Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Tez Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Özel ve devlet ortaokullarında öğrenim gören öğrencilerin beden eğitimi dersine olan tutum düzeylerinin incelenmesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-05-29) Kabataş, Tuba; Şahbudak, MuratBu çalışmanın amacı, öğrencilerin hem devlet hem de özel ortaöğretim okullarında beden eğitimi derslerine yönelik tutum düzeylerini değerlendirmektir. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Batman ilindeki devlet ve özel okullarda öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini araştırmaya gönüllü olarak katılan toplam 800 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin demografik özelliklerine ilişkin veri toplamak amacıyla “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Öğrencilerin beden eğitimi dersine yönelik tutum düzeylerini belirlemeye yönelik verilerin toplanması amacıyla "Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. Veriler alındıktan sonra istatistiksel analizleri kolaylaştırmak amacıyla SPSS 22.0 yazılım paketine girildi. Verileri analiz etmek için frekans analizi, yüzde analizi, aritmetik ortalama, bağımsız değişken testi, varyans analizi (ANOVA) ve post hoc testi gibi çeşitli istatistiksel teknikler kullanılmıştır. Analiz, öğrencilerin beden eğitimi dersine yönelik tutum düzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğunu ortaya çıkardı. Bu farklılıkların eğitim kurumu kategorisi, akademik performans, hane geliri, kardeş sayısı ve sporda uzmanlaşma eğilimi gibi faktörlere bağlı olduğu bulunmuştur (p<.05). Cinsiyet, yaş ve sınıf değişkenleri dikkate alındığında beden eğitimi dersine yönelik tutum düzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık görülmedi (p > .05). Çocukların devam ettiği eğitim kurumu, okul yönetiminin spor ve beden eğitimine verdiği önem, öğrencinin ailesinin sosyoekonomik durumu, öğrencinin sosyal çevresi gibi birçok değişken, öğrencilerin okula yönelik tutumlarını etkilemektedir. Özel eğitim kurumlarına kayıtlı ve daha yüksek yaşam standardına sahip, varlıklı ailelerden gelen çocuklar, beden eğitimi programlarına karşı daha olumlu bir eğilim sergilemeye daha yatkın oldukları söylenebilir.Öğe Spor lisesi öğrencilerinin çok yönlü liderlik yönetimi ve saldırganlık düzeylerinin incelenmesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-09-24) Öztürk Çelik, Ganime; Köroğlu, MihraçBu çalışmanın amacı, spor lisesi öğrencileri ile diğer lise öğrencilerinin duygusal istismar ve benlik algılarını karşılaştırmaktadır. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Batman ilinde okuyan spor lisesi öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini araştırmaya gönüllü olarak katılan toplam 179 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin demografik özelliklerine ilişkin veri toplamak amacıyla “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Öğrencilerin Liderlik ve Saldırganlığa olan verilerinin toplanması amacıyla “Çok Yönlü Liderlik Yönelimi Ölçeği” ve “Buss Perry Saldırganlık Ölçeği” kullanılmıştır. Anketler uygulandıktan sonra istatistiksel analizleri kolaylaştırmak amacıyla SPSS 22.0 yazılım paketinden faydalanılmıştır. Verileri analiz etmek için frekans analizi, yüzde analizi, aritmetik ortalama, bağımsız değişken testi, varyans analizi (ANOVA) ve post hoc testi gibi çeşitli istatistiksel teknikler kullanılmıştır. Bu araştırmada spor lisesi öğrencilerinin çok yönlü liderlik yönetimi ölçeği ve Buss-Perry saldırganlık ölçeği alt boyutlarının çeşitli demografik ve sportif değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda, cinsiyet, yaş, sınıf, spor branşı, spor yaşı, spor uzmanından yardım alma durumu ve takımda oynayıp oynamama gibi değişkenler açısından hem çok yönlü liderlik ölçeği hem de Buss-Perry saldırganlık ölçeği alt boyutlarında anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Özellikle Pearson korelasyon analizi sonuçlarına göre, çok yönlü liderlik ölçeği alt boyutları ile saldırganlık ölçeği alt boyutları arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Politik liderlik ve insan kaynaklı liderlik alt boyutları ile fiziksel saldırı, öfke, düşmanlık ve sözel saldırı alt boyutları arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler saptanmıştır. Ayrıca, karizmatik liderlik alt boyutu ile fiziksel saldırı ve sözel saldırı arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler bulunurken, öfke ve düşmanlık alt boyutlarında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Yapışan liderlik alt boyutu ile fiziksel saldırı arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunurken, öfke, düşmanlık ve sözel saldırı alt boyutlarında anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir.