Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 9 / 9
  • Öğe
    Performance and emission evaluation of a CI engine fueled with preheated raw rapeseed oil (RRO)–diesel blends
    (Journals & Books, 2010-03) Aydın, Hüseyin; Hanbey, Hazar
    Many studies are still being carried out to find out surplus information about how vegetable based oils can efficiently be used in compression ignition engines. Raw rapeseed oil (RRO) was used as blended with diesel fuel (DF) by 50% oil–50% diesel fuel in volume (O50) also as blended with diesel fuel by 20% oil–80% diesel fuel in volume (O20). The test fuels were used in a single cylinder, four stroke, naturally aspirated, direct injection compression ignition engine. The effects of fuel preheating to 100 °C on the engine performance and emission characteristics of a CI engine fueled with rapeseed oil diesel blends were clarified. Results showed that preheating of RRO was lowered RRO’s viscosity and provided smooth fuel flow Heating is necessary for smooth flow and to avoid fuel filter clogging. It can be achieved by heating RRO to 100 °C. It can also be concluded that preheating of the fuel have some positive effects on engine performance and emissions when operating with vegetable oil.
  • Öğe
    Yağ alkolleri ve biyodizel karışımlarının bir dizel motorda yanma ve performans parametrelerine etkilerinin deneysel ve yapay sinir ağları ile optimizasyonu
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-07-06) Deviren, Halis; Aydın, Hüseyin
    Bu çalışmada, aspir tohumlarından farklı yöntemlerle yağ ekstrakte edilmiş ve ekstrakte edilen aspir tohumu yağı (ATY) transesterifikasyon prosesi ile biyodizele (B100)’e sentezlenmiştir. B100, dizel yakıt (DF) ve farklı ağır alkoller (AA)’ler belli oranlarda harmanlanarak elde edilen yakıtların motor performansı, emisyonları ve yanma parametreleri incelenmiştir. Yanma parametrelerinin deneysel sonuçları yapay sinir ağları (YSA) ile tahmin edilmiştir. Ekstraksiyon yöntemleri arasında maksimum yağ elde etme verimliliği sokslet ekstraksiyon yöntemi ile %32.49 olarak gerçekleşmiştir. ATY’nin yağ asidi bileşimleri sırasıyla %30.9 ve %56.4 civarında C18:1 ve C18:2’dir. ATY’nin biyodizele sentezlenmesinde alkol/yağ molar oranı 4.799/1 olarak hesaplanmıştır. Biyodizelin sentezi spektroskopik yöntemler ile doğrulanmıştır. 1H NMR ile yağ asidi metil esterlere (YAME)’lere dönüşüm %95.23 olarak hesaplanmıştır. Gerçekleştirilen analizler neticesinde sentezlenen biyodizelin ASTM-D6751 ve EN-14214 standartlarını karşıladığı görülmüştür. Testlerde DF50DE50 yakıtı DF’den sonra en düşük fren özgül yakıt tüketimi (FÖYT) ve fren özgül enerji tüketimi (FÖET) ile sonuçlanmışken fren termal verimliliği (FTV) bakımından ise DF’den sonra en yüksek olan yakıttır. DF50HE50 yakıtı ile en yüksek egzoz gazı sıcaklığı (EGS) elde edilmişken, en düşük EGS ise DF50B25HE25 yakıtı ile elde edilmiştir. B100’ün üretmiş olduğu NOx emisyonu DF’ye göre yüksektir. Düşük NOx emisyonu ise dekanolün olduğu karışımlar tarafından üretilmiştir. B100’ün üretmiş olduğu CO emisyonu DF’nin üretmiş olduğundan daha yüksektir. DF50B50’nin üretmiş olduğu CO emisyonları tekli ve ikili yakıt karışımlarının üretmiş olduklarına kıyasla daha düşüktür. DF’nin üretmiş olduğu is emisyonu ise bütün test yakıtlarının üretmiş olduğundan daha yüksektir. DF50OC50 artan yükler ile yüksek silindir basınçları (SB)’ler oluştururken, en büyük SB DF50HE50 yakıtınındır. DF50HE50 yakıtının net ısı salımı hızı (NISH) en yüksektir. B100’ün basınç artış oranı (BAO), DF yakıtından yüksek iken DF50B50 yakıtının BAO’sı tekli yakıtlarınkine göre daha düşük olmuştur. Üçlü yakıt karışımlarının BAO’sı ikili yakıt karışımlarına göre düşüktür. Yanma verilerinin YSA ile tahmini ortalama kare hatası (MSE) değerleri doğrultusunda oldukça başarılı olduğu görülmüştür.
