Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı
Bu bölüm için kalıcı URI
Başlık Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 20 / 34
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 11-13 yaşindaki genç futbolculara uygulanan 8 haftalik fifa kids 11 + eğitim programinin denge ve sürat parametrelerine etkisinin incelenmesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-08-10) Ete, Fethullah; Çelik, Nuri MuhammetBu araştırmanın amacı 11-13 yaşındaki genç futbolculara uygulanan 8 haftalık ve haftada 4 gün fifa kids 11+ eğitim programının denge ve sürat parametrelerine etkisinin incelenmesidir. Çalışmaya Gençlerbirliği U-13, Futbol Takımı ( Kontrol Grubu) 17 futbolcu ve Gültepe Gücü Spor U-13 Futbol Takımından (Deney Grubu) 17 futbolcu olmak üzere toplam 34 futbolcu katılmıştır. Deney grubuna kendi antrenmanları dışında 8 haftalık Fifa Kids 11+ eğitim programı uygulanmıştır. Kontrol grubu sadece kendi futbol antrenmanlarına katılmıştır. Araştırmada veri analizinde SPSS (22) programdan yararlanılmıştır. Dağılımın normalliğine karar vermek için Shapiro-Wilk testi ile basıklık ve çarpıklık değerlerinden yararlanılmıştır. Elde edilen değerlerin anlamlı olup olmadığının yorumlanmasında 0.05 anlamlılık düzeyi ölçüt olarak kullanılmıştır. Bağımlı iki grubun karşılaştırılmasında Paired Sample t testi ve bağımsız grupların karşılaştırılmasında İndependent-Samples T-testi kullanılmıştır. Çalışmamız sonucunda; 8 hafta süre ile uygulanan Fifa Kids 11+ eğitim programının denge ve sürat performansının; 20 metre koşu, 30 metre koşu ve flamingo denge testi performansları ön test-son test değerleri arasında istatiksel olarak anlamlı bir fark ortaya çıkmış olup, uygulanan Fifa Kids 11+ eğitim programının 20 metre koşu, 30 metre koşu ve denge performansları üzerinde olumlu etki ettiği görülmüştür. Sonuç olarak; 11-13 yaş grubu futbolculara, futbol antrenmanlarına ek olarak uygulanan 8 haftalık Fifa Kids 11+ eğitim programının futbolcularda, sürat ve denge performanslarını pozitif yönde etkilediği görülmüştür.Öğe 12-14 yaş grubu çocuklarda masa tenisi antrenmanının seçilmiş performans parametrelerine etkisi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-01-24) Uçar, Burak; Aktaş, SametBu çalışma, 12-14 yaş arasındaki çocuklarda masa tenisi antrenmanının esneklik, çeviklik, dikey sıçrama, yatay sıçrama, el ve ayak reaksiyon zamanlarına olan etkisini değerlendirerek, bu fiziksel özelliklerin gelişimine katkısını belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmaya haftada en az 3 antrenman yapan toplam 40 sporcu (10 erkek çalışma grubu, 10 kız çalışma grubu, 10 erkek kontrol grubu, 10 kız kontrol grubu) dahil edilmiştir. Çalışma grubu, 8 hafta boyunca haftada 3 gün, günde 1 saat olmak üzere toplam 24 saat masa tenisi antrenmanı gerçekleştirmiştir. Antrenman programı, çeviklik, esneklik, dikey sıçrama, yatay sıçrama, el ve ayak reaksiyon zamanlarını geliştirmeye odaklanmıştır. Kontrol grubu herhangi bir antrenman yapmamıştır. Araştırma verilerinin istatistiksel analizi için SPSS 23 kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım gösterdiği tespit edildiği için parametrik testler kullanılarak grup içi ve gruplar arası karşılaştırmalar yapılmıştır. Grup içi karşılaştırmalarda paired-sample t-testi, gruplar arası karşılaştırmalarda ise independent samples t-testi tercih edilmiştir. Anlamlılık düzeyi olarak 0,05 kabul edilmiştir. Erkek masa tenisi sporcularının ön test ve son test ortalama fark sonuçlarına göre, çeviklik, esneklik, dikey sıçrama, yatay sıçrama, el reaksiyon ve ayak reaksiyon parametreleri arasında gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir (sırasıyla p=0,124, p=0,552, p=0,343, p=0,078, p=0,224, p=0,213). Kız masa tenisi sporcularının ön test ve son test ortalama fark sonuçlarına göre, çeviklik, esneklik, dikey sıçrama, yatay sıçrama, el reaksiyon ve ayak reaksiyon parametreleri arasında gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar bulunmuştur (sırasıyla p=0,003, p=0,005, p=0,104, p=0,095, p=0,003, p=0,296). Çalışma grubu, çeviklik, esneklik ve el reaksiyonunda daha belirgin bir gelişim gösterirken, dikey ve yatay sıçrama ile ayak reaksiyonunda gruplar arasında anlamlı bir fark saptanmamıştır (sırasıyla p=0,104, p=0,095, p=0,296). Sonuç olarak, bu araştırma, masa tenisi sporcularının performansını artırmak için yapılan spesifik antrenman programlarının belirli fiziksel özellikleri etkileme potansiyelini vurgulamaktadır. Ancak, bireysel farklılıkların ve antrenmanın etkilerinin çeşitliliği göz önüne alındığında, antrenman programları kişiselleştirilmeli ve düzenli olarak değerlendirilmelidir. Bu önerilere uyulması, masa tenisi sporcularının performansını daha etkili bir şekilde artırabilir.Öğe 8 hafta boyunca düzenli olarak yapılan voleybol eğitiminin 10-12 yaş grubu öğrencilerin benlik saygısı ve spora özgü başarı motivasyonlarına etkisi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-08-23) Burul, Pınar; Köroğlu, MihraçBu çalışmanın amacı, Gaziantep Sema Ahmet Danış Ortaokulu öğrencilerinde düzenli olarak voleybol eğitiminin 10-12 yaş grubu öğrencilerin benlik saygısı ve spora özgü başarı motivasyonlarına etkisini incelemektir. Araştırma yönteminde nicel tarama modelinde zayıf deneysel desen kullanılarak iki grup ön test ve son test verileri değerlendirilmiştir. Deney grubuna uygulanan çalışma voleybolda parmak pas, manşet pas, servis, smaç ve blok öğretimi sonrası grup içi turnuva ile bitirilmiştir. Kontrol grubu öğrencileri ise sadece normal derslerine girmiştir. Deney grubunda 28 erkek 39 bayan olmak üzere toplam 67 öğrenci çalışmaya katılmıştır. Kontrol grubunda ise 37 erkek 28 bayan olmak üzere toplam 65 öğrenci bulunmaktadır. Araştırmada voleybol eğitimi alarak spor yapan ve spor yapmayan öğrencilerden oluşturulan deney ve kontrol gruplarında ön test ve son test verileri elde etmek için kişisel bilgi formu, Coopersmith benlik saygısı ölçeği ve Willis’ in spora özgü başarı motivasyonu ölçeği uygulanmıştır. Araştırmanın istatistiksel analizleri JASP (A Fresh Way to Do Statistics) 0.9.2.0 programı ile yapılmıştır. Araştırma sorularının güvenirlilik