Öğe Preadölesans dönemi judoculara uygulanan farklı ısınma prosedürlerinin seçilmiş motorik özelliklere etkisi(2024-09-18) Yaş, Kenan; Bilgiç, MuratBu çalışmada preadölesans dönemi judoculara uygulanan farklı ısınma prosedürlerinin seçilmiş motorik özelliklere etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Çalışmamızda Siirt Gençlik Hizmetleri ve Spor İl Müdürlüğünde judo eğitimi alan sporcular (n:15, yaş: 11,46±1,69 yıl) kontrol uygulaması, dinamik ısınma, statik ısınma, proprioseftif nöromüsküler fasilitasyon ısınma ve balistik ısınma uygulamasına çapraz deney tasarımı randomizasyon yöntemi ile katıldı. Dört farklı ısınma uygulaması ve motorik özellikleri belirleyen performans ölçüm testleri 48 saat arayla yapıldı. Motorik özelliklere ait performans değerlerini belirlemek için otur eriş uzan testi, dikey sıçrama testi, illinois çeviklik testi, 20-30 metre sprint testi, 30 saniye mekik-şınav testi, y denge testi, sağ ve sol el kavrama kuvveti testleri uygulandı. Araştırma sonunda elde edilen verilerin istatistiksel analizinde SPSS 22 paket programı kullanıldı. Normallik sınaması için Shapiro-Wilk testi uygulandı. Uygulamalar arasındaki farkların analizi için tekrarlı ölçümlerde tek yönlü varyans analizi uygulandı. Farklılığın hangi uygulamada olduğunun belirlenmesi için LSD düzeltme testi kullanıldı. Katılımcıların uygulamış olduğu otur eriş uzan testi, dikey sıçrama testi, illionis çeviklik testi, 20-30 m sprint testi, 30 sn. şınav ve mekik testi, sağ ve sol el kavrama kuvveti testlerinde uygulamalar arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunurken, sağ ve sol ayak y denge testi sonucuna göre uygulamalar arasında farklılıklar olsa da istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmamıştır. Sonuç olarak; preadölesans dönemi judoculara uygulanan farklı ısınma prosedürlerinin seçilmiş motorik özelliklere pozitif etkisinin olduğu; özellikle performans değerleri arasında dinamik ısınma ve proprioseftif nöromüsküler fasilitasyon ısınma uygulamaları lehine diğer ısınma prosedürlerine göre daha anlamlı farklılıkların olduğu söylenebilir.Öğe Yüzme hakemlerinin mutluluk ve umutsuzluk düzeylerinin belirlenmesi (Batman ili örneği)(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-09-14) Çetin, Ozan; Çetin, ErdalBu çalışma, yüzme hakemlerinin mutluluk ve umutsuzluk düzeylerini çeşitli değişkenlerle incelemektedir. Evrenini Batman İlinde faal olarak görev yapan yüzme hakemlerinin oluşturduğu tez çalışmasına gönüllü olarak 200 hakem katılmıştır. Çalışmada katılımcıların demografik bilgilerini toplamak amacıyla ‘‘Soru Formu’’, mutluluk seviyelerini belirlemek için ‘‘Oxford Mutluluk Ölçeği’’ ve umutsuzluk düzeylerini belirlemek amacıyla “Beck Umutsuzluk Ölçeği”nden faydalanılmıştır. Elde edilen verilerin istatiksel analizinin yapılmasında SPSS v.27 programı kullanılmış ve verilerin en doğru şekilde analizinin yürütülmesi amacıyla T-Testi ve Anova testlerinden faydalanılmıştır. Yapılan analizlerde cinsiyet, medeni durum, yaş, eğitim, hakemlik kıdemi, meslekleri vb. bilgiler ile mutluluk ve umutsuzluk düzeyleri arasında anlamlı farklılıklar olup olmadığı araştırılmıştır. Yapılan analizlerde yüzme hakemlerinin cinsiyeti, medeni durumu, yaşları ve eğitim düzeyleri ile mutluluk düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Buna karşın hakemlik kıdemleri, müsabaka sayıları, meslekleri ve meslek kıdemleri ile mutluluk düzeyleri arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Araştırmada hakemlerin umutsuzluk düzeylerine bakıldığında ise cinsiyet ve eğitim durumu ile umutsuzluk düzeyi arasında ilişkinin olmadığı; medeni durum, yaş, meslek, meslek kıdemi, hakemlik kıdemi ve müsabaka sayısı ile umutsuzluk düzeyi arasında anlamlı farklılıklar olduğu görülmüştür. Araştırmada ayrıca mutluluk ile umutsuzluk düzeyleri arasındaki korelasyonel ilişki araştırılmıştır. Bulgularda Oxford Mutluluk Ölçeği (OMÖ) ile Beck Umutsuzluk Ölçeği (BUÖ) puanları arasında negatif ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür (p<0,001). Oxford Mutluluk Ölçeği toplam puanları arttıkça Beck Umutsuzluk Ölçeği toplam puanlarının azaldığı saptanmıştır.Öğe Ortaokul öğretmenlerinin serbest zamanlarında spor faaliyetlerine katılımları ile öz güven arasındaki ilişkinin incelenmesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-06-13) Güden, Süleyman; Aktaş, SametBu çalışma, ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin serbest zamanlarda sportif faaliyetlere katılımı ile özgüvenleri arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Araştırmada öğretmenlerin mesleki deneyimi, branşı ve serbest zaman faaliyetlerine katılma sıklığı gibi faktörler üzerinde durulmuştur. Araştırmanın evreni, Viranşehir İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı 938 ortaokul öğretmeninden oluşmaktadır ve örneklem olarak 408 katılımcı seçilmiştir. Veri toplamak için kişisel bilgi formu, Serbest Zaman Doyum Ölçeği ve Sürekli Sportif Kendine Güven Ölçeği kullanılmıştır. İstatistiksel analizler SPSS 23 yazılımı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Verilerin normal dağılım sergilediği gözlemlenmiş ve ilişkili analizlerde korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Anlamlılık düzeyi 0,05 olarak belirlenmiştir. Sürekli Sportif Kendine Güven ölçeğinin iç tutarlılığı oldukça yüksektir (0,963), bu da ölçeğin güvenilir bir şekilde ölçüm yaptığını göstermektedir. Ölçeklerin cinsiyet bazında karşılaştırılması sonuçlarına göre, psikolojik, sosyal, fizyolojik ve estetik boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir (sırasıyla p = 0,21, p = 0,23, p = 0,04, p = 0,20). Ancak eğitimsel ve rahatlama boyutları arasında anlamlı farklar bulunmuştur (sırasıyla p = 0,00, p = 0,04). Sonuç olarak, öğretmenlerin düzenli olarak serbest zaman aktivitelerine katılımının genel yaşam doyumlarını ve sürekli sportif kendine güven algılarını artırabileceği sonucuna varılmıştır. Bu çalışma, öğretmenlerin spor faaliyetlerine katılımının önemini vurgulamakta ve öğretmenlerin refahlarını artırmak için etkili bir strateji olarak öne çıkmaktadır.