Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 10 / 102
  • Öğe
    Examination of web-based PVGIS and sunny design web photovoltaic system simulation programs and assessment of reliability of the results
    (Batman Üniversitesi, 2017-12-31) Haydaroğlu, Cem; Gümüş, Bilal
    Due to the polluting effect of fossil fuels on environment and their exhaustible nature, investments in renewable energy resources continue to increase. In order to benefit from solar energy which is one of these energy resources, 50 GW of new power plants were installed only in 2015. Following the "regulation on unlicensed electricity generation" issued to benefit from the renewable energy potential available in Turkey, the installation of systems that generate electricity from solar energy via photovoltaic power is rapidly increasing. The use of simulation software is very important in the design and analysis of photovoltaic solar power plants. In this way, it is possible to obtain production data and conduct investment analyses before the power plant is established. Some of the simulation programs are web-based. In this study, web-based solar energy simulation programs PVGIS and Sunny Design Web were investigated and the proximity of simulation results to the actual results was studied. Dicle University Solar Power Plant was selected as the study field in order to compare the simulation results of the software. Dicle University Solar Power Plant is a photovoltaic solar power plant established and operated within the Engineering Faculty of Dicle University for introduction, education, production and analysis purposes. In the study, simulation of the 250 kWp solar power plant established in Dicle University was performed with PVGIS and Sunny Design Web software by using installation parameters and thus, one-year production values were obtained. The results of both web-based programs are compared with each other and with the actual production values from the plant.
  • Öğe
    Gaybî haberler yönüyle Kur’ân’ın i‘câzı
    (Batman Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi, 2020-06-30) Doğan, Mehmet Zeki
    Her peygamberin nübüvvetini tasdik eden mucizeleri vardır. Hz. Peygamber’in de en büyük mucizesi Kur’ân’dır. Kur’ân, ümmî bir peygamber tarafından tebliğ edilmesi, erişilmez bir hidâyet kaynağı olması, beyân, belâgat nazm, tertip, üslûp, psikolojik etkileme gücü, teşrîʻ için koyduğu hükümler ve sonradan keşfedilen birçok ilmî gerçeğe işaret etmesi gibi pek çok yönden mu‘cizdir. Kur’ân’ın en önemli i‘câz yönlerinden biri de onun ihtiva ettiği gaybî haberlerdir. Âlimlerin çoğu, Kur’ân’ın gaybî haberler yönüyle mu‘ciz olduğunu kabul etmekte ancak bu i‘câz yönünün tek başına yeterli olamayacağını da ifâde etmektedir. Kur’ân’ın gaybî haberler yönüyle mu‘ciz olduğunu savunan âlimler, genellikle onu diğer i‘câz yönleriyle birlikte kabul etmektedir. Bu çalışmamızda öncelikle, Kur’ân’ın geçmişe, nüzûl zamanına ve geleceğe ait gaybî haberler yönüyle i‘câzı ayrıntılı bir şekilde değerlendirilmeye ve incelenmeye çalışılacaktır.
  • Öğe
    Kitap değerlendirmesi: Cumhuriyet Türkiyesi'nde bir mesele olarak İslam 2
    (Batman Üniversitesi, 2021-06-01) Karagöz, Gül Nihal
    Türkiye’nin zor dini problemlerle ve laiklik tartışmalarının yaşandığı kritik bir dönemde kaleme alınan bu eser üç bölümden oluşmaktadır. Bu ciltte yazar ismail Kara, tarihi irtibatları da hesaba katarak bilgiler vermiş, tarafların görüşlerini göz önünde bulundurarak tahlillerde bulunmuş, geleceği de hesaba katarak Türkiye merkezli değerlendirmeler yapmıştır. Uzun yıllar tartışılan laiklik meselesi farklı başlıklar ve yeni sorularla ele alınmaktadır. Ülkemizde tartışılan din eğitimi ve problemleri İmam Hatip Okulları, Din Dersleri ve İlahiyat Fakülteleri bağlamında detaylandırılmıştır. Kitapta yazar yeni sorular sorarak, var olan soruları geliştirerek değiştirmeyi, hiyerarşileri yeniden kurarak, üstü örtülenleri ortaya çıkarmayı amaçlamıştır.