analizleri, normal dağılım ve homojen dağılım analizleri yapılarak her bir sorudan elde edilen ortalama puanlara göre çözümlemeler yapılmıştır. Benlik saygısı ölçeğinde ölçek yönergesine göre toplam ve ortalama puanlar 4 ile çarpılarak istatistiksel işlemler yapılmıştır. İstatistiksel yöntemde frekans (N), yüzde (%) ortalama (X̄) ile T-test (Student ile Paired Samples T-Test analizleri) ve Tek Yönlü Varyans (ANOVA) analizi uygulanmıştır. Sonuçların değerlendirilmesi istatistiksel anlamlılık Cronbach’s Alfa p<0,05 olarak belirlenmiştir. Yapılan çalışmalar sonucunda deney grubu ön test ve son test karşılaştırılmış olup son testte benlik saygısı ve spora özgü başarı motivasyonunun yükseldiği görülmüştür. Deney grubu cinsiyet durumuna göre benlik saygısı erkeklerde kadınlara göre daha yüksek bulunmuştur. Deney grubu benlik saygısı ön testte 10 ve 11 yaş grubunda, 12 yaşa göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Spora özgü başarı motivasyonu kontrol grubu ön testte 1-3 kardeş sayısına sahip olanlar ve son test 1-3 kardeş sayısına sahip olan öğrencilerin motivasyonlarının 4 ve üstü kardeş sayısına sahip olanlara göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Kontrol grubunda baba öğrenim durumu değişkenine göre babası ilköğretim ve lise mezunu olanların benlik saygısı ön testte diğerlerine oranla daha yüksek çıkmıştır.Öğe 8 haftalık korfbol temelli hareket eğitiminin 10-12 yaş sporcularda seçilmiş motorik özelliklere etkisi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025-02-17) Ezgin, Ahmet; Bilgiç, MuratBu çalışmanın amacı 10-12 yaş sporcularda korfbol temelli hareket eğitiminin seçilmiş motor becerilere etkisinin incelenmesidir. Çalışmanın örneklem grubunu Batman Spor Lisesi Spor Kulübünde korfbol branşında eğitim alan 35 sporcu oluşturmaktadır. Bu çalışma kontrol (20 kişi) ve deney (15 kişi) grubundan oluşmaktadır. Korfbol temelli hareket eğitimi 8 hafta boyunca haftada 3 gün, günde 60-90 dakika uygulanmıştır. Sporculara antrenman periyodu öncesi ve sonrası dikey sıçrama, boy ve kilo ölçümü, esneklik ölçümü, bel kalça çevresi ölçümü, illinois çeviklik testi, 20 metre sürat koşusu testi, 30 metre sürat koşusu testi, plank testi, 30 saniye mekik testi, 30 saniye şınav testi ölçümleri ile ön test ve son test karşılaştırmaları yapılmıştır. Araştırma sonunda elde edilen verilerin istatistiksel olarak analiz edilmesinde SPSS programı kullanıldı. Veriler; aritmetik ortalama ve standart sapma olarak sunuldu. Normallik sınaması için Shapiro-Wilk testi; homojenlik sınaması için Levene testi uygulandı. Normal dağılım göstermeyen veri setleri için çarpıklık ve basıklık değerleri kontrol edildi ve ±2 değeri içinde olan veri setlerinin normal dağılım gösterdiği kabul edildi. Uygulamalar arasındaki farkların analizi için tekrarlı ölçümlerde çift yönlü varyans analizi (2x2) uygulandı. Küresellik varsayımının sağlanmadığı ölçümlerde Greenhouse Geiser düzeltme testi kullanıldı. Post hoc analizinde Tukey testi kullanıldı. Kontrol ve deney gruplarındaki katılımcıların uyguladıkları dikey sıçrama, plank testi, 20 m ve 30 m sprint testi uygulamasının iki yönlü varyans analizi sonuçlarına göre gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Kontrol ve deney gruplarındaki katılımcıların uyguladıkları illionis, esneklik, şınav ve mekik testi uygulamasının iki yönlü varyans analizi sonuçlarına göre gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmemiştir Sonuç olarak; korfbol temelli hareket eğitimi programının biyomotor parametrelerden plank, dikey sıçrama kuvveti, 20 ve 30 metre sürat becerilerinde istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir.Öğe 8 haftalık voleybol antrenmanlarının 11-13 yaş kadın voleybolcularda denge ve dikey sıçrama performansı ile empati becerileri etkisinin incelenmesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-07-11) Yılmaz, Esra; Köroğlu, MihraçBu çalışmanın amacı, Batman İl Milli Eğitim müdürlüğüne bağlı TÜPRAŞ İlk Öğretim Okulunda okuyan ve düzenli olarak voleybol eğitimi alan 11-13 yaş arası kadın öğrencilerin Denge, Dikey Sıçrama ve Empati etkisini karşılaştırılmasıdır. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim-öğretim yılında TÜPRAŞ İlk Öğretim Okulunda okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini araştırmaya gönüllü olarak katılan 25 deney grubu ve 25 kontrol grubu olmak özere toplam 50 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin demografik özelliklerine ilişkin veri toplamak amacıyla "Kişisel Bilgi Formu" kullanılmıştır. Öğrencilerin empatilerini ölçmek amacıyla "Cambridge Davranış Ölçeği (Empati Ölçeği)" ve 8 haftalık denge ve dikey sıçrama performanslarını arttırmaya yönelik antrenmanlar yapılmıştır. Anketler ve antrenmanlar uygulandıktan sonra istatistiksel analizleri kolaylaştırmak amacıyla SPSS 22.0 yazılım paketinden faydalanılmıştır. Verileri analiz etmek için frekans analizi, yüzde analizi, aritmetik ortalama, T-testi (Student ile Paired Samples T-Test analizleri) gibi çeşitli istatistiksel teknikler kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, deney grubuna verilen 8 haftalık sıçrama ve denge performansı eğitimi ile empati eğitiminin anlamlı ve olumlu etkileri olduğu görülmüştür. Ön test ve son test sonuçları arasındaki farklar, her üç parametrede de (sıçrama, denge ve empati) deney grubu lehine anlamlı bir gelişim olduğunu göstermektedir. Bu durum, eğitim programlarının öğrenci performansı üzerinde olumlu etkiler yarattığını ve eğitimlerin önemini vurgulamaktadır. Özellikle sıçrama ve denge performansı eğitimleri, fiziksel parametrelerde önemli gelişmeler sağlarken, empati eğitimi ise sosyal-duygusal becerileri artırmada etkili olmuştur. Sonuç olarak, yapılandırılmış ve hedef odaklı eğitim programlarının öğrenci gelişimine katkı sağladığı ve bu tür programların eğitim süreçlerinde daha yaygın bir şekilde kullanılmasının yararlı olacağı söylenebilir.