Öğe Spor kulüplerinde çalışan spor masörlerini mesleki tükenmişlik düzeylerinin araştırılması(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-04-25) Akeren, Murat; Dinçer, NevzatBu araştırmanın amacı, spor kulüplerinde çalışan spor masör ve masözlerinin mesleki tükenmişlik düzeylerini incelemektir. Araştırma, 2023-2024 yılında spor kulüplerinde spor masörü olarak çalışan bireylerden oluşturmaktadır. Araştırmada betimsel nitelikte tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri İnce ve Şahin (2015) tarafından geliştirilen “Maslach Tükenmişlik Envanteri” ile toplanmıştır. Elde edilen veriler istatistiksel analiz için SPSS 22.0 yazılım paket programına aktarılmıştır. Verilerin analizinde frekans analizi, yüzde analizi, aritmetik ortalama, bağımsız değişken t testi, ANOVA analizleri ve post hoc testleri kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına bakıldığında; spor masör ve masözlerin tükenmişlik düzeylerinde cinsiyet, yaş, eğitim durumu, belgeyi aldığınız yer, çalışma deneyimi, çalıştığınız lig statüsü ve gelir düzeyi değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma tespit edilmiştir (p<.05). Medeni durumu değişkenine göre ise spor masör ve masözlerin tükenmişlik düzeylerinde istatistiksel olarak anlamsal bir farklılaşma tespit edilmemiştir (p>.05).Öğe Spor merkezine giden göçmen kadın bireylerin spor merkezlerinden beklenti ve tatmin düzeylerinin incelenmesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-07-16) Erincik, Rıza; Kılınç, ZühalBu araştırmanın amacı; Ülkemizde ikamet eden göçmen kadınların ülkemizdeki spor merkezlerinden beklentilerinin neler olduğunu ve spor merkezi hakkındaki tatmin düzeylerinin incelenmesi amacı ile bu araştırma Batman ilinde yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya en az 3 ay düzenli salon üyeliği olan 7 gönüllü kadın katılmıştır. Araştırmanızda katılımcılarla yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler, katılımcıların daha derinlemesine düşüncelerini ve deneyimlerini ifade etmelerine olanak tanımıştır. Araştırmada tipik durum örneklem ve kolay ulaşılabilir örneklem yöntemi kullanılmıştır. Veri analizi için betimsel analiz ve içerik analizi yöntemi kullanılmıştır, elde edilen verilerin özelliklerini tanımlamamıza ve belirli temaları ortaya çıkarmamıza yardımcı olmuştur. Görüşmelerden elde edilen verilerin analizi ile çeşitli kodlar saptanmış ve bu kodlar belli temalar altında toplanmıştır. Spor merkezine giden göçmen kadın bireylerin spor merkezlerinden beklentiyi ve tatmin düzeylerinin incelenmesi 3 ana tema altında sunulmuştur. Bu temalar: spor merkezine gitme amacı, spor merkezinin seçilme sebebi, spor merkezinden beklentiler olarak alt boyutlar halinde verilmiştir.Öğe Oturarak voleybol branşı 1. etap sporcularının problem çözme ve stres düzeylerinin karşılaştırılması(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-07-10) Tatay, Ahmet; Köroğlu, MihraçBu çalışmanın amacı Oturarak Voleybol branşı sporcularının problem çözme ve stres düzeylerini incelemek oluşturmaktadır. Bu iki durum arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığı ve bu durumlarının demografik özelliklere göre farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırmada nicel çalışma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Türkiye Bedensel Engelliler Federasyonuna bağlı Oturarak Voleybol kulüplerinde lisanslı 17- 45 yaş aralığında 120 erkek ve kadın bedensel engelli sporcudan 96 sına ulaşılmıştır. Araştırmada katılımcıların problem çözme ve stres düzeylerini belirlemek için veri toplama aracı olarak ‘’Heppner Problem Çözme Ölçeği’’ ve ‘’Algılanan Stres Ölçeği’’ kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 25.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verileri analizi normal dağılım analizine göre belirlenmiştir. Kişisel bilgilere ait frekans ve yüzde analizi yapılmıştır. Verilerin analizinde çarpıklık ve basıklık değerlerine bakılarak verilerin normal dağılım sergilediği veya sergilemediği test edilmiştir. Elde edilen verilerin +1,5 ve -1,5 aralığında olduğu ve verilerin normal dağılım sergilediği belirlenmiştir (Tabachnick ve ark., 2007). Bu sonuç sayesinde çalışma da frekans ve yüzde analizi, bağımsız değişken t testi, ANOVA analizi, Post Hoc testi ve Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. İstatistiksel anlam düzeyi 0.05 olarak belirlenmiştir. Çalışmamızın sonucunda, cinsiyet, medeni durum, spor yaşı ve psikolojik destek alma değişkenlerine göre problem çözme ve stres ölçeklerinde anlamlı farklılık bulunmamıştır. Yaş değişkeninde 21-30 yaş grubunun algılanan stres düzeyleri diğer yaş gruplarına göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Bekâr katılımcıların algılanan stres puanları daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Meslek değişkeninde diğer meslek grubu katılımcıları kendine güvenli yaklaşımda anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Kronik veya psikolojik rahatsızlığı olanlar kaçıngan yaklaşımda anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Problem çözme ölçeği ve algılanan stres ölçeği arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir.Öğe Spor lisesi öğrencilerinde duygusal istismar ve benlik algısı: Karşılaştırmalı bir çalışma(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-07-18) Karaca, Tuğçe; Çetin, ErdalBu çalışmanın amacı, spor lisesi öğrencileri ile diğer lise öğrencilerinin duygusal istismar ve benlik algılarını karşılaştırmaktadır. