Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 7 / 7
  • Öğe
    Türkistan’dan Tunceli’ye kurban inancı
    (Geleneksel Yayıncılık, 2017) Arslan, Yusuf
    Toplumdan topluma kurbana yüklenen anlam, kurban kesim şekli, kurban sunuları değişiklik gösterse de, çoğunlukla her dinde ve gelenekte kurban, günahlardan arınma, tövbe, şükür gibi amaçlarla yapılmaktadır. 4000 yıllık bir tarihe sahip olan Türklerin gelenekleri incelendiğinde, kurban kesme ritüelinin eskiden beri sürdürüldüğü anlaşılmaktadır. İslamiyet’e dâhil olduktan sonra Türklerin kurban ritüellerinde bazı değişimler yaşanmıştır. Bazı ritüeller uygulamadan kalkarken bazıları yaşatılmıştır. Örneğin, eski Türklerde kurbanların başında gelen at, İslamiyet ile birlikte yerini koç, koyun, keçi, sığır gibi hayvanlara bırakmış ve at kurban etme geleneği unutulmuştur. Bununla birlikte, Şaman ayinlerinde kurban kesilmesi, mum yakılması geleneğinin Alevilerin cem ritüeli vesilesiyle olduğu gibi yaşatıldığı görülmektedir. Günümüzde, Aleviler arasında, eski Türk gelenek, görenek ve dinine ait motifler canlı şekilde izlenebilmektedir. Örneğin, Aleviler İslam’ı benimsemiş olmalarına karşın, İslam ile beraber eski Türklerin şaman/kam inancı, kopuz eşliğinde ibadet etme, sema, kadın/erkek bir arada ibadet etme, atalar kültü, dağ, ağaç ve nehirlere kutsallık atfetme biçimindeki inançlarını terk etmemişlerdir. İbadet dillerini de olduğu şekliyle, yani Türkçe olarak korumuşlardır. Alevilerin kurban ritüelleri, kimi değişimlere uğramışsa da, eski Türklerdeki birçok ritüeli bünyesinde korumuştur ve Aleviler yüzyıllardır eski Türk geleneklerindeki şekliyle kurbanlarını kesmişlerdir. Bu makalede, eski Türklerdeki kurban ritüelleriyle Tunceli Alevilerinin halk inançlarındaki kurban ritüeli karşılaştırılmış, benzerliklerin tespitine çalışılmıştır. Araştırma, nitel araştırma yöntemine göre gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri, 2015-2016 yıllarında Tunceli ve ilçelerinde, ziyaret yerlerinde yapılan yüz yüze mülakatlardan elde edilmiştir. Toplam görüşmeci sayısı sekiz olup görüşmeciler Tunceli il nüfusuna kayıtlıdır. Araştırmanın verileri, eski Türklerin kurban pratikleri ile Tunceli Alevilerinin kurban pratiklerinin dayandığı ortak bir geleneksel temel yapı olduğunu göstermiştir. Bir başka ifadeyle, Alevilerin kurban sunu/sungusu pratiklerinde, eski Türk geleneklerinin önemli oranda korunmuş olduğu anlaşılmıştır.
  • Öğe
    Kan davası, intihar ve cezaevi vakalarının yol açtığı okul hayatındaki başarısızlığa ilişkin öğrenci görüşlerinin incelenmesi (Batman merkez örneği)
    (Asos Journal, 2015-03) Arslan, Yusuf
    Araştırmada, kan davası, intihar ve cezaevi gibi sosyal olayların yol açtığı okul hayatındaki başarısızlığa ilişkin öğrenci görüşleri incelenmeye çalışılmış, başarısızlığa yol açan başka etkenler kapsam dışı bırakılmıştır. Bu araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemleri bir arada kullanılmıştır. Araştırma 2013-2014 yılını kapsamakta olup Batman kent merkezindeki 5 ortaokul ve 5 lise ile sınırlandırılmıştır. Örneklem grubunu 392 öğrenci (200 lise, 192 ortaokul öğrencisi) oluşturmaktadır. Verilerin elde edilmesinde anket ve mülakat teknikleri kullanılmıştır. Öğrencilerin tamamına anket uygulanmış, 25 öğrenciye de yarı yapılandırılmış mülakat uygulanmıştır. Bu araştırmanın sonuçlarına göre intihar, kan davası ve cezaevi vakalarının öğrencilerde ders ve okul sorunlarına yol açtığı tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Türkiye’de lise tarih ders kitaplarında Aleviler
    (Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 2014-07-03) Arslan, Yusuf
    Bu araştırmada Türkiye’deki lise tarih ders kitaplarında Alevilere dönük herhangi bir ayrım yapılıp yapılmadığı, yapılıyor ise nasıl yapıldığı anlaşılmaya çalışılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi ve doküman incelemesi tekniği kullanılmış, lise tarih ders kitaplarının içerik analizleri yapılarak bulgulara ulaşılmıştır. 2013-14 yılında devlet okullarında okutulan 9. 10. 11. 12. sınıf lise tarih ders kitapları araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmada lise tarih ders kitaplarında Alevilere “görünmez kılma, kalıp yargılama, seçmecilik ve dengesizlik, gerçekçi olmayış, parçalama ve yalıtma, dil” gibi ayrımcılıklar yapıldığı yönünde sonuçlara ulaşılmıştır