Öğe 9-12 yaş futbolculara uygulanan core egzersizlerinin fiziksel ve biyomotor özelliklere etkisi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025-02-14) Sinecen, Vefa; Bilgiç, Fatma BeyzaBu araştırmanın amacı 9-12 yaş futbolculara uygulanan core egzersizlerinin fiziksel ve biyomotor özellik olan kuvvet, sürat, esneklik, dayanıklılık ve çeviklik parametrelere etkisinin incelenmesidir. Çalışmanın örneklem grubunu, Bitlis Güroymak Gençlik Hizmetleri ve Spor İlçe Müdürlüğünde futbol eğitimi alan ve sağlık problemi olmayan 30 gönüllü erkek sporcu oluşturmaktadır. Çalışma 2 gruptan (kontrol n=15 ve futbol+core antrenman grubu n=15) oluşmaktadır. Katılımcılara antropometrik ölçümler (boy, kilo, bel-kalça çevresi oranı) yapıldı. Çalışmaya katılan her iki grup futbol antrenmanlarına devam etmiş fakat çalışma grubu futbolcularına bu antrenmanlara ilaveten haftada 3 gün 8 hafta boyunca core egzersiz programı uygulanmıştır.Katılımcılara uygulanan core egzersiz programı; 1- 4 hafta arasında plank, side plank, hip extension, two legfloorbridge, side ski jumps ve floor cobra hareketleri 25 saniye 2 tekrar, 5-8 hafta arasında plank, side plank, hip extension, two legfloorbridge, side ski jumps ve floor cobra hareketleri 25 saniye 3 tekrar şeklinde uygulanmıştır. Katılımcıların biyomotor özelliklerini ölçmek için otur eriş-uzan, dikey sıçrama, illinois çeviklik, 20 m sprint, 30 sn mekik, 30 sn şınav, sağ ve sol el kavrama kuvveti, 20 m mekik koşusu testleri ön test- son test olarak uygulanmıştır.Araştırma sonunda elde edilen verilerin istatistiksel olarak analiz edilmesinde SPSS programı kullanıldı. Normallik sınaması için Shapiro-Wilk testi; homojenlik sınaması için Levene testi uygulandı. Normal dağılım göstermeyen veri setleri için çarpıklık ve basıklık değerleri kontrol edildi ve ±2 değeri içinde olan veri setlerinin normal dağılım gösterdiği kabul edildi. Uygulamalar arasındaki farkların analizi için tekrarlı ölçümlerde çift yönlü varyans analizi (2x2) uygulandı. Küresellik varsayımının sağlanmadığı ölçümlerde Greenhouse Geiser düzeltme testi kullanıldı. Post hoc analizinde Tukey testi kullanıldı. Etki büyüklüğü iki yönlü ANOVA testi için η2p olarak sunulmuş ve şu kriterler kullanılarak yorumlanmıştır: minimum etki (η2p ≤0.02), orta büyüklükte etki (0.02 < η2p ≤0.09) ve güçlü etki (η2p > 0.09) (Lakens, 2013). İstatistiksel sonuçlar p<0.05 anlamlılık düzeylerinde değerlendirildi.Futbol ve futbol + core gruplarının ön ve son test uygulanalarının sonuçlarna göre; dikey sıçrama, 30 sn mekik testi, 30 sn şınav testi, 20 m sprint testi, illinois çeviklik testinde gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmıştır. Futbolcularda core egzersizlerinin esneklik, kuvvet, sürat, çeviklik, dayanıklılık, patlayıcı kuvvet parametrelerine etkilenin incelendiği bu çalışmanın sonucunda biyomotor parametrelerin uygulanan core egzersizlerinden etkilenebileceği tespit edilmiştir.Öğe Basketbolcularda zihinsel dayanıklılık ve sporda imgeleme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-05-29) İridil, Seher; Dinçer, NevzatBu çalışmada Batman ilindeki basketbolcuların zihinsel dayanıklılık ve sporda imgeleme becerisi arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla katılımcılara demografik bilgi formu, Sheard ve ark. (2009) tarafından geliştirilen Altıntaş ve Bayar-Koruç (2016) tarafından Türkçe ’ye uyarlanan, geçerlilik ve güvenirlik çalışması yapılan “Sporda Zihinsel Dayanıklılık Envanteri”, Hall ve ark. (1998) tarafından geliştirilen Vurgun (2010) tarafından Türkçe ’ye uyarlanan “Sporda İmgeleme Envanteri” basketbol sporu ile ilgilenen lisanslı sporculara uygulanmıştır. Çalışmamızda, Batman Gençlik ve Spor İl Müdürlüğünde lisanslı olarak basketbol sporu ile uğraşan lisanslı 1200 basketbolcu evrenimizi oluşturmaktadır. Örneklem grubumuzu; 17-25 ve üzeri yaş arası 597 basketbol sporcusu oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 22. 0 paket programına aktarılarak analiz edilmiştir. Kişisel bilgilere ait frekans ve yüzde analizi yapılmıştır. Verilerin analizinde çarpıklık ve basıklık değerlerine bakılarak verilerin normal dağılım sergilediği veya sergilemediği test edilmiştir. Elde edilen verilerin Skewness ve kurtosis (çarpıklık ve basıklık) değerleri -2 ile +2 arasında olduğu için değişkenlerin normal dağılım gösterdiği varsayılmıştır (George ve Mallery, 2010). Netice olarak, çalışmada frekans ve yüzde analizi, bağımsız değişken t testi, ANOVA analizi, Post Hoc testlerinden Scheffe ve Gabriel testleri ile Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. İstatistiksel anlamlılık düzeyi 0,05 olarak belirlenmiştir. Kadın basketbolcuların imgeleme ölçeği motivasyonel özel imgeleme, bilişsel özel imgeleme, bilişsel genel imgeleme ve motivasyonel genel ustalık düzeyleri erkek basketbolculara göre daha yüksek düzeydedir. Yaş değişkenine göre zihinsel dayanıklılık ölçeği kontrol alt boyut puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma tespit edilmiştir. Katılımcıların spor yılı incelendiğinde sporda imgeleme ölçeği motivasyonel özel imgeleme, bilişsel özel imgeleme, bilişsel genel imgeleme, motivasyonel genel uyarılmışlık ve motivasyonel genel ustalık alt boyutları puan ortalamaları arasında istatistiksel açıdan anlamsal farklılık tespit edilmiştir. Haftada kaç gün antrenman yapıyorsunuz değişkenine göre zihinsel dayanıklılık ölçeği güven ve devamlılık alt boyutları puan ortalamaları arasında istatistik bakımından anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Mevkii değişkenine göre oyun kurucu ve uzun forvet pozisyonunda oynayanların devamlılık düzeyleri, kısa forvet pozisyonunda oynayanlara göre daha yüksek düzeydedir. Bölgesel ligde oynayanların kontrol düzeyleri yerel ligde oynayanlara göre daha yüksektir.