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Batman ilinde okuyan spor lisesi ve diğer liselerde okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini araştırmaya gönüllü olarak katılan toplam 500 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin demografik özelliklerine ilişkin veri toplamak amacıyla “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Öğrencilerin benlik algısı ve duygusal istismara olan verilerinin toplanması amacıyla “Ergenler İçin Benlik Algısı Ölçeği” ve “Duygusal İstismar Ölçeği” kullanılmıştır. Anketler uygulandıktan sonra istatistiksel analizleri kolaylaştırmak amacıyla SPSS 22.0 yazılım paketinden faydalanılmıştır. Verileri analiz etmek için frekans analizi, yüzde analizi, aritmetik ortalama, bağımsız değişken testi, varyans analizi (ANOVA) ve post hoc testi gibi çeşitli istatistiksel teknikler kullanılmıştır. Yapılan analiz sonucunda, spor lisesinde okuyan öğrencilerin cinsiyet, yaş, sınıf, aile geliri, kardeş sayısı ve babanın eğitimi gibi değişkenlere bağlı olarak duygusal istismar boyutunda anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir (p<0,05). Bu anlamlılığın cinsiyet değişkeni için kadınlara nazaran erkeklerin puanlarının daha yüksek olduğu, yaş değişkeni için 18 yaşında olanlar, sınıf değişkeni için 12. sınıfta olanlar, aile geliri için orta düzey aile gelirine sahip olanlar (17-30 bin TL), kardeş sayısı için 1-3 kardeşi olanlar ve baba eğitim seviyesi için ilkokul mezunu babaların duygusal istismar ölçeği puanlarının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Spor lisesinde okuyan öğrencilerinin benlik algısı ölçeği puanlarına bakıldığında ise sadece kardeş sayısı boyutunda anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Bu anlamlılığın ise 7 kardeş ve üzeri kardeşe sahip olanlar için benlik algısı puanlarının yüksek olduğu görülmüştür. Diğer liselerde okuyan öğrencilerin cinsiyet, yaş, sınıf ve baba eğitim seviyesi değişkenlere bağlı olarak duygusal istismar boyutunda anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir (p<0,05). Bu anlamlılığın cinsiyet değişkeni için kadınlara nazaran erkeklerin puanlarının daha yüksek olduğu, yaş değişkeni için 14 yaşında olanlar, sınıf değişkeni için 9. sınıfta olanlar ve baba eğitim seviyesi için lise mezunu babaların duygusal istismar ölçeği puanlarının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Diğer lisesinde okuyan öğrencilerinin benlik algısı ölçeği puanlarına bakıldığında ise cinsiyet ve yaş değişkeni boyutunda anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Bu anlamlılığın cinsiyet değişkeni için kadınlara nazaran erkeklerin puanlarının daha yüksek olduğu ve yaş değişkeni için 18 yaşında olanlar için benlik algısı puanlarının yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin duygusal istismar ve benlik algısı ölçeği arasındaki ilişki incelendiğinde ise duygusal istismar ve benlik algısı puanları arasında negatif yönlü bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.Öğe Basketbolcularda zihinsel dayanıklılık ve sporda imgeleme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-05-29) İridil, Seher; Dinçer, NevzatBu çalışmada Batman ilindeki basketbolcuların zihinsel dayanıklılık ve sporda imgeleme becerisi arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla katılımcılara demografik bilgi formu, Sheard ve ark. (2009) tarafından geliştirilen Altıntaş ve Bayar-Koruç (2016) tarafından Türkçe ’ye uyarlanan, geçerlilik ve güvenirlik çalışması yapılan “Sporda Zihinsel Dayanıklılık Envanteri”, Hall ve ark. (1998) tarafından geliştirilen Vurgun (2010) tarafından Türkçe ’ye uyarlanan “Sporda İmgeleme Envanteri” basketbol sporu ile ilgilenen lisanslı sporculara uygulanmıştır. Çalışmamızda, Batman Gençlik ve Spor İl Müdürlüğünde lisanslı olarak basketbol sporu ile uğraşan lisanslı 1200 basketbolcu evrenimizi oluşturmaktadır. Örneklem grubumuzu; 17-25 ve üzeri yaş arası 597 basketbol sporcusu oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 22. 0 paket programına aktarılarak analiz edilmiştir. Kişisel bilgilere ait frekans ve yüzde analizi yapılmıştır. Verilerin analizinde çarpıklık ve basıklık değerlerine bakılarak verilerin normal dağılım sergilediği veya sergilemediği test edilmiştir. Elde edilen verilerin Skewness ve kurtosis (çarpıklık ve basıklık) değerleri -2 ile +2 arasında olduğu için değişkenlerin normal dağılım gösterdiği varsayılmıştır (George ve Mallery, 2010). Netice olarak, çalışmada frekans ve yüzde analizi, bağımsız değişken t testi, ANOVA analizi, Post Hoc testlerinden Scheffe ve Gabriel testleri ile Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. İstatistiksel anlamlılık düzeyi 0,05 olarak belirlenmiştir. Kadın basketbolcuların imgeleme ölçeği motivasyonel özel imgeleme, bilişsel özel imgeleme, bilişsel genel imgeleme ve motivasyonel genel ustalık düzeyleri erkek basketbolculara göre daha yüksek düzeydedir. Yaş değişkenine göre zihinsel dayanıklılık ölçeği kontrol alt boyut puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma tespit edilmiştir. Katılımcıların spor yılı incelendiğinde sporda imgeleme ölçeği motivasyonel özel imgeleme, bilişsel özel imgeleme, bilişsel genel imgeleme, motivasyonel genel uyarılmışlık ve motivasyonel genel ustalık alt boyutları puan ortalamaları arasında istatistiksel açıdan anlamsal farklılık tespit edilmiştir. Haftada kaç gün antrenman yapıyorsunuz değişkenine göre zihinsel dayanıklılık ölçeği güven ve devamlılık alt boyutları puan ortalamaları arasında istatistik bakımından anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Mevkii değişkenine göre oyun kurucu ve uzun forvet pozisyonunda oynayanların devamlılık düzeyleri, kısa forvet pozisyonunda oynayanlara göre daha yüksek düzeydedir. Bölgesel ligde oynayanların kontrol düzeyleri yerel ligde oynayanlara göre daha yüksektir.