  • Öğe
    An investigation on changing behaviours of university students switching from using classical cell phones to smartphones
    (Redfame, 2016-06) Arslan, Yusuf
    In this study, it was tried to comprehend whether there occur any changes in behaviours of university students switching from classical cell phones to smartphones. The investigation was carried out according to quantitative research method. Questionnaire was employed as data collection tool. The datum of the study was limited with the information gathered from 450 students attending Batman University. According to the results of the study, the following changes in the behaviours of students switching from classical cell phones to smartphones were noted and presented below: a) Changes in total time spent in social network, b) Changes in academic activities, c) Changes in family communication, d) Changes in social environment needs, e) Changes in perceptions of developments around, f) Changes in cell phone carrying susceptibility (cell phone addiction).
  • Öğe
    Sözlü tarihin ortaöğretim öğrencileri üzerindeki yansımaları (Tunceli Merkez örneği)
    (Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 2013-05-21) Arslan, Yusuf
    Bu araştırmada Tunceli merkez ortaöğretim son sınıf öğrencilerine ailesi ve içinde bulunduğu sosyal çevre tarafından aktarılan sözlü tarihsel bilgilerin etkileri ortaya konulmuştur. Araştırma, nitel araştırma yöntemi ile yapılmış olup durum çalışması (case study) desenine göre yapılandırılmıştır. 2011-2012 eğitim öğretim yılında yapılan bu araştırmada odak grup tartışması, yarı yapılandırılmış mülakat ve açık uçlu soru formu gibi araştırma teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda Tunceli’deki sözlü tarih ile resmȋ tarihin bazı konularda birbirinden farklı bazı konularda da birbirine zıt anlatılara sahip olduğu görülmüştür. Bununla birlikte öğrencilerin sözlü tarihi genellikle toplumlarının geçmişteki sesi ata yadigârı bir miras olarak kabul edip, sözlü tarih anlatısını hiç sorgulamadan ya da farklı ek bilgilere ulaşmaya çalışmadan doğrudan içselleştirdikleri ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin sözlü tarihlerini genellikle “büyükbaba ve büyükanne, ebeveynler, internet, dini kurumlar, siyasi dernekler, TV, dergi, gazete gibi kaynaklardan öğrendikleri anlaşılmıştır. Bununla birlikte sözlü tarihin ortaöğretim tarih derslerine ve ders kitaplarına konu edilmiyor oluşu öğrencilerin genellikle tarih derslerini ve tarih ders kitaplarını objektif bulmamalarına, tarih dersi ve ders kitaplarına ilgisiz davranmalarına, ideolojik bir amaca hizmet ettiğini düşünmelerine ve kendilerini “dışlanmış vatandaşlar” olarak hissetmelerine yol açtığı belirlenmiştir. Tarih dersinde ve ders kitaplarında sözlü tarihe yer verilmesinin öğrencilerin tarih derslerine olan sevgisini, ilgisini arttıracağı, toplumsal hoşgörü ve barışa katkı yapacağı tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Okullarda yaşanan şiddet olaylarinin düzey ve dinamiklerini anlamak: Batman Merkez örneği / Türkiye
    (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2015-12-01) Arslan, Yusuf
    Bu makalenin amacı Batman merkez okullarında yaşanan şiddet olaylarının dinamiklerini anlamak, hangi zaman diliminde, hangi ortamlarda, hangi neden ve koşullarda ortaya çıktığını tespit etmektir. Batman kent merkezinde görev yapmakta olan 210’u ortaokul, 220’si lise öğretmeni olmak üzere toplam 430 öğretmen ile görüşülmüştür. Bu araştırma nicel araştırma metodu ile yapılmıştır. Araştırma tekniği olarak anket kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrenciler arasında sözel, fiziksel, duygusal şiddet türlerinde artış görülmektedir. Ayrıca hırsızlık, okul eşyasına zarar verme, sigara içme, uyuşturucu kullanma, kesici aletlerle kavga etme şeklindeki davranışların da giderek yaygınlaştığı ortaya çıkmıştır.