Öğe Batman Belediyesinde çalışan antrenörerin mesleki doyum düzeylerinin incelenmesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-01-12) Tan, Levent; Çelik, Nuri MuhammetBu çalışmanın temel amacı, Batman Belediyesi'nde görev yapan antrenörlerin mesleki doyum düzeylerini incelemektir. Nicel araştırma yöntemlerinden olan ilişkisel tarama modeli, araştırmanın temel yöntemi olarak kullanılmıştır. Çalışmanın etik standartlara uygun bir şekilde yürütülebilmesi için gerekli olan etik kurul onayı ve resmi araştırma izin belgesi, Batman Belediyesi'nden alınmıştır. Araştırmanın evrenini, Batman Belediyesi'nde antrenörlük yapan toplam 150 personel oluştururken, örneklem 100 katılımcıdan oluşmaktadır. Katılımcılarla yüz yüze gerçekleştirilen görüşmelerde "Mesleki Doyumu Ölçeği" ve araştırmacı tarafından hazırlanan Demografik Bilgiler Formu uygulanmıştır. Araştırmada, veri analizi için SPSS (22) programı tercih edilmiştir. Dağılımın normal olduğunu değerlendirmek amacıyla Shapiro-Wilk testi kullanılmış, aynı zamanda basıklık ve çarpıklık değerleri de dikkate alınmıştır. Elde edilen verilerin anlamlılığını değerlendirmek için ise 0.05 anlamlılık düzeyi ölçüt olarak kabul edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre; Batman Belediyesi'nde görev yapan antrenörler arasında cinsiyet, medeni durum, yaş, eğitim seviyesi, hizmet süresi ve gelir düzeyi gibi faktörler "Mesleki Doyum Ölçeği" alt boyutlarında anlamlı bir farklılık tespit edilememiştir. Ancak, "Mesleğiniz psikolojinizi etkiliyor mu?" sorusunda anlamlı farklar belirlenmiş ve bu anlamlılığın Niteliğe Uygunluk alt boyutu ve Mesleki Doyum Ölçeği genelinde olduğu gözlemlenmiştir. Sonuç olarak, antrenörlerin mesleki doyumlarını etkileyen temel faktörün "Mesleğiniz psikolojinizi etkiliyor mu?" olduğu görülmüştür. Bu bağlamda, antrenörlerin psikolojik etkileşimlerinin anlamlandırılması ve iyileştirilmesi için özel destek programları ve eğitimler düzenlenmesi önerilebilir. Ayrıca, benzer araştırmalara dayanarak, belediye yönetimi tarafından çalışanların genel mesleki doyumunu artırmaya yönelik stratejiler geliştirilmesi önemli olabilir.Öğe Batman Gençlik ve Spor İl Müdürlüğünde çalışan personellerin mesleki tükenmişlik ve iş tatmini durumlarının incelenmesi (Batman ili örneği)(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-08-10) Bölümcü, İhsan; Çelik, Nuri MuhammetBu araştırmanın amacı Batman Gençlik ve Spor İl Müdürlüğünde çalışan personellerin tükenmişlik ve iş doyumu düzeylerinin incelenmesidir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden olan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın yürütülebilmesi için etik kurul onayı ve Batman Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü’nden resmi araştırma izin belgesi alınmıştır. Çalışmanın Evrenini Batman Gençlik ve Spor İl Müdürlüğünde çalışan toplam 482 personel oluştururken Örneklemi ise 219 katılımcıdan oluşmaktadır. Katılıcılarla yüz yüze olacak şekilde “Minnesota İş Doyumu Ölçeği” ve “Maslach Tükenmişlik Ölçeği” soru formları uygulanmıştır. Araştırmada veri analizinde SPSS (22) programı kullanılmıştır. Dağılımın normalliğine karar vermek için Shapiro-Wilk testi ile basıklık ve çarpıklık değerlerinden yararlanılmıştır. Elde edilen değerlerin anlamlı olup olmadığının yorumlanmasında 0.05 anlamlılık düzeyi ölçüt olarak kullanılmıştır. Çalışmamız sonucunda; Batman Gençlik ve Spor İl Müdürlüğünde çalışan personellerin; Cinsiyet, medeni durum ve hizmet süresinin “Minnesota İş Doyumu Ölçeği” ve “Maslach Tükenmişlik Ölçeğinin alt boyutlarıyla anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Bununla birlikte, Batman Gençlik ve Spor İl Müdürlüğünde çalışan personellerin; yaş, eğitim, gelir durumu ve hizmet içi eğitim alma durumu değişkenlerine göre “Minnesota İş Doyumu Ölçeği” ve “Maslach Tükenmişlik Ölçeğinin alt boyutlarıyla anlamlılık tespit edilmiştir.Öğe Batman il merkezinde fitness egzersizi yapan 18-40 yaş arası erkek bireylerin ergojenik yardımcı kullanımında sosyal medya görüşlerinin ve bilgi düzeylerinin incelenmesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025-01-29) Arıkan, Muhammed Yasin; Kılınç, ZühalBu araştırma, fitness egzersizi yapan 18-40 yaş arası erkek bireylerin ergojenik yardımcı kullanımında sosyal medya görüşlerinin ve bilgi düzeylerinin incelenmesi amacıyla Batman il merkezinde yapılmıştır. Araştırmayı destekleyecek ayrıntılı bir literatür taraması yapılmıştır. Mevcut araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını Batman il merkezinde farklı fitness merkezlerine üye 18-40 yaş arası 10 gönüllü erkek birey oluşturmuştur. Araştırmada, veri toplamayla ilgili olarak ‘‘yarı yapılandırılmış görüşme’’ yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizinde, betimsel analiz ve içerik analizi kullanılmıştır. Görüşmeler esnasında kayıt altına alınan veriler irdelenerek çeşitli kodlara ulaşılmış, mevcut kodlar farklı temalar altında sınıflandırılmıştır. Batman il merkezinde fitness egzersizi yapan 18-40 yaş arası erkek bireylerin ergojenik yardımcı kullanımında sosyal medya görüşlerinin ve bilgi düzeylerinin incelenmesi 4 ana tema altında sunulmuştur. Bu temalar ise fitness, ergojenik yardımcı, sosyal medya, fitness ve sosyal medya etkileşimi olarak alt boyutlarıyla birlikte verilmiştir. Araştırmamız sonucunda katılımcıların fitnessa verdikleri anlamın, fitness egzersizlerine başlama amaçları için öznel motivasyonlar oluşturduğu belirlenmiştir. Katılımcıların ergojenik yardımcılar için başvurdukları bilgi kaynaklarının en başında sosyal medya gelmiştir. Bu bağlamda bilgi düzeyleri kısmen yeterli görülmüş, katılımcıların ergojenik yardımcı kullanımında profesyonel destek almadıkları tespit edilmiştir. Bununla birlikte sosyal medyanın bireylerde fitness için motivasyon kaynağı olduğu ve ürün tercihlerinde içerik üreticilerinden faydalandıkları belirlenmiştir. Aynı zamanda sosyal medya kullanmayan bireylerde ergojenik yardımcıları da kullanmama durumları tespit edilmiştir.