Öğe 8 hafta boyunca düzenli olarak yapılan voleybol eğitiminin 10-12 yaş grubu öğrencilerin benlik saygısı ve spora özgü başarı motivasyonlarına etkisi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-08-23) Burul, Pınar; Köroğlu, MihraçBu çalışmanın amacı, Gaziantep Sema Ahmet Danış Ortaokulu öğrencilerinde düzenli olarak voleybol eğitiminin 10-12 yaş grubu öğrencilerin benlik saygısı ve spora özgü başarı motivasyonlarına etkisini incelemektir. Araştırma yönteminde nicel tarama modelinde zayıf deneysel desen kullanılarak iki grup ön test ve son test verileri değerlendirilmiştir. Deney grubuna uygulanan çalışma voleybolda parmak pas, manşet pas, servis, smaç ve blok öğretimi sonrası grup içi turnuva ile bitirilmiştir. Kontrol grubu öğrencileri ise sadece normal derslerine girmiştir. Deney grubunda 28 erkek 39 bayan olmak üzere toplam 67 öğrenci çalışmaya katılmıştır. Kontrol grubunda ise 37 erkek 28 bayan olmak üzere toplam 65 öğrenci bulunmaktadır. Araştırmada voleybol eğitimi alarak spor yapan ve spor yapmayan öğrencilerden oluşturulan deney ve kontrol gruplarında ön test ve son test verileri elde etmek için kişisel bilgi formu, Coopersmith benlik saygısı ölçeği ve Willis’ in spora özgü başarı motivasyonu ölçeği uygulanmıştır. Araştırmanın istatistiksel analizleri JASP (A Fresh Way to Do Statistics) 0.9.2.0 programı ile yapılmıştır. Araştırma sorularının güvenirlilik analizleri, normal dağılım ve homojen dağılım analizleri yapılarak her bir sorudan elde edilen ortalama puanlara göre çözümlemeler yapılmıştır. Benlik saygısı ölçeğinde ölçek yönergesine göre toplam ve ortalama puanlar 4 ile çarpılarak istatistiksel işlemler yapılmıştır. İstatistiksel yöntemde frekans (N), yüzde (%) ortalama (X̄) ile T-test (Student ile Paired Samples T-Test analizleri) ve Tek Yönlü Varyans (ANOVA) analizi uygulanmıştır. Sonuçların değerlendirilmesi istatistiksel anlamlılık Cronbach’s Alfa p<0,05 olarak belirlenmiştir. Yapılan çalışmalar sonucunda deney grubu ön test ve son test karşılaştırılmış olup son testte benlik saygısı ve spora özgü başarı motivasyonunun yükseldiği görülmüştür. Deney grubu cinsiyet durumuna göre benlik saygısı erkeklerde kadınlara göre daha yüksek bulunmuştur. Deney grubu benlik saygısı ön testte 10 ve 11 yaş grubunda, 12 yaşa göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Spora özgü başarı motivasyonu kontrol grubu ön testte 1-3 kardeş sayısına sahip olanlar ve son test 1-3 kardeş sayısına sahip olan öğrencilerin motivasyonlarının 4 ve üstü kardeş sayısına sahip olanlara göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Kontrol grubunda baba öğrenim durumu değişkenine göre babası ilköğretim ve lise mezunu olanların benlik saygısı ön testte diğerlerine oranla daha yüksek çıkmıştır.Öğe Gaziantep ilindeki spor okullarına katılan öğrencilerin ailelerinin sosyo-ekonomik yapıları ve beklenti düzeylerinin incelenmesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-09-21) Geçer, Serkan; Bilgiç, MuratBu araştırmanın amacı, Gaziantep ilindeki spor okullarına katılan öğrencilerin ailelerinin sosyo-ekonomik yapılarının ve ebeveynlerin beklenti düzeylerinin belirlenmesidir. Araştırmada Sezgin Meral tarafından 2010 yılında uygulanan “Ailelerin Çocuklarını Futbol Okullarına Gönderme Sebeplerinin Belirlenmesi” ile belirtilen anket ifadelerinden yararlanılmıştır. Araştırmada Gaziantep ili yaz spor okullarına uygulanarak ebeveynlerin demografik yapıları, beklenti düzeyleri, spora karşı ilgi düzeyleri ve velilerin karşılaştıkları sorunlar betimsel araştırma yöntemlerinden tarama modeli ile durum tespiti yapılmıştır. Bu araştırmanın evrenini Gaziantep ilinde yaz spor okullarına katılan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklem grubunda yaz spor okullarına çocuklarını getiren bireyler arasından tesadüfü yöntemle belirlen 565 kişi oluşturmuştur. Araştırmanın istatistiksel analizleri JASP (A Fresh Way to Do Statistics) 0.9.2.0 programı ile yapılmıştır. Araştırma sorularının güvenirlilik analizleri, normal dağlım ve homojen dağılım analizleri yapılarak her bir sorudan elde edilen ortalama puanlara göre çözümlemeler yapılmıştır. İstatistiksel yöntemde frekans (N), yüzde (%) ortalama (X̄) ile T-test ve Tek Yönlü Varyans (ANOVA) ile Korelasyon analizi uygulanmıştır. Sonuçların değerlendirilmesi istatistiksel anlamlılık Cronbach’s Alfa p<0,05 olarak belirlenmiştir. Yapılan araştırmada yaz spor okuluna çocuklarını gönderme eğilim anketi güvenirlilik düzeyi Cronbach’s Alfa katsayısı = 0.863 olup anket maddelerinin birbiri ile tutarlı olduğu anlaşılmıştır. Sonuç olarak; ailelerin çocuklarını sağlıklı olması, ileride spor alanında lisans eğitimi alması ve okul stresinden kurtulması için gönderdikleri tespit edilmiştir.