  • Öğe
    Effects of isopropanol-butanol-ethanol (IBE) on combustion characteristics of a RCCI engine fueled by biodiesel fuel
    (Journals & Books, 2021-10) Altun, Şehmus; Okcu, Mutlu; Varol, Yasin; Fırat, Müjdat
    The reactivity controlled compression ignition (RCCI) strategy using fuels with different reactivity’s has attracted attention due to its high thermal efficiency as well as very low NOx and PM emissions in comparison to conventional combustion. As previous studies have shown that the type and amount of low reactivity fuel have a significant contribution to the in-cylinder reactivity, thus RCCI combustion, in this study, Iso-Propanol-Butanol-Ethanol (IBE), which has comparable characteristics to n-butanol and ethanol, is employed as low reactivity fuel (LRF) in a RCCI engine fueled by petroleum based EN590 fuel and commercial biodiesel. The IBE mixture was in volumetric ratios of 3:6:1 as in the fermentation process of butanol, that is to say; 30% Iso-Propanol, 60% Butanol and 10% Ethanol. In each experimental condition, keeping the total energy of the fuel supplied to the engine in conventional combustion mode for each cycle as constant, the premixed ratio (Rp) in case RCCI combustion was applied as 0%, 15%, 30%, 45% and 60% (the amount of LRF in energy basis) over this energy amount. The effect of premixed ratio of IBE on combustion characteristics were investigated in a single-cylinder RCCI engine under different loads with using both petroleum diesel and biodiesel as high-reactivity fuels (HRF), respectively. According to experimental results, a higher in-cylinder pressure was measured by using diesel in both conventional and RCCI mode compared to the use of biodiesel. Considering the peak in-cylinder pressure and rate of heat release, the premixed ratio (Rp) of up to 45% was found as optimum for all loads while it was up to 30%Rp for the NOx emissions. In addition, the biodiesel-fueled RCCI engine produced the lowest smoke opacity in all loads and it gradually decreased by up to 97% with the application of the RCCI strategy. Furthermore, the results showed that a simultaneous reduction in NOx and smoke opacity could be obtained under 60% load and up to 30% Rp with a marginal increase in unburned HC emissions.
  • Öğe
    The use of waste transformer oil as alternative fuel in a diesel power generator
    (International Journal of Automotive Engineering and Technologies, 2019-10-31) Altun, Şehmus; Yıldız, Abdulkerim
    In this study, waste transformer oil (WTO) was investigated as a fuel candidate for a diesel power generator set in terms of its fuel and combustion characteristics. Kinematic viscosity, which is the most restrictive property of WTO (9.6 mm2 /s at 40 oC), was measured on different blends with a conventional diesel fuel (in 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90 and 100% by volume) in order to detect the suitable blending ratio to be used in engine without any modification, and to propose some blending strategies to optimize engine performance and emissions. The blended fuels containing WTO up to 50% with diesel by volume were found to have a viscosity which is within standard value specified for conventional diesel fuels, i.e., 2.0-4.5 mm2 /s in EN590, and in case 60% WTO, it agrees with EN14214 (3.5-5.0 mm2 /s) alternative diesel fuel standards. It is also found that a fuel blend containing 20% WTO and 80% diesel have a kinematic viscosity and density which are very close to conventional diesel’ values. Therefore, WTO was blended with diesel at the rate of 20% by volume and then tested in a 4-stroke and 4-cylinder diesel engine powered generator set under constant speed-variable load conditions. Measured and calculated results were compared with the results of conventional diesel tested under the same conditions. Experimental results showed that specific fuel consumption, NOx and unburned HC emissions reduced when using blended fuel instead of conventional diesel. Cylinder gas pressure was higher for blended fuels than that of conventional diesel while the start of combustion was later in the case of blended fuels
  • Öğe
    Effect of biodiesel addition in a blend of isopropanol-butanol-ethanol and diesel on combustion and emissions of a CRDI engine
    (Taylor & Francis, 2021-05-21) Altun, Şehmus; İlçin, Kutbettin