Öğe Batman ilinde görev yapan beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin obezite farkındalık düzeylerinin incelenmesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025-02-20) Yıldız, Nurullah; Bilgiç, MuratBu araştırmanın amacı beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin obezite farkındalık düzeylerinin cinsiyet, medeni durum, haftada spor yapılan gün sayısı, eğitim düzeyi, yaş, beden kütle indeksi, çalışılan okul türü, hizmet süresi değişkeni, günde ekran karşısında geçirilen süre gibi değişkenler arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışmanın örneklem grubunu Batman ilinde lise ve ortaokul bünyesinde görev alan 244 beden eğitimi ve spor öğretmeni oluşturmuştur. Çalışmamızda Allen tarafından geliştirilmiş Kafkas ve Özen tarafından Türkçeye ve Türk kültürüne uyarlanması ile geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmış olan Obezite Farkındalık Ölçeği (OFÖ) uygulanmıştır. Araştırma sonunda elde edilen verilerin istatistiksel olarak analiz edilmesinde SPSS programı kullanıldı. Verilerin analizinde; aritmetik ortalama ve standart sapma olarak sunuldu. Normallik sınaması için Kolmogorov-Smirnov testi; homojenlik sınaması için Levene testi uygulandı. Normal dağılım göstermeyen veri setleri için çarpıklık ve basıklık değerleri kontrol edildi ve ±2 değeri içinde olan veri setlerinin normal dağılım gösterdiği kabul edildi. Gruplar arası ikili karşılaştırmalarda bağımsız örneklem t testi, ikiden fazla karşılaştırmalarda tek yönlü varyans analizi (One way ANOVA) uygulandı. Farklılığın hangi değişkende olduğunun belirlenmesi için Tukey düzeltme testi kullanıldı. Ölçeğin alt boyutları arasındaki korelasyonun belirlenmesi için Pearson korelasyonu uygulandı. İstatistiksel sonuçlar p<0.05 anlamlılık düzeylerinde değerlendirildi. Cinsiyet, medeni durum, haftada spor yapılan gün sayısı, eğitim düzeyi, yaş, VKİ, çalışılan okul türü, hizmet süresi değişkenine, günde ekran karşısında geçirilen süre ve çocuk sayısı, toplam puan verilerinde istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmamıştır (p>0.05). Tukey düzeltme testinin sonucuna göre Beslenme alt boyutunda uygulanan üç çocuk ve üzerinde çocuğa sahip olanlar ile iki çocuklu olanlar arasında üç çocuk ve üzerinde çocuğa sahip olan katılımcılar lehine, günde ekran karşısında geçirilen süre değişkeninde, fiziksel aktivite alt boyutunda ekran karşısında 4 saat zaman geçirenlerle 2 saat ve 1 saat zaman geçirenler arasında 4 saat zaman geçirenler lehine; ölçekten alınan toplam puana göre ise günde 4 saat ekran başında zaman geçirenlerle 3 saat ve 2 saat zaman geçirenler arasında 4 saat zaman geçirenler lehine haftada 4 gün spor yapan katılımcılar ile haftada 3 gün spor yapan katılımcılar arasında haftada 3 gün spor yapan katılımcılar lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir (p>0.05). Sonuç olarak, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin obezite farkındalık düzeylerinin alt boyutlarında istatistiksel olarak farklılıklar göstermektedir.Öğe Batman ilindeki farklı lise türlerinde öğrenim gören öğrencilerin obezite farkındalık düzeylerinin karşılaştırılması(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025-02-14) Karadal, Volkan; Bilgiç, Fatma BeyzaBu araştırmanın amacı farklı lise türlerinde eğitim gören öğrencilerin obezite farkındalık düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmanın örneklem grubunu Batman ilinde farklı lise türlerinde öğrenim gören 601'i kadın ve 599’u erkek toplam 1200 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmamızda Allen tarafından geliştirilmiş Kafkas ve Özen tarafından Türkçe’ye ve Türk kültürüne uyarlanması ile geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmış olan Obezite Farkındalık Ölçeği (OFÖ) uygulanmıştır. Araştırma sonunda elde edilen verilerin istatistiksel olarak analiz edilmesinde SPSS programı kullanıldı. Veriler; aritmetik ortalama ve standart sapma olarak sunuldu. Normallik sınaması için Kolmogorov-Smirnov testi; homojenlik sınaması için Levene testi uygulandı. Normal dağılım göstermeyen veri setleri için çarpıklık ve basıklık değerleri kontrol edildi ve ±2 değeri içinde olan veri setlerinin normal dağılım gösterdiği kabul edildi. Gruplar arası ikili karşılaştırmalarda bağımsız örneklem t testi, ikiden fazla karşılaştırmalarda tek yönlü varyans analizi uygulandı. Farklılığın hangi değişkende olduğunun belirlenmesi için Tukey düzeltme testi kullanıldı. Ölçeğin alt boyutları arasındaki korelasyonun belirlenmesi için Pearson korelasyonu uygulandı. İstatistiksel sonuçlar p<0.05 anlamlılık düzeylerinde değerlendirildi. Yaş, eğitim görülen okul türü, haftada spor yapılan gün sayısı, annenin ve babanın eğitim düzeyi değişkenlerinde istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Sonuç olarak, farklı lise türlerinde obezite farkındalık düzeyleri, yaş, lisanslı sporcular, anne-baba eğitim durumu ve lise türlerine göre farklılık göstermektedir.Öğe Beden eğitimi ve spor öğretmenleri ile farklı branş öğretmenlerinin engelli bireylere yönelik algılarının incelenmesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-12-26) Gördegir, Hamit; Şahbudak, MuratBu araştırmanın amacı Beden Eğitimi ve Spor öğretmenleri ile diğer branş öğretmenlerinin engelli bireylere yönelik algılarını ortaya çıkarmak ve çeşitli demografik değişkenler bağlamında karşılaştırmaktır. Nicel yöntemde kurgulanan araştırmada betimsel tarama ve nedensel karşılaştırma olmak üzere iki farklı desenden faydalanılmıştır. Araştırmanın evreni Batman il merkezinde görevli 8,629 öğretmenden; örneklemi ise bu evrenden uygun örnekleme yöntemi ile ulaşılan 399 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplamak için “Demografik Bilgi Formu” ve “Engelli Bireylere Yönelik Algı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçek formu daha önce geçerlik ve güvenirliği ortaya konmuş bir ölçme aracı olmakla birlikte, mevcut araştırma kapsamında da ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizleri yürütülmüştür. Bu bağlamda, Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ve Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayılarına başvurulmuştur. Veri analizinden önce veri setinin dağılımı çarpıklık-basıklık değerleri ile kontrol edilmiş ve verinin normal dağılım varsayımını karşılamadığı görülmüştür. Bu nedenle, kutu grafikleri ile uç değerler tespit edilmiştir. Analiz neticesinde 18 katılımcıya ait veri analiz dışında tutulmuş ve verinin normal dağılım sergilediği görülmüştür. Bu nedenle araştırma analizleri 381 katılımcıdan elde edilen veri ile yürütülmüştür. Analizin yürütüldüğü veri seti içerisinde 85 Beden Eğitimi ve Spor öğretmeni yer almaktadır. Betimsel istatistikler kapsamında frekans, yüzdelik, minimum, maksimum, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmıştır. Demografik değişkenler açısından yapılan karşılaştırmalarda t-testi ve ANOVA testlerine başvurulmuş; kıdem ve yaş değişkenleri için ise korelasyon analizi