Öğe Batman Belediyesinde çalışan antrenörerin mesleki doyum düzeylerinin incelenmesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-01-12) Tan, Levent; Çelik, Nuri MuhammetBu çalışmanın temel amacı, Batman Belediyesi'nde görev yapan antrenörlerin mesleki doyum düzeylerini incelemektir. Nicel araştırma yöntemlerinden olan ilişkisel tarama modeli, araştırmanın temel yöntemi olarak kullanılmıştır. Çalışmanın etik standartlara uygun bir şekilde yürütülebilmesi için gerekli olan etik kurul onayı ve resmi araştırma izin belgesi, Batman Belediyesi'nden alınmıştır. Araştırmanın evrenini, Batman Belediyesi'nde antrenörlük yapan toplam 150 personel oluştururken, örneklem 100 katılımcıdan oluşmaktadır. Katılımcılarla yüz yüze gerçekleştirilen görüşmelerde "Mesleki Doyumu Ölçeği" ve araştırmacı tarafından hazırlanan Demografik Bilgiler Formu uygulanmıştır. Araştırmada, veri analizi için SPSS (22) programı tercih edilmiştir. Dağılımın normal olduğunu değerlendirmek amacıyla Shapiro-Wilk testi kullanılmış, aynı zamanda basıklık ve çarpıklık değerleri de dikkate alınmıştır. Elde edilen verilerin anlamlılığını değerlendirmek için ise 0.05 anlamlılık düzeyi ölçüt olarak kabul edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre; Batman Belediyesi'nde görev yapan antrenörler arasında cinsiyet, medeni durum, yaş, eğitim seviyesi, hizmet süresi ve gelir düzeyi gibi faktörler "Mesleki Doyum Ölçeği" alt boyutlarında anlamlı bir farklılık tespit edilememiştir. Ancak, "Mesleğiniz psikolojinizi etkiliyor mu?" sorusunda anlamlı farklar belirlenmiş ve bu anlamlılığın Niteliğe Uygunluk alt boyutu ve Mesleki Doyum Ölçeği genelinde olduğu gözlemlenmiştir. Sonuç olarak, antrenörlerin mesleki doyumlarını etkileyen temel faktörün "Mesleğiniz psikolojinizi etkiliyor mu?" olduğu görülmüştür. Bu bağlamda, antrenörlerin psikolojik etkileşimlerinin anlamlandırılması ve iyileştirilmesi için özel destek programları ve eğitimler düzenlenmesi önerilebilir. Ayrıca, benzer araştırmalara dayanarak, belediye yönetimi tarafından çalışanların genel mesleki doyumunu artırmaya yönelik stratejiler geliştirilmesi önemli olabilir.Öğe 12-14 yaş grubu çocuklarda masa tenisi antrenmanının seçilmiş performans parametrelerine etkisi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-01-24) Uçar, Burak; Aktaş, SametBu çalışma, 12-14 yaş arasındaki çocuklarda masa tenisi antrenmanının esneklik, çeviklik, dikey sıçrama, yatay sıçrama, el ve ayak reaksiyon zamanlarına olan etkisini değerlendirerek, bu fiziksel özelliklerin gelişimine katkısını belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmaya haftada en az 3 antrenman yapan toplam 40 sporcu (10 erkek çalışma grubu, 10 kız çalışma grubu, 10 erkek kontrol grubu, 10 kız kontrol grubu) dahil edilmiştir. Çalışma grubu, 8 hafta boyunca haftada 3 gün, günde 1 saat olmak üzere toplam 24 saat masa tenisi antrenmanı gerçekleştirmiştir. Antrenman programı, çeviklik, esneklik, dikey sıçrama, yatay sıçrama, el ve ayak reaksiyon zamanlarını geliştirmeye odaklanmıştır. Kontrol grubu herhangi bir antrenman yapmamıştır. Araştırma verilerinin istatistiksel analizi için SPSS 23 kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım gösterdiği tespit edildiği için parametrik testler kullanılarak grup içi ve gruplar arası karşılaştırmalar yapılmıştır. Grup içi karşılaştırmalarda paired-sample t-testi, gruplar arası karşılaştırmalarda ise independent samples t-testi tercih edilmiştir. Anlamlılık düzeyi olarak 0,05 kabul edilmiştir. Erkek masa tenisi sporcularının ön test ve son test ortalama fark sonuçlarına göre, çeviklik, esneklik, dikey sıçrama, yatay sıçrama, el reaksiyon ve ayak reaksiyon parametreleri arasında gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir (sırasıyla p=0,124, p=0,552, p=0,343, p=0,078, p=0,224, p=0,213). Kız masa tenisi sporcularının ön test ve son test ortalama fark sonuçlarına göre, çeviklik, esneklik, dikey sıçrama, yatay sıçrama, el reaksiyon ve ayak reaksiyon parametreleri arasında gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar bulunmuştur (sırasıyla p=0,003, p=0,005, p=0,104, p=0,095, p=0,003, p=0,296). Çalışma grubu, çeviklik, esneklik ve el reaksiyonunda daha belirgin bir gelişim gösterirken, dikey ve yatay sıçrama ile ayak reaksiyonunda gruplar arasında anlamlı bir fark saptanmamıştır (sırasıyla p=0,104, p=0,095, p=0,296). Sonuç olarak, bu araştırma, masa tenisi sporcularının performansını artırmak için yapılan spesifik antrenman programlarının belirli fiziksel özellikleri etkileme potansiyelini vurgulamaktadır. Ancak, bireysel farklılıkların ve antrenmanın etkilerinin çeşitliliği göz önüne alındığında, antrenman programları kişiselleştirilmeli ve düzenli olarak değerlendirilmelidir. Bu önerilere uyulması, masa tenisi sporcularının performansını daha etkili bir şekilde artırabilir.Öğe Batman Gençlik ve Spor İl Müdürlüğünde çalışan personellerin mesleki tükenmişlik ve iş tatmini durumlarının incelenmesi (Batman ili örneği)(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-08-10) Bölümcü, İhsan; Çelik, Nuri MuhammetBu araştırmanın amacı Batman Gençlik ve Spor İl Müdürlüğünde çalışan personellerin tükenmişlik ve iş doyumu düzeylerinin incelenmesidir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden olan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın yürütülebilmesi için etik kurul onayı ve Batman Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü’nden resmi araştırma izin belgesi alınmıştır. Çalışmanın Evrenini Batman Gençlik ve Spor İl Müdürlüğünde çalışan toplam 482 personel oluştururken Örneklemi ise 219 katılımcıdan oluşmaktadır. Katılıcılarla yüz yüze olacak şekilde “Minnesota İş Doyumu Ölçeği” ve “Maslach Tükenmişlik Ölçeği” soru formları uygulanmıştır. Araştırmada veri analizinde SPSS (22) programı kullanılmıştır. Dağılımın normalliğine karar vermek için Shapiro-Wilk testi ile basıklık ve çarpıklık değerlerinden yararlanılmıştır. Elde edilen değerlerin anlamlı olup olmadığının yorumlanmasında 0.05 anlamlılık düzeyi ölçüt olarak kullanılmıştır. Çalışmamız sonucunda; Batman Gençlik ve Spor İl Müdürlüğünde çalışan personellerin; Cinsiyet, medeni durum ve hizmet süresinin “Minnesota İş Doyumu Ölçeği” ve “Maslach Tükenmişlik Ölçeğinin alt boyutlarıyla anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Bununla birlikte, Batman Gençlik ve Spor İl Müdürlüğünde çalışan personellerin; yaş, eğitim, gelir durumu ve hizmet içi eğitim alma durumu değişkenlerine göre “Minnesota İş Doyumu Ölçeği” ve “Maslach Tükenmişlik Ölçeğinin alt boyutlarıyla anlamlılık tespit edilmiştir.