    The increasing demand for energy and the fact that petroleum, which is the most used energy source, has a limited reserve, have led researchers to search for new and renewable energy sources. In this context, biofuels such as biodiesel and bio alcohols have been studied and used in internal combustion engines for a long time. However, with the developments in technology, the production and use of such alternative fuels in different engine technologies is still a subject of research. In this regard, isopropanol-butanol-ethanol (IBE) has received an increasing attention over standard alcohols and its potential as a substitute for other alcohol fuels in internal combustion engines has been researched recently. Therefore, the purpose of the experimental study is to investigate the effect of biodiesel addition at rates of 20% and 40% by volume in a blend of IBE (30% v/v) with petroleum-based diesel (70% v/v) on the combustion and emission characteristics of a single-cylinder common-rail direct injection engine at constant engine speed of 2400 rpm and 60% load conditions. Experimental results showed that all blended fuels presented a potential to reduce smoke opacity by 27% − 41%, CO emissions by 44% − 66% and unburnt HC emissions (up to 31.8%) but increase NOx emissions by 5% − 24.6% compared to diesel. However, adding biodiesel caused to a slight increase in smoke opacity and CO emissions while decrease in unburned HC and NOx emissions compared to the blend of IBE and diesel. Combustion analysis also showed that the use of blended fuels led to the increase of peak cylinder pressure (by 7%) and the significant improvement in the rate of heat release was observed, which further increased with the addition of biodiesel to blend of IBE and diesel. It was concluded that ternary blends was performed better than the blend of IBE and diesel while biodiesel addition was found to be beneficial in terms of reduction of unburnt HC and NOx emissions along with improved performance.
  • Öğe
    Emissions from a diesel power generator fuelled with biodiesel and fossil diesel fuels
    (SAGE Journals, 2015-08-01) Altun, Şehmus
    The aim of this work was to compare the emission characteristics of a biodiesel derived from waste cooking sunflower oil and two fossil diesel fuels (ultra-low sulphur diesel and its type of containing gas-to-liquid). The tests were conducted on a direct-injection diesel engine-powered generator set, which is the type of generator applied in institutional facilities, under variable load and constant engine speed conditions. Experimental results showed that diesel containing gas-to-liquid and biodiesel reduced smoke opacity while NOx emissions were slightly higher for both fuels. An increase in fuel consumption was also observed for biodiesel compared with both fossil diesels. Unburned HC emissions were high for biodiesel, but overall level of CO emissions remained very low for all fuels tested
  • Öğe
    Propanolün bir dizel motorda aspir biyodizeli kullanımına etkilerinin deneysel olarak araştırılması
    (Batman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2017-03-03) Tosun, Zülfi; Aydın, Hüseyin
    Dizel yakıtı, günümüzde birçok araçta kullanılmaktadır. Petrolün gün geçtikçe azalması ve ayrıca oluşturmuş olduğu çevre kirliliğinden dolayı alternatif ve yenilenebilir yakıt çalışmaları gün geçtikçe farklı şekillerde karşımıza çıkmaktadır. Alternatif yakıtların özellikle yenilenebilir olması en çok üzerinde durulan hususlardan biridir. Çünkü yenilenebilir enerji kaynakları, çevre dostu, tükenmeyen ve çevrede kolayca bozunabilir özelliklere sahiptir. Bu çalışmada aspir yağından biyodizel elde edilmiştir. Elde edilen biyodizel farklı oranlarda propanol ile karıştırılarak bir dizel motorda yakıt olarak test edilmiştir. Hem biyodizelin hem de propanol ilavesinin motor performansı, yanma parametreleri ve kirletici egzoz emisyonlarına etkileri deneysel olarak test edilmiştir. Test sonuçları karşılaştırıldığında biyodizel ve propanol karışımlı yakıtların motor performansı, özgül yakıt tüketimi ve emisyon değerleri dizele göre çok büyük bir farklılık göstermemiştir. Ancak NOx emisyonlarında düşüşlerin olduğu görülmektedir. Yanma sonucunda yükün artmasına paralel olarak silindir basıncında, ısı salınımı değerlerinde, toplam ısı salınımı ve silindir içi ortalama gaz sıcaklığı değerlerinde yükün artmasına paralel olarak artışların olduğu görülmektedir. Deney sonuçlarından hareketle aspir biyodizeli ve propanol karışımlarının belirli oranlarda dizele katılarak alternatif yakıt olarak kullanılabileceği görülmüştür.