yürütülmüştür. Araştırma bulguları şu şekilde özetlenebilir. BES öğretmenlerinin benimsemek boyutu ve ölçek genelinde “Katılıyorum”; farkındalık, bireysel destek ve toplumsal çevre boyutlarında “Kararsızım”; genel olarak öğretmenlerin ise “benimsemek” boyutunda “Katılıyorum”; “farkındalık”, “bireysel destek”, “toplumsal çevre” boyutlarında ve ölçek genelinde “Kararsızım” şeklindedir. Beden Eğitimi ve Spor öğretmenleri ile diğer branş öğretmenlerinin algı düzeylerinin istatistiksel olarak anlamlı bir biçimde farklılaşmadığı görülmüştür. Öte yandan, örneklem geneli için yürütülen analizlerde yakın çevrede engelli birey bulunması ve engelliler ile ilgili eğitim alma “farkındalık”; engelli bireylere yönelik yasal düzenlemelerden haberdar olma ise “benimsemek” boyutunda katılımcıların algı düzeylerini istatistiksel olarak anlamlı bir biçimde farklılaştırmaktadır. Ayrıca öğretmenlerin yaşı ile “benimsemek” boyutu arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki söz konusudur. Araştırma bulguları alanyazın temelinde tartışılmış ve bulgulara dayalı olarak bazı öneriler getirilmiştir.Öğe Farklı ısınma protokollerinin seçilmiş motor beceri ve 50 metre yüzme performansına akut etkisi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025-02-20) Çiçek Yıldız, Leyla; Bilgiç, Fatma BeyzaBu çalışmada farklı ısınma protokollerinin seçilmiş motor beceri özellikleri ve 50 m yüzme performansına akut etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmamızın örneklem grubunu Batman Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören 28 erkek katılımcı oluşturmaktadır. Çalışmamız 5 protokolden (kontrol uygulaması, statik, dinamik, balistik, PNF ısınma) oluşmaktadır. Çalışmanın ilk haftası katılımcılara biyometrik ölçümler (boy, vücut ağırlığı, kulaç uzunluğu, oturma uzunluğu, ayak uzunluğu, ayak genişliği, el uzunluğu ve el genişliği) yapıldı. Dört farklı ısınma protokolü olarak statik ısınma, dinamik ısınma, balistik ısınma ve PNF ısınma uygulamaları yapıldı. Dört farklı ısınma uygulaması ve motorik özellikleri belirleyen performans ölçüm testleri 48 saat arayla yapıldı. Motorik özelliklere ait performans değerlerini belirlemek için ısınma protokolleri sonrası sağ ve sol el kavrama kuvveti testi, dikey sıçrama testi, otur-uzan esneklik testi, 50 m kulaç sayısı ve 50 m serbest stil yüzme süreleri alındı. Araştırma sonunda elde edilen verilerin istatistiksel analizinde SPSS programı kullanıldı. Veriler, aritmetik ortalama ve standart sapma olarak sunuldu. Normallik sınaması için Shapiro-Wilk testi uygulandı. Normal dağılım göstermeyen veri setleri için çarpıklık ve basıklık değerleri kontrol edildi ve ±2 içindeki veri setlerinin normal dağılıma sahip olduğu kabul edildi. Uygulamalar arasındaki farkların analizi için tekrarlı ölçümlerde tek yönlü varyans analizi uygulandı. Farklılığın hangi uygulamada olduğunun belirlenmesi için LSD düzeltme testi kullanıldı. İstatistiksel sonuçlar p<0.05 anlamlılık düzeylerinde değerlendirildi. Katılımcıların uygulamış olduğu sağ el kavrama kuvveti testi sonuçlarına göre kontrol uygulaması, dinamik ve balistik ısınma protokolleri arasında dinamik ve balistik ısınma protokolleri lehine, statik ısınma protokolü ile dinamik ısınma protokolü arasında dinamik ısınma protokolü lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmıştır. Dikey sıçrama testi sonuçlarına göre kontrol uygulaması ile statik, dinamik ve balistik ısınma protokolleri arasında statik, dinamik ve balistik ısınma protokolleri lehine; dinamik ısınma protokolü ile statik ve PNF ısınma protokolü arasında dinamik ısınma protokolü lehine; balistik ve PNF ısınma protokolü arasında balistik ısınma protokolü lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmıştır. Otur-uzan esneklik testinin sonuçlarına göre kontrol uygulaması ile diğer tüm ısınma protokolleri arasında diğer ısınma protokolleri lehine, PNF ısınma protokolü ile statik ve balistik ısınma protokolü arasında PNF ısınma protokolü lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmıştır. 50m serbest stil yüzme derecesi sonuçlarına göre kontrol uygulaması ile diğer tüm ısınma protokolleri arasında diğer ısınma protokolleri lehine, PNF ısınma protokolü ile statik ısınma protokolü arasında PNF ısınma protokolü lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmıştır. Sonuç olarak uygulanan farklı ısınma protokollerinin sağ el el kavrama kuvveti, dikey sıçrama, esneklik ve 50 m yüzme performans sürelerine pozitif etkisinin olduğu tespit edilmiştir.Öğe Gaziantep Büyükşehir Belediyesinde görev yapmakta olan spor yöneticileri ve antrenörlerin doping hakkındaki düşüncelerinin ve doping bilgi düzeylerinin belirlenmesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025-02-19) Sarıçiçek, Baran Abdullah; Dinçer, NevzatBu çalışmamızda, Gaziantep Büyükşehir Belediyesi’nde görev yapmakta olan spor yöneticileri ve antrenörlerin doping hakkındaki düşüncelerinin ve doping bilgi düzeylerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmamız, nicel araştırma tekniklerinden biri olan betimsel nitelikte tarama modeli kapsamında yapılandırılmıştır. Bu model, var olan durumları, oldukları şekliyle betimlemeyi amaç edinen bir yaklaşımdır (Karasar, 2015). Çalışmamızın evrenini 2024 yılında Gaziantep Büyükşehir Belediyesi’nde görev yapan spor yöneticileri ve antrenörler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise 2024 yılında Gaziantep Büyükşehir Belediyesi’nde görev yapan 150 spor yöneticisi ve antrenörü oluşturmuştur. Bu araştırmanın amacı, Gaziantep Büyükşehir Belediyesi’nde görev yapan olan spor yöneticileri ve antrenörlerin doping hakkında ki düşüncelerinin ve doping bilgi düzeylerini incelemektir. Ülkemizde kıymetli spor yöneticilerimizin astları ve üstleriyle olan iletişimi, bilgi aktarımı ve yönlendirmeleri; değerli antrenörlerimizin ise sporcularıyla olan iletişimi, bilgi aktarımı, yönlendirmeleri ve sağlıklı bir şekilde ilerlemeleri oldukça önemli bir konudur. Çalışmamızla doping konusu üzerinde durarak, gelecekteki nesillere bilimsel alanda ışık tutmayı, yol gösterici olmayı ve sağlıklı bir şekilde ilerlemelerine katkı sağlamayı hedeflemektedir. Araştırmada elde edilen verilerin analizi için SPSS 22.0 paket programı kullanılmıştır. Verilerin analizine geçilmeden önce, verilerin uygun hale getirilmesi büyük önem taşımaktadır. Yapılan bu çalışmada frekans, yüzde analizi ve Ki Kare testi kullanılmıştır. İstatistiksel anlam düzeyi p<0.05 olarak belirlenmiştir. Sonuç olarak, çalışmaya katılan spor yöneticileri ve antrenörlerin doping hakkındaki düşünce ve bilgileri incelendiğinde, katılımcıların büyük bir çoğunluğunun dopingin serbest bırakılmasına kesinlikle karşı çıktıkları ve dopingin kullanılmaması gerektiğini, spor ahlakına aykırı olduğunu ve haksız rekabete yol açtığını ifade ettikleri görülmüştür.