Öğe 11-13 yaşindaki genç futbolculara uygulanan 8 haftalik fifa kids 11 + eğitim programinin denge ve sürat parametrelerine etkisinin incelenmesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-08-10) Ete, Fethullah; Çelik, Nuri MuhammetBu araştırmanın amacı 11-13 yaşındaki genç futbolculara uygulanan 8 haftalık ve haftada 4 gün fifa kids 11+ eğitim programının denge ve sürat parametrelerine etkisinin incelenmesidir. Çalışmaya Gençlerbirliği U-13, Futbol Takımı ( Kontrol Grubu) 17 futbolcu ve Gültepe Gücü Spor U-13 Futbol Takımından (Deney Grubu) 17 futbolcu olmak üzere toplam 34 futbolcu katılmıştır. Deney grubuna kendi antrenmanları dışında 8 haftalık Fifa Kids 11+ eğitim programı uygulanmıştır. Kontrol grubu sadece kendi futbol antrenmanlarına katılmıştır. Araştırmada veri analizinde SPSS (22) programdan yararlanılmıştır. Dağılımın normalliğine karar vermek için Shapiro-Wilk testi ile basıklık ve çarpıklık değerlerinden yararlanılmıştır. Elde edilen değerlerin anlamlı olup olmadığının yorumlanmasında 0.05 anlamlılık düzeyi ölçüt olarak kullanılmıştır. Bağımlı iki grubun karşılaştırılmasında Paired Sample t testi ve bağımsız grupların karşılaştırılmasında İndependent-Samples T-testi kullanılmıştır. Çalışmamız sonucunda; 8 hafta süre ile uygulanan Fifa Kids 11+ eğitim programının denge ve sürat performansının; 20 metre koşu, 30 metre koşu ve flamingo denge testi performansları ön test-son test değerleri arasında istatiksel olarak anlamlı bir fark ortaya çıkmış olup, uygulanan Fifa Kids 11+ eğitim programının 20 metre koşu, 30 metre koşu ve denge performansları üzerinde olumlu etki ettiği görülmüştür. Sonuç olarak; 11-13 yaş grubu futbolculara, futbol antrenmanlarına ek olarak uygulanan 8 haftalık Fifa Kids 11+ eğitim programının futbolcularda, sürat ve denge performanslarını pozitif yönde etkilediği görülmüştür.Öğe Reformer pilates egzersizlerini yapan fibromiyalji sendromlu kadınlarda yaşam kalitesinin incelenmesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-07-25) Üneşi, Nursel; Kılınç, ZühalBu araştırmanın amacı, reformer pilates egzersizlerini yapan fibromiyalji sendromlu kadınlarda yaşam kalitesini incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya en az 3 ay düzenli reformer pilates yapan fibromiyalji tanısı almış on gönüllü kadın hasta katılmıştır. Bilgilendirilmiş onayı alınan bu katılımcılar ile yüz yüze yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Araştırmada tipik durum örneklem ve kolay ulaşılabilir örneklem yöntemi kullanılmıştır. Veriler betimsel analiz ve içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Görüşmelerden elde edilen verilerin analizi ile çeşitli kodlar saptanmış ve bu kodlar belli temalar altında toplanmıştır. Sonuç olarak, fibromiyalji hastası kadınların düzenli reformer pilates egzersizleri yaptıkları zaman, hastalığa bağlı semptomlarda iyileşme ve bu hastaların yaşam kalitelerinde artış olduğu görülmüştür. Reformer pilatesin fibromiyalji hastaları üzerindeki etkileri (1) serbest zaman değerlendirmesi, (2) reformer pilatesin etkisi, (3) uyku kalitesi, (4) yaşam kalitesini düşüren durumlar (5) duygu değişimi olmak üzere beş ana temada ve bu temalarla ilgili çeşitli alt kategoriler altında sunulmuştur.Öğe Okul sporlarında, futbol branşında aktif olan sporcularda sportmenlik davranışları ile empatik eğilim düzeyi arasındaki ilişki: Şırnak ili örneği(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-07-21) Üstek, Veysi; Köroğlu, MihraçBu araştırmanın amacı okul sporlarında mücadele eden futbolcuların sportmenlik davranışları ve empati düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Ayrıca bu araştırmada katılımcıların sportmenlik davranışları ve empati düzeylerinin, cinsiyet, eğitim düzeyi, yaş, branşı yapma süresi ve sporculuk düzeyleri açısından incelenmesi de amaçlanmıştır. Araştırmanın evreni Şırnak Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü (GSİM)’ne bağlı okul sporlarında futbol oynayan lisanslı 1091 sporcu, örneklem ise bunlar arasından gönüllülük esasına göre seçilen 500 katılımcıdan meydana gelmiştir. Araştırmada verileri elde etmek için katılımcılara demografik bilgi formu, çok boyutlu sportmenlik yönelim ölçeği ve spor ortamında empati ölçeği uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 26.0 programından yararlanılmış olup betimleyici istatistiklerin ardından, verilerin normal dağılıma uygunluğu test edilmiştir. Verilerin normal dağıldığının anlaşılması üzerine, bağımsız iki grup ortalamalarını karşılaştırmak için bağımsız gruplar t-testi, ikiden fazla grupların analizinde ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve sürekli değişkenler arasındaki ilişki düzeylerini belirlemek için Pearson Korelasyon Analizi uygulanmıştır. Anlamlılık düzeyi 0,05 olarak kabul edilmiştir. Verilerin