  • Öğe
    Fırat Üniversitesi kampüsünde gürültü kirliliğinin değerlendirilmesi
    (Batman Üniversitesi, 2018-06-27) Nacar Koçer, Nilüfer; Durmuş, Barbaros
    Trafik gürültüsü, insan sağlığını büyük ölçüde etkileyen ve giderek artan bir çevre sorunudur. Motorlu taĢıt sayısının hızla artmasıyla oluĢan trafik gürültüsü, çevrenin gürültüye maruz kalabileceği kirlilik kaynaklarından biri haline gelerek, kentsel yaĢam kalitesini kısıtlamaktadır. Bu çalıĢmanın temel amacı Elazığ Ġli Fırat Üniversitesi kampüsünde gürültü kirliliğinin belirlenmesidir. Bu amaçla trafiğin yoğun olduğu saatlerde günde dört sefer gürültü ölçümleri yapılmıĢtır. Gürültü ölçümleri sabah 07:00 - 10:00, öğlen 11.00 – 14.00, öğlenden sonra 16:00 –18:00 ve akĢam 19:00 – 20:00 saatleri arasında yapılmıĢtır. Yapılan çalıĢma sonucunda üniversite kampüs alanında gürültü seviyesinin en yüksek ve en düĢük olduğu kavĢaklar tespit edilmiĢtir
  • Öğe
    “Allah nerede?” Bağlamında vârit olan rivayetlerin tahlili
    (Batman Üniversitesi, 2019-06-30) Kurt, Murat
    Rivayetlere göre, Hz. Peygamber (s.a.v.) ile bir cariye arasında geçen diyalogda, Hz. Peygamber (s.a.v.), cariyeye (هللا أين ( “Allah nerede?” diye sormakta, buna mukabil cariye, (ء ِما َس َّال يِف” (Gökte” diye cevap vermektedir. Hz. Peygamber’in (s.a.v.), cariyenin cevabını onun mü’min oluşunun bir ispatı olarak değerlendirmesine dair bu rivayet, Allah’a mekân izafe etme açısından ontolojik bir problem teşkil etmektedir. Selef ulemâsı, bu tarz rivayetleri te’vil etmeksizin zahirine hamlederek, kabul cihetine gitmiş ve panteist bir yaklaşıma düşmemek için de “Allah göktedir” cümlesinin göğün, güneşi, ayı ve diğer gök cisimlerini kuşattığı gibi Allah’ı da kuşattığı anlamına gelmeyeceğini belirterek Allah’ın sıfatlarının keyfiyeti konusunda nassları yorumlamaya gitmeden, olduğu gibi kabul etmişlerdir. İlim ve hikmet ehli olarak tanımlanan düşünürler ise, rivayetleri te’vil etme cihetine giderek, Allah için (أين) (nerede?) sorusunun sorulmasını dahi caiz görmemişlerdir. Çünkü (أين) (nerede?) sorusu bir cismin yerini öğrenmek için sorulur. Allah cisim olmaktan, zaman ve mekândan münezzeh olduğu için araştırmada “Allah göktedir” ifadesini içeren rivayetler, hadis tenkidi açısından değerlendirilmeğe çalışılmıştır. Araştırmanın birinci kısımda rivayetlerin tarikleri ve isnad tahlili ele alınmıştır. Bu bölümde rivayetlerin metinleri ve senedleri ele alınarak sened ve metin açısından sıhhat dereceleri ortaya koyulmaya çalışılmıştır. İkinci kısmında ise rivayetlerin selef uleması ve ilim ve hikmet ehli olarak tanımlanan hadîs edebiyatın önemli simaları olan şârihler tarafından nasıl yorumlandığı belirtilmiştir. Allah’a mekân izafe edenlerin referans gösterdikleri kaynaklardan biri olan (هللا أين” (Allah nerede?” rivayetinin sened açısından sıhhatli oluşu, dik
  • Öğe
    Resmi ortaöğretim kurumları içinde spor liselerinin profili: Betimsel bir analiz
    (Batman Üniversitesi, 2020-06-30) Işıkgöz, Mustafa Enes; Esentaş, Melike
    Bu çalışmanın amacı; resmi ortaöğretim kurumları içerisinde spor liselerinin profilinin çeşitli nicel değişkenler açısından betimlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma betimsel nitelikte tarama modelinde olup, araştırmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın dokümanını Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından yayımlanan “Örgün Eğitim 2018-2019 Millî Eğitim İstatistikleri” oluşturmaktadır. İstatistiklerden sadece resmi ortaöğretim (genel+mesleki) kurumları ile spor liselerine ait veriler inceleme kapsamına alınmıştır. Verilerin analizinde sayı ve yüzde değerleri kullanılmış, spor liselerinin çeşitli değişkenler açısından resmi ortaöğretim kurumları içerisindeki yeri belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışma neticesinde; spor liselerinin genel ve mesleki resmi ortaöğretim okul/kurumları içerisinde okul olarak %0.87, derslik sayısı olarak %0.52, öğrenci sayısı olarak %0.46’lık bir yer tutmaktadır. Genel ve mesleki resmi ortaöğretim kurumlarında toplam 151.151 erkek ve 144.179 kadın olmak üzere toplam 295.330 öğretmen görev yaparken, spor liselerinde bu sayı 851 erkek ve 481 kadın olmak üzere toplam 1.332’dir. 2018 yılı itibarı ile genel ve mesleki lise çıkışlılarından yükseköğretim kurumları sınavına (YKS) 2.376.872 öğrenci başvururken, spor lisesi çıkışlı öğrencilerinden 4.540 başvuru yapılmıştır. YKS’ye başvuran genel ve mesleki lise çıkışlı öğrencilerinin %16.61’i lisans, %13.28’i önlisans, %6.15’i açıköğretim programlarına yerleşmiştir. YKS’ye başvuran spor lisesi öğrencilerinin ise %1.28’i lisans, %7.91’i önlisans, %1.92’si açıköğretim programlarına yerleşmiştir.