Öğe Gaziantep ilindeki spor okullarına katılan öğrencilerin ailelerinin sosyo-ekonomik yapıları ve beklenti düzeylerinin incelenmesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-09-21) Geçer, Serkan; Bilgiç, MuratBu araştırmanın amacı, Gaziantep ilindeki spor okullarına katılan öğrencilerin ailelerinin sosyo-ekonomik yapılarının ve ebeveynlerin beklenti düzeylerinin belirlenmesidir. Araştırmada Sezgin Meral tarafından 2010 yılında uygulanan “Ailelerin Çocuklarını Futbol Okullarına Gönderme Sebeplerinin Belirlenmesi” ile belirtilen anket ifadelerinden yararlanılmıştır. Araştırmada Gaziantep ili yaz spor okullarına uygulanarak ebeveynlerin demografik yapıları, beklenti düzeyleri, spora karşı ilgi düzeyleri ve velilerin karşılaştıkları sorunlar betimsel araştırma yöntemlerinden tarama modeli ile durum tespiti yapılmıştır. Bu araştırmanın evrenini Gaziantep ilinde yaz spor okullarına katılan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklem grubunda yaz spor okullarına çocuklarını getiren bireyler arasından tesadüfü yöntemle belirlen 565 kişi oluşturmuştur. Araştırmanın istatistiksel analizleri JASP (A Fresh Way to Do Statistics) 0.9.2.0 programı ile yapılmıştır. Araştırma sorularının güvenirlilik analizleri, normal dağlım ve homojen dağılım analizleri yapılarak her bir sorudan elde edilen ortalama puanlara göre çözümlemeler yapılmıştır. İstatistiksel yöntemde frekans (N), yüzde (%) ortalama (X̄) ile T-test ve Tek Yönlü Varyans (ANOVA) ile Korelasyon analizi uygulanmıştır. Sonuçların değerlendirilmesi istatistiksel anlamlılık Cronbach’s Alfa p<0,05 olarak belirlenmiştir. Yapılan araştırmada yaz spor okuluna çocuklarını gönderme eğilim anketi güvenirlilik düzeyi Cronbach’s Alfa katsayısı = 0.863 olup anket maddelerinin birbiri ile tutarlı olduğu anlaşılmıştır. Sonuç olarak; ailelerin çocuklarını sağlıklı olması, ileride spor alanında lisans eğitimi alması ve okul stresinden kurtulması için gönderdikleri tespit edilmiştir.Öğe Kamuda bulunan spor çalışanlarının çatışma yönetimi stilleri ile iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025-01-30) Kaya, Mustafa; Dinçer, NevzatÇalışmamızda, örgüt içi iletişim ve çatışma yönetimi konularının bireyler ve gruplar üzerindeki etkileri kapsamlı bir şekilde incelenmiştir. Araştırma, iletişim becerileri ve çatışma yönetimi stillerinin örgüt içi dinamikler üzerindeki etkilerini analiz etmeyi amaçlamaktadır. İletişim becerileri, empati, etkin dinleme, kendini tanıma ve açma, ben dili kullanımı gibi unsurlar üzerinden değerlendirilmiştir. Bu becerilerin, bireyler arasındaki etkileşimi güçlendirdiği, yanlış anlamaları azalttığı ve işbirliğini teşvik ettiği ortaya konulmuştur. Empati, bireyin karşı tarafın duygusal durumunu anlaması ve bu duruma uygun tepkiler vermesi olarak tanımlanırken, etkin dinleme, karşı tarafın mesajını dikkatlice dinleyip anlama süreci olarak açıklanmıştır. Çatışma yönetimi stilleri ise, tümleştirme, uzlaşma, zorlama, kaçınma ve uyma gibi farklı yaklaşımlar çerçevesinde ele alınmıştır. Tümleştirme, tarafların ihtiyaçlarını karşılayan ortak bir çözüm bulmayı amaçlayan yapıcı bir yaklaşım olarak öne çıkarken, zorlama daha otoriter bir yaklaşımı ifade etmektedir. Uzlaşma, tarafların birbirlerine karşı bazı tavizler vererek orta bir noktada buluşmasını sağlar. Kaçınma, çatışmadan kaçınmayı tercih eden bir yaklaşımken, uyma ise taraflardan birinin diğerinin isteklerine boyun eğmesi anlamına gelir. Araştırma sonuçlarına göre, etkili iletişim becerilerine sahip bireylerin, çatışma durumlarını daha başarılı bir şekilde yönettiği ve örgüt içinde olumlu bir çalışma ortamı yarattığı görülmüştür. Bu çalışmanın, iletişim ve çatışma yönetimi konularında farkındalık yaratması, örgütlerin bu alanlarda geliştirilmesi gereken stratejilere ışık tutması ve akademik literatüre katkı sağlaması amaçlanmaktadır. İletişim ve çatışma yönetimi, örgütsel başarının kritik bileşenleri olarak değerlendirilmektedir ve bu çalışmanın bulguları, yöneticiler ve çalışanlar için değerli bilgiler sunmaktadır.Öğe Öğretmenlerin oyun algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025-01-27) Tunç, Derya; Aktaş, SametBu araştırmanın temel amacı, beden eğitimi ve sınıf öğretmenlerinin oyun algılarını çeşitli değişkenler çerçevesinde kapsamlı bir şekilde incelemektir. Araştırma, Batman ili Milli Eğitim Müdürlüğü'nde görev yapan öğretmenlerle gerçekleştirilmiş ve katılımcılar gönüllü olarak seçilmiştir. Veri toplama süreci iki bölümden oluşmuş; birinci bölümde katılımcıların demografik bilgilerini içeren kişisel bilgi formu, ikinci bölümde ise Güneş ve arkadaşları (2020) tarafından geliştirilen Oyun Algısı Ölçeği kullanılmıştır. Ölçek, "oyunun işlevi", "oyunun özgünlüğü" ve "oyunun doğası" olmak üzere üç boyutlu bir yapıya sahiptir ve Cronbach alpha değeri 0,907 olarak hesaplanmıştır. Veriler SPSS 23 yazılımı ile analiz edilmiş, normal dağılım testi ve t-testi gibi istatistiksel yöntemlerle değerlendirilmiştir. Araştırma, öğretmenlerin oyun temelli öğrenmeye ilişkin algılarının cinsiyet, medeni durum, branş, eğitim düzeyi, yaş ve gelir düzeyine bağlı olarak anlamlı bir şekilde değişmediğini ortaya koymuştur. Kadın ve erkek öğretmenler, evli ve bekar öğretmenler, beden eğitimi ve sınıf öğretmenliği branşlarında görev yapan öğretmenler, lisans ve yüksek lisans mezunu öğretmenler, farklı yaş gruplarındaki öğretmenler ve çeşitli gelir düzeylerine sahip öğretmenler arasında "oyunun işlevi ve oyunda ilgi/merak/keşif", "oyunun özgünlüğü ve amacı", ve "oyunun doğası ve kaynağı" gibi alt boyutlarda istatistiksel olarak anlamlı bir fark gözlemlenmemiştir. Bu bulgular, oyun temelli öğrenme yaklaşımlarının eğitimde geniş çapta benimsenebilirliğini destekleyerek, bu yöntemlerin cinsiyet, medeni durum, branş, eğitim düzeyi, yaş ve gelir düzeyine bağlı olarak etkilenmediğini ve eşit şekilde değerlendirilebileceğini göstermektedir. Sonuç olarak oyun temelli öğrenme yaklaşımlarının etkili ve eşit şekilde uygulanabilmesi için eğitim programlarının, öğretmenlerin cinsiyet, medeni durum, branş, eğitim düzeyi, yaş ve gelir düzeyine bağlı olarak farklılaşmadan geniş bir kitleye hitap edecek şekilde tasarlanması önerilir.