  • Öğe
    Determining optimal artificial neural network training method in predicting the performance and emission parameters of a biodiesel-fueled diesel generator
    (International Journal of Automotive Engineering and Technologies, 2019-04-03) Altun, Şehmus; Ertuğrul, Ömer Faruk
    Artificial neural network (ANN) methods were employed and suggested in modeling the emissions and performance of a diesel generator fueled with waste cooking oil derived biodiesel during steady-state operation. These papers are generally built on determining optimal network structure, but the modelling accuracy of an ANN is also highly dependent on employed training method. In modeling, operating conditions and fuel blend ratio were used as the inputs while the performance and emission parameters were the outputs. The modeling results obtained by conventional ANNs that were trained by back propagation (BP) learning algorithm, radial basis function (RBF), and extreme learning machine (ELM) were compared with experimental results and each other. The accuracy of the estimations by ELM was above 95% for all the output parameters except for specific fuel consumption and thermal efficiency. Moreover, ELM performed better than BP and RBF with lower mean relative error (MRE) in case where the emissions were estimated. The ELM provided correlation coefficients of 0.987, 0.950 and 0.996 for unburned hydrocarbons (HCs), nitrogen oxides (NOx) and smoke opacity (SO), respectively, while for BP, they were 0.973, 0.818, 0.993, and for RBF, 0.975, 0.640 and 0.981. The most suitable training function for each emission and performance parameters of diesel generator was determined based on obtained accuracies.
  • Öğe
    Çift yakıtlı bir dizel motorda sıkıştırma oranının LPG kullanımına etkilerinin deneysel olarak araştırılması
    (Batman Üniversitesi, 2019-02-08) Çavgun, Erdal; Aydın, Hüseyin
    Günümüzde teknolojinin ilerlemesi ile birlikte araçların güç performans oranları artmakta buda dizel yakıt kullanım maliyetini arttırırken ayrıca dizel araçların çevre kirliliği sorununu daha da belirgin bir hal almasına sebebiyet vermektedir. Bunun ile birlikte üreticiler dizel yakıtlı motorlarda alternatif yakıtların kullanılması ile ilgili yaptıkları araştırmalar da LPG'nin (Sıvılaştırılmış Petrol Gazı) araçlarda yakıt olarak kullanımını gündeme getirmiştir. LPG'nin temin edilebilme ve depolanma şartlarının kolaylığı, düşük maliyetli olması, egzoz emisyonlarının diğer yakıtlara göre düşük ve olması dizel motorlarında alternatif yakıt olarak kullanımını cazip hale getirmektedir. Yapılan bu çalışmada; saf dizel yakıtı ve %5, %10, %20 ve %40 oranlarında LPG ile karıştırılarak; motor performansı, yanma parametreleri ve egzoz emisyonlarına etkileri deneysel olarak karşılaştırılmıştır. Ayrıca farklı sıkıştırma oranları kullanılarak LPG40 yakıtının yanma parametrelerine etkileri araştırılmıştır. Yapılan karşılaştırma sonucunda; farklı sıkıştırma oranlarında %40 LPG kullanıldığında, sıkıştırma oranı artıkça silindir basıncı, ortalama gaz sıcaklığı ve ısı salınım hızı yükselmiştir. Normal sıkıştırma oranlarında ise; LPG kullanımı artıkça silindir basıncı, ortalama gaz sıcaklığı (MGT) ve ısı salınım hızı (HRR) azalmıştır. Ayrıca farklı sıkıştırma oranları ve farklı dizel+LPG kullanım oranlarında; CO emisyonun farklı LPG kullanımı ve sıkıştırma oranlarının artışına bağlı olarak artmıştır.