analiz sonuçlarında cinsiyet değişkenine göre SOE ölçeği “Sporda Bilişsel Empati” ve ÇBSY ölçeği “Rakibe Saygı” alt boyutlarında anlamlı farklılıklara rastlanmıştır. Eğitim durumu değişkenine göre ise, ÇBSY ölçeği “Kurallara ve Yönetime Saygı” ve “Rakibe Saygı” alt boyutlarında anlamlı farklılığa rastlanmıştır. Futbol oynama değişkenine göre de her iki ölçekte sadece “ Sporda Sorumluluklara Bağlılık” alt boyutu hariç bütününde anlamlı farlılıklara rastlanmıştır. Spor yaşı değişkenine göre çok boyutlu sportmenlik yönelim ölçeği alt boyutlarının spor yaşı değişkenine göre anlamlı fark vardır. Araştırma sonucunda okul sporları futbol müsabakalarında mücadele eden küçük, yıldız ve genç yaş grubundaki sporcularda empati yapabilmenin, sportmen davranışlar sergilemesinde olumlu etkilerinin olduğu tespit edilmiştir.Öğe Okul müdürlerinin paylaşılan öğretimsel liderlik davranışları ile okul etkililiği ilişkisinde işbirlikçi iklimin aracı rolü: Bir yapısal eşitlik modellemesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-06-06) Demir, Muhammed; Dilekçi, ÜmitBu araştırmada beden eğitimi öğretmenlerinin görüşlerine göre okul müdürlerinin paylaşılan öğretimsel liderlik davranışları ile algılanan okul etkililiği arasındaki ilişkide işbirlikçi iklimin aracı rolü yapısal eşitlik modellemesiyle incelenmiştir. 2022-2023 eğitim ve öğretim yılında Batman ilinde görev yapan 402 beden eğitimi öğretmeni araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Araştırmada evrenin tamamına (n=402) ulaşılması hedeflenmiş ve bu nedenle de örneklem seçim yoluna gidilmemiştir. Beden eğitimi öğretmenlerinin 272’i araştırmaya katılmış olup öğretmenlerin geri dönüş oranı %67,66’dır. Araştırmada veri analizinde SPSS (25) ve AMOS Graphics (24) olmak üzere iki farklı programdan yararlanılmıştır. Betimsel istatistikler, değişkenler arası karşılıklı ilişkiler ve güvenirlik analizleri SPSS (25) programı ile veri toplama araçlarının geçerliliği (DFA), ölçüm modelinin test edilmesi ve yapısal eşitlik analizleri ise AMOS Graphics (24) programı aracılığı ile yürütülmüştür. Öğretmenlerin görüşlerinin saptanmasında ölçme araçlarından alınan puanların aritmetik ortalama (X̄) ve standart sapma (SS) değerleri incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre; öğretmenlerin okul müdürlerinin paylaşılan öğretimsel liderlik davranışlarına, işbirlikçi iklime ve algılanan okul etkililiğine yönelik görüşlerinin katılıyorum düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen görüşlerine göre okullarda paylaşılan öğretimsel liderliğinin uygulandığı, işbirlikçi bir iklimin hâkim ve etkililik düzeyinin nispeten yüksek olduğu ifade edilebilir. Araştırmada yer alan değişkenler arasındaki ilişkiler korelasyon analizi ile incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre; okul müdürlerinin paylaşılan öğretimsel liderlik davranışları ile algılanan okul etkililiği arasında; okul müdürlerinin paylaşılan öğretimsel liderlik davranışları ile işbirlikçi iklim arasında ve algılanan okul etkililiği ile işbirlikçi iklim arasında pozitif yönlü, istatistiksel olarak anlamlı ve yüksek düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir. Araştırmada yer alan hipotezleri test etmek için ise yapısal eşitlik modelinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; okul müdürlerinin paylaşılan öğretimsel liderlik davranışları, işbirlikçi iklimi ve algılanan okul etkililiğini anlamlı bir şekilde etkilemektedir. Ancak işbirlikçi iklimin algılanan okul etkililiğine olan etkisi istatistiksel olarak anlamlı değildir. Model sonuçlarına göre okul müdürlerinin paylaşılan öğretimsel liderlik davranışlarının, algılanan okul etkililiği üzerindeki etkisinde işbirlikçi iklimin aracı rolü istatiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Elde edilen bulgular alanyazın bağlamında tartışılmış, uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik öneriler geliştirilmiştir.Öğe Takım sporlarından voleybol dersini seçen spor lisesi öğrencilerinin zihinsel hazır olma durumlarının incelenmesi (Batman ili örneği)(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-06-22) Demirbilek, Kübra; Köroğlu, MihraçBu araştırmanın amacı Batman İl Mili Eğitim Müdürlüğüne bağlı spor lisesinde okuyan ve takım sporlarından voleybol dersini seçen Spor Lisesi öğrencilerinin zihinsel hazır olma durumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesidir. Bu çalışma yapısal eşitlik modellemesiyle incelenmiştir. Araştırmanın evrenini 2022-2023 eğitim ve öğretim yılında Batman spor lisesinden okuyan öğrenciler örneklemi ise takım sporlarından voleybol dersini seçen 117 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin görüşlerinin saptanmasında “Zekioğlu ve arkadaşlarının 2017” yılında geliştirmiş oldukları 35 maddeden oluşan “Zihinsel Hazır Olma Ölçeği” kullanılmıştır. Betimsel istatistikler, değişkenler arası karşılıklı ilişkiler ve güvenirlik analizleri SPSS (22) programı ile yürütülmüştür. Araştırmada yer alan veriler geçerlilik ve güvenirlik analizleri sonucunda; bağımsız örneklemler için t-Testi ve Tek Yönlü Varyans (ANOVA) analizi ile incelenmiştir. Çalışmamız sonucunda; öğrencilerin zihinsel hazır olma ölçeğinin alt boyutlarından zihinsel hazırlık alt boyutu, soğukkanlılık, korku, motivasyon, ilgi ve odaklanma alt boyutlarından sadece ilgi alt boyutunda anlamlı değişiklikler tespit edilmiştir. Öğrencilerin voleybol oynama süresi ve yaşı arttıkça voleybola duyulan ilgi azaldığı tespit edilmiştir.