Öğe Okul müdürlerinin paylaşılan öğretimsel liderlik davranışları ile okul etkililiği ilişkisinde işbirlikçi iklimin aracı rolü: Bir yapısal eşitlik modellemesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-06-06) Demir, Muhammed; Dilekçi, ÜmitBu araştırmada beden eğitimi öğretmenlerinin görüşlerine göre okul müdürlerinin paylaşılan öğretimsel liderlik davranışları ile algılanan okul etkililiği arasındaki ilişkide işbirlikçi iklimin aracı rolü yapısal eşitlik modellemesiyle incelenmiştir. 2022-2023 eğitim ve öğretim yılında Batman ilinde görev yapan 402 beden eğitimi öğretmeni araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Araştırmada evrenin tamamına (n=402) ulaşılması hedeflenmiş ve bu nedenle de örneklem seçim yoluna gidilmemiştir. Beden eğitimi öğretmenlerinin 272’i araştırmaya katılmış olup öğretmenlerin geri dönüş oranı %67,66’dır. Araştırmada veri analizinde SPSS (25) ve AMOS Graphics (24) olmak üzere iki farklı programdan yararlanılmıştır. Betimsel istatistikler, değişkenler arası karşılıklı ilişkiler ve güvenirlik analizleri SPSS (25) programı ile veri toplama araçlarının geçerliliği (DFA), ölçüm modelinin test edilmesi ve yapısal eşitlik analizleri ise AMOS Graphics (24) programı aracılığı ile yürütülmüştür. Öğretmenlerin görüşlerinin saptanmasında ölçme araçlarından alınan puanların aritmetik ortalama (X̄) ve standart sapma (SS) değerleri incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre; öğretmenlerin okul müdürlerinin paylaşılan öğretimsel liderlik davranışlarına, işbirlikçi iklime ve algılanan okul etkililiğine yönelik görüşlerinin katılıyorum düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen görüşlerine göre okullarda paylaşılan öğretimsel liderliğinin uygulandığı, işbirlikçi bir iklimin hâkim ve etkililik düzeyinin nispeten yüksek olduğu ifade edilebilir. Araştırmada yer alan değişkenler arasındaki ilişkiler korelasyon analizi ile incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre; okul müdürlerinin paylaşılan öğretimsel liderlik davranışları ile algılanan okul etkililiği arasında; okul müdürlerinin paylaşılan öğretimsel liderlik davranışları ile işbirlikçi iklim arasında ve algılanan okul etkililiği ile işbirlikçi iklim arasında pozitif yönlü, istatistiksel olarak anlamlı ve yüksek düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir. Araştırmada yer alan hipotezleri test etmek için ise yapısal eşitlik modelinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; okul müdürlerinin paylaşılan öğretimsel liderlik davranışları, işbirlikçi iklimi ve algılanan okul etkililiğini anlamlı bir şekilde etkilemektedir. Ancak işbirlikçi iklimin algılanan okul etkililiğine olan etkisi istatistiksel olarak anlamlı değildir. Model sonuçlarına göre okul müdürlerinin paylaşılan öğretimsel liderlik davranışlarının, algılanan okul etkililiği üzerindeki etkisinde işbirlikçi iklimin aracı rolü istatiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Elde edilen bulgular alanyazın bağlamında tartışılmış, uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik öneriler geliştirilmiştir.Öğe Okul sporlarında, futbol branşında aktif olan sporcularda sportmenlik davranışları ile empatik eğilim düzeyi arasındaki ilişki: Şırnak ili örneği(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-07-21) Üstek, Veysi; Köroğlu, MihraçBu araştırmanın amacı okul sporlarında mücadele eden futbolcuların sportmenlik davranışları ve empati düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Ayrıca bu araştırmada katılımcıların sportmenlik davranışları ve empati düzeylerinin, cinsiyet, eğitim düzeyi, yaş, branşı yapma süresi ve sporculuk düzeyleri açısından incelenmesi de amaçlanmıştır. Araştırmanın evreni Şırnak Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü (GSİM)’ne bağlı okul sporlarında futbol oynayan lisanslı 1091 sporcu, örneklem ise bunlar arasından gönüllülük esasına göre seçilen 500 katılımcıdan meydana gelmiştir. Araştırmada verileri elde etmek için katılımcılara demografik bilgi formu, çok boyutlu sportmenlik yönelim ölçeği ve spor ortamında empati ölçeği uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 26.0 programından yararlanılmış olup betimleyici istatistiklerin ardından, verilerin normal dağılıma uygunluğu test edilmiştir. Verilerin normal dağıldığının anlaşılması üzerine, bağımsız iki grup ortalamalarını karşılaştırmak için bağımsız gruplar t-testi, ikiden fazla grupların analizinde ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve sürekli değişkenler arasındaki ilişki düzeylerini belirlemek için Pearson Korelasyon Analizi uygulanmıştır. Anlamlılık düzeyi 0,05 olarak kabul edilmiştir. Verilerin analiz sonuçlarında cinsiyet değişkenine göre SOE ölçeği “Sporda Bilişsel Empati” ve ÇBSY ölçeği “Rakibe Saygı” alt boyutlarında anlamlı farklılıklara rastlanmıştır. Eğitim durumu değişkenine göre ise, ÇBSY ölçeği “Kurallara ve Yönetime Saygı” ve “Rakibe Saygı” alt boyutlarında anlamlı farklılığa rastlanmıştır. Futbol oynama değişkenine göre de her iki ölçekte sadece “ Sporda Sorumluluklara Bağlılık” alt boyutu hariç bütününde anlamlı farlılıklara rastlanmıştır. Spor yaşı değişkenine göre çok boyutlu sportmenlik yönelim ölçeği alt boyutlarının spor yaşı değişkenine göre anlamlı fark vardır. Araştırma sonucunda okul sporları futbol müsabakalarında mücadele eden küçük, yıldız ve genç yaş grubundaki sporcularda empati yapabilmenin, sportmen davranışlar sergilemesinde olumlu etkilerinin olduğu tespit edilmiştir.