıt tüketimi değerlerinin de iyileştiği görülmüştür. Bunun yanında elde edilen piroliz sıvısının kalitesinin ve kullanılabilirliğinin artması için yapılacak olan çalışmalar sıvı yakıtların kullanım alanlarını ve kullanım kalitesini arttıracaktır.