  • Öğe
    Gaziantep ili devlet ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin ilk yardım uygulamalarına ilişkin bilgi düzeylerinin belirlenmesi
    (Batman Üniversitesi, 2018-06-27) Saruhan, Çiçek; Saruhan, Reşit; Yıldırım, Cuma; Ovayolu, Nimet
    Bu araştırmanın amacı, Gaziantep merkezindeki devlet ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin yaş, cinsiyet, görev süresi, eğitim durumu, ilk yardım eğitimi alma durumu, ilk yardım eğitimi alanların eğitimi aldığı yer gibi değişkenlere göre ilk yardım bilgi puanlarının saptanması ve karşılaştırılmasıdır. Tanımlayıcı olan araştırmanın evrenini, Gaziantep merkeze bağlı 121 ilköğretim okulunda çalışan 4972 öğretmen oluşturmaktadır. Basit rasgele örnekleme yöntemi ile seçilen 29 ilköğretim okulunda, rasgele yöntemle seçilen 545 öğretmen araştırma kapsamına alınmıştır. Veriler araştırmacı tarafından oluşturulan anket formları ile toplanmış, SSPS programında analiz edilmiştir. Araştırma grubunun ilk yardım bilgi puanları açısından yaş, cinsiyet, görev süresi, eğitim durumu, ilk yardım eğitimi alma durumu arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmıştır.
  • Öğe
    Medreselerde kullanılmakta olan özgün öğrenme-öğretme yöntemler
    (Batman Üniversitesi, 2018-12-30) Pilatin, Übeydullah; Okçu, Davut
    Kadim bir geçmişe sahip olan medreseler tarihte birçok devlet ve kişi tarafından şekillendirilerek en verimli ve nitelikli eğitim-öğretim kurumlar arasında yerini almıştır. Medreseler, zamanın değişen şartlarına bağlı büyük oranda işlevselliğini kaybetse de günümüze dek varlık gösterebilmiştir. Medreselerin modern eğitim kurumlarından farklı olarak kullandığı eğitim ve öğretim yöntemlerinin olup olmadığı araştırma konusu olmuştur. Bu çalışmanın amacı, özgün olan öğretim yöntemlerini belirleyerek analiz etmektir. Bu amaç doğrultusunda derinlemesine mülakat yönteminden yararlanılmıştır. Medresede eğitim alan ve medreselerde müderrislik yapan on beş kişi ile yapılan mülakat neticesinde edinilen sonuçlara göre medreselerde müzakere yöntemi, akran öğretimi yöntemi, ezber yöntemi ve mütalaaa yöntemi olmak üzere toplamda 4 özgün öğrenme-öğretme yöntemi uygulanmaktadır. Bugün formal eğitim sisteminde de bu yöntemlerin bazılarının kullanıldığı söylenebilir. Kendine özgü eğitim ve öğretim programı olan medreseler derecelenmemiş eğitim sistemini (yaklaşım) kullanarak öğrenci yetiştirmeye devam etmektedir
  • Öğe
    Türk sözlü destanlarında islamȋ esintiler
    (Batman Üniversitesi, 2019-06-30) Reichl, Karl; Kobotarian (Azeroğlu), Nabi
    Çeviri makalemizde Dr. Karl Reichl tarafından ele alınan "Türk Sözlü Destanlarında İslamȋ Esintiler" İngilizce'den Türkçeye çevrilmiştir. Türk destanları konusunda yıllar boyu araştırma yapan Karl Reichl "Türk Boylarının Destanı" adlı eserin yazarıdır. Bu eser Prof. Dr. Metin Ekici tarafından Türkçeye çevrilmiştir. Bir yabancının gözüyle Türk destanları ve İslami motiflerin tabiri Türk araştırmacılar için bir hayli yenilikleri içermektedir. Bu yazıda da Türk destanlarında İslami esintiler farklı bir bakış açısıyla ele alınmıştır. Yazı 2001 yılında Bişkek’te UNESCO, Kırgızistan Cumhuriyeti Milli Komisyonu. tarafından yayınlanan makalenin çevirisidir. Çevirici tarafından eksik veya doğru düşünülen sözcükler köşeli tırnak içinde gösterilmiştir. Metinin özgünlüğü ve has üslubu mümkün olduğu kadar korunmuştur.
  • Öğe
    Seasonal variation of fatty acid composition of trout (Salmo opimus)
    (Batman Üniversitesi, 2020-06-30) Turgay, Özlem
    The changes of fatty acid (FAs) composition of muscle tissues of trout (Salmo opimus) caught from Fırnız and Törbüzek in the Ceyhan Basin Region were investigated by using GC. Palmitic acid and oleic acid were the most abundant FAs and significant differences (p<0.05) were observed between seasons. The composition of fatty acids showed that ω-3 poly unsaturated fatty acids (∑ω-3 PUFAs: 6.26-25.44%) were highest, followed by ω-6 (∑ω-6 PUFAs: 5.87-8.24%). The ratio of ω-3/ω6 the samples were ranged from 1.06 to 3.13%. This study showed that the level of total PUFAs (mainly n-3 and n-6 fatty acids) increased significantly during the summer and autumn period in the muscle tissue of brown trout.